The hits keep on coming bij Volkswagen. Het bedrijf gaat nog harder de bietenbrug op dan verwacht.
Een oude wijze les in het domein van gebakken-PR-en-marketinggezeik is dat je slecht nieuws altijd op vrijdagavond brengt. Dan zit iedereen al aan de bitterballen en het bier, inclusief de journalisten en hun publiek. Dus minder kans dat iemand nog een puntig stukje schrijft wat veel mensen lezen. Wat dat betreft is de timing van Volkwagen om nóg meer slecht nieuws te brengen over het bedrijfsresultaat in ieder geval on point. Na het sluiten van de beurs vrijdag, zakte de koers van het aandeel in Germanië 2,9 procent op basis van de berichten van topman Blume.
Der Oliver
Der Oliver heeft het immers maar zwaar met zijn nieuwe baan. Sinds hij het over heeft genomen van Herbert Diess is het kommer en kwel bij Veedub. Ons aller Perry schreef daar onlangs al een artikel over. Doch het is dus allemaal nog erger dan het toch al leek. De afzet van nieuwe auto’s zal dit jaar uitvallen op zo’n 9 miljoen stuks. Men haalt dus ook niet meer het cijfer van 9,2 miljoen dat vorig jaar nog gehaald werd. Laat staan de 11 miljoen die in 2019 verkocht werden.
Even lekker badderen?
Nu is het een oude truc voor nieuwe topmanagers om het in het eerste jaar op papier zo slecht mogelijk te doen. Even alles afschrijven, maximaal investeren en de schuld van de matige cijfers afschuiven op je voorganger op het moment dat het voor de aandeelhouders nog te vroeg is om jou aan de kant te schuiven. Taking a bath, noemt men dat. Zo creëer je de ideale basis om te bouwen en de jaren daarna steeds betere cijfers te presenteren.
Verkeerde kant
Doch bij Volkswagen, gaan alle cijfers de verkeerde kant op. De omzet, de winst, de winstmarge. Dat doet niemand voor de lol. Blume schat nu de operationele winst op 18 miljard (och arme), maar belangrijker, ook maar een winstmarge van 5,6 procent in plaats van de geschatte 6,5 tot 7 procent. Die 18 miljard is leuk, maar op het moment dat de winstmarge daalt, wordt men natuurlijk toch nerveus. Die kan immers ook negatief worden, of tenminste niet interessant genoeg voor aandeelhouders om in VAG te blijven investeren.
Porsche en Piech clans voelen de pijn
De omzet zal niet 322 miljard zijn, maar circa 320 miljard aldus de laatste verwachting. En het echte slachtoffer in dit verhaal is natuurlijk de familie Piech-Porsche. Als grootaandeelhouder van VAG, tikken zij dit jaar niet de verwachte 3,5 tot 5,5 miljard binnen, maar slechts 2,4 tot 4,4 miljard. Dat wordt dus een schrale kerst in Oostenrijk.
Bietenbrug
De malaise bij Volkswagen wordt gedeeltelijk gedeeld door de gehele Duitse auto industrie. Ook Mercedes en BMW moesten hun winstverwachting naar beneden toe aanpassen. En toeleveranciers zijn vaak nog harder de klos, daar zij uitgeknepen worden door de grote drie als het slechter gaat. Duitsland gaat dus de bietenbrug op. Waarvan Aktien.
rockefellar zegt
Proost! Op betere tijden
bitd zegt
Zit al in de koers, aandeel is gewoon koopwaardig
jaapiyo zegt
Nou nog niet dus, want na sluiting ging er 3 procent af…
kniesoor zegt
Klinkt als iemand, die uit positie praat. Een longpositie aandelen VW in dit geval.
turbotoll zegt
“Go woke, go broke”.
Niet dat hier niet jarenlang al voor gewaarschuwd was door economen en industriëlen.
audirs3 zegt
Wat heeft woke hier mee te maken?
De oorzaken van de huidige misère zijn corona, dieselgate, dure werknemers, te dure assemblage en de EV boot gemist (vooral in China).
fanboy zegt
@turbotoll: Dit heeft geen zak met woke zijn te maken.
