De Duitse autofabrikant draait de rollen om.
Het voordeel van een elektrische auto ten opzichte van een conventionele auto is dat je thuis de auto kunt laden. Dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Ten eerste moet je een laadpaal op je oprit hebben. Niet iedereen heeft dat. Sterker nog, niet iedereen heeft een oprit. Vooral mensen die in de stad in een appartement wonen en de auto op straat parkeren kunnen niet zomaar thuis de auto opladen. Er zijn vaak wel parkeerplekken met laadpalen, maar hier kun je dan twee of drie auto’s kwijt.
Een straatbeeld met laadpalen op elke parkeerplek op straat of in een parkeergarage is ook niet alles. Zo zal het straatbeeld er niet mooier op worden. Bovendien kost dat serieus geld en is nog maar de vraag wat dit doet met het energienetwerk. Volgens Volkswagen ligt de oplossing veel eenvoudiger. Geen statische, maar mobiele laadpalen die in actie komen wanneer de elektrische auto daadwerkelijk geladen moet worden.
Volkswagen heef een concept uitgedacht waarbij autonome laadrobots geheel zelfstandig naar geparkeerde elektrische auto’s rijden om ze ter plekke op te laden. Als de batterij van de betreffende EV vol is kan de robot naar de volgende patiënt. Geen dure statische laadpalen, maar juice wanneer je het nodig hebt.
De laadrobots, zoals Volkswagen ze noemt, zijn onderdeel van toekomstige laadoplossingen waaraan het merk momenteel werkt. Het plan is nu nog toekomstmuziek. Voordat we zoiets in echt gaan zien zijn we jaren verder. Het idee is geschetst in een video die je hieronder kunt kijken.
bsxc2 zegt
Heeft die linker robot nou een gezicht of zie ik dit alleen maar?
Frenkyboy zegt
@bsxc2: Hij heeft zelfs een stropdas :)
bsxc2 zegt
@frenkyboy: haha, 007 reloaded
rulefollower zegt
Hoe meer energieverlies, hoe beter.
trasimo zegt
@rulefollower: als je van energieverlies houdt kan je het beste een ICE rijden. Dan komt 17% tot 21% van de energie daadwerkelijk terecht bij de aandrijving van de wielen. (Ten opzichte van 85% tot 90% bij EV’s)
rulefollower zegt
en je moet zeker ook geen haast hebben.
SpeedGeek zegt
@rulefollower: U moet ook zeker niet te vroeg op “plaats reactie” klikken…..
lacker zegt
@rulefollower: 24 uurs economie?
rulefollower zegt
Wel handig om mee te pakken als range extender.
jaromir zegt
@rulefollower: haha, robotjes kidnappen
trasimo zegt
@rulefollower: haha gewoon in de kofferbak of aankoppelen aan de trekhaak, ideaal
Gulli zegt
@rulefollower: trailertje erachter, vier van die bots erop en op naar Cadiz!
Dutchdriftking zegt
Best geniaal toch? Je parkeert en geeft aan wanneer je weer wilt vertrekken, hoe langer de robot de tijd heeft om te vullen hoe goedkoper de stroom.
flutterby zegt
@dutchdriftking: behalve dat wanneer de robot jou auto laad hij geen ander kan laden.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Daarom het tijdsvenster, wanneer je haast hebt en snel vol wilt betaal je meer, wanneer je pas over twee dagen weer de auto gebruikt kan de robot iemand anders prioriteit geven waardoor jij goedkoper stroom hebt.
flutterby zegt
@dutchdriftking: klinkt allemaal een stuk duurder dan een stopcontact.
hans75 zegt
op naar de dubbele range anxiety… nu kun je je ook nog zorgen maken of de lader nog wel geladen is…
klinkt niet al te efficient en effectief
cossiekiller zegt
Nog meer batterijen maken is natuurlijk dè oplossing voor dit probleem…
Btw; Hoeveel punten levert het op als je zo’n robot omver ramt met je Ram?
