En dat is dubbel lachen als je Martin Winterkorn heet. Niet alleen heb je Lucy Liu onder je oksel, maar ben je waarschijnlijk ook de CEO van het bedrijf dat waarschijnlijk voor het eerst de koppositie pakt als het gaat om de totale autoverkopen, VAG. More VAG for everybody! Ik vind het prima, je kunt nooit genoeg VAG hebben.
Eigenlijk was de ambitie van het VW-concern om per 2018 de grootste ter wereld te zijn, maar als ze een paar jaar voor op schema liggen zal ze dat waarschijnlijk niet deren. VW groeit dit jaar flink, in de eerste 9 maanden van 2011 werden reeds 6 miljoen auto’s verkocht, waardoor de jaarprognose op 8 miljoen uit komt. Toyota heeft een flinke deuk opgelopen vanwege de tsunami in Japan, en recent de overstromingen in Thailand, en GM zal dit jaar minder hard groeien dan VW.
Naar verwachting komt VW dit jaar op 8,1 miljard verkopen uit, een stijging van 13%. Grotendeels verantwoordelijk hiervoor zijn de opkomende markten. In Europa hebben ze al een enorm marktaandeel, elke tweede auto is hier van Duitse makelij, en daarvan komen er weer een hoop uit Wolfsburg.
Helemaal achterover leunen in zijn stoel kan Winterkorn niet: met name de Koreanen staan hard aan de poort te rammelen. Maar VAG heeft nog voldoende troeven in handen, met auto’s als bijvoorbeeld de up!
Met dank aan iedereen voor de tips!
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Citrofiel zegt
“in de eerste 9 maanden van 2011 werden reeds 6 miljard auto’s verkocht”
Toe maar, bijna elke wereldbewoner heeft dus een nieuwe auto van VAG gekocht het afgelopen jaar…
autoblogger zegt
@Citrofiel: nee dus;) heb het inmiddels aangepast!
drivingpleasure zegt
@Citrofiel: Er vallen dan ook heeel veel merken onder het VAG concern…
Citrofiel zegt
@drivingpleasure: Als VAG ook LEGO zou bezitten, en legosteentjes ‘auto’s’ hadden geheten, dán was die zin haalbaar geweest. Als er 6 miljard echte auto’s verkocht waren, was het aantal auto’s wereldwijd ruim vervijfvoudigd. ;)
dennisr zegt
Netjes! jammer voor Toyota (wij hebben Toyota) maar kwam niet geheel onverwacht dit!
”je kunt nooit genoeg VAG hebben.” heb ik een brandende vraag, wat voor auto rijd Smoke ? :D
sdk16420 zegt
@dennisr: Polo SlowMotion?
sir_smokalot zegt
@dennisr: Een Coche de Piernas uit ’83. Weigert nooit.
dennisr zegt
@sir_smokalot: HUH :lol: nooit van gehoord, en twijfel aan de serieusheid, krijg op google ook alles behalve een auto als resultaat :lol: heb jij een link toevallig ? :)
integraturbo zegt
@sir_smokalot: Auto op benen? (spaans) :)
vwally zegt
@integraturbo: oftewel; hij heeft geen auto, maar een fietst ;)
dennisr zegt
@vwally: aah, ben ik daar even in getrapt :) (gedeeltelijk) dat verbaast me dan wel, werkend bij Autoblog maar geen auto :lol:
@sir_smokalot: hoezo geen auto dan ? :)
Melvivio zegt
@dennisr: Is het probleem van in verschillende auto’s moeten rijden. Nooit is het goed, altijd wel iets op te merken & geen geld voor een auto die perfect is.
sir_smokalot zegt
@dennisr: Ahja, laat ik nog even een reactiedingetje doen.
Ik ben heel erg begaan met het milieu, en daarom heb ik uit principe geen auto. Mijn carbon footprint is met flink wat vliegbewegingen per jaar al groot genoeg, en ik wil Moeder Aarde niet nog verder over de zeik helpen.
Maar even serieus: een auto is niet iets wat ik heel hard nodig heb. Ik werk vanuit huis en wanneer ik voor mijn werk weg moet (vliegen bijvoorbeeld) dan is het het makkelijkst om de trein te pakken. Deze hebben tegenwoordig internet, waardoor je onderweg kunt werken, en hij zet je pal onder schiphol af.
Mocht ik echter wel even een auto nodig hebben, dan heb ik altijd genoeg opties qua leenvervoer. Veel vrienden van me hebben twee auto’s die praktisch nooit tegelijkertijd worden gebruikt. Dus als ik een auto nodig heb, dan kan ik er eentje regelen. Simple as that.
Dagelijkse beslommeringen zijn altijd op fietsafstand. Bovendien: het is beter de fiets te pakken dan de auto, dan krijg je ook nog wat beweging.
