Eén van de grootste aandeelhouders van Volkswagen ziet af van een aanklacht en da’s ongetwijfeld goed nieuws voor het merk.
Kort geleden kondigde een Beierse politicus nog aan dat de deelstaat wat hem betreft Volkswagen moet aanklagen omdat dieselgate en de bijkomende waardedaling van de aandelen de pensioenpotjes van vele ambtenaren in gevaar zou brengen. Een andere Duitse deelstaat en de één na grootste aandeelhouder van Volkswagen, Nedersaksen, ziet echter af van een claim.
Volgens Stephan Weil, minister-president van Nedersaksen, is een aanklacht echter geen goed idee. De juridische basis voor een dergelijk avontuur bij de rechter zou ontbreken en daarmee lijkt de kans klein dat de deelstaat stappen gaat ondernemen tegen Volkswagen.
Toch zullen ze in Nedersaksen flink met de handen in het haar zitten. Het aandeel Volkswagen stond voor dieselgate nog ruim boven de 200 euro, terwijl daar op moment van schrijven nog 131,51 euro van over is. Nedersaksen heeft ongeveer 20% van de aandelen Volkswagen in handen, dus ga er maar rustig van uit dat de deelstaat voor miljarden het schip in is gegaan.
Des te opmerkelijker dat Nedersaksen afziet van juridische stappen. (via: Welt am Sonntag)
mercedesclk350 zegt
Laat VW nou eens met rust, dieselgate is over, ze hebben hun lesje geleerd. Nou gaat elk bedrijf met een schijntje invloed ineens geld claimen, flikker toch op.
Dutchdriftking zegt
@mercedesclk350: de aasgieren zullen nog wel even doorgaan.
alfablog zegt
@dutchdriftking: heeft niks met “aasgieren” te maken alswel met dat VAG beleggers voorloog. Op het moment dat bekend zou zijn dat VAG auto’s maakt die niet aan de wettelijke normen voldoet, dan weet je ook dat dit invloed zal hebben op de toekomstige inkomsten en dan kun je alsnog beslissen of je er al dan niet in investeert. Beleggen is iets anders dan een gokspel.
Author zegt
@mercedesclk350: 20% van de aandelen = een schijntje invloed..?
awesome zegt
@MauritsH: als pensioenfonds wedden op 1 paard is ook niet heel slim…
Sowieso is spelen met andermans geld niet heel tof, maar goed. Pensioenfondsen moeten ook leven.
scooper zegt
@awesome: als je al reageert, weet dan op z’n minst waar je het over hebt. Beleggingsfondsen en vooral pensioenfondsen zijn verplicht risicomanagement te voeren.
Dat betekent dat niet meer dan een paar procent van hun Assets Under Management (AUM) in een specifieke belegging mag zitten en dan mag het ook geen correlatie hebben met andere beleggingen.
Dus jouw statement van op 1 paar wedden is niets anders dan populistisch gedrag en typisch politiek links denkgedrag.
scooper zegt
@scooper: *paard
awesome zegt
@scooper: och Gut, we hebben iemand die er verstand van heeft.
scooper zegt
@awesome: yup, stel je eens voor dat je iets leert van iemand… Zou toch een drama zijn als je een keer goed gefundeerde commentaren kunt leveren…
mercedesclk350 zegt
@MauritsH: aandelen sowieso is bs als je er een rechtszaak van maakt. Dat is het risico van aandelen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mercedesclk350:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Een schijntje invloed’??? De totale beurswaarde van VW is 56 miljard euro. 20% is dus 11,2 miljard. Dat noem ik geen schijntje… Als ik 11.200.000.000 investeer in een malafide bedrijf zou ik wél moeite doen om m’n investering te beschermen.
mercedesclk350 zegt
@svenska_aeroplan_ab: als je geld investeert in aandelen dan loop je dat risico. Maar als het misgaat, want dat kan met aandelen, vooral niet gaan huilen want dat is het risico wat je zelf nam. VW ervoor aanklagen is een zielige en veel te kortzichtige manier om toch weer je geld binnen te halen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mercedesclk350: Dat klopt. Maar ‘misgaan met de aandelen’, door regulier verlies bijvoorbeeld, is nog wat anders dan als bedrijf willens en wetens frauderen zonder de eigenaren (de aandeelhouders) op de hoogte te stellen, en hiermee een onverantwoord risico te nemen met hun geld.
mercedesclk350 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ja als je al bedenkt om te gaan frauderen dan zou ik het vooral niet aan de grote klok hangen, dan hou je het niet lang geheim denk ik zo.
desjonnies zegt
@mercedesclk350:
Complete nonsens wat je poneert, je gaat compleet voorbij aan het feit dat A) VAG WILLENS EN WETENS de kluit belazerd hebben en B) Andere fabrikanten hierdoor benadeeld zijn.
Jij zou dus een Olympisch zwemster die met een buitenboordemotor op haar rug goud wint ook niet diskwalificeren, of Sepp Blatter nog een gouden handdruk geven ipv een trap onder zijn reet.
