Gevonden! Een ideaal bericht om een blue monday als deze mee te beginnen: de notoire leaselieveling van VW, beter bekend als de Passat BlueMotion heeft een miniem opfrisbeurtje gekregen.
Voordat je nu heel hard begint te juichen omdat je wellicht verwacht dat ‘ie in een lagere bijtellingsklasse terecht is gekomen: nee, hij valt nog gewoon in de groep van 20% bijtelling, het groenige A-label is dan natuurlijk ook gebleven. Wel is -op papier- de CO2-uitstoot en het verbruik van deze dieselverbrander iets afgenomen. De sedan stoot nu 109 g/km uit bij een amper-te-halen verbruik van 1 op 24,4 (4,1 l/100 km). Kies je voor de Variant dan komen de cijfertjes uit op 1 op 22,7 en 113 gram CO2 per kilometer.
Onder de kap ligt nog steeds een 1.6 TDI met 105 pk’s en een koppel van 250 Nm. Echter, door zaken als aangepaste versnellingsbakverhoudingen, een start/stop-systeem, regeneratief remsysteem, banden met lage rolweerstand en het feit dat de Passat Slow eh.. BlueMotion 10 mm dichter bij het asfalt ligt sta je minder vaak bij de pomp en voorkom je dat de ijskappen verder smelten, of zoiets. Ook heeft deze mueslivariant een afdichtende bodemplaat en een subtiel achterspoilertje.
De sedan begint bij 31.790 euro, voor een Variant mag iets verder in de buidel worden getast, die heeft een vanafprijsje van 33.190 euro opgeplakt gekregen.
jackl zegt
Misschien als je hem geparkeerd laat staan dat ie zo weinig verbuikt.
meneersander zegt
@jackl: of misschien meer
RickB zegt
@jackl: Nope, in de laatste Kampioen (ANWB) stond dat een Passat van (ik meen) Den Haag naar het noordelijkste puntje van Italië was gereden, en dat op 1 tank! En dat was ook nog eens een 1.4TSI :)
Megakix zegt
@RickB: mijn 320d uit 2001 (destijds nieuw…jaja) reed op een volle tank 1250 km…dus wát is jouw nieuws in casu, dat van de anwb ?
Jochempie zegt
@Megakix: Hij heeft het over een benzineauto. Op zich best indrukwekkend. Ik haal met de Paseo een actieradius van iets meer dan 800km op 45 liter euro 95 (1 op 18)
roquez zegt
@Jochempie: Als we het dan toch over actieradius gaan hebben, ik haal met m`n 118d net geen 700km met 51 liter.. Lekkere cijfers voor een diesel.
ps. mooie ontwerpen op je site!
potver7 zegt
@roquez: Mijn eerste auto was een Citroen AX 1.1 (benzine) uit 1996 – en die deed dat met gemak. Wat heet, daar haalde ik soms 800 km mee. Met een tankje van 43 liter. En zonder dat ik daar echt mijn best voor deed, dus met ‘het nieuwe rijden’ had 900 km of meer er ook nog wel ingezeten.
Neemt niet weg dat 1500 km met een Passat best een prestatie is, ook al heeft-ie een veel grotere tank.
KaCh1ng zegt
@potver7: weegt ook mr slechts 700kg ofz , en jij moet erg zuinig zijn geweest (fabrieksopgave van 6.4l gem.)
dawwg zegt
@roquez: LOL; ik haalde met m’n gechipte Golf 3 TDI met 130pk 10 jaar geleden al 700km met 30L, dus je doet echt wat verkeerd. Vriend van mij doet makkelijk 1100km met 50L (Audi A3 1.9TDI muesli-edition) …
Jochempie zegt
@dawwg: M’n pa doet iets meer dan 1000 km met 60 liter (10 liter over) in een mondeo 2.2 diesel 175 pk. Maar dat is voornamelijk snelweg.
