Met een BlueMotion voor komen rijden, dat kan tegenwoordig echt niet meer. Gelukkig denken de productmarketeers van VW met ons mee en vol trots kunnen we dan ook de Passat BlueTDI voorstellen.
Na het eclatante succes van rode letters in TDI land, gaat VW ons nu nog jaren vermoeien met blauwe type-aanduidingen. Blauwe T-DI staat dan voor een beetje vervuilend, blauwe T, blauwe D I is al weer iets schoner, maar de echte groenlinksert kan niet anders dan een een blauwe T, blauwe D, blauwe I bestellen. Alleen omdat Google nog geen kleurenherkenning doet op teksten, maar straks iedereen via internet naar auto’s shopt, moesten de slimmerikken bij VW wat nieuws verzinnen. Vandaar die prachtige namen zoals BlueMotion en BlueTDI. Even een handige ezelsbruggetje om te onthouden: hoe minder letters na de Blue, hoe schoner.
De Passat BlueTDI is dus ook hartstikke schoon. De SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). zet samen met het onschadelijke additief AdBlue stikstofoxide (NOx) in stikstof en water om. De Passat BlueTDI is gebaseerd op de 140 pk sterke 2.0 TDI. De BlueTDI heeft echter 143 pk en is ook nog eens gemiddeld 0,4 liter per 100 km zuiniger. De Passat Limousine BlueTDI komt tot een gemiddelde van 5,2 l/100 km, overeenkomend met 139 g/km CO2. Vanaf het voorjaar 2009 komt de Passat BlueTDI op de markt.
mashell zegt
Volkswagen had toch al een TDI met blauwe I. Dat was de low power variant voor busjes.
_Kristoff_ zegt
Wouter, sorry voor de complete off-topic, ik weet niet waar ik het moet zetten.
Mn vader is deze middag waarschijnlijk de mannen van Topgear tegengekomen in Rotselaar, geen foto’s van hun zelf, wel van de auto’s en hun subtiele vertrek. Momenteel aan het uploaden op Autojunk, je weet ze wel te vinden denk ik ;)
–edit: hier en hier dus–
empyreum zegt
Waarom altijd zo cynisch doen over het feit dat autofabrikanten óók ‘schone’ en zuinige auto’s ontwikkelen? Prima toch.
Jesper zegt
Dit bied nog eens perpectieven!! Wat te denken van hybride-diesels?
Gele T-HD voor een beetje hybride, gele T, gele H, D voor redelijk hybride, en gele TDH voor full-hybrid zeg maar. Waar THD natuurlijk staat voor Turbo Hybrid Drive of iets dergelijks waar de slimmelingen van VAG mee komen :D
Diederik zegt
Meer image dan echt milieu bewust zo te zien. Als vergelijking 318d = 143pk/123gr CO2 overigens zonder blue additief.
Richard Brunsveld zegt
Blijft altijd mooi een Passat!
EDIT: Wat een klote reclame van Audi!
martijn zegt
idd richard, die reclame terreur moet nu eens zijn afgelopen! het is een leuke site, maar ga hem niet uitmelken met irritante reclames!
Endlezz zegt
ik vind die audi reclame wel leuk anders
laat ze maar iets lekker in m’n oor fluisteren! ;)
Rob USA zegt
Leuk dan word het een blauwe rookpluim na 1 jaar! :)
sus zegt
Nou leuk zeg !
Een gewone passat, maar dan gewoon nog saaier.
Dit hebben we nodig.
Oké, het moet zuiniger maar in godsnaam, wees een beetje creatief.
Al die zuinige bmw’s zien er nog “normaal” uit.( ik wil hier het woord mooi niet in de mond nemen om niemand voor de borst te stoten)
Maar daar zie je niets speciaal aan !
Die stomme passat ziet er gewoon dom en goedkoop uit met zijn smalle bandjes en al die andere rotzooi die er bijkomt…
Nick zegt
@Rob USA: Er hangen zoveel katalysatoren aan dat de gezuiverde lucht in een Intel chiplab meer rook bevat. :P
Tommy zegt
@sus: Alles wat zuinig is dat is saai, traag en slap. Daar kun je niks aan doen, een zuinige BMW is ook trager dan een zescilinder. Trouwens die smalle bandjes valt wel mee, je ziet het verschil zo goed als niet. De kenner ziet dat hij lager bij de grond licht en dat vindt ik zeker geen nadeel! Doe mij maar rode TDI’s, die willen wel vooruit!
Citrofiel zegt
Maarre, voor de duidelijkheid, de verschillen:
– Bluemotion heeft 105 pk, de BlueTDI 143 pk.
– Bluemotion heeft geen, BlueTDI wél een NOx-omzetter.
– Bluemotion heeft een verbruik in de sedan van gemiddeld 1 op 19,6 en in de Variant 1 op 19,2, de CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 136 en 137 gram per kilometer. BlueTDI doet 1 op 19,2, overeenkomend met 139 g/km CO2.
Het is dus niet zomaar een nog zuiniger variant van de BlueMotion. In tegendeel, hij is iets onzuiniger (het cijfer is van de sedan). De verschillen zitten in het NOx-omzetgeval, maar wat voor de meeste mensen het doorslaggevende verschil zal zijn, is het surplus aan pk’s. Dit werd allemaal niet helemaal duidelijk uit jullie artikeltje.
Beem bim bop zegt
Ik betwijfel of die petjes die die rode leters zo cool vinden straks zullen gaan voor blauw tdi….
Marco zegt
Je hebt schoon en schoon. Bijna elke autofabrikant roept dat een auto schoon is als ie weinig CO2 uitstoot. Alsof dat alles bij een diesel is :-). Nu kan VW tenminste wel die claim goed onderbouwen. Al snap ik het nut van de BlueMotion niet, die is nu vies en traag vergeleken met de BlueTDI. Maar ja, overheid kijkt nu alleen naar CO2. Tsja diesels en lage co2 gaan beter samen dus komen fabrikanten met zuiniger rijdende diesels. Dacht dat de overheid juist diesels de kop in wilde drukken. Voor BlueTDI en BlueTec zouden ze eigenlijk een belastingtechnisch leuke uitzondering voor moeten maken.
SyriX zegt
waar staat TDI: alle letters rood voor ?
Tommy zegt
@SyriX: Méér pk’s!!
Lijkt me vrij logies… Is trouwens bij elk model verschillend:
-Golf IV 1.9 TDI: 150 pk
-Passat B5 2.0 TDI: 136 pk
-Passat B5 V6 TDI: 180 pk
-Transporter 2.5 TDI: 174 pk
En de rest komt niet verder dan 1 of 2 rode letters… Zegt niks trouwens, een Touareg TDI heeft dezelfde motor als de Transporter (174 pk) maar niks rood.
Jonkman zegt
Lijkt goed.
Heb er gisteren een Passat 110 pk Comfortline besteld bij VW dealer Oostendorp Ommen.
Neem Kenwood radio,met Garmin nvigatie,en telf. voorbereiding,waar ik nog nader over kan beslissen.
rpieter zegt
kan iemand mij iets vertellen over in welke bijtelling deze valt 20% of 14%