VAG mag blj zijn dat we in Europa weekdieren als politici hebben, als ze eenzelfde soort overigens -terechte- claims hier zouden krijgen, zijn ze over een jaar of twee geschiedenis
mercedesclk350 zegt
@desjonnies: dan lees je mijn comment fout. Ik ben het oneens met VW’s oneerlijke gedrag. Maar dat ligt achter ons.
Jouw voorbeeld aanhoudende, van de zwemster met de buitenboordmotor, zou de Olympische Bond der Eerlijkheid nu al haar medailles afpakken en een gigantische geldboete vragen zodat ze helft van haar fortuin behoudt en de bijbehorende imagoschade.
Waar ik het radicaal mee oneens ben is dat iemand heeft zitten wedden (een groot kansspel) op de zwemster, vervolgens valt ze door de mand, en nu gaat die wedder de zwemster ook nog aanklagen omdat zijn kansspelletje vrij letterlijk in het water valt. Die zwemster heeft al genoeg geboet. Dit is een ding van het verleden.
vorsprungdurchbetrug zegt
@mercedesclk350:
Jij hebt lekker praten, zit er geld van jouw pensioen in Volkswagen?
Denk het niet, je piepte wel anders.
mercedesclk350 zegt
@vorsprungdurchbetrug: nee, maar nu we het er toch over hebben, er zit nog wat geld van mij(n familie) in aandeeltjes, en waarom we daar nog geld in steken is omdat het niet heel moeilijk is om je geld er weer uit te halen voordat ze waardeloos worden vanwege faillissement/fraude.
Het is niet dat ik Volkswagen of die aandeeleigenaren het niet gun om hun zuurverdiende geld te behouden, maar omdat de aandeeleigenaren dit niet zagen aankomen, en geloof mij, als je op het moment van fraudebekendmaking het goed regelt ben je er vanaf voordat die aandelen instorten, vind ik dat zij dat zelf hadden kunnen doen. Maar nee, als geldwolven allemaal al hun pijlen op VW richten. Want ja, VW fraudeert, maar wat mij betreft hebben ze de geldboete en de bijbehorende imagoschade gehad en mogen ze het weer opnieuw proberen. Dieselgate is over. Ga verder in je leven.
healey zegt
@mercedesclk350: Volgens mij zijn mensen gewoon te dom om te realiseren hoe hard ze zijn genaaid door VW. En dan blijken sommige mensen het nog zielig te vinden ook. Neem maar aan dat een aantal dames en heren binnen VW hier flink beter van werden. Er zijn miljoenen aan ontwikkelingskosten bespaard door een paar regeltjes software code. En de gevolgen: Een aandeel dat van 200 naar 132 euro zakt, duizenden mensen die hun baan verliezen (niet alleen bij VW). En dit houdt nog even niet op, want de rechtzaken lopen nog volop. En dat gaat niet om een paar 10-tjes. Maar goed, laten we het maar snel vergeten. Laten we maar zien dat het best een interessant business model is. De domme schapen zijn het toch snel vergeten.
henkhupelschoten zegt
Gelukkig zijn er nog 15 andere bundesländer…
Erik zegt
Tja, welke voertuigen rijden ze bij de deelstaat?
audiworker zegt
Zoals ik het zie is dat ook de beste optie. Met juridische stappen ga je niet van je 20% aandelen afkomen. En stel voor dat de juridische stappen gevolgen hebben voor VW, dan daalt de koers nog harder. Snijden ze zichzelf dus hard mee in de vingers.
jrsmoke zegt
Ze bouwen nog steeds dezelfde auto’s.
Die aandelen gaan straks weer langzaam omhoog
mout zegt
@jrsmoke: Bijna goed.
Ze bouwen nog steeds dezelfde auto’s. Na de toezichthouders zullen ook de consumenten en leasemaatschappijen wel een keer inzien dat de kwaliteit van VW vooral op de afdeling creatief boekhouden werkt.
jrsmoke zegt
@mout: Na 6 jaar Autoblog lezen vraag ik mij nog steeds af waar die VAG haat ontstaan is.
Wij hebben er bij het bedrijf meerdere en het zijn prima wagens. Qua interieur afwerking kunnen zelfs veel merken nog wat van VW leren.
@autoblog Maak eens een leuk artikeltje hoe die VAG haat is ontstaan
mout zegt
@jrsmoke: Ik kan alleen voor mezelf spreken.
Ik vind de dominantie van het concern op de markt echt heel jammer, omdat VW en haar merken zo ontzettend conservatief ontwerpen. Letterlijk en figuurlijk erg weinig kleurrijk.
Vreemd vind ik, dat hun producten de naam hebben degelijk te zijn. Kijk er de occasionvideo’s of statistische onderzoeken op na, check het waar je wilt: Vanaf pakweg 2000 is het hooguit gemiddeld, maar veel vaker ook dat niet. Weet je, zulke ups en downs hebben andere concerns ook. Maar nog altijd zie ik mensen op VAG bedaagd knikkend reageren met ‘verstandig, een degelijke keuze’. Het is vooral hier dat ik hoop dat ‘de consumenten’ hun beeld bij gaan stellen.
