Vanwege kostenbesparingen overweegt Volkswagen een fabriek te sluiten.
Na een periode van meer, meer, meer en eeuwige groei ziet de economie er vandaag de dag wat anders uit. Reorganisaties, ketens die omvallen en kostenbesparingen is waar veel bedrijven nu mee bezig zijn. Ook in de auto-industrie.
Het kan zelfs voor historische beslissingen zorgen. Zo overweegt Volkswagen zelfs een fabriek te sluiten, daarover bericht Autocar. Drastische maatregelen, want de Duitse autofabrikant heeft nog nooit eerder een fabriek gesloten. Het gaat hier om de fabrieken in Dresden en Osnabruck.
Osnabruck en Dresden
Volkswagen heeft meerdere fabrieken in Duitsland en auto’s van diverse merken die tot het concern behoren rollen hier van de band. In de fabriek in Osnabruck produceert het concern bijvoorbeeld de T-Roc Cabriolet, de 718 Boxster en de Cayman. De twee laatstgenoemde modellen zijn al op weg naar de uitgang en krijgen uiteindelijk een opvolger in vorm van een elektrische sportauto.
Met het stoppen van de productie van de 718 komt bij Volkswagen ook de vraag naar boven of ze nog willen doorgaan met de faciliteit in Osnabruck. In de fabriek in Dresden rollen de producten van Volkswagen ID van de band.
Volkswagen sluit fabriek?
De ontwikkelingen van de Volkswagen Groep om een fabriek of zelfs twee fabrieken te sluiten is groot nieuws voor de Duitse industrie. Het merk bestaat al 87 jaar en tot op heden is het concern enkel gegroeid met alleen maar meer fabrieken.
Het is duidelijk dat ze bij VAG vooruitkijken. In vergelijking met 2023 verkocht het concern meer auto’s in Europa en Amerika. Op papier is er dus zeker geen paniek. Echter voelen ze ook bij Volkswagen dat de vraag naar EV’s afneemt, terwijl de focus juist op de elektrische auto ligt bij alle merken van het concern. Kostenbesparingen, hoe drastisch ook, liggen op de loer.
pomoek zegt
En weer die opmerking over de slechte verkopen van EV’s:
Even voor de duidelijkheid: In Nederland zijn afgelopen maand 3% méér EV’s verkocht dan in augustus 2023.
En ja, dat is inderdaad tegen de Europese trend in, maar niet helemaal irrelevant vanwege omdat dus kortom Nederland.
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/34780/autoverkopen-augustus-2024-nederland-blijft-tesla-trouw-maar-laat-een-merk-keihard-vallen
harrie zegt
Ja, maar dat is toch een druppel op een gloeiende plaat voor een concern als VW.
NL is zo ongeveer de ideale EV markt, en dan maar een schamele 3 procentjes.
pomoek zegt
Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Maar als je de berichten hier op autoblog leest lijkt het allemaal kommer en kwel als het gaat om de EV verkopen. Maar in NL is dat dus niet zo. En aangezien dit een Nederlandse website is met Nederlandse schrijvers, Nederlandse lezers en Nederlandse onderwerpen vind ik het wel vermeldenswaardig. Sterker nog, ik begrijp niet waarom dit niet is vermeld hier op autoblog.
b00st zegt
In België was in de eerste helft van 2024 bij een bekende leasemaatschappij (wat toch een aanzienlijk deel van de nieuwverkopen zijn, bedrijfswagens zijn hier nog populairder dan in NL) 77% VOLLEDIG elektrisch. De volledige top 10 bestond ook uit EV. Slechts 9% was benzine en 1.5% diesel. Dus zo kommer en kwel is het inderdaad niet.
panam1 zegt
Het is al lang kommer en kwel – in een land als NL hadden de verkopen met 10% – 15% moeten stijgen als electrisch rijden zou worden omarmd. Wat niet het geval is. Verder zouden de verkopen veel hoger moeten zijn omdat veel 5 jarige leasecontracten aflopen van electrische wagens (waar afgelopen week een groot stuk over werd geschreven hier)- maar blijkbaar kiest het gros dus voor hybride / ice. Stop toch eens met dat achterlijke electrische rijden maar te blijven beschermen…je zal van je baas wel een of ander afzichtelijk electrisch model moeten rijden – dus nu zit er weinig anders op dan het met hand en tand verdedigen dat t de toekomst is….
pomoek zegt
hadden, moeten, zouden, je doet nogal wat aannames in je reactie. Ik ben het met je eens overigens dat er meer EV’s zouden moeten worden verkocht. Je opmerking dat het gros er voor kiest om niet EV te rijden heeft niets te maken met de aandrijving, maar alles met de kosten. Nog steeds de belangrijkste factor voor mensen als het gaat om de auto die ze rijden. https://www.anwb.nl/over-anwb/nieuws/2024/elektrisch-rijden-monitor-2024
harrie zegt
Nou dat wordt weer lobbyen bij tante Ursula of ze met regelgeving en/of subsidies de EV markt weer wat kan stimuleren.
ty5500 zegt
Het ziet er voorlopig niet zo goed uit voor VW. In China lusten ze voornamelijk de eigen ev’s en is het marktaandeel van VW tanende. Ook in Europa zijn de ev’s niet echt de verkoopwonders en lijken de marges eerder beperkt. Voorlopig kunnen ze nog teren op hun ICE auto’s maar ook dat sprookje blijft niet eeuwig duren.
