Moet Tesla gaan oppassen, nu Volkswagen een eigen snellaadnetwerk begint?
De vork zit iets anders in de steel. Volkswagen gaat namelijk geen eigen snelladers aanbieden in Europa. Ze hebben immers een joint venture lopen met IONITY en dat is wel prima. Om daarnaast ook nog een eigen netwerk uit te rollen is wat te veel van het goede. Nee, voor dit verhaal moeten we naar China.
Daar heb je geen IONITY en Volkswagen is daarom in samenwerking met Xpeng een eigen snellaadnetwerk begonnen. Het eerste laadstation werd gisteren geopend. Met deze nieuwe joint venture willen beide autobedrijven snelladers uitrollen in 420 steden in heel China. In een later stadium gaan Volkswagen en Xpeng ook een eigen merk ontwikkelen voor snelladers.
Volkswagen leunt vooral op Xpeng voor deze samenwerking. Niet alleen is Xpeng de lokale partij in dit verhaal, het merk heeft al 1.790 snelladers opererende in China op dit moment. Door een joint venture aan te gaan kunnen beide autobedrijven hun krachten bundelen en nog sneller op grote schaal een snellaadnetwerk uitrollen.
In China zijn ze al behoorlijk ver met hun snelladers. Zo kunnen de vierde generatie laders van Xpeng laden met een snelheid van 480 kW. Daarmee lopen ze voor op de elektrische auto’s, tegenwoordig ben je al het mannetje als je auto 350 kW kan laden. Laat staan 480 kW.
Snelladen lijkt op tanken
Daar blijft het niet bij. De ontwikkelingen gaan namelijk keihard. Een kilometer laden per seconde? Geen probleem! Xpeng is sinds vorig jaar bezig met het uitrollen van de vijfde generatie snelladers. Deze kunnen een piekvermogen leveren van 800 kW. Geen elektrische auto die daar in de buurt van komt, maar als ze eenmaal zo ver zijn gaat het laden bijna net zo snel als tanken.
In 2023 investeerde Volkswagen een bedrag van 700 miljoen dollar in Xpeng. Daardoor hebben de Duitsers een belang van 5 procent in het Chinese autobedrijf. Deze joint venture is dan ook een logische volgende stap. Automerken die eigen snelladers aanbieden is niets nieuws, ook Lotus doet dat in China. (via carnewschina)
Robert zegt
Elk merk zijn eigen laadpas, eigen laadstekker, eigen laadstation en noem maar op; lekker versplinteren en de iedereen en z’n moeder er een eigen plasje overheen doen. Goed bezig! Als je de acceptatiegraad van elektrisch rijden echt niet omhoog wil brengen, dan is dit de juiste manier.
Ik snap dat bovenstaande artikel van toepassing is op China, maar als dit trendsettend wordt, zet die versplintering vanzelf door naar andere markten. Rai/Bovag, niet gaan lopen piepen of bedelen om subsidies, als je leden weer met grote onverkochte voorraden blijven zitten, hè.
audirs3 zegt
@rrrobert Er zijn toch ook legio aanbieders van benzine? Dat heeft men toch ook nooit als een probleem ervaren? Alleen Tesla is omslachtig, moet je hun eigen app hebben, maar bij alle andere aanbieders kan je gewoon met dezelfde pas opladen, of het nu Ionity, Allego of Fastned is.
Robert zegt
Ja joh, stel je toch eens voor dat elk brandstofmerk z’n eigen nozzle had, dat je vijf verschillende adapters bij je moest hebben en evenzovele betaalpassen om overal de brandstof te tanken en af te rekenen. Oh, en dat je voor de brandstof die je met 1 liter per minuut tankt, je per liter ongeveer twee keer zo veel betaalt als voor tankinstallaties die dat met 0,2 liter per minuut doen…
audirs3 zegt
@rrrobert sorry maar CCS is toch gewoon de standaard in Europa, ook bij Tesla’s? En als jij 1 laadpas neemt bij bijvoorbeeld de ANWB, dan werkt die inmiddels vrijwel overal.
Andersom, moet je eens googelen hoeveel auto’s jaarlijks stranden omdat mensen de verkeerde brandstof in hun verbrandingsmotor stoppen…
minimoke1984 zegt
U rijdt zeker geen Tesla? Op de nieuwe (v4) kun je al met betaalpas laden.. Dus je bankpas of cc bijv
fanboy zegt
@Robert: Dit zijn gewone snelladers door iedereen te gebruiken met standaard stekker. Je hebt gewoon een stekker per regio, EU, Noord Amerika, China
ty5500 zegt
Dat ze maar oppassen dat ze niet gezellig mee de laadinfrastructuur daar financieren zonder nog een noemenswaardig marktaandeel over te houden
fanboy zegt
@ty5500: dat gevaar is er sowieso ja zeker als ze nog meer verliezen daar.
En door naar 800kW laders, Tja er is voorlopig geen enkele VAG auto die dat gaat kunnen en denk ik ook teveel voor de CCS stekkers die we hier gebruiken.
China bouwt wel lekker door in ieder geval.