Een lofzang voor de benzinemotor in de Volkswagen Golf 8.5 GTI.
Je ziet dat autofabrikanten alles uit de kast trekken nu het nog kan. Denk aan Porsche en de 718 GT4 RS. Een soort lofzang voor de verbrandingsmotor, voordat men overstapt op een volledig elektrisch model. Volkswagen gaat hetzelfde doen met de Golf GTI.
Dat betekent dat Volkswagen nog één keer alles uit de kast gaat trekken om de ultieme Golf GTI met benzinemotor neer te zetten. Daarover bericht Autocar. De volgende halte is de ID GTI en daarmee komt er een einde aan de hot hatch met een krachtige verbrandingsmotor.
Volkswagen Golf GTI 8.5
De auto zal als Volkswagen Golf GTI 8.5 op de markt komen. De huidige GTI is goed voor 245 pk en de Clubsport beschikt over 300 pk. Er is nog niets bekend over de upgrade in vermogen voor de nieuwe GTI, maar in de wandelgangen spreekt men over 265 pk. De R heeft laten zien dat meer dan 333 pk geen enkel probleem is voor het blok. Tuners hebben bewezen dat de EA888 nog veel meer aankan als het moet. Maar de GTI blijft een voorwielaandrijver, dus verwacht een acceptabel vermogen dat bij een voorwielaandrijver past. Met eeuwig zoekende tractie op voorbanden maak je immers niemand blij.
Naast een upgrade in vermogen zou de Volkswagen Golf 8.5 GTI een update aan het chassis krijgen om de rijdynamiek verder te verbeteren. De adaptieve ophanging in de huidige GTI zal tevens van een update worden voorzien.
Blijft het dan bij de Volkswagen Golf 8.5 GTI? Nee. Want je ziet ook wel dat 265 pk geen upgrade is ten opzichte van de Golf 8 GTI Clubsport met 300 pk. Er zit zeker nog meer vuurwerk in het verschiet. Het GTI-label viert in 2026 zijn 50-jarige bestaan. Je kunt er donder op zeggen dat er dan een speciale editie aangekondigd gaat worden. Kortom, het einde van de achtste generatie Golf komt langzaam in zicht, maar de komende jaren zit het nog wel snor.
Dutchdriftking zegt
Kortom, de Edition 50 /50jahre gaat een heel dik onderstel, speciale schaalstoelen met ruitjesmotief, en mooie wielen krijgen. En dan 270pk standaard en 320pk in overboost? Lijkt mij een heel fijne auto en een waardig opvolger van alle andere jubileum edities.
leaper035t zegt
Alvast beginnen sparen voor de ultieme ICE-uitzwaaimodellen van Porsche, BMW, Maserati, Alfa Romeo, Jaguar (hopelijk), …
cossiekiller zegt
Met een deftig sperdifferentieel is 320pk op de voorwielen geen enkel probleem. Had dit vermogen op mijn Astra OPC en het moest echt al natte asfalt zijn om hem aan het slippen te brengen. Maar een sper maakt de auto wel wat duurder…
V8Vantage zegt
Voor wat dit waarschijnlijk gaat kosten heb je ook iets met 320PK of meer op de achterwielen. Weliswaar jong gebruikt maar als je dan toch iets wil wat een ode is aan de benzine/diesel moter…. (jaja ik weet dat het motor is tegenwoordig. Zo zie je maar dat de ‘moter’ allang verbannen is uit het NL-woordenboek, nu nog van de straat… :-p)
Stefje zegt
Hier loop ik een beetje op vast. De jong gebruikte Golf GTI Clubsports zijn allemaal nog 35k in Dld. Op een nieuwe krijg je nu 20% korting ongeveer. Daarmee zit je voor een beetje meer op een nieuwe.
Maar dan zit je intussen ook alweer op jong gebruikt M4 geld. En als je daar naar gaat kijken kun je voor nog een beetje meer een nieuwe M2 kopen.
En dan gaat het irriteren. Want je wilde eigenlijk een snelle hatchbak om af en toe de Ring mee af te raggen. Dan misschien toch nog maat iets langer wachten op de aanstaande aanschrijving van deze winter.