De Duitse gigant viert feest alsof het 1999 is.
Als je de laatste jaren de berichtgeving rondom Volkswagen een beetje gevolgd hebt, zou je bijna denken dat het concern door zwaar weer vaart. Niets is echter minder waar, zo blijkt als we de keihade cijfertjes onder de loep nemen. Sjoemelsoftware, dieselgate, het zal het grote publiek allemaal worst wezen. De mannen en vrouwen uit Wolfsburg scoorden in 2017 een recordverkoop van 10,7 miljoen auto’s (voor het hele concern). Dat is vier procent meer dan in 2016. De winst steeg daarmee van 5,1 naar 11,4 miljard, op een omzet van 230,7 miljard Euro. VDL, eat your heart out.
De goednieuwsshow is naast de goede verkoopcijfers ook te danken aan het feit dat Volkswagen in 2017 minder kosten hoefde te maken om dieselgate het hoofd te bieden. In 2017 zetten ze hier nog maar 3,2 miljard voor apart, een jaar eerder was dat nog 7,5 miljard. Collega @willeme denkt dat een groot deel van de moulah echter ook toe te schrijven is aan de verkoop van R-Line pakketjes op Polo’s en Golfjes.
daihatsucuore zegt
Tsja. Blijkbaar wil de gemiddelde man een zeer gemiddelde auto (op zijn best). Als hij er maar tevreden mee is.
poque zegt
@daihatsucuore: zegt de man met daihatsu cuore in zijn naam??☝?
giulio zegt
Hoe kan dat nou.. je zet geld apart (leent geld dus van de bank) om je sjoemelverhaal te bekostigen. Je komt er makkelijk van af door gewoon niet alle auto’s te indien van sjoemelsoftware. Je houdt geleend geld over en er dat op de balans als winst!
Zo dus!
Goed voor wat zand in de ogen van aandeelhouders..
giulio zegt
indien = ontdoen
Er = zet
rufctr01 zegt
@giulio: de klant die het blijft kopen wil ook zand in hun ogen hebben en houden van een tintelend gevoel in hun achterste die Pon hun bezoegt als de boel voor de zoveelste kapot gaat.
dijan zegt
@rufctr01: Ik word moe van altijd datzelfde gezeur en afkeuring van jou.
doublechevron65 zegt
@dijan: nee hoor rufctr01 heeft absoluut gelijk, dit is gewoon een feit!!!
doublechevron65 zegt
@dijan: is toch een feit?!
shalomleon zegt
@dijan: slechte reclame is ook reclame
nautique206 zegt
@rufctr01: ben je ooit door een vag product over je grote teen gereden ofzo?
87sandyd zegt
@rufctr01: wat moet jij een verschrikkelijk saai leven leiden (lijden) om dagelijks tijd opzij te zetten om VAG te bashen. Denk dat jouw leven nog saaier is dan een kale Polo
ukbob zegt
@87sandyd: tijd om t een beetje op te leuken met een R-pakketje lijkt me… :)
olivier420 zegt
@giulio: hoezo geld van de bank. Je zet gewoon een claim apart en laat m tegen de tijd dat die moet vallen, vallen. Heeft niks te maken met een evt lening.
Laat ik het anders zeggen: er wordt geen lening afgesloten om een claim op te nemen ;-).
giulio zegt
@olivier420: zoiets als: ik pak geld uit mijn portemonnee, ik stop het terug in mijn portemonnee, ik noem het winst!
nautique206 zegt
@giulio: ik zou nog ff een lesje bedrijfseconomie gaan volgen
olivier420 zegt
@giulio: volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt als je een bepaalde voorziening treft op je balans / P&L.
Gevalletje: als de slagers praten houden de worsten hun muil.
giulio zegt
@olivier420: blijft natuurlijk een raar verhaal. Je voorziet winst op het moment dat je minder schadeclaim kan doorforceren. Oftewel, hoe minder auto’s gefixed worden hoe meer winst je maakt. Dat is dus win-win voor de echte grote klootzakken bij VAG.
