Zelf roeren ligt al tijden onder vuur. Volkswagen heeft nu genoeg gezien van het gespartel en moordt de handmatige versnellingsbak officieel uit.
Vroegah was het in Europa gewoon de norm, zelf schakelen in je auto. De redenen daarvoor waren legio. Er was natuurlijk altijd al het puristische argument dat ‘echte mannen (m/v) zelf schakelen’. Dit is immers een skill die je moet beheersen als benzinehoofd. Het is dan ook altijd weer leuk als het lukt om met je handen en voeten de perfecte afstemming te vinden voor die foutloze downshift op weg naar de drive through.
Maar ook voor Otto Normalverbraucher bood zelf schakelen voordelen. Automaten waren namelijk gewoon traag. Dat is oké in een Amerikaanse sloep met een dikke V8, maar gewoon ergerlijk in een Europese hatchback met een vierpittertje. Daarbij waren automaten nog niet zo heel lang geleden gewoon duurder in aanschaf en minder zuinig. Ik kan dat bevestigen, daar mijn 320CiA uit 1999 een fabrieksverbruik heeft van exact 1:10. De handgeschakelde 320Ci van hetzelfde jaar daarentegen, doet 8,8 liter per 100 kilometer.
Technische ontwikkelingen hebben veel van deze redenen echter ingehaald. Automaten zijn nu over het algemeen zuiniger dan handgeschakelde equivalenten. Onder andere daardoor zijn ze in landen zoals Nederland waarin de uitstoot op papier belangrijk is voor de prijs van een auto vaak ook (soms fors) goedkoper. Tenslotte zijn automaten tegenwoordig in objectieve zin ook beter qua performance. De robots zijn inmiddels beter dan onze handen en voeten van vlees en bloed.
Logisch dus dat Otto opteert voor een automaat. Slechts voor enkele hele goedkope auto’s en juist voor sommige hele dure auto’s, maakt zelf schakelen nog echt ‘sense’. In het eerste geval gaat het dan om echt zo laag mogelijke kosten voor de fabrikant. In het tweede geval gaat het om puristische auto’s als de Porsche 911 GT3 Touring, waarbij kopers nog zwijmelen bij het sentimentele argument dat zelf schakelen voor de ‘echte echte’ is. Uiteraard valt uw trouwe schrijvende dinosaurus ook in die laatste groep (hoewel een van de twee wagg0ls dus een relaxte automaat is).
Omdat de groep die nog zit te wachten op een handgeschakelde auto steeds kleiner wordt, valt nu het kostenargument ook steeds verder weg. Het is bij massaproductie altijd voordelig om weinig variatie te hebben qua modellen. Zodoende is het op een gegeven moment ‘duur’ voor Volkswagen om een Golf aan te bieden met handbak als 85 procent van de kopers voor een automaat gaat. Omdat Volkswagen nu geleid wordt door vermaard bonenteller Herbert Diess, gaan ze daar dan ook mee stoppen.
Kwaliteitspublicatie Auto-Motor-und-Sport meldt dat de handmatige versnellingsbak er volledig uitgaat bij Volkswagen. Nou is dat een beetje een wassen neus, daar Volkswagen toch al bezig was met een overgang naar EV’s. Moderne EV’s gemaakt voor massaproductie hebben tot op heden sowieso geen handbak. Maar ook bij de auto’s die nog op benzine lopen is handmatig schakelen straks een ding van het verleden bij VAG. De Tiguan die in 2023 op de markt komt, zal wat dat betreft de trendsetter zijn. Tijd om whiskey op de grond te gooien dus.
Zal jij handmatig schakelen gaan missen? Laat het weten, in de comments!
peekaas zegt
Geinig dat Volkswagen dit Dan eerder doet dan ‘premium merk’ Audi! Die rijdt toch helemaal iedereen al jaren met automaat?
welkom101 zegt
@peekaas: omdat het premium is moet het een optie blijven 😀
poes zegt
Tsja, logisch toch. Moet je eens met een 1.5 TSI of 2.0 TDI gaan rijden met handbak en eentje met DSG. Degene met DSG voelen (en zijn) zoveel sneller én zuiniger, daar kun je met je handbak gewoon niet tegenop.