erco zegt
Gaan ze nou “das Auto” veranderen naar “der Roboter”?
sjonniedeluxe zegt
Draadloos laden en op iedere plek een qi plaat neerleggen lijkt me handiger
gandini zegt
@sjonniedeluxe: Inderdaad. Eigenlijk vreemd dat deze vorm van opladen nog steeds niet aangeslagen is. Zowel thuis als in de auto wil ik niet meer zonder. Het is ideaal om een mobieltje mee op te laden, dus waarom niet een hele auto?
jpoers zegt
@gandini: omdat het verlies van energie heel hoog is.
fanboy zegt
@jpoers: Nee, omdat het gewoon heel duur is.
Er is zeker verlies, maar het valt mee.
olivier420 zegt
@gandini: ik zie wat uitdagingen: nogal een verschil tussen je iPhone opladen en een auto met krachtstroom, als je het een beetje vlot wilt doen…
mashell zegt
@sjonniedeluxe: het bestaat wel (zowel Audi als BMW verkopen het) maar het rendement is belabberd.
bierbuik zegt
En wat voor capaciteit heeft zo’n apparaat? Beetje Tesla heeft een accupakket zo graag als deze robot, dus als je er maar 1 auto mee kan opladen schiet je er nog weinig mee op
galverink zegt
Wat is het WLTP bereik van de lader??
Maar serieus, in een betaalde parkeergarage is dit een goed idee. Voorkomt ook het probleem dat auto’s de laadpunten bezet houden.
rulefollower zegt
@galverink: Koppelt de robot ook zelf aan en af?
RubenPriest zegt
@rulefollower: je kunt ook gewoon even het bijgevoegde filmpje kijken;)
rulefollower zegt
@rubenpriest: ja, heb ik gedaan. Ik was gefascineerd door het driften van de blauwe wagen in de parkeergarage. De rest had ik een beetje verdrongen.
Hubert zegt
Met beetje sjoemelsoftware kun je ook elektriciteit van andere auto’s jatten en bij jou er in doen.
turbotoll zegt
Was er toch allang?
https://www.jedidefender.com/yabbse/index.php?topic=20690.0
vbarchetta zegt
Ze kunnen beter een parkeergarage maken met 1 level voor elektrische auto’s met alleen maar parkeerplaatsen waar per plek een laadmogelijkheid is. Zorgen dat dmv zonne-energie deze oplaad level zoveel mogelijk zelf voorzienend is.
nissanfairladyz zegt
Leuk, gaan we niet doen. Energieverlies. Probeert tesla met alle macht die AC/DC Converter etc super efficiënt te krijgen door middel van de nieuwste technieken en SiC Mosfets voor lage schakelverliezen op hoge frequentie.
Komt volkswagen weer aan met een inefficiënte methode. Komop Duitsers. Kom eens met realistische echte innovatie in plaats van die concept zoethoudertjes. Echt Duitsers zijn tegenwoordig compleet van de pot gerukt met hun fake innovatie. Hoe lang gaan ze dit volhouden? Totdat hun hele economie kapot is?
luxaeterna zegt
@nissanfairladyz: Ze innoveren tenminste, maar onder een stel reageerders met teveel vrije tijd is het de trend om alles wat VW doet af te branden. MEB platform is er al, is innovatief en wordt al verkocht aan derden. Wat doet Nissan, om maar een ander merk te noemen?
trasimo zegt
@luxaeterna: vw heeft zich nog vrij recent behoorlijk gediskwalificeerd door met hun gesjoemel financieel gewin boven de gezondheid van mensen te stellen. Wat mij betreft zijn zij voorlopig nog even niet erg geloofwaardig als ze zeggen de wereld willen verbeteren met hun techniek. Vertrouwen terugwinnen kost tijd. Is jouw voorbeeld Nissan net zo innovatief bezig? Misschien niet, (alhoewel, de Leaf is best aardig) maar sympathieker vind ik ze in elk geval wel.