Voor zover je misschien dan EVs bedoelt (?) heeft dat wel impact maar beperkt.
Het is volgens mij altijd al een inefficiënt bedrijf geweest (marge bij Toyota ligt hoger per auto, met minder merken en varianten) en dan nog is er wat mismanagement geweest. Zoals het hele diesel schandaal en dan vooral in de US markt.
Te laat met EVs beginnen kost je in ieder geval de markt in China en in Westerse markten koopt dat deel van de markt liever een Tesla of iets anders.
turbotoll zegt
De Energiewende is geen woke? De chemische en aluminiumindustrie ligt in Duitsland compleet op z’n gat. Bosch, Continental, ZF etc. zijn bezig met een uittocht. Zelfs Miele gooit de handdoek in de ring die beloofd had altijd in Duitsland te blijven. BMW giet geen enkel motorblok nog in Duitsland. De stoomprijs is er twee keer zo hoog als in Frankrijk, en drie maal zo hoog als in de US. In 2022 investeerde de Duitse industrie een miljard in Duitsland, en 1000 miljard (!) in het buitenland. Ja, “de zon schijnt en de wind waait voor niets” (vleespet Samson) maar de stroomopwekking is dat niet. En dan ook nog alle kerncentrales sluiten. Wanneer je denkt dat we hier in Nederland daar geen veeg van meekrijgen heb je het mis.
Maar het ergste is nog wel dat het effect op het klimaat niet tenminste gering is, maar netto 0. Iedere liter olie of gas die bespaard werd, word gretig verbrand door China, India of Afrika want de sjeiks pompen echt niet minder (zie econoom Hans-Werner Sinn).
audirs3 zegt
@turbotoll Je kan het niet eens zijn met de snelheid of kosten van de energietransitie, maar dit heeft niks met woke te maken. Zoek even op wikipedia de definitie van woke op, gaat vooral om erkennen van racisme en steun aan minderheden (immigranten, LHBT, etc).
Milieubeleid is misschien links, maar niet ‘woke’
fanboy zegt
@turbotoll: En wat heeft dit met woke zijn te maken? Het heeft eigenlijk niet eens met de energie transitie te maken.
Duitsland wilde vooral na Fukushima geen kerncentrales meer, zette goed werkende kerncentrales uit. Ging daarna vol op gas, waarbij ik 12 jaar geleden al af vroeg of dat nou wel zo verstandig was, omdat ze zichzelf gigantisch afhankelijk maakten van Rusland.
Super dom, zeker voor een industrieel land.
Dus die slechte trent was al ingezet, voordat de energietransitie echt relevant en groot werd.
Europa nam energie zekerheid sowieso nooit erg serieus.
En dan nog kun je wel lekker wijzen naar de dure energie, maar dat is nog steeds vrij laf.
Ze hebben het verder zelf ook verpest met illegale diesels verkopen in de US, en ondertussen ook de markt in China verliezen met al dat elektro geweld daar.
Ze hebben flink gewerkt aan elektrische auto’s maar die zijn niet beter. Ze zijn zwaarder en komen minder ver dan anderen, en de Volkswagen koper wil gewoon een conservatieve Golf, niet dat uiterlijk.
En dan nog al de inefficiëntie die marge kost, dat was er altijd al, ook voor de EVs.
kniesoor zegt
Bietje triestig.
mjpamsterdam zegt
Lijkt mij allemaal het gevolg van de verregaande arrogantie van de Duitse auto-industrie. Wij zijn Wij (ons) en niemand gaat ons iets vertellen wat wij moeten doen! Kortom arrogantie in een veranderende wereld en nu “ das Boot “ gemist !
debeier100 zegt
Aankoopsubside van € 5000’op Europese US EV auto’s morgen invoeren en de verkopen schieten omhoog.
Lage rente op financiering en extra korting voorraadauto’s, zo kan men dit jaar nog rechttrekken.
De xtrrem dure voorraden snel verkopen en geld vrij maken.
Korting tot 1-1-2025/ dit trekt de markt megasnel recht. Levering in 2025 is mogelijk
Per 1-1 opnieuw de balans ., de markt forceer je simpel met geld
Regel moet uit brussel komen stellantis staat ook op omvallen.