Zjonnie zegt
@poes: 2.0tdi met handbak is echt nog wel leuker als degene met dsg
Ot92 zegt
@zjonnie Idd. Een DSG neemt heel veel beleving weg, ook tijdens het rijden.
Volvo_440_turbo zegt
@poes Eeeuhm, neen, twee auto’s hier, een 1.6 tdi dsg, een auto van enkele jaren oud en een 2.0 tdi manueel 2011, Met de 1.6 tdi hoef ik gelukkig niet te rijden, wat is een automaat toch zoooo irriterend! Ik ben me er wel van bewust dat ik binnenkort geen keuze heb :(
Ot92 zegt
@poes Ze hebben niet dezelfde bak. De 1.5 TSI heeft een “droge” DSG7 en een 2.0 TDI een natte DSG6 of DSG7. De natte DSG rijd veel beter en is ook betrouwbaarder.
Ikzelf heb altijd (getunede) 2.0 TDI’s met handbakken gehad. Een DSG is ietsjes sneller, maar op de snelweg bijvoorbeeld zou je het niet merken. Het verschil is alleen aanwezig bij het wegrijden en vlot accelereren tot de 100.
redneckarie zegt
Ik rij nu alweer een jaar met een Skoda Octavia 1.5 benzine dsg maar het bevalt mij tot nu toe goed . Tot nu toe 60d km weg en gemiddeld 1:17 er mee gereden
ptr zegt
Werd hoog tijd dat ze stoppen met die handbak. Wat dat betreft liepen we hier enorm achter in Europa.
kniesoor zegt
Vwb de vraag : niet perse. De huidige oto heeft een dubbelkoppelingsautomaat en die bevalt op zich prima wegens makkelijk en razendsnel. Toch heb ik recent gekeken om ‘m om te ruilen voor een handgeschakelde. En dan meteen één met carbon-keramische remmen, gewoon om dat ook eens gehad te hebben. Maar de financiële impact zou best groot zijn, heeft me er tot dusver van weerhouden de gedachte in daden om te zetten.
speedster72 zegt
Heb als particuliere occasion-koper juist gekozen voor een handbak. (En een 4-cilinder)
Maar ik snap best dat met mensen voor een DSG gaan in hun leaseauto, als het dan stuk is mag de leasemaatschappij het regelen, en de DSG maakt het 1 liter driepittertje een stuk comfortabeler en sneller. En vooral met filerijden is het schakelvrij rijden een verademing.
En het is misschien vloeken, maar een Porsche met PDK lijkt mij ook prima, kun je de handjes aan het stuur houden, en dat geluid van de motor die in een fractie van een seconde in toeren wisselt blijft ook heerlijk.
hotze zegt
Smaken verschillen blijkbaar.
Met de handbak zakt het toerental bij schakelen en kun je het toerenbereik per versnelling weer helemaal doorfietsen. Dat klinkt echt stukken beter.
Gelukkig blijven enkele favoriete autobouwers zoals Ruf en Singer, fan van handmatig schakelen.
Jammer dat merken als Ferrari en Lamborghini hier mee zijn gestopt.
mpgc zegt
De nieuwe generatie top F1 coureurs hebben zelfs niet eens meer geleerd om de “heel an toe” techniek te gebruiken. Nu er zulke goede automaten zijn, zijn er eigenlijk geen argumenten meer voor een handbak.
Menno Wouters zegt
Dit vindt ik een beetje erg kort door de bocht.
De meeste huidige top F1 rijders hebben in hun kart verleden allemaal KZ gereden en dat zijn 125 cc karts die 6 versnellingen hebben geschakeld met een pook aan het stuur..
tinnemans zegt
Persoonlijk zal ik de handbak niet missen.
jannemaneke zegt
De lichtste variant van de 7 DSG bak voelt aan alsof hij elk moment uiteen kan vallen als je hem in drive zet en wil vertrekken.
Dieseltor zegt
@jannemaneke: Is ook echt een k*tbak met de droge koppeling(en).
Jaren terug had mijn zoon die op een Polo GTI uit 2017. Na minimaal sportief rijgedrag rook je de koppeling al. Na 7 maanden onder garantie bak vervangen.
