Nu maar hopen dat de upgrades van het Golf 8 infotainmentsysteem voldoende zijn.
De overgang van de Golf 7 (eigenlijk de 7.5) naar de Golf 8 is niet de meest succesvolle geweest. In grote lijnen is de auto identiek, alleen is er overduidelijk beknibbeld op veel zaken. Nu was een Golf 7 erg goed qua interieurafwerking, dus de auto is nu gelijk aan wat de norm is in zijn klasse, niet meer een stap erboven.
Maar misschien wel het meest opzienbare aan de Golf 8 is het infotainmentsysteem. Je kunt zien wat ze bij Volkswagen voor elkaar wilden krijgen, maar het werkt (nog) niet zo prettig. We zeggen expres ‘nog’, want Volkswagen heeft een enorme waslijst aan updates voor het ‘MIB3’-systeem.
Upgrades
Volgens Volkswagen is de Voice Control-functie aanzienlijk beter. Nu is dat in bijna alle auto’s (en voor veel apparaten) alsnog erg lastig, dus dat namen we de Golf niet kwalijk. Wel belangrijk is dat Volkswagen de computer achter het systeem sneller heeft gemaakt. Het gaat om een SoC (system on chip, net zoals de nieuwe MacBooks) met een 4 cores. Ook is er een nieuwe GPU (grafische kaart). Dit moet ervoor zorgen dat het systeem beter draait en vloeiender animaties heeft (zoals met scrollen en swipen).
Ook is de software iets beter op de hardware afgestemd bij het nieuwe Golf 8 infotainmentsysteem. Zo moet het voorkomen worden dat bepaalde knoppen niet activeren als je ze per ongeluk aanraakt. Denk aan de knopjes onder het scherm.
Slechte nieuws Golf 8 infotainmentsysteem
Dan het slechte nieuws, de updates zijn deels hardwarematig. Alle software-updates zijn beschikbaar voor alle Golfs van de achtste generatie en kunnen dus later geïnstalleerd worden. De hardware-upgrades zijn er alleen voor nieuwe modellen.
Het MIB3-infotainmentsysteem van de Volkswagen Golf 8 kent de nodige opstartproblemen. Vanwege diverse software-problemen werd de productie van het systeem siltgelegd. In 2021 was er vervolgens een terugroepactie vanwege het systeem. Het is de bedoeling dat nu wel alles naar behoren werkt.
Het nieuwe systeem wordt vanaf 2022 geleverd.
Via: Carscoops.
mashell zegt
De Golf krijgt een verbeterde MIB3 en de ID.3 bezitters blijven met de ICAS3 (volgende generatie maar veel slechter) zitten.
sntial zegt
@mashell Karma 😬
ty5500 zegt
De software van de laatste VAG-auto’s was echt wel belabberd.
camber24 zegt
Ik heb een Golf 7 gehad. Ik was daar, los van de DSG die ik soms traag vond reageren, enorm tevreden over. Ook over het interieur. Wel vind ik dat nu juist dat interieur niet meer zo onderscheidend is, laat staan een benchmark. Mijn vrouw heeft een A250e. Dat is wat mij betreft toch echt om je vingers bij af te likken, voor een C segmenter.
Ot92 zegt
@camber24 Zolang het geen DQ200 is zul je redelijk tevreden moeten zijn over je DSG.
camber24 zegt
@Ot92: het was in 2015, ik rijd nu een koppelomvormer en bak van ZF, waar ik veel tevredener over ben.
Ot92 zegt
@camber24 Die gaan doorgaans niet tot nooit (zomaar) stuk. In welk merk dan ook. Ze werken wel het beste in een BMW. Rijd je toevallig in een BMW?
camber24 zegt
@Ot92: bingo! Ik reed hiervoor in een f30 met ZF, en nu in een G01, ook weer met ZF. De volgende is al besteld, maar dan een elektrische (i4).
neymar zegt
Maar die belachelijke sliders blijven nog wel bestaan. Net als die lelijke haptische knoppen. Zo lelijk als een heel paneel beweegt als je daar een ‘knop’ van indrukt bah bah.
RiKe zegt
@neymar: die sliders voor de temperatuur of volume? Hoe vaak zit je daar nu daadwerkelijk aan? Temperatuur verander je nauwelijks en het volume kan je ook op je stuur aanpassen.
pier zegt
VW had gewoon een paar goed in het zicht zittende fysieke knoppen voor de klimaatcontrole moeten aanbrengen. De 8 ziet er van binnen moderner uit, maar de 7,5 vond ik wat chiquer eruit zien. Materiaalgebruik was ook hoogwaardiger in de 7,5. Ik denk het de beste Golf ooit was.