Eerst zetten (om in dat belachelijke jargon van je) ze een claim apart. Waar het vandaan komt die claim is nog een verhaal natuurlijk, ik geloof er geen snars van dat ze effetjes uit de eigen pocket 30 miljard apart zetten, dat komt van meerdere partijen vandaan. Vervolgens wordt niet alles uitgegeven. Golfjes worden maar deels gerepareerd enzo
om daarna trots te wijzen dat ze zoveel meer winst gemaakt door de sjoemelreparaties en geldeisers maar deels tegemoet te komen. Excuse me dat ik geen ‘treurnis alom’ economiepikkie ben maar dat je niet doorhebt dat je voor de zoveelste keer diep in je arschloch gesjoemeld wordt (hallo aandeelhouders!!) is wel het het meest triest.
olivier420 zegt
@giulio: Beste man, ik snap je frustratie en na het zien van de docu op Netflix ben ik VW ook wat gaan verachten.
Je zit alleen fout nu met je conclusies. VW hoeft géén geld te lenen om een claim te laten vallen. Dat wordt zelden gedaan, hoogstens wordt er equity verkocht om te voldoen aan de claim.
VW had overigens in 2015 €80b (das dus 80 miljard) aan cash reserves. Genoeg voor die claim.
pieterpoes zegt
@giulio: Je zit er hier aardig naast. Ze hadden begin van het jaar extra kosten begroot voor het betalen van de dieselgate boetes en oplossingen, die kosten vallen blijkbaar lager uit. Dus houden ze een groter deel van de omzet over als winst. Heeft niks met een bank dan wel lening te maken.
giulio zegt
@pieterpoes: dan is dat toch geen winst?
onnes zegt
@giulio: Wel. Minder kosten aan claims. Omzet – kosten is winst. Dus meer winst.
poes zegt
@giulio: echt Giulio, ik raad je met klem aan om te stoppen in dit ’topic’. Je hebt duidelijk de kennis niet. Geen probleem, maar maak je dan niet belachelijk.
lincoln zegt
@giulio:
“Ja maar zo moet je dat niet zien” ..
Dan weet je dat je het bij het rechte eind hebt ..
olivier420 zegt
@pieterpoes: Zo werkt het ook niet. Het is weggezet als contingent liability en dat staat op je balans. Niet op je P&L en heeft dus geen relatie tot je winst.
Die contingent liability wordt weggezet tegenover iets anders (balans moet in balans blijven, T-accounting) en vaak wordt dit weggestreept met je cash reserves.
olivier420 zegt
@olivier420: de enige relatie die het heeft met winst, is het feit dat die cash reserves ooit zijn aangevuld met winsten in het verleden.
911targa zegt
@olivier420: mooie dure woorden, maar je hebt geen financiële achtergrond.
olivier420 zegt
@911targa: Goed verhaal, lekker kort. Zou je dat willen toelichten, want hier kan ik niet zoveel mee..
En contingent liability is een heel normaal woord en staat op iedere balans. In het NL “voorwaardelijke verplichting”.
911targa zegt
@olivier420: een verplichting staat niet op ELKE balans. Art. 2:374 lid 1 en pak RJ er ook bij. Lees ook handboek jaarverslaggeving van bijv Deloitte.
VW/VAG vormt een voorziening obv de te verwachten uitgaven voor sjoemelsoftware. Op het moment van vormen, loopt dat via V&W (P&L in jouw terminologie). Op moment dat voorziening te hoog blijkt te zijn, valt die vrij tgv resultaat (P) op het moment dat je dat constateert.
Dat dit vrijvalt, is inherent aan het begrip voorziening; het us immers een schatting. Dus: dotatie ten laste van W&V (P&L) evenals vrijval.