mashell zegt
@trasimo: VW is betrapt op sjoemelen en heeft bekend. Miljarden aan boetes zijn er betaald, mensen zitten er voor in de gevangenis, topbestuurders van VW en Audi opgepakt en hun baan en reputatie kwijt. Dit is na vijf jaar wel zo’n beetje klaar. De rest van de merken sjoemelde net zo hard maar heeft niet bekend. Meest sympathieke merk is daarom inmiddels juist VW. Ook omdat ze wel serieus bezig om een andere weg in te slaan.
trasimo zegt
@mashell: sure, dat het inmiddels een beetje klaar is kan ik in meegaan. Ik sla zelf niet meteen door naar ze sympathiek vinden, maar dat komt mede doordat ik ook de reputatie van importeur PON uit eigen hand heb mogen ervaren, zowel 5 jaar terug als nog zeer recent. Die hebben klantenservice niet zo hoog in het vaandel zullen we maar zeggen; dat straalt eveneens niet zo goed af op VAG. Ik loop voorlopig nog met een grote boog om VW en consorten heen en raad m’n omgeving altijd aan om hetzelfde te doen.
spence zegt
Goed idee, maar…
VAB maakte kort geleden bekend wat de werkelijke kost is van het laden van een elektrische auto. Verrassende resultaten waar je plots opmerkt dat je aan een snellaadpaal ongeveer 50% meer betaald voor het elektrisch laden dan een gelijkaardig “verbrandings” auto voor benzine of diesel.
Hoe duur gaat deze oplossing dan wel zijn ?
Ik zie enkel nog wat zakkenvullerij voor de autofabrikanten, een mannier om hun verliezen bij de productie van elektrische auto’s goed te maken.
spence zegt
@spence: en voor diegene die het artikel wilt lezen: https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/elektrische-auto-laden-hoeveel-kost-het-en-hoe-lang-duurt-het/
trasimo zegt
@spence: volgens het artikel wat je linkt is alleen CNG goedkoper dan publiek snelladen, diesel en benzine zijn nog steeds duurder. Maar verder wel goed punt; er is veel te zeggen voor gewoon thuis laden op nachttarief.
spence zegt
@trasimo: tabel “Prijs voor energie om 100 km te rijden”: benzine en diesel 6,7 en 6,9 €, snellaadpaal 11,7 €
trasimo zegt
@spence: oh ik zie het ja, als dat klopt is het best shocking…
mashell zegt
@spence: maar het zijn niet de fabrikanten die de laadpalen aanbieden. En de fabrikanten (behalve Tesla) maken ook geen verlies op elektrische auto’s.
Bij een tankstation betaal je per liter (kilo) genormeerd, ge-eikt en met openbare prijzen op een groot bord. Bij elektrisch laden kan het betalen per kilowatt zijn of per laadbeurt, de prijzen staan er niet genormeerd op, de laders niet ge-eikt en dus zijn er nog wel wat cowboys actief die hoge prijzen durven vragen voor openbaar laden. Maar de markt zal wel gaan consolideren en dan zal het wel op een 10 tot 20% opslag tov thuisladen uitkomen.
spence zegt
@mashell: Tesla is als merk verlieslatend (al gaat het steeds beter), maar alle auto-fabrikanten lijden momenteel verslies op hun elektrische voertuigen gezien de zware research en investeringen voor deze nieuwe technieken. Alleen maken zij dat goed met de rest van de productie en het schrappen van minder succesvolle modellen.
mashell zegt
En als de parkeergarage meerdere verdiepingen heeft, gaat het robot span dan met de lift (kan dat qua gewicht?).
Een laadpaal per parkeerplaats lijkt me een eenvoudiger oplossing. Voor de parkeergarages naast de parkeergelden is elektriciteit doorverkopen een mooi extra verdienmodel dus die willen daar best in investeren als elektrisch rijden populair wordt.
vroaaaaaaaaaar zegt
Nieuw woord voor 2020: de laadkliko.
julez zegt
Right, want autonome robots zijn goedkoper en efficiënter dan een simpele laadpaal?? Onzin.