De nieuwe Volkswagen Multivan T7 gaat praktischer dan ooit worden.
Dat er een nieuwe Volkswagen Multivan T7 aan zit te komen, kan geen verrassing zijn. Niet zozeer omdat de auto onbedoeld lekt op het internet, maar juist omdat Volkswagen zelf telkens wat informatie loslaat over de nieuwe Volkswagen Multivan T7. Daarnaast zijn er ook telkens meer afbeeldingen. Tijd voor een update!
Volkswagen geeft namelijk wat informatie over het nieuwe interieur van de auto. Zo kan de auto geleverd met individuele stoelen. Nu zien we dit wel vaker bij MPV’s, maar in dit geval gaat het om vijf grote zetels achter de voorstoelen! De twee stoelen voorin tellen we dus eventjes niet mee. De middelste stoelen kun je 180 graden draaien om zodat je de mensen op de derde rij recht kunt aankijken. Nu is dit ook niet heel erg nieuw. Met name de grotere MPV’s en omgebouwde bestelbussen kunnen voorzien worden van deze feature, de nieuwe Volkswagen Multivan T7 dus ook.
Nieuwe features
Een nieuwe feature voor de T7 is de zogenaamde ‘Shift-by-wire’-technologie. Net als andere ‘by-wire’-systemen gaat het om elektronica. Die regelt in dit geval het schakelen van de auto. Het schakelen gaat nu met een knopje in plaats van een grote pook. De handrem is nu elektronisch en kun je activeren met een druk op de knop. Dit zorgt ervoor dat er aanzienlijk meer ruimte voorhanden is in het interieur van de Volkswagen Multivan T7.
Dit betekent dat de nieuwe Volkswagen Multivan T7 enkel en alleen geleverd gaat worden met automaat. Een handbak is niet mogelijk, ook niet op speciale bestelling. Nu betwijfelen of mensen hier treurig om zullen zijn. De DSG is erg goed en er zijn weinig puristen die kiezen voor een grote Multivan als rijdersauto.
Motoren nieuwe Volkswagen Multivan T7
Over motoren wordt met nog geen woord gerept. Wel weten we dat de Multivan T7 komt te staan op een aangepast MQB-platform. Hierdoor zijn de motoren die compatibel zijn met dit platform ook mogelijk voor de Multivan. Denk aan de bekende diesel-, benzine- en aardgasvarianten. Ook een plug-in hybride is mogelijk.
Ondanks dat de naam ‘T7’ doet denken aan een nieuwe generatie van de Transporter bedrijfswagens, wordt daar met nog geen woord over gerept. De huidige Transporter 6.1 staat nog niet zo heel lang te koop. Het gaat nu enkel en alleen om de personenwagen-versie. Deze kan als een soort opvolger van de Sharan gaan fungeren.
Dutchdriftking zegt
Als camper met een “dikke” TDI zijn ze altijd leuk. Helaas zijn die krengen (juist tweedehands) bizar duur.
refher zegt
Precies wat je zegt…”dikke”…. Het 2 liter torretje in mijn Multivan heeft in principe geen gaspedaal nodig….een aan/uit knop is voldoende. Zeker als je met wat meer mensen op pad bent is het gewoon een slome auto waar de motor constant vol aan de bak moet. En dan hebben we het dus nog niet over dakkoffers en aanhangwagens. De auto heeft 80.000 euro gekost.
Een 6 persoons (aluminium) F150 is zo veel comfortabeler en capabeler (5 liter V8 LPG)….
krikke240z zegt
@refher: welke versie heb je dan? Ik heb een t6.1 California met 198 pk en 450 nm. Is met 2,7 ton leeggewicht allesbehalve sportief maar ik kan heel goed met het verkeer mee. De 150 pk versie heeft wel maar 350 nm.
O plaat zegt
Een leuk VW busje hoort traag te zijn, het moment dat je er instapt is het vakantie en ik slaag er wel in zo goed als jaarlijks naar Italië te rijden met één met 55pk dan moet zo’n 2L power in overvoelt hebben. Toeval wil dat ik ook zo’n Ford 5L V8 heb staan alleen zit bij mij waar hij moet zitten, in een lichte mustang.
wimof zegt
De dikke TDI’s (2.0l) zijn na 80-140.000 km pietdood wanneer de 200 pk’s gebruikt geweest zijn. Door oververhitting oliekoeler plaatsen, olie die er te lang inblijft (groot maximun 15.000km) en natuurlijk een 2.0liter tdi geplaatst in een 1.8 ton zware bus met caravan erachter +-1700kg en dan nog flink doorrijden. Mocht je twijfels hebben bekijk de info op: https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/.
refher zegt
De DSG is erg goed? Heb je ooit wel eens zo’n kwetsbaar, gecompliceerd en duur ding moeten laten repareren? Vandaag de dag zijn er varianten van de T6 te koop die behoorlijk eenvoudig in elkaar zitten, wat voor veel bedrijven precies is wat ze nodig hebben. Door al die mensen nu een automaat op te dringen verhoog je niet alleen de prijs van die auto, maar verlaag ook nog eens de bedrijfszekerheid.