Verhalen van fraude is van ongefundeerd kleuterklasniveau.
hollandbest zegt
@giulio: ze lenen niks van de bank een voorziening treffen doe je van je eigen geld
monsieurleloure zegt
Ik denk dat ik bedrijfsmatig ook maar de sjoemelkant op ga. Klanten lijken dat toch het meest te appreciëren als ik de cijfers van Volkswagen mag geloven….
potver7 zegt
@monsieurleloure: Hamvraag: wat zouden omzet en winst geweest zijn zonder dieselgate? Pas als je dat weet, kun je antwoord geven op de vraag wat klanten het meest appreciëren…
bitd zegt
@potver7: zie vorig jaar, ca 5 a 6 miljard geboekt als toekomstige claim. Misschien nog ietjes meer.
humpyourdog zegt
@potver7: zonder dieselgate of zonder sjoemelen? Kans is reëel dat er effectief minder winst was geweest als ze niet hadden gelogen over hun uitstootcijfers en dus een wagenpark hadden met een hogere gemiddelde uitstoot (en kleinere verkoopsaantallen)
mikje90 zegt
Mensen zijn naïef en zijn bang voor nieuwe dingen. Die slechte verhalen omtrent sjoemelsoftware heeft ze volgensmij alleen maar sterker gemaakt.
bmwfreak038 zegt
@mikje90: lees negatieve aandacht is ook aandacht misschien heeft het er wel mee te maken hoeveel aandacht de media er onder andere aan heeft besteedt.
nautique206 zegt
@mikje90: de meeste mensen denken dat doet elke fabrikant, en bestellen een nieuwe lease golf
rufctr01 zegt
Ach, een kinderhand is gauw gevuld. De aanschafprijzen zullen wel flink omhoog gegaan zijn en er zullen wel veel mensen in het marketingpraatje trappen.
Het is en blijft een middelmatige auto met aanschafprijzen voor auto’s die kwalitatief beter zijn.
justsomebody zegt
@rufctr01: past goed bij jouw middelmatige mening, ouwe azijnpisser
rufctr01 zegt
@justsomebody: haha, ben je geïrriteerd jankerd? Mijn avond is weer goed!
autodrop zegt
@rufctr01: baas!
bartsss zegt
@rufctr01: nuilzak!! Nog meer te zaniken? We weten je anti vag punt inmiddels hoor. Ergens anders aandelen?
doublechevron65 zegt
@bartsss: hij heeft toch gewoon gelijk hoor!
bartsss zegt
@doublechevron65: heb je zelf ook nog een mening??
doublechevron65 zegt
@bartsss: Jup lees maar verder… ?
bmwfreak038 zegt
Ik vind het maar vaag zoveel negatieve aandacht en 1 en al gesjoemel. Blijkbaar kun je het in dit land op een eerlijke manier niet verdienen. De feiten liggen op tafel.
rikus zegt
@bmwfreak038: no shit sherlock..
peug206 zegt
Het enige wat mist is de verduidelijking of het alleen VW betreft of VAG dat ook in wolfsburg gevestigd zit.
doublechevron65 zegt
@peug206: Volkswagen en de overige niet beursgenoteerde merken vallen daar onder.
janmetdelangeachternaam zegt
Dacht even dat er op het kenteken keta 666 stond. Dom van me, is natuurlijk geen BMW
olivier420 zegt
@jaapiyo die hints steeds naar muziek in je eerste zinnen. I Love it.
autodrop zegt
@olivier420: ja heel nice @jaapiyo!
sntial zegt
Shame on you, humanity
trustmeiamanengineer zegt
Absurd.
tge1 zegt
Ach, leven en laten leven. Mijn centen krijgen ze niet en hebben ze ook nooit gekregen.
mout zegt
Zo te zien in dit draadje ‘mag het niet meer’, maar ik ben al een poosje aardig geschokt door die feestcijfers.
Er is toch echt geen enkele fabrikant waarvan je zo objectief kan zien dat ze minachting hebben voor overheid (aanbesteding politie, aanbesteding leger), klant (klachten over oliegebruik / DSG / remslijtage etc. waren ‘producteigenschap’ tot einde garantietermijn. Meteen daarna is het een dure reparatie zonder coulance) en milieu / gezondheid (diesel-gate telt inmiddels meer dan 30 coupletten).