Op een 1.0 kan zo een bak wel..
tfsi zegt
Vreselijk schakelen, ik rij zelf een gti met dsg, ik vind een handbak in een golf 5,6,7 etc echt een stuk minder goed rijden.
Deprez zegt
Ikzelf rij een golf 7.5 variant 1.5 dsg en na 35 jaar VW gereden te hebben zonder noemenswaardige problemen en dit mijn eerste dsg dq 200 automaat met droge koppeling is dit meteen mijn laatste VW ooit .
Zelfs met een software aanpassing door TVS is dit de meeste rotbak ooit waar ik mee gereden heb.
Slippen,trillen en schokken vanaf de eerste 3000km en nu bij 13000km en meerdere keren langs de dealer nog steeds geen verbetering.
hotze zegt
Je had ook voor een handbak moeten gaan…
ouwedibbes83 zegt
Mijn sportieve auto’s kies ik altijd met handbak, onderdeel van de beleving. Zijn ook al wat oudere auto’s, de automaat versie is dan vaak een stapje terug. Ik denk dat t prima is om pas zonder handbak te gaan rijden zodra de aandrijving elektrisch wordt, dat gaat nog wel een paar jaar duren voordat we hier zo’n wagen kopen.
frank2b zegt
Goed nieuws voor de DSG-revisie-industrie!
rogerzz zegt
Dit verhaal ligt vooral aan de auto en versnellingsbak. Een Porsche 964, Audi R8, Ferrari F40, Skyline, Supra, F355 wil je gezien de auto zelf schakelen. Maar een McLaren 720S, 991GT3 of recente Ferrari zijn allemaal zoveel sneller met een automaat dat je totaal niet zelf moet willen. Voor de sportauto’s/supercars kan het dus 2 kanten op vallen.
Overigens zou ik een heleboel S-tronics of DSG’s met veel kilometers, oude BMW’s/Mercedessen met automaat keihard laten staan, doe maar lekker een handbak voor de betrouwbaarheid. Een 10+ jaar oude automaat met 250.000km is toch traag en onbetrouwbaar in mijn optiek, dan maar een handbak en in files even afzien. Nieuwere auto’s (zeg 5 jaar oud oid) met ZF 8-bak zou ik altijd nemen in plaats van zelf roeren.
hotze zegt
Je snapt blijkbaar niet de lol van zelf roeren…
karhengst zegt
Logisch, nu iedereen een automaat “wil” en er van overtuigd is dat het beter is, schrappen die handel. Aan de ene kant spaar je ontwikkelingskosten en kan je de verkoopprijs opschroeven. Aan de andere kant verdien je extra op onderhoud en vervangende onderdelen.
Nieuwe kopers verlies je toch niet, want dat zijn (private-)leasers die de auto tijdig wegdoen. Win-Win.
Vag zegt
Dat betekend dat de laatste series bijvoorbeeld Golf 7.5-8 GTI-Performance OF R Handgeschakeld meer waard zullen worden aangezien ze gewoon niet meer te krijgen zijn straks.
Of zie ik dit verkeerd?
Menno Wouters zegt
Ik zou het erg jammer vinden als de handgeschakelde versnellingsbak van VW zou verdwijnen.
Ik repareer en reviseer elke week ongeveer 10 versnellingsbakken van de VW groep.
Dat die ik al 14 jaar met veel plezier.
Ook reviseer ik overigens de 7 traps DSG van de VW groep.
Dan moeten we ons daar nog maar meer op richten.
sportabgasanlage zegt
Ik ben erg tevreden met m’n PDK. Zou zelf niet meer willen roeren.