Allison Burgers zegt
Als het sprookje van de ICE’s voorbij is zoals je stelt, dan moeten mensen wel aan de EV, Dan is het best handig dat je ze als concern allebei hebt.
Dutchdriftking zegt
De bittere pil voor autofabrikanten. De laatste jaren bijna allemaal (ook de kleinere nieuwkomers) maximaal geïnvesteerd op EV, en nu blijkt de soep toch niet zo heet gegeten te worden als deze werd opgediend…
Allemaal het grote voorbeeld van Tesla gevolgd, hier is politiek beleid op gemaakt, en dan blijkt de realiteit toch weerbarstig. Combineer dit met economische krimp en er is ineens paniek in de tent.
En in Japan krijgen ze een rolberoerte van het lachen. Uitstootnormen en verbod op fossiel lijkt allemaal op z’n minst versoepelt en waarschijnlijk wat uitgesteld worden. en (plug-in) hybrides zijn ineens een veel beter idee dan volledig elektrisch. Ook leukere auto’s krijgen (buiten Nederland) in de toekomst gewoon nog een kans.
De modelportfolio’s van de Japanse merken sluiten hier perfect op aan. En hun hebben geen bezuinigingen hoeven doen op de ontwikkeling van de reguliere modellen, dus die zitten beter in elkaar dan ooit.
mashell zegt
Zie ik compleet anders. De Japanners lopen al jaren achter de feiten aan, verbrandingsmotoren, elektrische motoren, hybride allemaal gedateerd. Ze zijn alleen nog succesvol op de thuismarkt en de simpelere markt voor grote wagens in de VS. Groeimarkt China hebben ze om historische gronden niet van kunnen profiteren.
Vanwege de rechts-conservatieve stroming zijn de klimaat doelen wat afgezakt, dat reflecteert in de verkopen van EV, de consument die bang is voor verandering heeft nu langer de keus voor verbrandingsmotoren. Voor de fabrikanten heeft dit consequenties voor hun product portfolio. In plaats van alles in 2030 elektrisch te hebben moeten ze het nu langer uitzingen met verbrandingsmotoren en later vol EV zijn en dat allemaal met zo min mogelijk investeringen in de uitlopende verbrandingsmotorentechiek en modellen. Het worden 10 saaie jaren met veel facelifts. Bij de EV’s zal er gewacht worden op beschikbaarheid van betere accu’s. Er komt dus maar weinig vooruitstrevends op de markt de komende jaren.
Dutchdriftking zegt
De Japanners zijn succesvol in Europa, alleen wat minder in Nederland. Inderdaad in de VS, en mogelijk wat minder in China, dat laatste weet ik niet.
Echter vergeet je dan nog een enorm gedeelte van de wereld. Canada, heel Zuid Amerika, Afrika, Australië, en ‘de rest’ van Azië. Allemaal gebieden waar elektrisch rijden geen optie is, (elektriciteitsnetwerk en/of afstanden) betrouwbaarheid héél belangrijk is, en waar (plug-in) hybride absoluut een meer waarde is. Ook zijn dit grotere groeimarkten dan China, en wonen hier de meeste mensen.
De komende 10 jaar zullen juist enorm interessant worden. Krijgen we ons elektriciteitsnetwerk naar een hoger niveau? Wordt accu techniek daadwerkelijk beter? En kunnen we accu’s minder schadelijk produceren? Waar gaan de automerken hun geld op zetten? Welke bestaande merken rollen om, welke nieuwe (Chinese) merken weten te overleven? Wie durft er groots te investeren in fossiel en weet daar verbetering te behalen? Gaat waterstof dankzij natuurlijke bronnen eindelijk van de grond komen?
Niemand kan het voorspellen, maar saai, dat zal het zeker niet worden.
mashell zegt
“De Japanners zijn succesvol in Europa, alleen wat minder in Nederland.”
Heh? In landen met een eigen auto-industrie zoals Duitsland, Frankrijk en Italië wil al helemaal niemand een Japanner en dat zijn de grootste landen.
Stopcontacten en stroom is overal, ook in die gebieden die je noemt. Daar kun je dus ook elektrisch rijden. Het wordt inderdaad interessant qua wat de fabrikanten doen maar qua auto’s verwacht ik een paar magere jaren.
ericc zegt
Ook de Audi fabriek in Brussel krijgt geen nieuw model en zal dus ook sluiten over een jaar of twee.
donpiston zegt
Zoals het er nu naar uit ziet sluit Audi Brussel volgend jaar al…
Allison Burgers zegt
In Dresden bouwen ze alleen de ID.3!
