Dus toch?
CEO Matthias Müller sprak het eerder dit jaar streng tegen. Het droppen van dochtermerken om de kosten van het dieselschandaal de kop in te drukken. Alle twaalf de merken onder het VAG-concern functioneren prima en blijven gewoon onderdeel van Volkswagen, aldus Müller.
Of zijn dit alleen woorden om de gemoederen gerust te stellen en de beurs geen opdonder te geven? Ja, zegt een anonieme afgevaardigde van Volkswagen tegenover The Detroit Bureau. Het concern overweegt wél degelijk een lozing van een aantal submerken. De medewerker spreekt over een eventueel afscheid van Scania, MAN en als het moet, Ducati. Sterker nog, de anonieme VW-man (m/v) zegt dat VAG overwoog om de truckdivisie al eerder af te stoten, nog voordat het hele dieselschandaal bekend werd. Volgens analisten van Citi zijn MAN en Scania samen goed voor een waarde van 12 miljard euro.
Toch moet je een slag om de arm houden met dit soort berichtgevingen. De drie genoemde merken zijn een open deur binnen het VAG-concern. Als Volkswagen überhaupt overweegt om merken te lozen, dan zijn deze drie de absolute hoofdkandidaten. Eerder vielen er woorden over een mogelijke lozing van Seat, maar dat lijkt nu, zeker met de komst van de Ateca, absoluut niet te gaan gebeuren.
henkhupelschoten zegt
Waarschijnlijk zullen de kopers wel uit China komen…. Of paccar! Blijft ook nog een goede optie. Al lang niks gehoord van de Amerikanen.
hollandsemarokkaan zegt
Welk bedrijf zou geïnteresseerd zijn in een van die merken? Of allemaal. Ik ben geen eurofiel, maar het zou wel mooi zijn als ze in Europese handen zouden blijven, banen en zo. Maar man man man wat sneu voor das auto. Pun intended.
Femme zegt
@hollandsemarokkaan: Misschien heeft ome Marchionne nog wat geld op de bank om MAN en Scania in te lijven in CNH Industrial (Case New Holland, Iveco en Fiat Power Train Industrial).
Lotus zegt
@hollandsemarokkaan: helemaal niet sneu. Het is niets anders dan misleiding en concurrentievervalsing van een bedrijf waarvoor de wereld nog niet groot genoeg was. Gegokt en misgegokt en iets met op de blaren zitten.
jack_abarth zegt
@lotus:
Hij eindigt zijn zin toch ook niet voor niks met “pun intended”. Oftewel, een vorm van sarcasme.
jerommeke zegt
@jack_abarth: een “pun” is een woordgrapje. Pun intended slaat hier dus helemaal nergens op.
bierbuik zegt
@hollandsemarokkaan: misschien is Victor Muller wel geïnteresseerd!
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat ze er alles aan doen om geen merken te lozen. Het is nogal een stukje kapitaal vernietiging.
martinus zegt
“Ja, zegt een anonieme afgevaardigde van Volkswagen tegenover The Detroit Bureau.”
The Detroit Bureau is natuurlijk ongeveer het thuisblaadje van de hele amerikaanse autoindustrie..
Die zien extreem hoge boete en maximale schade voor een van hun Europese concurrenten wel zitten natuurlijk.
Met dit soort fud, voed je het beeld dat de boetes uiteindelijk zo hoog zijn, dat vw ze niet kan betalen uit eigen middelen. Wat ook weer een self-verullend profetisch effect heeft natuurlijk.
Überhaupt denk ik niet dat de medewerkers van vw-usa de beslissingen maken over de verkoop van Europese onderdelen.. dus ik vind het een beetje een raar verhaal..
stephanotis zegt
@martinus: De “anonieme” afgevaardigde staat in de bron vermeld als Andreas Renschler, en hij sprak niet met The Detroit Bureau maar met Bloomberg News.
martinus zegt
@stephanotis: Wat Renschler bij bloomberg letterlijk aangaf was dit.