Maar wat me echt afkeer inboezemt, is de lucht van fraude die aan het merk is komen te hangen – opnieuw vooral vanaf pakweg 2000. In NL de manier waarop de contracten van politie en leger zijn binnengezwendeld (G klasse opvolgen door een Amarok…). In Duitsland de manier waarop zelfs de ADAC de statistieken vervalst voor VW. De manier waarop PON met garantie / coulance omgaat (recalls elders heten hier ‘pruduct eigenschappen’, tot je garantie voorbij is. Daarna heet het een defect). Of neem de afwikkeling van dieselgate. ‘Slechts een paar technici wisten ervan. En die werken hier niet meer’. ‘Alleen de 2.0 van VW in drie bouwjaren.’ Telkens weer blijkt het een topje / ijsberg verhaal te zijn. Dat bewijst dat het geen incident is, maar een cultuur. En dat ook het bekend worden daarvan geen blijvende veranderingen meebrengt.
hape zegt
@mout: +1
En wat zo jammer is : Ze lijken er niets van te leren. Zowel de grootspraak als het bagatelliseren van de misstanden blijven gewoon doorgaan. Wat dat betreft lijken de straffen tot op heden dus nog te mild.
4punt8turbo zegt
Sjonge jonge laat Volkswagen toch met rust. Iedereen doet wel eens wat tegen de regels. Allemaal aasgieren!
vorsprungdurchbetrug zegt
Pensioenfondsen knikkeren met geld van andere mensen, zij hebben een verplichting om dat geld goed te beheren.
Als er dan een club is waar ze geld hebben ingestopt om rendement te maken, die fraudeert, dan moeten ze die gewoon juridisch aanpakken.
Fraude lijkt mij altijd een reden om dit bedrijf aan te pakken.
desjonnies zegt
VAG heeff de kluit gigantisch belazerd van de Duitse merke was ik altijd van de Volkswagens
Ooit Fritzie gehad, een Golfje 2 benzine die gewoon 3 ton kilometers is meegegaan en ik
had ooit een Passat TDi black on black, hetzelfde verhaal, van de Duitsers ben in VW.
Maar dat neemt niet weg dat ze nu gevrijwaard moeten worden terwijl ze miljoenen mensen benadeekd hebben en de hele auto industrie in een kwaad daglicht hebben gezet en mogelijk
verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van de moderne Diesel, waar ik sinds die Passat aan verslaafd ben geraakt.
Van mij mogen ze dan ook een gigantisch financieel pak op hun falie krijgen en humble pie eten
Don’t do the crime if you can’ t do the time zong Sammy Davis Jr ooit
En ik, ik hoef dank zij dit akkefietje never nooit meer een VAG product en kan de gezapige gelaten zielige apatische lijdzame houding van de Europese consument dan ook niet begrijpen
je kunt in dit land op iemands bord schijten , als bij VAG werkt is het allemaal goed.
lekbak zegt
Pak nou eens de mensen aan ipv het bedrijf zelf. Een bedrijf is immers maar een formaliteit, mensen beslissen wat er gebeurt. Die mensen moet je dan ook persoonlijk aanpakken. Daarvoor krijgen ze ook enorme inkomens.
Bovendien is dat de enige manier om te voorkomen dat bestuurders weer de fout in gaan. Ondanks alle claims heeft het namelijk wel geloond voor de bestuur. Die mensen hebben hun bonus al binnen.
healey zegt
@lekbak: Onzin, fraude op deze schaal wordt alleen mogelijk door een belabberde bedrijfs filosofie. Het bedrijf waar ik voor werk heeft een commissie om fraude en corruptie tegen te gaan. Alle grote opdrachten staan onder toezicht van deze heren. Daarnaast wordt vanaf de eerste dag zeer duidelijk gemaakt dat integriteit op nummer 1 staat.
lekbak zegt
@healey: en als de heren nou bewust niet ingrijpen bij fraude, moeten dan de aandeelhouders en productie werknemers gestraft worden? Want dat zijn de lui die de dupe zijn van boetes en claims (minder winst, dalende koers en ontslagen door bezuinigingen).
Als je nou eens die duurbetaalde bestuurders en commissie leden persoonlijk straft, of andere verantwoordelijken als die er zijn, dan pak je het bij de bron aan. Die lui verdienen niet voor niks zoveel, daar mag een dergelijk risico bij horen.
pinut187 zegt
Mooi hoop dat het hiermee nu is mee afgedaan.
vorsprungdurchbetrug zegt
@pinut187:
Nou, ik hoop dat VW met de billen bloot blijft gaan, tot ze helemaal kapot zijn.
Zij hebben de boel genaaid, en nog steeds zie je nergens geen beterschap of openheid, schuld bekennen, etc.
Consumenten, collega fabrikanten, overheden, het milieu, etc.
christiaan zegt
Zolang de aandelen niet zijn verkocht…is het verlies niet genomen. Tot op heden dus een fictief verlies (maar wel een grote)
lincoln zegt
Joh ..
Ineens geen aanklacht !!
Dat noemen we dus corruptie .