Hij is een ruim jaar te koop geweest, maar Volkswagen neemt nu toch afscheid van de Touareg met diesel V8.
Terecht of niet, diesel zit wereldwijd een beetje in een verdomhoekje. Hoewel ze qua bepaalde gassen tegenwoordig schoner zijn dan nieuwe benzineauto’s, worden ze nog steeds gezien als smerige, stinkende uitstootmachines. En Volkswagens dieselgate zal daar niet bij hebben geholpen.
Het was dan ook vrij opvallend dat juist die Volkswagen in februari van vorig jaar aankondigde een dikke V8 TDI in een dikke Touareg te lepelen. Het maximum vermogen van 421 pk was al vrij indrukwekkend, maar het koppel was dat helemaal, met maar liefst 900 Nm! Daarmee kan de mastodont in 4,9 seconden vanaf 0 de 100 km/u aantikken. Natuurlijk kostte deze Touareg klauwen met geld, maar voor een ‘toekomstige klassieker‘ mag dat ook wel, toch?
Inmiddels is het echter uit met de pret van de Touareg met de dikke diesel V8. De auto is nu niet meer zomaar te bestellen, zegt Volkswagen. Dit moment laten ze echter niet zomaar voorbijgaan. Nee, de Duitsers pakken dit moment met beide handen aan om er een speciaaltje van te maken: De Touareg V8 Last Edition.
In feite is het een Touareg R-Line met het Black Style-pakket. Daarbij hebben ze opties aangevinkt zoals in zwart uitgevoerde wielkasten, diffuser en deurgrepen. De 21″ Suzuka Black-velgen zijn eveneens zwart. Deze Last Editions hebben tevens LED-matrix-koplampen, de Innovision-cockpit en het adaptieve chassis. Je moet niet per se van veel verschillende kleuren houden, want je kan kiezen uit wit, zilver, grijs, zwart of parelwit. Of rood, dat mag dan weer wel.
Onder de motorkap hebben ze niks aangepast, maar eigenlijk is dat ook helemaal niet nodig. De Touareg V8 Last Edition is alleen beschikbaar in Duitsland, met een beperkte oplage van vierhonderd stuks. Het speciaaltje kost 104.361 euro en gaat maandag 17 augustus in de verkoop. Na het afscheid van de diesel V8 is de Touareg R het nieuwe topmodel, een plug-inhybride die 462 pk krijgt en ‘slechts’ 700 Nm. pit gaat krijgen. Deze staat momenteel op de planning voor de tweede helft van dit jaar.
sportstand zegt
Jammer, eigenlijk het enige blok wat in zo’n auto hoort!
marinepower zegt
@sportstand: die V10 TDI was ook niet misselijk
cossiekiller zegt
Die was nu wel niet echt foutvrij te noemen… En dat is zacht uitgedrukt.
Deze V8 is echt de ideale motor voor die auto… Als je het geld hebt tenminste.
ger_dekker zegt
Dat klopt, die was niet misselijk, ik kocht zo,n ding 2ehands met 45k op de teller, wat een scheurijzer zeg, heerlijk…maar er begonnen steeds meer lampjes te branden naarmate de km teller richting de 55k liep. In een half jaar tijd was ik al 8k aan reparatiekosten kwijt. Dan is het plezier er snel vanaf. Daarna ingeruild voor een v6 3.0tdi, dat ding was niet stuk te krijgen, 6 jaar lang probleemloos plezier van gehad met enkel een paar beurten aan kosten en banden/remmen.
grasvreter zegt
Wauw wat een toeval! Een VAG die in X.9 seconden naar de 100 gaat! Overkomt ze wel vaak zeg! En wat VAG zegt is de waarheid, dat weten we uit ervaring.
nautique206 zegt
@grasvreter: te veel gras gegeten?? Waar je je al druk om kunt maken…
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. In een SUV is een dikke diesel gewoon heel fijn .
bruinwerker zegt
Zo’n bak is niet uit te leggen anno 2020.
alfa147ti zegt
Wat is niet uit te leggen Bruinwerker, moet iedereen in een Twingo rijden of nog kleiner, gelukkig leven we nog in een vrij land waar iedereen nog zelf kan bepalen waar die mee wil rijden, ook al wordt dit hier ook al aardig verpest.
spidermann zegt
@alfa147ti: exact mijn idee. Wil je > EUR 100K van je eigen geld besteden, wordt je door deze of gene betutteld of erger nog aan de digitale schandpaal genageld.
doublechevron65 zegt
@alfa147ti: helemaal juist wat @bruinwerker zegt. Volledig zinloos zo’n model en dan ook nog als “toekomstige Klassieker“ te bestempelen door dit medium, laat weer eens zien hoe ver weg ze van de realiteit zijn hier.
