De nieuwe Passat kan natuurlijk niet van het asfalt af, maar met deze offroadkoning kom je elk stoeprandje in de urban jungle over!
De Audi A4 Allroad, Peugeot 508 RXH en Volvo V60 Cross Country hebben er weer een concurrent bij. De Passat Alltrack was even weg maar is nu helemaal terug. Met een bodemvrijheid die 27,5 millimeter is toegenomen komt deze 4×4 overal.
De Passat is behalve aan zijn hogere stance ook te herkennen aan een lading plakplastic en andere dakrails. De wielen \ijn ook uniek voor de Alltrack en zijn 17 inch groot. Naar wens kan er ook 18 inch of 19 inch worden gemonteerd.
Uiteraard is de Passat Alltrack wederom voorzien van 4Motion, het bekende vierwielaandrijvingssysteem met Haldex-koppeling. Er is ook een elektronisch te locken differentieel (XDS+) en een speciale offroad-modus die het ABS, gasrespons en wat andere zaken aanpast om optimale tractie te creëren. Je kan de bekende motoren krijgen, maar als je voor de sterkste variant gaat is deze teruggeschroefd naar 220 pk (in plaats van 240).
De Volkswagen Passat Alltrack gaan in september de verkoop in (voor de liefhebber: niet in Nederland helaas), maar is tijdens de autoshow van Genève al te bewonderen.
lambo4all zegt
Ik heb sportsedans gezien die hoger op hun poten stonden.. Een cross-over is van zichzelf al een net niet geval, dit is een net niet cross over..
reggie-boy_rood zegt
@lambo4all: zoals?
gtwillem zegt
@reggie-boy_rood: een standaard Passat met zwarte bumpers…
Zelfs een E46 330xi staat hoger op zijn poten (1cm hoger dan de 330i).
OT: aardige auto, maar de Passat is wel heel erg saai. Niet dat het erg is, zal wel retepopulair worden, maar het is mij te saai.
Ik zou een jong gebruikte XC70 kopen (en een Golden Retriever die ik Bob-Jan noem).
lebeaunl zegt
‘….te bewonderen…’ #gniffel #proest
bouwvakkert zegt
Knapt de passat naar mijn mening wel van op, komt die wat minder saai over.
e1000bmw zegt
*kuch* Audi A6 allroad. *kuch*
rolov zegt
Ik vind ik vind die cross overs meestal wel aardig. Is weer eens wat anders. Ik zou deze in het echt moeten zien of echte foto’s. Want op zulke is het altijd lastig.
clarkson zegt
tupperware pakket.. slaat natuurlijk weer nergens op dit.
e1000bmw zegt
@clarkson: laat @tupperware er even buiten…
hehehehe zegt
waaw!
exotic zegt
Door alleen wat plastic erop te plakken kan hij offroad? Dus als ik bergschoenen aan doe, kan ik uit het niets Mt. Everest beklimmen.
Nu is de Passat OK voor een Passat, maar dit slaat nergens op.
mashell zegt
@exotic: Mt. Everest is wat veel gevraagd maar Holterberg moet lukken.
commentaar1 zegt
@exotic: Niet zo zuur doen :-) er zijn nog veel meer modellen in autoland die plastic toevoegen en dan iets pretenderen. Noem mij één automerk uit de top 15 die geen sportieve variant heeft van één van hun modellen met extra plastic zonder motorische aanpassingen.
exotic zegt
@commentaar1: Mercedes – Benz, BMW.
commentaar1 zegt
@exotic: Mercedes heeft de “AMG pakket” en BMW het “M pakket” lekker veel extra plastic en geen extra performance. Om in je vergelijking te blijven, sportschoenen kopen maakt je geen top atleet
exotic zegt
@commentaar1: Echt wel.
exotic zegt
@commentaar1: Bovendien, de AMG-pakket en M-pakket. Pretenderen niet iets wat ze niet zijn. Ze zorgen voor een sportiever uitstraling.
De Alltrack hierboven daarentegen, doet zich voor als een ekte ekte “offroader”.
commentaar1 zegt
@exotic: Ben het gedeeltelijk eens met je, alleen wil jij nu beweren dat een BMW X4/X5/X6 een offroader is? of een Mercedes GLE :-)
exotic zegt
@commentaar1: Nee, maar die vallen niet onder de klasse van 5-serie, E-klasse, Passat(alhoewel die niet in dit lijstje hoort).
Daarnaast ben ik het met je eens dat de BMW X4/X5/X6, GLE. complete shit zijn.
Dutchdriftking zegt
o nee, hier zaten we echt op te wachten, de Passat Tupperware!
commentaar1 zegt
Prima voiture voor mensen die in de bergen wonen of daar vaak verblijven, wel had ik gekozen om af te zien van de 4Motion, binnen VAG zijn er betere varianten beschikbaar. In Nederland zou ik adviseren een “alltrack pakket” te lanceren, waarbij uiterlijk gelijk is aan alltrack alleen zonder de 4Motion.
mashell zegt
@commentaar1: ik kan je niet volgen, juist in de bergen is vierwielaandrijving zinvol. Dus daar wil je er juist niet vanaf zien. 4motion werkt met een haldex systeem en dat zijn nu eigenlijk de beste 4 wielaandrijfsystemen.