Om dan te zeggen dat “mensen er niet treurig om zullen zijn”, is bijna bizar te noemen. De enigen die van deze beslissing gelukkig worden zijn VW en de specialisten die zo’n DSG bak kunnen repareren.
willeme zegt
@refher: het ging niet zozeer om betrouwbaarheid, dan wel de bediening ervan. Van de automaten is het voor dit type auto erg goed. Het gaat in dit geval om de Multivan, niet zozeer om de Transporter. Ik ken verder niemand die met plezier in een Multivan graag schakelde ;-). Mar nogmaals: dit artikel gaat niet over de Transporter, maar de Multivan.
refher zegt
Hi Willeme, ik begrijp wat je zegt, maar consumenten moeten (helaas) ook de betrouwbaarheid van de dure techniek meenemen bij de beslissing om een handbak dan wel en automaat te kopen. Tuurlijk is een automaat voor zo’n logge ondergemotoriseerde Multivan (😊!) in de bediening comfortabeler, maar wanneer die bus na 80.000 km een bakrevisie nodig heeft, koopt een consument, wanneer hij/zij dit weet, toch liever een handbak.
Een aspect dat helaas heel erg meespeelt is de garantietermijn. VW heeft de auto’s dusdanig gemaakt dat ze, een uitzondering daargelaten, de garantietermijn net overleven. Dan kopen eerste eigenaren wel een automaat want, zoals je al aangaf, past het heel erg bij het karakter van de auto. Eventuele problemen zijn toch gedekt. Het zijn de 2e en 3e eigenaren die een probleem hebben.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de motor. Dat ding is zwaar overbelast dus heeft zeer beperkte levensduur; zeker wanneer er een dubbele turbo op geschroefd is. Echter levert VW geen relaxte 3.0 V6 tdi; waarschijnlijk vanwege de stompzinnige milieueisen. Betekend dus dat zo’n 2 liter torretje ook net aan de garantietermijn overleeft.
De mijne heeft 60.000 km gelopen en staat al een half jaar aan de kant. Ik heb een lompe 6- persoons Ford F150 gekocht die altijd genoeg vermogen heeft; ook zwaar beladen onverstoord zijn werk doet, een geheel aluminium carrosserie heeft en als bonus op LPG ook nog eens goedkoper rijdt. Natuurlijk is het interieur niet zo verfijnt en hetzelfde geldt voor de starre achteras met bladveren. Maar onder de streep is het een onvergelijkbaar veel betere auto voor minder geld.
Laatste opmerking: Het zou kunnen dat het probleem van downsized VW motoren en versnellingsbakken in Nederland wat minder speelt. Geen bergen, geen haarspeldbochten en lage snelheden in het algemeen verlengt de levensduur van een auto natuurlijk wel iets. Maar daar heb ik geen info over.
Ik hoop dat VW de beslissing om alleen automaten te leveren in de toekomstige Multivan (:)) terugdraait. Wanneer men dan ook nog eens de gehele unit van de Amarok leverbaar maakt (3.0 tdi met handbak) dan krijg je misschien zelfs een auto die aantrekkelijk wordt. Om te rijden EN om te bezitten. Anders blijft het een pakketje schroot met een dun laagje chroom
doublechevron65 zegt
De 6.1 blijft verder als “werkpaard” gebouwd worden omdat de 7 op het MQB platform staat wat niet geschikt is voor zwaar werk. (Aldus AMS)
refher zegt
Dus wat jij zegt is dat voor het eerst in het bestaan van de VW bus er 2 separate auto’s komen en blijven die qua architectuur niets met elkaar te maken hebben. Nu ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar de Transporter 7. 😊😊
berrychello zegt
Gaan ze de Multivan dan ook weer Sharan noemen? Ik ben benieuwd wat de camper bouwers hiervan vinden, ik denk dat VW zo een heel segment (en stuk historie) te grabbel gooit.
911targa zegt
Prima bak. Als een aannemer met een Dodge Ram 1500 voorkomt of met deze auto, heb ik het idee dat de Dodge aannemer in een woonwagen woont en baggerwerk levert. Ik weet: het is een enorm vooroordeel en dus fout.
Maar de VW aannemer zal mogelijk duurder zijn……….wat een geld voor de transporters!
refher zegt
Hi, misschien dat het een beetje afhangt van de Dodge. Wanneer dat ding aan alle kanten verchroomt, verhoogt en met open pijpen komt voorrijden, denk ik dat iedereen zich wel even achter de oren zal krabbelen. Overigens, ik ben een aannemer. 😊😊 😊 Aan werk geen gebrek. 😊😊 😊
Mijn bus is ook 4×4 maar kan op de bouwplaats nog niet de helft van wat de F150 (of RAM) kan… An sich wel logisch…
rikus zegt
Mensen kopen toch Transporters/Multivans voor de “leuk”? Want als je een praktisch werkpaard nodig hebt laat je deze dure jongen wel staan.