Volkswagen kijkt serieus naar de mogelijkheden om de Formule 1 in te gaan, dat laat Hans Joachim Stuck, de directeur motorsport van Volkswagen weten.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Volkswagen gaat geen eigen team inzetten in de koningsklasse van de autosport. Er wordt echter wel serieus overwogen om motorenleverancier te worden, aangezien men in de Formule 1 momenteel serieus aan het kijken is naar de mogelijkheid om kleine viercilinder turbomotoren in te zetten. En laat Volkswagen op dat gebied nou net wat expertise in huis hebben.
Stuck verklaart te wachten op een beslissing van de FIA inzake de nieuwe motorenregels. Mocht de viercilinder turbo er gaan komen dan gaat Volkswagen serieus de fabricage en levering overwegen. Het is niet voor het eerst dat er geruchten gaan dat Volkswagen de koningsklasse gaat betreden. Tot op heden is het er echter niet van gekomen.
Jrb zegt
Zou leuk zijn :)
Merry zegt
Niet alle auto’s lijken op elkaar dus dit is niet echt VW haar ding…
Hupke zegt
@Merry:
Ha
ha
ha
(sarcasm sign!)
mobility-design zegt
vind het toch eerder iets voor Audi maar dat moet VW natuurlijk lekker zelf weten.
Louis R. zegt
@mobility-design: iets meer voor Audi?
Formule 1 wagens met grote led-balken op de voorspoiler dan zeker?
Wel handig voor de avondrace in Singapore trouwens
Neal zegt
Benieuwd hoe dat gaat klinken… het gejank van de hoogtoerige motoren verliezen zou zonde zijn voor de F1
RickB zegt
Komen er ook DUBBERS die F1 motoren in een Golf R gan bouwen :D
Benjamin1 zegt
pfff tsi power in je F1 bak. Wedden dat Ferrari en Mercedes omrollen van het lachen?
jortie zegt
ik zou het jammer vinden voor vw maar die regel hoeft er van mij niet te komen we hebben al niet al te lang geleden 2 cilinders in de f1 moeten weg geven aan de fia en dan nu nog eens 4 en een turbo er bij dan ja ik weet vroeger had je ze ook met heel heel heel veel pk’s maar de regel dat een motor een race of 3 mee moet gaan was toen niet en het geluid gaat ook naar de knoppe maar ja we zien wel
GWBoes zegt
Lijkt me dan wel verstandig om onder een andere naam te doen, Lamborghini bijvoorbeeld. Ferrari heeft veel baat bij successen in de f1 mbt verkoopcijfers terwijl een merk als Renault niet.
Voor volkswagen kan het zelfs een negatief effect hebben op hun imago, F1 staat namelijk niet echt bekend als milieuvriendelijk, veilig, betrouwbaar.
TG zegt
Jaaa blue motion techniek in de F1… voor als je stil staat in de pits! Waar wachten we nog op!?
Scheelt weer enorm veel CO2 uitstoot [/sarcasm]
Supra1981 zegt
@GWBoes Ben het helemaal met je eens. Lambo zou beter passen dan VW. Zeker omdat VW tegenwoordig graag als milieuvriendelijk merk gezien wil worden. Maar als het van die kleine motoren worden in de F1 dan willen ze vast en zeker een Bluemotion bolide in de F1 hebben
GH zegt
Ojee, komt de F1
GH zegt
Ojee, komt de F1 dan met DSG-bak en Stop-start-systeem.
Downsizing is op zich niet zo erg, maar de gevolgen er van…
Olivier zegt
@GH: Er was in begin jaren 90 al een soort van dsg bak in de f1 o.a. bij Williams,deze is later verboden.
De uitstoot van het verplaatsen(met het vliegtuig)van het hele f1 circus is overigens veel vervuilender dan de hele uitstoot van de auto’s dus laat ze eens kappen met dat groene gezeur voor de auto’s.
Hoe meer merken hoe beter alleen a.u.b. geen 4 cilinders!