De rode draad is niet dat bij elk bedrijf weleens wat mis gaat, maar dat de afhandeling steeds hetzelfde patroon heeft: Ontkennen, bagatelliseren, ondertussen vrolijk mee doorgaan. Zo verloor VW AG nog in december 2017 een rechtszaak waarbij ze een door de overheid aangestelde speciale onderzoeker eruit probeerden te werken.
Als je weet dat fabrikant en importeur gewoon lak aan je hebben, dan doe je daar toch geen boodschappen?
doublechevron65 zegt
De mens laat zich graag “verarschen”!
bartsss zegt
@doublechevron65: vertel mij dan welk merk jij denkt, die jou niet af zou zetten?
Ojah blij dat ik al 12 jaar Volkswagen/Audi rij.
henkp1 zegt
@bartsss: Er is werkelijk geen enkel ander autobedrijf die de consumenten en overheden zo besodemieteren als VW. Echt niet. Op de een of andere manier zijn velen/VW-kopers dat niet in. Triest.
henkp1 zegt
@henkp1: ‘op de een of andere manier ZIEN VW-kopers…’
doublechevron65 zegt
@bartsss: heb niet geschreven “laat zich graag afzetten” maar “verarschen“, kijk anders maar eens in een woordenboek bijvoorbeeld.
bartsss zegt
@doublechevron65: blijkbaar is mijn Duits dan beter als dat van jou. Schrijf t niet als je t niet weet
doublechevron65 zegt
@bartsss: nou dat geloof ik toch echt niet, ik woon in Duitsland en weet wel degelijk wat ik opschrijf. Dan even voor jou een duidelijke vertaling van het woord: “verneuken”. Afzetten is: “über den Tisch ziehen“, wel wat anders dus!
amersfoorter zegt
Ja iedereen is dom. Behalve wij, toetsenbord ridders en zelf benoemde genieën. Hoezee voor ons, want wij staan boven het gepeupel!!!!!
ikleesookoverautos zegt
Het gros van de kopers zit meer op Facebook, Instagram, Snapchat en z. Die lezen/zien niks meer over al die schandalen en/of geven er niks om. Kuddevolk.
henkp1 zegt
VW heeft weldegelijk een flink bedrag geleend om dieselgate te betalen; iets van 20 miljard ofzo tegen erg lage rente. Daarnaast, ik weet niet hoor, maar wellicht is de koerswinst (38% sinds het begin van dieselgate) ook verwerkt in de winstcijfers. De personeelskosten zijn bijna 5% lager. Personeel dat bijna net zo wordt behandeld als mensen in Noord-Korea, nog net zonder de strafkampen, aldus Der Spiegel. En wie zegt dat er geen kapitaalinjectie van een of meerdere aandeelhouders is geweest. Aandeelhouders zoals de verschrikkelijke Piëch familie (52% stemrecht) of dat fijne landje Qatar.
In ieder geval vind ik het werkelijk onbegrijpelijk dat er nog zovelen zijn die een VW-product kiezen. Maakt me nog cynischer dan ik al was tav de menschheid. Gelukkig zijn er nog genoeg verstandige mensen die juist geen VW-product kiezen, dat is dan wel weer hoopgevend.
doublechevron65 zegt
@henkp1: en niet te vergeten de sterke politieke steun vanuit de deelstaat Niedersachsen. Ik vind het ook verbazingwekkend, dat mensen gewoon weer een Volkswagentje kopen als of d’r niets aan de hand is geweest, dan heb je voor mij “boter op je kop”.
henkp1 zegt
Ik ben even op zoek naar een link iz die lening.
Kom hierop terecht:
https://euobserver.com/environment/140929
Ook al zo een triest verhaal.
Of deze:
https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com/news/amp/business-34501664
Oh, hier is ie:
https://www.google.nl/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN13N1KS