RiKe zegt
Op welke software draait de nieuwe Polo? Indien ook MIB3, krijgen deze de updates ook? Mijn nieuwe Polo wordt pas over enkele maanden geleverd, vandaar mijn nieuwsgierigheid
mashell zegt
MIB3 is geen software, het is een architectuur. En daar zijn heel veel implementaties door verschillende toeleveranciers van. Er is een kans dat de polo dezelfde MIB3 heeft maar er is ook een kans dat de Polo een andere heeft.
560pk zegt
Ik dacht dat het grootste probleem van de Golf de lelijke koplampen was. Of wacht: het mislukte bedienconcept! Of was het toch het goedkopere materiaal in het interieur? Of de lelijke achterkant? Misschien de prijsstelling? Blijkt het toch de bagger software.
ukbob zegt
@560pk: dat alles, en nog wat…!
Zelf ooit als de golf 7 als lease auto gehad, als je het verschil met de huidige golf 8 ziet dan is dat simpelweg een achteruitgang… VW heeft er zo op bespaard dat ze een mindere auto afleveren en dat voel je ook direct als klant. Zou zomaar het einde van de Golf kunnen zijn dit!
De focus ligt duidelijk meer op de ID-familie en SUV’s
karhengst zegt
Het is jammer, jarenlang hebben we gezien hoe de kleinere klassen fraaier en hoogwaardiger werden. De Polo had het materiaalgebruik van een Golf. Maar inmiddels heeft de Golf materialen waar een Polo of Koreaanse C-segmenter voorheen niet mee weg kwam.
Hetzelfde effect zie je overigens bij Daimler ook. Een hoop bling bling, maar als je goed kijkt en voelt is het vooral krakend, zwart glimmend plastic. BMW doet het nog het beste, al sparen die ook op hun iDrive bediening door individuele knoppen met grote plastic plaatjes te vervangen.
silenro zegt
@ukbob: ik weet dan niet welke SUV’s je bedoelt, maar van een Tiguan is het interieur ook niet echt om over naar huis te schrijven..
sparks zegt
Met deze kop hoopte ik eigenlijk op een radicaal ander ontwerp van de Golf, helaas.
joosstra zegt
Ik heb niet het idee dat #8 een verkoopknaller is, ik zie er maar weinig rondrijden.
clubbtraxx zegt
En weinig is dan zelfs nog te veel… zie er in mijn omgeving praktisch nooit een.
mashell zegt
De wagen wordt weggeconcurreerd door z’n eigen zusjes, de ID.4 en Tiguan.
chrisvis zegt
Zoals reeds aangehaald, je ziet ze enorm weinig rijden en versta best wel waarom. Zowel de voor- als de achterkant vind ik niet mooi smoelen. Zit weinig eigenheid in en koplampen lijken zowel vooraan als achteraan wat veel op die van de Tiguan (die er met de facelift ook niet mooier is op geworden).
oosterwoldenaar zegt
Ik rijd een Seat Leon van deze generatie en het infotainmentsysteem is het enige dat me echt stoort. Touch-knoppen voor temperatuur die in het donker niet oplichten waardoor je niet ziet waar je op moet drukken. Een enorm traag infotainmentsysteem waarbij je, door het gebrek aan fysieke knoppen, altijd een menu in moet. Mijn grootste irritatie is dat de lane-assist niet permanent uitgeschakeld kan worden (maar dat schijnt bij meer merken zo te zijn). Verder een heerlijk rijdende auto die m.i. mooier is dan een Golf 8.
j4cks0n zegt
Gelet op de kop dacht ik dat ze de prijs aan gingen passen.
cardevil zegt
De Golf 8 heeft wel een voordeel, hij is beter dan zijn opvolger de Golf IX 🤣🤣🤣
Gerwin zegt
Ik lees toch veelal negatieve reacties over de Golf 8. Zelf rij ik een golf 8 R-line etsi en moet zeggen dat ik over het algemeen dik tevreden ben. Dat de infotainment ruk is valt daarentegen niet te betwijfelen. Jammer dat de “oplossing” geen verschil maakt voor huidige eigenaren. Is dit iets wat je bij de dealer zou kunnen laten fiksen?
marcomanta zegt
Goh, de Golf ook al….. beetje jammer VW, pas de strategie eens aan en kijk hoe de Koreanen het doen.