“We’re keeping all options open on our way to becoming a global champion,”
Freewarefreak zegt
@martinus: Dit.. die k** yanks zien VW veel te graag op hun muil gaan.. de wens is de vader van de gedachte.. ik geloof er geen *** van.
moveyourmind zegt
Het mooiste merk, binnen het concern, Scania, moeten verkopen om Ducatis bijeen te harken…
M.A.N., M.A.N., M.A.N.!
sydney zegt
@moveyourmind: Die paar brommers brengen per jaar natuurlijk niets op.Weg ermee.
bmwtouring zegt
@moveyourmind: het is al jaren niet meer M.A.N. , maar MAN…
trustmeiamanengineer zegt
Ducati terug in Italiaanse handen zou ik wel mooi vinden.
sydney zegt
@trustmeiamanengineer: Maar wat jij mooi zou vinden brengt geen centjes op.Terug naar de tekentafel..
sydney zegt
Alle merken blijven behouden incluis SEAT.Lees; we gaan wat merken verkopen incluis SEAT(want heel al erg lang winkeldochter) ondanks die best leuke SUV die ongevoor 12 jaar te laat is.VAG gaat en moet cashen.De vraag is alleen wie gaat dit kopen? Nee verkeerde vraag.Wie wil dit kopen? In China is het geld vervlogen, in het Midden-Oosten hebben ze geloof ik wel wat anders aan hun hooft,blijft over India en Brazilië.
Het zal nog een gezellige boel worden in onze branche.
Lotus zegt
@sydney: jij had waarschijnlijk ook iets anders aan je hoofd toen je hoofd met een ’t’ schreef ?
sydney zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
amnesia zegt
@sydney: het is nog veel te vroeg voor de gemiddelde uitkeringstrekker ;)
mercedesclk350 zegt
Scania en MAN zijn populair in de truckwereld, en aangezien trucks niet niks kosten maar toch gekocht worden door bedrijven lijkt het mij dat daar het probleem niet in zit qua “geen winst maken?”
potjak zegt
Eerlijk, had maakt me helemaal niets uit. Volvo, Jaguar en zo meer zijn al langer in andere handen en het heeft ze geen windeieren gelegd. MAN als submerk naar Mercedes en Scania naar Tata.
rrk147 zegt
Dat Seat niet meer verkocht wordt, omdat de Ateca net is onhuld, lijkt mij geen causaal verband. Die ontwikkeling was allang bezig, voordat dieselgate openbaar werd.
Wellicht dat Volvo nog interesse heeft in Scania. Zij waren daar al eerder mee bezig. De reden dat t niet doorging weet ik niet meer zeker. Of omdat VW Scania kaapte of omdat de EU het tegen hield, ivm monopolie positie van Zweedse
nelissaab zegt
@rrk147: Overname door Volvo is destijds inderdaad door de EU tegengehouden vanwege monopolievorm bij samenvoegen van beiden. MAN heeft eerder zelfstandig een poging ondernomen tot een overname van Scania; dit werd echter door de Wallenbergs afgewezen. VW volgde later en slaagde wel..
Beide merken zijn zeer interessant voor partijen. Met een enorm sterke R&D en algemene technische kennis en kunde bij Scania en de enorme kennis van constructietrucks bij MAN hebben zij troeven in handen waar menig merk nog veel van kan profiteren.
Ik verwacht echter voor 99% dat de merken niet verkocht gaan worden. Voor mensen met de kennis van de bedrijfsautobranche is er al langer bekend dat MAN hoogstwaarschijnlijk de ZF bakken gaat vervangen voor de Opticruise bakken van Scania in een volgende generatie trucks. Nu kan dit nog even duren; de ZF TipMatic op de TGA heeft eerder dit jaar al plaats gemaakt voor de ZF TraxOn.
KoenvanD zegt
Duur geintje lijkt me dat: zo’n anderhalf jaar geleden vergrootte VW het percentage aandelen in Scania van +- 60% naar iets meer dan 90%. de kosten voor die 30 extra procent? 6,7 miljard.
De aandelen van VW in Scania alleen al zouden op dit moment dus zo’n 20 miljard waard moeten zijn.
Heel vreemd dus als de aandelen van Scania en M.A.N samen ‘maar’ 12 miljard waard zijn
vorsprungdurchbetrug zegt
@KoenvanD:
Het heeft er ook mee te maken als je moet verkopen (om nu een groot financieël gat te vullen), of omdat je wil kopen, om je bedrijf uit te breiden.