jometdebanjo zegt
@bruinwerker: tuurlijk wel. Ik rij lekker TDV8 4.4’diesel van Range Rover. Heerlijke motor. Dat geluid. Emotie. De souplesse. Dit is nog een echte dikke diesel. Sterker nog, de volgende wordt weer een dikke diesel. Dit is Autoblog. Alles kan hier
rulefollower zegt
Ik ook, wel een Etron erbij, maar dat kan de RR niet evenaren.
basman147 zegt
Vrij makkelijk uit te leggen hoor, als je regelmatig een zware aanhanger erachter hebt hangen is deze gegarandeerd zuiniger (en veel prettiger) dan een plug in hybride.
Daarnaast is deze motor een van de schoonste diesels op de markt, ook volgens onafhankelijke testen die niet op de rollenbank plaats hebben gevonden.
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/vw-touareg-v8-tdi-power-suv-unterbietet-nox-grenzwert-deutlich/
bruinwerker zegt
@basman147: Dat maakt niet uit. Diesel is diesel, dus vies voor menig politicus en anderen.
@jometdebanjo: Eens. Smullen zo’n wagen en inderdaad op Autoblog kan het. Maar een site verder en je zit op groen7.nl.
@spidermann: Wat ik zeg, niet uitleggen in deze tijd. Geld verdienen is slecht, hard werken moet verboden worden en de grote bedrijven moeten neer.
En ik kan het zelf weten. Als 17 jarig broekie aan de slag gegaan bij een printbedrijf. 18e verjaardag heb ik mezelf getrakteerd op een heerlijke Megane 3 RS (gebruikt) en mijn collega’s wisten het allemaal wel hoor. “Mij niet gezien, ik ga liever met de bus want dat is beter voor het milieu, moet jij ook doen.” en dingen als “Heb je dat helemaal zelf betaald?/Auto van je pa mee?”. Fatsoenlijke auto’s zijn gewoon not done!
grasvreter zegt
En als het roetfilter gaat regeneren?
ger_dekker zegt
Bruinwerker, waar kom jij nou mee? niks mooiers dan dikke zware motoren in een auto.
Wat? de motor is het belangrijkste…sinds jaar en dag vind ik die Subaru WRX spuuglelijk en zou er niet dood in gevonden willen worden…..totdat ik er in gereden had….ik kwam letterlijk met een SP achter het stuur vandaan, wat een kanon. Laten we alsjeblieft dit soort krachtbronnen koesteren en hopen dat ze altijd blijven bestaan.
mwti zegt
@bruinwerker: doe de groeten aan Femke bij de vergadering.
vaakbenjetebang zegt
Wordt deze generatie Touareg nog een beetje verkocht? Vorige week een flink stuk door die Heimat geeden en er werkelijk niet één gezien. Hoeft niet veel te zeggen, maar gevoelsmatig zag ik de voerige generaties veel vaker ‘nieuw’ rijden.
Boomer zegt
Volgens mij zit hij te dicht tegen de macan en cayenne aan.
406_v6 zegt
Een LT voorzien van dit blok om er een dikke camper van te maken…
mopar zegt
Een echt succesnummer dus…
“ Daarbij hebben ze opties aangevinkt zoals in zwart uitgevoerde wielkasten…”
Welke kleur zijn die wielkasten normaliter dan? Volgens mij zijn ze bij alle auto’s zwart. Of bedoel je die zwarte lipjes op de spatbord randen.
monsieurleloure zegt
Jammer dat die V10 TDI zo slecht ontwikkeld is , want dat is best een gaaf concept.
Sowieso zijn al die prestige motoren van VW slecht ontwikkeld de W8 is daar ook zo’n mooi voorbeeld van.
Bijzonder omdat VW zat budget heeft om zoiets wel goed tot stand te kunnen laten komen.
Ot92 zegt
Jammer dat ie eruit gaat, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Als iemand toch zoiets nodig heeft, dan zal ie moeten uitwijken naar zijn broer bij Audi, de SQ7.
gregorius zegt
Ik vind zo’n Touareg best vet en ik woon in een land met een zacht uitstoot-belastingklimaat. |
En dan kijk je naar de prijs en ga je toch denken; 100-120k voor een Volkswagen; tja. Dus de streep was snel gezet.
karhengst zegt
Een Touareg diesel als toekomstige klassieker? De enige reden waarom hij in de buurt van een klassiekerbeurs zou mogen komen is om de kar te trekken waar de Karmann Ghia op staat.
Boomer zegt
Dat is pas een 13 in een dozijn klassieker. Kun je beter een type 34 nemen dan rijd je nog iets speciaals.