Jochempie zegt
@roquez: Pfff 1 op 13 met een diesel, dan trap je stevig door, denk ik? Dankjewel voor het compliment!
Megakix zegt
@Jochempie: klopt, dat zag ik, maar we zijn nu èn 10 jaar verder…en ik deed het met vrouw + 2 kids + bepakking…De auto’s zijn vergelijkbaar zwaar als je rekent met de 1.4tsi automaat 7 versnellingen.
Jochempie zegt
@Megakix: Ja klopt. Over het algemeen helpt het natuurlijk ook wel om een ruim slagvolume te hebben in een licht wagentje. 1.5 liter op <900 kg, dan heeft het blokkie het niet heel zwaar. Grote kans dat ie met een 1.3 niet zuiniger zou zijn.
mout zegt
@Megakix: Ik denk dat zijn punt is, dat de Passat 1) nog 200 km verder kwam, en dat 2) op benzine. 1:24,5!
Toch vind ik dat gek, want ik zat onlangs in een Passat 1.4TSI als passagier, en de chauffeur reed alsof er een caravan achter hing, en we haalden maar net de 1:15 – bij 95 km/h, en naar opgave van de boordcomputer.
Dat haal ik nog met mijn 2.4 7-zitter.
VolvoXCseries zegt
@RickB:
Ik heb het ook gelezen op het internet, vertel er wel even bij dat het verbruik uiteindelijk uitkwam op ca. 1 liter per gereden 18 kilometer, de tankinhoud viel ruimer uit dan de fabrikant had vermeld(82 liter gemeten tegen 70 liter gemeld door Volkswagen), zo bijzonder vind ik de prestatie van de Passat dan weer niet.
OT:
Voor je eigen plezier koop je niet zo’n Slowmotion, wel voor het plezier van je portemonnee, lekker goedkoop en lekker saai, dat past de gemiddelde Nederlander wel :P
RickB zegt
@VolvoXCseries: Dat komt omdat de des betreffende wegenwacht de tank tot aan de vulrand had gevuld, dat was overigens ook zo bij de andere testauto’s!
vincenzo zegt
Wow de nieuwe passat…nu nog spannender.
Megakix zegt
Van deze auto krijg ik altijd een vorm van pas-gedoucht-haren-kam-voor-de-spiegelstaan-gevoel…zo’n plakhoofdje naar achteren gekamt..
hjkort zegt
@Megakix: Nee, dat is bij een Saab.
Megakix zegt
@hjkort: ook… :lol:
mout zegt
@Megakix: Moet jij zeggen, met die vetkuif-avatar :)
Maar dat heb ik ook ja. Zoals ik een krijtstreepje-met-rode-das gevoel krijg bij een A4.
Megakix zegt
@mout: hahaha, yep The Fonz…heb ook niet gezegd dat ik de Passat lelijk vind toch ? ;-). Dat van die Owdy…dat klopt helemaal, beetje een fatsoensrakkerauto :lol:
Jochempie zegt
@Megakix: Ik heb het gevoel dat hij permanent een zonnebril op z’n hoofd heeft.
TSI-tje zegt
@Jochempie: Nee dat zijn Manta rijders, zo herken je die ook in de Disco…. Ze hebben hun zonnebril nóg op.
Mijn Passat 1.8TSI Highline (handgeschakeld) tot nu toe volgens de lease maatschappij,over 80.000Km, gemiddeld 1op 14,3 verbruikt. Moet ik eerlijkheidhalve wel zeggen dat 80/85% van mijn kilometers ‘snelweg-kilometers’ zijn.
Dit is dus géén BlueMotion, maar een ‘gewone vuile’ 1.8Turbo.
gerard1710 zegt
@TSI-tje: Bestaan Manta-rijders nog? (behalve van New Kids) En in welke [b]disco[b] zou jij die nog tegenkomen?