Het is 1 voor 12🔴🆘
MarcoM zegt
Gewoon weer normale prijzen voor de nieuwe auto’s. De mensen laten massaal nieuwe auto’s links liggen en tuffen gewoon door met hun bestaande auto en onderhoud gebeurd niet meer.
audirs3 zegt
Het probleem is dat hun winstmarge nu al extreem onder druk staat. De enige manier om de prijzen te verlagen zonder verlies te gaan maken is kostenreductie. Dus minder personeel, goedkoper personeel, goedkoper assemblage proces (zie bijvoorbeeld Tesla met de gigapress en weinig opties, de consument vindt het prima)
ouwedibbes83 zegt
Ik snap niet zo goed dat er veel reacties zijn waarbij wordt aangeraden om de prijzen te laten zakken, nadat je hebt gelezen dat de marges onder druk staan. Als er echt een berekening achter zit, waarin je duidelijk maakt dat er met grotere volumes veel betere marges te maken zijn, omdat je de enorme ontwikkelkosten en vaste lasten van die fabrieken meer kunt spreiden, dan snap ik het beter. Of dat ze bij VW een organisatie hebben neergezet die pas goed gaat renderen als ze jaarlijks rond de 11 miljoen auto’s bouwen, dan snijdt het hout. Of dat het aandeel elektrische voertuigen flink toeneemt, maar dat die niet winstgevend zijn, dan draagt dat bij aan dit artikel. Maar de eerdere reacties lijken mij wat kort door de bocht.
rwdftw zegt
Zoals hierboven al werd geroepen, ze hebben een beetje de boot gemist.
– Ze maken wat de overheid graag will, maar vergeten dat de overheid geen auto’s koopt
– Auto’s uit China zijn goedkoper door lagere kosten. Dat concurreert een stuk moeilijker
En dan hebben we Tesla nog. In tegenstelling tot zo ongeveer iedere EV bouwer weet Tesla per auto winst te genereren. Dat doen ze door een auto veel slimmer te bouwen waardoor het veel goedkoper is om te maken.
driver79 zegt
@Ouwedibbes: prijsverlaging door lagere belasting…
maotje zegt
@driver79
Het mislopen van die belasting zal vervolgens weer op een andere manier moeten worden gecompenseerd.
audirs3 zegt
Ze hebben de EV boot gemist, proberen nu nog met een strohalm van de EU het hoofd boven water te kunnen houden als de emissie normen wat worden afgezwakt, maar dat zal niet tot betere verkopen in de grootste markt (Azië) lijden. EV sales dit jaar de enige groeimarkt wereldwijd, 16% gestegen vergeleken vorig jaar. De marges van de Chinese merken zijn flinterdun, en die hebben geen lastige vakbonden. Ze worden gewoon weggeconcurreerd van de grootste automarkt ter wereld, en dat doet ze nu pijn.
LaLancia zegt
Men roept steeds dat het ligt aan de elektrische auto’s die in Europa niet (meer) worden gekocht, maar de problemen liggen vooral hier; China. VW was jarenlang onbedreigd marktleider. Nu zijn ze dat niet meer. De verkopen zakken in, de winsten zakken nog harder. Nu kunnen ze die winsten niet meer gebruiken om de slechte marges van VW in Europa mee te compenseren, en heeft VW ineens twéé grote probleemmarkten.
audirs3 zegt
Precies dit. De enige manier om China te heroveren is veel betere EV’s maken, maar zonder een joint venture aan te gaan betwijfel ik of ze dat gaat lukken.
mashell zegt
320 miljard omzet, 9 miljoen verkochte wagens, operationele winst 18 miljard, winstmarge 5,6% maar het goedgelovige volk gaat blind mee in het verhaal dat het het enorm slecht gaat en VW op het randje van de afgrond staat. Misschien moeten we even realistisch zijn en zeggen “het gaat gewoon een beetje minder goed, net als overal, maar het gaat toch echt nog niet slecht”.
Allison Burgers zegt
Het stuk van Perry ging volgens mij ook alleen over het merk Volkswagen. In dit artikel wordt me niet duidelijk of het nu om het merk of het concern gaat. Of allebei.