dafmaf zegt
Mijn naam zegt het al, ik ben pro-automaat. Na het halen van mijn rijbewijs (in een diesel, daarmee kun je wegrijden in zijn drie) heb ik nog maar twee keer geschakeld, op vakantie. Het zuinigheidsargument klopt ook allang niet meer. De doorsnee-automobilist, niet de petrolhead op deze site, schakelt verkeerd, te vroeg of te laat, waardoor hij niet het uiterste uit de motor haalt. Ik zie en hoor zoveel mensen met prutsen met het schakelen. Maar ook kijkt iedereen die na zestig lessen en zes examens nog steeds zijn rijbewijs niet heeft me aan alsof ik gek ben als ik adviseer een automaatrijbewijs te gaan halen. Mijn zoon overweegt het nu. Hij verwacht alleen in deelauto’s te gaan rijden en die zijn steeds vaker elektrisch. Daar zit niet eens een versnellingsbak in. Ik rijd nu trouwens in een Prius. Die heeft een cvt zodat het net is alsof ik weer Daf rijd. Alleen meer dan de helft zuiniger.
allesmetturbo zegt
Ik heb een bmw 123d e82 handbak en had graag een automaat gewild omdat de handbakken van bmw niet zo lekker zijn. Maar de automaat voelde zo ouderwets en haalde echt alle lol uit de aandrijflijn waardoor het echt een saai ding zou worden. Automaten van de e9x generatie en daarvoor voelen echt ouderwets en sloom. Een xhp stage 3 tune maakt het dragelijker maar alsnog niet genoeg om er eentje te kopen.
Daarentegen is de nieuwe fx generatie met zf 8hp bak fantastisch en zou deze wel in mijn e82 willen swappen. Deze bak voelt zoveel moderner en is leuk om mee te rijden met flippers. Lage 1e 4 versnellingen voor acceleratie en 7 en 8 zijn super lang voor laag verbruik, perfect
mashell zegt
Hmmm. Vond juist de handbak in mijn F21 LCI de beste die ik ooit ben tegengekomen.
Hupke zegt
Die zf h8 bakken zijn goed en als je flippers hebt al helemaal voor een daily. Maar in een oud 1-tje bvb zou ik liever handbak hebben, die krijg je anders niet dwars.
dree16v zegt
Bewust gekozen voor een handbak ondanks dat ik graag een DSG had gehad. Vanwege de gevreesde onderhoudskosten toch maar voor een handbak gekozen.
mashell zegt
De reden om geen automaat te willen is dat je als je eenmaal een automaat hebt gehad je daarna alleen nog maar automaat wilt.
Hupke zegt
“Zal jij handmatig schakelen gaan missen?” Ik zal het soms wel missen maar als je (vrijwillig) in een Tiguan rondrijdt zijn er toch wel wat hogere prioriteiten om over te mekkeren dan een automaat.
degrotemuis zegt
Inderdaad, intussen doet een automaat meestal niet meer onder voor een handbak. praktisch gezien valt er voor een daily ook weinig meer te zeggen tegen een automaat. Veel veranderd sinds begin deze eeuw. Wel dapper dat juist VW hiervoor kiest. Toch regelmatig gehoord van gedoe met DSG bakken icm de 1.0
en 1.5 TSI bij de leasers onder m’n vrienden. Genoeg om zelf toch liever ergens anders te shoppen.
Handmatig schakelen gaan missen? Nee. Voor een daily niet veel toegevoegde waarde en een voor fun auto waar je wel zelf zou willen roeren en maximale beleving wil, wil je sowieso meestal al shoppen naar eentje die wat ouder is. Dat is voorlopig nog wel te krijgen met een atmosferische 6 of meer pitter en handbak.
geertvanoosterwyck zegt
Handgeschakelde is iets uit mijn jeugd. Automaat is tegenwoordig sneller, efficiënter, zuiniger. Ik heb nog met een Cadillac CTSV gereden en, als je van 0 naar 100 gaat in minder dan 4 seconden, dan heb je best je beide handen aan het stuur, dan heb je ECHT niet veel tijd om te “schakelen”. Een handgeschakelde krijg je niet onder de 4 seconden gewoon omdat je nooit zo snel kunt schakelen.
j05b zegt
Volkomen logisch lijkt me. Mn vorige auto was voorzien van DSG. Dit was gewoon heerlijk rijden. Inmiddels rijd ik EV.
Mijn kids hebben me nog nooit zien schakelen en weten straks niet eens wat het is.
Het is een kwestie van tijd voordat we dit soort opmerkingen krijgen: Een stang in je auto om handmatig een versnelling te kiezen??? Zo raar!!!! (Als ze het concept versnelling al snappen)