Jochempie zegt
@gerard1710: afkorting “disco” staat bij mij al lang niet meer voor discotheek (iedereen spreekt dat tegenwoordig volledig uit) maar voor LandRover Discovery.
TSI-tje zegt
@gerard1710: Daarom, Dejavu.. Manta..Disco..|
(Naja, als een grap uitgelegd moet worden verliest het zijn kracht…sigh)
jobh zegt
Nou…. Wat leuk : |
Stopwearingpants zegt
Kan de bijtelling alstublieft worden afgeschaft, zo’n bullshit is het he
TSI-tje zegt
@Stopwearingpants: BIJTELLING AFSCHAFFEN ???!!! EENS !!
Dat zijn nog eens goeie ideeën !!
jack_abarth zegt
@Stopwearingpants:
Ja echt bullshit hè.
Ga jij het “gat” opvangen wanneer het wegvalt?
Een lease auto is gewoon een vorm van inkomen.
Je baas had je loon kunnen ophogen, maar dan loop je de kans dat je in een hogere schaal uitkomt en daardoor meer belasting betaalt.
Dus de ondernemer werd slim en zorgde ervoor dat je met materialen betaald ging worden. Jij blij dat je “meer” krijgt EN dat je geen extra belasting betaald.
De belastingdienst pikte dat niet, en ging bijtelling berekenen.
En terecht, want ik ben niet van plan om de belasting van een ander te betalen.
mout zegt
@jack_abarth: He, dat is niet aardig. Dat zijn gewone gegevens over belastingen. Weet je dan niet, dat je hier alleen mag blaffen en mopperen op de overheid? Jij beschuldigt ze nu van een stukje eerlijkheid. Daar doen we hier niet aan, hoor!
mashell zegt
@jack_abarth: ehh maar de bijtelling gaat over cataloguswaarde en niet over het werkelijk genoten prive voordeel, soort auto en aantal prive kilometers.
jack_abarth zegt
@mashell:
Maar dat wil dan nog niet zeggen dat het helemaal niet belast moet zijn.
TSI-tje zegt
@jack_abarth: Zijn ze toch al ? BPM/BTW/Houderschapsbelasting, ga zo maar door.
Ik tel volledig bij (25%) en mij zul je daar nooit over horen. Maar waarom moet er verschil in Bijtelling/Houderschapsbelasting gemaakt worden over de uitstoot van een auto. Voorbeeld Iemand die een Chevy Tahoe 5.3 V8 heeft en daar 5000 Km per jaar mee rijd stoor nog steed minder uit als iemand met een Prius die 60.000 Km per jaar rijd. De voordelen in Bijtelling/Houderschapsbelasting zijn dus zo onredelijk.
Ik denk dat ‘stopwearingpants’ daar op doelde.
En dan nog, JIJ betaald wel mee aan het belasting voordeel van je buurman die met z’n Prius 60.000Km door Nederland heen ligt te trappen… Jaren geleden werd er al gesuggereerd naar Den Haag, gooi lekker alles op de benzine. Hij (m/v) die veel rijd/verbruikt, betaald veel. Ik denk nog steeds dat dit het meest eerlijk is..
Maar, net als toen, wil Den Haag daar nog steeds niet van horen. Onze heilige melk-koe MOET betalen, en dat doen we allemaal heel gedwee…
jack_abarth zegt
@TSI-tje:
Dat het niet kilometer gerelateerd is, is inderdaad een vervelende regel. Maar NOGMAALS, dat neemt niet weg dat jouw “verkapt inkomen” niet belast dient te worden.
Ik wil hier alleen duidelijk maken dat de kreet van stopwearingpants kant noch wal raakt.