commentaar1 zegt
@mashell: Ik doel op het feit dat het Quattro systeem mij meer aanspreekt, ik ben geïnformeerd dat er wel degelijk is verschil is met 4Motion. Natuurlijk kan ik verkeerd geïnformeerd zijn :-)
ihrte zegt
@commentaar1: klopt, Visco vs Haldex (overigens geldt dat niet voor de Audi A3 Quattro en alles wat daaronder zit, want die hebben ook gewoon een haldex diff). Persoonlijke geef ik ook de voorkeur aan Quattro boven 4motion. Je merkt dat de elektronica van een Haldex toch even de tijd nodig heeft om na te denken. Het gevolg is dan dat je al flink onderstuur hebt voordat de achterwielen je de bocht om duwen. Even snel een bochtje dwars gaan met sneeuw bijvoorbeeld wordt een stuk lastiger met 4motion dan met Quattro. In de Passat Alltrack waar ik laatst in heb gereden kwam het vermogen op de achterwielen er ook niet zuinig in, je merkte het echt heel goed.
commentaar1 zegt
@ihrte: Bedankt voor de uitleg, ik weet dat inderdaad de Audi A3 het 4Motion systeem had, is dit ook het geval bij de huidige versie?
ihrte zegt
@commentaar1: Ook de huidige Audi A3 8V beschikt over Haldex, dus 4motion als je het zo bekijkt. Weet het niet helemaal zeker zo uit mijn hoofd, maar ik dacht dat deze wel is uitgerust met Haldex Gen5, dus het systeem wordt eigenlijk wel steeds beter (in de zin van: het reageert sneller en daardoor efficiënter). Ook zie je dat ze nu XDS+ toegaan passen op de Passat. Prima systeem maar het heeft niks te maken met locken van differentiëlen (zoals bovenstaande artikel foutief suggereert). XDS+ past d.m.v. ESP techniek remkracht toe op het wiel dat grip verliest (bij het nemen van een bocht de binnenste wielen), waardoor het vermogen eigenlijk gedwongen wordt om naar de andere wielen te gaan. Dit systeem werkt met een druk van 5 tot 15 bar.
jaapiyo zegt
@commentaar1: Tuurlijk heeft de nieuwe A3 4motion, dat is immers onderhuids gewoon een Golf. De versies met de kleinste motoren hebben ook een hobbel-de-bobbel torsieas om nog wat extra Euro’s aan kosten te besparen tov multilink.
Voorsprong door marketing je weet toch.
motiondrive zegt
Ben niet de grootste fan van dit soort van veel plastic voorziene wannabe 4×4’s, maar dit ziet best knap uit. En het kleurtje is helemaal top!
bsxc2 zegt
De vorige was stoerder…
ihrte zegt
Vorige model vond ik een stuk mooier, robuuster overkomen. Ook het interieur vind ik er niet op vooruit gegaan. Dat lelijke klokje boven de middenconsole irriteerde mij in het vorige model al. Nu komen daar die afzichtelijke roosters over de gehele breedte ook nog eens bij. Nee bedankt.
Flamingo zegt
eigenlijk te chique hiervoor maar toch cool dat het er is
kristof_somers zegt
Wel… ik vind ‘m prachtig, en die kleur… helemaal goed! Zet ‘m hier maar op de oprit :D
commentaar1 zegt
@kristof_somers: Voor het geld zou ik naar Audi lopen en een A4 of A6 Allroud ophalen, gezien de Passat niet in Nederland te verkrijgen is wordt het een dure grap.
Aanschaf + invoer ik denk dat je snel op de prijs zit van een A6 Allroud.
kristof_somers zegt
@commentaar1: gelukkig ben ik ’n Belg en zal die hier wss wél te koop zijn, en anders is importeren ook niet zo ’n probleem (import van m’n huidige passat kostte me welgeteld 50 cent haha!)
commentaar1 zegt
@kristof_somers: Damm does Belgian people again:-)
Jantje_555 zegt
Jullie vergeten de Subaru Outback nog…
slechts 220pk…dat wordt chiptunen na aankoop
kristof_somers zegt
@Jantje_555: ja want 220 pk is echt zo behelpen natuurlijk :P
mrrallycross zegt
Lijkt wel of hij nog lager ligt dan een standaard passat
mercedesbenz63 zegt
Tegenhanger voor de a6 alltrack? Maar niet zo snel en het is toch het zelfde product
joostlab zegt
De natte droom van iedere Autoweek journalist
mcL zegt
220 Pk is voor de 2.0 TSI en 240 Pk voor de 2.0 Bi-TDI
raoulkroes zegt
Vergelijkbaar met de Seat Leon X-Perience die overigens wel in Nederland te koop is.
spiderman zegt
Niet bij ons te koop, maar zolang hij er niet als 7 procent-hybride is holt iedere leaserijder toch weer naar zo’n lelijke Foutlander. Het bijtellingspercentage is immers het enige dat nog telt, de tijd dat een Passat de lieveling van de leasemarkt was ligt achter ons.
cadrez zegt
Zolang het maar niet tegen 10 km per uur of sneller is. Anders zal een bezoekje van de bandenboer alsnog nodig zijn
deboes zegt
Hè dat is handig als die van mij weer eens hortend en stotend de drempel over moet bij de dealer voor de zoveelste reparatie
deboes zegt
Morgen weer met m’n Passat naar het werk, zal die het halen…..?