De ID.4 en ID.7 worden in Emdem gebouwd.
De ID.5 in Zwickau
De ID.Buzz in Hannover.
mashell zegt
Zwickau bouwt ook ID.3, ID.4 en Q4.
Allison Burgers zegt
Yup. En ook de Born.
Mijn post was bedoeld om aan te geven dat Dresden wel het “Home of ID” is, maar dat ze daar lang niet allemaal worden gemaakt. Het is meer museum dan fabriek.
De “glazen fabriek” in Dresden was een paradepaardje van VW. Het staat er ook pas een jaar of 20. Halo-cars als de Phaeton en de XL1 werden er gemaakt. In 2016 zou de tent al sluiten, maar toen zijn ze de e-Golf daar gaan bouwen. En nu wordt een deel van de ID.3-productie daar geassembleerd uit onderdelen die in Zwickau worden gemaakt. Leuk voor de rondleidingen, maar niet echt nuttig.
Dat die fabriek sluit is als bezuinigingsmaatregel dus niet zo gek.
donpiston zegt
Vorig jaar zijn er ca. 6000 auto’s in Dresden van de band gerold… veel te weinig om überhaupt winstgevend te zijn.
LaLancia zegt
VW heeft jarenlang kunnen profiteren van de enorme winsten van Audi en Porsche (China). Dat heeft ervoor gezorgd dat VW nooit de maatregelen heeft hoeven nemen die de andere Europese fabrikanten wel hebben moeten nemen, zoals fabrieksluitingen. Nu kan VW z’n hoge kostrn niet meer verbloemen en moeten ze wel actie ondernemen. VW heeft in Europa een kunstmatig hoog marktaandeel. Minder kortingen geven zal een deel van de oplossing kunnen zijn.
Allison Burgers zegt
Volkswagen heeft de afgelopen 10 jaar aan alle kanten fors bezuinigd en plannen geschrapt vanwege Dieselgate.
Toevallig staat Martin Winterkorn deze week terecht.
MarcoM zegt
Alfa sloeg roestproblemen in de wind in de jaren zeventig, Opel deed dat eind jaren tachtig, VW met hun gesjoemel en motoren met een te hoog olieverbruik. De consument ziet dit ook en kiest meer en meer voor de Koreanen bijvoorbeeld. Vertouwen in een merk moet hoog in het vaandel staan, automerken komen er niet meer mee weg om maar 2 jaar garantie te geven terwijl de Koreanen iets van 7 jaar geven.
Hopelijk keert het tij voor VW anders kan het als het kaartenhuis instorten.
KEV9 zegt
Op rtlz vandaag iemand aan het woord die er wel verstand van heeft en de vinger op de juiste plek legt. VW is te lang in de diesel blijven geloven en daarom de slag naar e-auto’s gemist.
Btw de deelstaat waar het hoofdkantoor van VW staat heeft 20% van de aandelen in haar bezit en heeft vetorecht.
mashell zegt
“VW is te lang in de diesel blijven geloven en daarom de slag naar e-auto’s gemist.”
Hoe ver kun je er naast zetten? Van alle Europese fabrikanten heeft VW als eerste serieus in EV geïnvesteerd (eUp! was er al in 2013) en juist na het dieselschandaal daar vol op ingezet veel meer dan anderen. Ze lopen van de Europese merken het verste voor, hebben het breedste en meest geavanceerde aanbod. Mercedes en BMW hebben bijvoorbeeld geen 800V auto, Audi en Porsche zelfs meerdere modellen.
harrie zegt
VW heeft jarenlang gelobbyed voor behoud van de diesel en Tesla uitgelachen.
Na dieselgate en toen Tesla een serieuze bedreiging begon te worden moesten ze wel, en waren ze iets minder te laat dan de andere Europese merken. Ga nou niet doen alsof het EV pioniers zijn bij VAG.
mashell zegt
Ga nou niet doen alsof iedereen in angst en beven zat voor Tesla. Tesla kwam in 2012 met hun eerste serieuze auto, de Model S (een grote auto met een grote batterij, eenvoudig recept). Toen reed Volkswagen ook al tests met de elektrische Golf 6. Een jaar later was de eUp! op de markt en nog een jaar later de eGolf en weer een jaartje later in 2015 was diesel schandaal waarna vol werd ingezet op elektrische wagens met als resultaat het MEB platform. Tesla werd pas met de Model 3 vanaf 2019 een serieuze concurrent. Er is nergens een lobby voor of behoud van diesel geweest, dat is allemaal markt gestuurd. Diesel werd interessant met directe brandstofinspuiting. Diesel verloor het momentum na het diesel schandaal in de VS en de daarop volgende dieselschandalen in Europa waarin bleek dat de praktijk uitstoot veel hoger was dan de theoretische uitstoot door allerlei motor “beschermingsmaatregelen”.
Dus waarom probeer je aan geschiedenisvervalsing te doen?