TSI-tje zegt
@jack_abarth: Uiteraard moet (of liever’mag’) dat belast worden. NOGMAALS, ik tel gewoon 25% bij.zonder probleem. Mijn opmerking was ook volledig sarcastisch bedoeld, maar dat heb jij schijnbaar gemist. Maar veel mensen hier die niet op de hoogte zijn hoe het concept ‘lease-auto’ of ‘auto van de zaak’ werkt ventileren hier onzin verhalen als of het ‘gratis’ zou zijn. Niets is minder waar. Natuurlijk, wat mijn leaseauto me privé kost kan ik geen vergelijkbare auto voor rijden. Maar dit is alleen omdat ik de wijsheid heb gehad om een huis te kopen in het verleden. Mocht ik de bruto bijtelling af moeten dragen zou het een heel ander verhaal zijn. Dan kan je een hele dikke, vuile, benzine slurpende, Co2 uitstotende auto kunnen rijden voor het bedrag wat ik per maand afdraag.
Ik heb (Privé) een Mercedes 450 SEL 6.9 gehad die me minder per maand kostte. Zowel de lease/zaak berijder als de privé berijder word door onze overheid getilt. dus laten we daar nou geen discussie over gaan starten.
Stopwearingpants zegt
@jack_abarth: ja schaf het af net als de bpm, de overheid moet een stuk van elke taart hebben en dan ook nog op lullige manieren, want een prius minder zwaar belasten omdat ie beter voor het milueu is is bullshit en die paar gram c02 zetten echt geen zoden aan de dijk…plus de rest. En dat gat? Schaf het nutteloze leger eens af (veredelde uitkeringstrekkers zijn het, op een uitzondering ns misschien) en zo zijn er nog genoeg andere bullshit uitgaven van de overheid. Ik houd niet van belasting, uit principe én praktijk
vale46 zegt
& Wat leren we hier uit, maak je auto aerodynamischer en hij verbruikt minder!
Een dichte bodemplaat zou standaard op elke wagen moeten zitten.
Evenals verlagen, want dat staat dan weer lekker.
De 5″ velgen staan dan wel niet zo lekker…
mashell zegt
@vale46: ik vind de velgen op het plaatje anders goed staan. Maar de Bluemotion komt natuurlijk standaard met brandstofbesparende wieldoppen.
thomaz zegt
1200km op een tank met je e46 320d.. Wat doe ik toch verkeerd.. Bij mij moet er nu 800 a 850 km toch altijd weer 55 liter in
janklaassen zegt
Ikbweet niet hoor; maar deze voorkant op de foto is gewoon mooi.
En nette Volkswagen met retegoeie techniek.
KaCh1ng zegt
als het onder de 105gr C02 zou halen , zou het de best verkopende sedan in belgië zijn (15% overheidpremie!) , mrja een 320D ED is evenzuinig en heeft veel meer pks :(
paulsurfing zegt
opel astra 2011 2.0 cdti 160 pk 680 km met 50 liter das pas slecht
norge zegt
Mooi dat deze wagen zo zuinig is ,voor zijn uiterlijk hoef je hem niet te kopen .
Doe dan die vijfdeurs coupe passat maar,hoe heet die nou ook al weer ?
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: CC…
TSI-tje zegt
@Esprit_de_Flandre: Fout da’s een 4 deurs, geen 5
Esprit_de_Flandre zegt
@TSI-tje: Niettemin is het die die @norge bedoelt…
TSI-tje zegt
@norge: Saab 900 Turbo ?
norge zegt
@TSI-tje: Sorry hoor :) ,vierdeurs dan!
TSI-tje zegt
@norge: Jij was nog laat wakker…..
norge zegt
@TSI-tje: Was vrij vandaag ,nationale feestdag hier:)
Maar is inderdaad de CC die ik bedoel .
bassieb zegt
@ricardo
‘de Passat BlueMotion heeft een miniem opfrisbeurtje gekregen.’
Volgens mij hebben we hier te maken met ‘het nieuwe model’ ipv een opfrisbeurtje!!!
(De nieuwe passat had tot nu toe nog geen bluemotion, alleen bluemotion techn. uitvoeringen.)
HUISWERK!