Mao zegt
@Olivier:
Dat was een continu variabele transmissie ;)
Zo iets.
http://www.youtube.com/watch?v=R8AzqtomwD0
:)
Olivier zegt
@Mao: De variomatic maakt gebruik van 1 versnelling(okey 2 ook een achteruit al was dit slechts dat de band/snaar de andere kant op draaide;) en een band/snaar die omhoog geduwd wordt door de ronddraaiende kracht zoals bijvoorbeeld ook bij een scooter het geval is.De cvt/dsg maakt gebruik van tandwielen en meerdere versnellingen omdat bij een variomatic de kracht hoe harder je rijd steeds minder word(lees:minder koppel)en dus niet van een band/snaaraandrijving.Verder heeft een variomatic geen computer nodig om te kijken wanneer het de maximale kracht voor handen is en een dsg/cvt wel vanwege de meerdere versnellingen.(De computer bepaald in welke versnelling je moet rijden,in het geval van de f1 dus de versnelling waar het meeste kracht voor handen is)
Cantago zegt
Nouja, Volkswagen zit in zowat elke sector van de autosport, van de Veyron tot de Golf en van de Dakar tot de Transporter. Dus waarom F1 niet?
jack_abarth zegt
Dan gaat dadelijk het dagelijkse leven door in de F1.
T-jet v.s. TSI :twisted:
pizzakoerier zegt
er is toch iets grondig mis imo als je een dikker blok in de gemiddelde petjesgolf hebt dan in een F1 auto
Philippe zegt
Ik heb ook nog gelezen (HLN.be) dat Pirelli volgend jaar terug komt naar de formule 1. Bridgestone stapt er uit en daarom zou ook Michelin interesse hebben om terug te komen.
kortom: volgend jaar Renault terug kampioen op Michelins :)
on: Het is alleen maar toe te juichen dat er meer teams bijkomen in de F1 (met eigen motoren).
Timmie zegt
Bij Volkswagen zijn ze te berekend, te risico-avers. Wellicht zullen ze zich daar nooit vertonen. Niet in WTCC, WRC, DTM, F1, FIA-GT, …
spykerboy zegt
ik hoop gewoon niet op de 4cil turbo regel, dan krijg je stom turbo geluidje inplats van die gillende v8e, ik heb dat veel liever die hoog toerige gil.. dan een fluitje ;) ik zou meteen afknappen van de F1 als die regel in gaat, hoe graag ik er ook naar kijk, dat kan gewoon echt niet, om dat stomme millieu nou de hele motorsport te ver*&*&$^%^& vind ik niet helemaal nodig!! dus VW blijf maar lekker weg met je tsi’tjes ga maar dikke v8’s maken voor de F1 dan praten we wel weer verder ;)
Frankypanky zegt
@spykerboy:
Ik heb die F1-turbo voor mijn neus zien en horen denderen en ze maakten een eigen (en hard) geluid, hoor!
Ja, het klonk als een opgevoerde stofzuiger of beter een opgevoerde kruimeldief… :D
Maak je niet te druk! Alles went, want ik hoor je niet over die “Paus-stoel”, wat heden ten dage een achtervleugel op een F1 auto moet voorstellen… ;)
Wessee zegt
@FrankypankyV8: Die oude turbo’s klonken toch echt neit als een opgevoerde stofzuiger. Ze hadden een veel voller en lager geluid dan de huidige auto’s.
http://www.youtube.com/watch?v=h1AzLw36RWo
Frankypanky zegt
@Wessee:
Dan moet ik dringend een andere stofzuiger kopen… :mrgreen:
Nee, maar serieus…Zoals het blijkt uit je filmpje, maakt een F1-turbo genoeg (mooie) kabaal. Mensen maken zich dus druk om niets…
JVC zegt
Men kan Lamborgini motor in de F1 brengen; dochter van Audi ?
Alex zegt
Volkswagen (of een ander submerk) in het F1 kampioenschap: Zeker doen, hoe meer zielen hoe beter/
4 Cylinder turbo’s: Zeker als het maar hard gaat
4 Cylinder turbo’s met +- 670 pk omdat het goedkoop en groen moet: Nevermind.
Dat ze dat maar allemaal bij Le Mans doen ofzo, daar is brandstofbesparing wel nuttig. F1 moet gewoon 300 km lang zo snel mogelijk z’n rondjes maken en dan tot de laatste moer uit elkaar vallen. Niks groen.
C70T5 zegt
Misschien stappen ze er wel in. Maar met welk merk vraag ik me af.
Hopelijk Lamborghini. Maar dan leg je de lat meteen wel heel hoog. Ze moeten dan Ferrari kunnen aanpakken.
Mao zegt
En in de F1 klinkt et voor geen meter :)
http://www.youtube.com/watch?v=x3UpBKXMRto
TheIceman2009 zegt
mijn subtiele reactie als er daadwerkelijk 4-cilinders zouden komen:AH
-edit: blijf ademhalen-
Tommy2 zegt
Oh gelukkig ik schrok al, verlaag je alsjeblieft niet tot de Formule 1!