Als je iets graag wil hebben, kan de prijs wel eens te hoog zijn, zeker als concurrenten tegen elkaar op bieden.
Het afstoten van merken zal vroeg of laat wel aan de orde komen bij VAG, al de procedures die er gevoerd gaan worden gaan heel veel geld kosten, aan juristen/advocaten en aan schadevergoedingen, boetes.
Design_Driven zegt
Niet om nou te zeggen dat ik dat al voorspelde: Maar ik voorspelde dat dus al. Waarom?
Ik herhaal: De Chinese auto fabrikanten hebben een enorme inhaalslag gemaakt de laatste jaren. Deels door westerse mensen met ervaring aan te rekken, deels door overnames (hallo Volvo) en deels door joint-ventures.
Ook de bus industrie is nu de zelfde inhaalslag aan het maken bij beide ben ik van mijn werk uit intensief betrokken.
De vrachtwagen fabrikanten in China lopen wel hopeloos achter maar hebben door deels staatssteun wel veel cash. Voor die merken is een overnamen van MAN of Scania dus heel aantrekkelijk. Zo krijgen ze voet aan de grond in Europa en een schat aan kennis. Kort om er zullen zeker kopers zijn voor de merken.
Scania heeft al een Join-venture op bus gebied met Higer en die is weer deel van King Long is die op zijn beurt weer deel van Dongfeng is. Ik weet uit eerste hand dat er uit die hoek zeker interesse voor is.
nord zegt
Helaas moet VAG nu verkopen met een fractie van de waarde.
Vooral de personenautodivisie met Seat voorop heeft een groot probleem. Het feit dat alle automerken zo enorm hetzelfde zijn drukt ook enorm op de prijs. Het is niet interessant voor bijvoorbeeld Mercedes of BMW, Seat op te kopen. Want wat moet je nu net al die persen, halffabrikaten etc etc die gewoon Volkswagen zijn.
nord zegt
@nord: ik zeg: trek lering uit dit soort zaken. Zorg ervoor dat niet alle merken eenheidsworst is binnen een concern. Daardoor worden ze onverkoopbaar.
Calimero zegt
@nord: Dat zelfde zou je kunnen zeggen toen VW Seat over nam en er daar, op een enkel model na, voornamelijk Fiat’s in licentie werden gebouwd.
nord zegt
@milan0: toen nam VAG Seat over met een hele andere doelstelling. Gebruikmaking van de merknaam, immers ze wilden zo groot mogelijkworden. De overname was san ook niet meer san symbolisch en moest werkgelegenheid creëeren in Spanje.
mrrallycross zegt
Met of zonder sjoemelsoftware?
desalen zegt
Het lijkt me erg sterk dat de merken verkocht zullen gaan worden. Public gaan daarentegen lijkt me waarschijnlijker.
Net als bij veel andere bedrijven zie je een herstructurering. Ik kijk er niet raar van op als ze een deel zouden onderbrengen bij een nieuw bedrijf en die met een deel van de aandelen public laten gaan.
ramshoek zegt
Puur op emotionele, totaal niet op economische kennis gestoelde gronden zeg ik;
als (voormalig) Zwollenaar: Goed als Scania zich uit de klauwen van VAG weet te ontworstelen.
over MAN te koop: euh, eigenlijk geen mening
over Ducati: Dat een motorfiets instituut, een stuk industrieel én cultureel erfgoed als Ducati ooit in handen heeft moeten vallen van de Megalomane Managers van VAG, was voor mij iets verschrikkelijks. Ik zou blij zijn wanneer Ducati weer in handen valt van een onafhankelijk, waarschijnlijk niet bijster verstandige, maar gezegend met een van benzine en motorolie doordrenkt hart- en vaatsysteem voorziene rijke stinkerd…
HZW zegt
@ramshoek: Ducati zou al dood en begraven zijn geweest als Audi het niet had opgekocht.
Verder is er niet zo veel veranderd, alleen dat Audi nu voor de financiële zekerheid zorgt.
Er rollen nog steeds prachtige Ducati’s uit de fabriek, het had ook veel slechter kunnen lopen met het merk.
HZW zegt
Verkoop van Ducati lijkt mijn niet echt aan de orde, het merk zit in de Audi stal net als Lamborghini.