![Volkwagen testfacility](https://static.autoblog.nl/images/wp/volkswagen_testfacility1.jpg)
De sneeuwvlaktes in de Scandinavische landen, zijn vaak het decor voor testritten onder extreme omstandigheden. Ondanks de kou zijn spotters er geregeld te vinden. Slecht nieuws voor deze dames en heren, want Volkswagen gaat zijn auto’s voor een groter deel binnenskamers testen. Hiertoe is in Wolfsburg voor 30 miljoen euro een nieuwe klimaat testfaciliteit gebouwd, die deze week in gebruik werd genomen.
Er kunnen behoorlijk extreme weersomstandigheden worden gesimuleerd. Denk hierbij aan temperaturen van -40 tot +150 graden Celcius, extreem zonlicht, luchtvochtigheid tot 95 procent, extreme windsnelheden, etc.
Volkswagen zal deze investering terugverdienen, doordat men niet meer afhankelijk is van het weer voor het uitvoeren van de testen onder extreme omstandigheden. Doordat meer testen in huis kunnen worden uitgevoerd kan het ontwikkelproces aanzienlijk worden versneld. Time is money. Als deze trend zich voortzet, zullen we strak een stuk langer moeten wachten op onze spyshots.
(bron: Volkswagen)
Uhm, waar op de wereld wordt het +150 graden C??
Dan kunnen ze de invloed van “global warming” op die dingen uittesten. ;)
Ah VW weer hoor! Echt van die partypoopers! Gelukkig hebben we nog van die “trouwe” medewerkers bij diverse autofabrikanten! ;)
Maar uhm……je moet toch nog steeds je testritten onder de verschillende weersomstandigheden doen?! Ik neem aan dat ze de situaties alleen kunnen simuleren onder statische omstandigheden. En das toch wat anders dan dynamische omstandigheden……toch?!
@Rick dos: Natuurlijk ontkomen ze niet aan outdoor testen, maar ze kunnen met zo’n indoor koelkast/oven, veel langer binnen blijven, waardoor de outdoor spyshots langer op zich zullen laten wachten.
@Franqie: Duitsers werken nou zo, om een degelijke Duitse auto te maken moet je alle onderdelen op een dusdanige manier maken dat het makkelijk tegen de meest extreme omstandigheden kan.
Kijk maar naar de Phaeton, de Carrera GT, de SLR én de Bugatti Veyron. (Wat men ook mag beschouwen als een Duitser)
Kleine onderdelen die het kleine beetje extra geven, dat is wat Duitse auto’s interessant en degelijk maken. ;)
Zelfs van raketwetenschap tot de manier hoe Duitse hamers in elkaar zitten.
Ach wat boeien die spyshots nou!? je ziet er haast niets, en het verpest de verassing.
Erg innovatief van VW trouwens, zo zijn ze een stap voor op de concurrentie.
@Dennis
Tja, ik krijg er zo´n dubbel op gevoel bij. Kan het nu ff nog niet onderbouwen, maar zodra ik het heb, laat ik het je weten! ;) :P
@Rick dos: Je hebt toch niet gezopen hè? ;)
@Dennis
Whahahaha! :)
Wa bdzoel juhh?! :)
dit gaat natuurlijk niet om het voorkomen van spyshots, maar om het reduceren van de kosten. Grote kans dat ze op hetzelfde moment buitensdeurs rijden, lijkt me..
Toch mooi van die technologische hoogstandjes :)
Spyshots zijn toch gewoon marketing van de automerken?
Ik hoop voor die meneer in die Passat op foto 2 wel dat de verwarming/aitco werkt !
AITCO. Je weet wel. zo’n ding waar koude lucht uit komt. Sommigen noemen het ook wel een Airco ;-)
VW heeft toch ook een testbaan in Groenland (of had ?) midden op de ijskap, je vliegt er over als je naar Canada gaat.
Zie link:
http://www.explorenorth.com/library/weekly/aa080800a.htm
Zij hebben hier miljoenen in geinvesteerd in de jaren 1998-2001
Bas