De Volkswagen directeur zij ooit dat hij liever een geldverslindende Bugatti Veyron maakte dan datzelfde geld verbruikte aan de Formule 1, dus zolang er dure supersportwagens van de band rollen géén F1! :D
RDS zegt
F1 moet de kongingsklasse zijn. Een klasse waar het wel degelijk om de techniek gaat. In de F1 zouden ze alle regels moeten schrappen en overgaan op een hoeveelheid energie die gebruikt mag worden in welke vorm dan ook. Dan krijg je weer gave designs en technieken waar ook de weg auto’s wat aan hebben.
RDS zegt
Ont: Ik zou audi inzetten, gewoon om BMW en Mercedes te pesten. ja ik weet het BMW is uit de F1 maar toch.
TDIfreak zegt
toevallig heeft VW ook veel ervaring met TDI-motoren :D
Snickers zegt
Wie bouwt de W16 QuadTurbo van de veyron denken jullie ?
P8301 zegt
Zou mooi zijn. In samen werking met Williams, Onder de naam Williams-Porsche, aangezien ze daar toch al samenwerken met die hybride Porsche.
Frankypanky zegt
Deze klinkt ook lekker…
http://www.youtube.com/watch?v=nEjkjQam6_A&feature=related
Wessee zegt
Als mijn stofzuiger zo zou klinken… :D
Het grote verschil is dat dit gedwongen concessies zijn om de boel groener te maken. Die turbo’s uit de jaren 60/70/80 waren bedoeld om de boel sneller te maken als pinakel van technologische revolutie.
Frankypanky zegt
@Wessee:
Idd. “moet” men in de F1 aan de turbo, vanwege milieu-concessies!
En wat ik ook erg jammer vind, is dat de FIA meteen bepaald dat er alleen(?) vier-in-lijn motoren mogen komen!
Ik had graag meerdere configuraties gezien, zoals de v6 uit onze links…
AudiQuatro zegt
Goed idee! Kost wel geld maar levert je een hoop kennis op!
Dimglor zegt
Eerst zien, dan geloven ;) wel raar dat alle andere merken eruit trekken en dat vw er dan in gaat ;)
mark zegt
Wessee,
jaren 60 waren er nog geen turbo motoren die kwamen pas eind jaren 70. In 77 geloof ik bij de briste grand prix verscheen renault voor het eerst met een turbo f1.
Wessee zegt
@mark: Je hebt gelijk. Ik was even abuis met het feit dat vanaf ’66 super- en turbocharged motoren weer toegestaan waren.
spykerboy zegt
@frankypankyv8 ja en dat stomme/lullige fluitje dan van die turbo’s?? en ja dat komt omdat het hier om motoren gaat en niet de aerodynamica, ik vind die spoiler ook ontzettend lullig maja dat is al ingevoert dat van die motor moet nog komen (hopelijk niet)
Orichy zegt
Alles zal veranderen, dus ook de F1, Volkswagen met 4 cilindermotoren. Leuk, betere gewichtsverdeling in de auto’s, kleinere en dus snellere en beter bestuurbare auto’s,minder downforce nodig, dus beter uitziende auto’s, ik zie alleen maar voordelen. Minder benzineverbruik zorgt ervoor, dat wij langer van de F1 kunnnen blijven genieten. het motorgeluid went ook wel, vooral als de strijd leuker wordt.
Mr. V8 zegt
4 cilinders in de F1?
R.I.P. Koningsklasse van de autosport.
EJS zegt
Lijkt me best een goed idee als Volkswagen dit doet, een mooie kans om ervaring op te doen, zeker aangezien in kleine turbomotoren toch de toekomst ligt ben ik bang.. En denk dat zulke opgefokte viercilinders eigenlijk nog best leuk kunnen klinken in de F1, ik vind rallywagens persoonlijk namelijk bijv. leuker klinken dan die jankende f1-wagens..;) Maarja, we zien wel wat er van komt..
r0b1n zegt
@Merry
Ja grappig man…
Klopt ook nog eens niet wat je zegt, of vind je alle f1-auto’s echt zoveel van elkaar verschillen?
Rick-dos zegt
Vanaf volgend jaar (mogelijk) Avon bandjes eronder en dan moet jij me gaan uitleggen wat F1 nog onderscheid van de andere klassen. Niks “Koningsklasse” meer…
GT-racen, mensen. Dat heeft de toekomst. Ik zeg het je…