In het verleden heb ik altijd een auto van de zaak gehad, wat wel erg makkelijk was, maar ook tot luiheid leidde. Als je je instelt op iets meer reistijd is het geen ramp, en als het even niet uitkomt is er als gezegd altijd een auto te regelen.
dennisr zegt
@sir_smokalot: aah op die manier :) Tja die keus is vrij logisch :) is ook zonde om dan een dure auto aan te schaffen die alleen maar afschrijft.. :)
vwally zegt
@dennisr: ja dat vind ik ook een schande! :o
@sir_smokalot: snel je ontslag indienen, zodat ik de rijtests van je kan overnemen :D
dennisr zegt
@vwally: ho ho, open sollicitatie sturen en wachten op je beurt, mijn postduif is al onderweg :P
ErikkNL zegt
@dennisr: Die heeft het helaas niet gered. Mijn goalkeeper hield het dak schoon
bennyblisto zegt
Miljard lijkt mij ook wat sterk, dan zou elke bewoner van de planeet dit jaar een auto hebben gekocht van VAG.
joosthoeve zegt
Prima dat zij het worden dit jaar, maar voornamelijk komt die door de Tsunami en overstromen volgens mij. Vraag is dan; blijven zij ook de grootste de aankomende jaren?
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi resultaat idd…
fedmas zegt
Lol alt tags van de foto’s zijn “Oude snoeperd” en “It’s good to be King”
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vraag me toch af hoe Hyundai en Kia VAG en dan vooral VW natuurlijk parten zullen spelen. Met de nieuwste modellen zijn ze nu toch echt wel een (nieuwe) factor om rekening mee te houden. Daarnaast mogen we ons vast ook de komende jaren aan een stel nieuwe Fiats en Toyota’s verwachten…
911GT2 zegt
@Esprit_de_Flandre: KIA of VW… voorlopig is in ieder geval op sentiment het verschil enorm!
Esprit_de_Flandre zegt
@911GT2: Sentiment… Het duurste en tegelijk meest waardeloze onderdeel van een auto…
caddy3 zegt
Ja dat gaat goed met VAG! 6 miljard auto’s in 9 maanden!
Jipp zegt
dit is het betere nieuws, nu zorgen dat je voorop blijft lopen. het mag dan wel stil zijn bij de toyota dealers, maar de koreanen staan te springen, en hier moeten merken als seat en skoda toch een stokje voor steken om volkswagen bovenaan te houden. De recall gate van toyota betaald zich nu uit.
integraturbo zegt
@Jipp: groot worden is meestal makkelijker dan groot blijven idd. We zullen zien!
speedlimit zegt
@Jipp:
Onder welke steen leef jij…de terugroepacties van toyota hebben niets/nauwelijks met de verkoopaantallen te maken.
Het is de tsunami waar ’t door komt…volgend jaar zijn ze gewoon weer terug op ’t oude niveau :)
Jipp zegt
@speedlimit: Toch knap dat het door de tsunami komt, want daardoor waren 2 modellen niet goed leverbaar buiten japan, de prius en een of andere verso?! mensen willen geen toyota meer, imago is naar de knoppen. Het is gewoon stil bij de dealers klaar.
lincoln zegt
@Jipp:
hoeveel heeft Toyota minder verkocht dan ??
Jipp zegt
@lincoln: marktaandeel in nederland alleen al met 2.2% gedaald.
Jipp zegt
@lincoln: en sinds remmengate al met 3,3 procent!
speedlimit zegt
@Jipp:
Yeah right en dat zegt ’n vag fanboy.
Jipp zegt
@speedlimit: bron; autoweek.
speedlimit zegt
@Jipp:
Diezelfde bron bevestigt zelfs m’n conclusie dat t aan de tsunami ligt: http://www.autoweek.nl/autonieuws/16631/dubbele-winst-voor-toyota-in-2010
Jipp zegt
@speedlimit: in 2010 was er geen tsunami toch, maar toch een daling van het marktaandeel!? Dus gewoon direct gevolg van het verslechterde imago.
Jipp zegt
@speedlimit: overigens, toch opmerkelijk dat door crisis in een land er zoveel ingeleverd word. En dat terwijl bijna alle modellen ook buiten Japan worden gemaakt. De daling heeft dus meer oorzaken…..! Zoals ik al zij.
speedlimit zegt
@Jipp:
“zoals ik al ZIJ”…schreef een “advocaat” ooit eens ;)
Het boekjaar 2010 eindigde voor toyota ergens maart/april 2011…dus wat is je punt mbt de tsunami?
Eerst autoweek als bron vermelden en het daarna keihard tegenspreken.
Jipp zegt
@speedlimit: mijn punt daarin, boekjaar loopt tot maart, tsunami vond plaats in maart dus geen enkele invloed op 2010, waar de daling als is ingezet. Daarna grote daling, tsunami word aangehaald als de rede, echter heeft een markt daar maar last van, de Japanse markt. In europa en Amerika kunnen nog gewoon toyota’s worden geleverd helaas. Dit door fabrieken in de vs en Europa. Conclusie, mensen willen geen toyota’s meer, waarom het imago is naar de knoppen bij een aantal.
speedlimit zegt
@Jipp:
Je geeft zelf als bron “autoweek” aan…lees dan nog maar eens ff de link van mij door.
Jipp zegt
@speedlimit: als je die doorleest hebben ze het alleen over een gigantische daling in maart, kan gewoonweg niet alleen met een tsunami te maken hebben.
speedlimit zegt
@Jipp:
Zoals ik al eerder zei…jouw bron vermeldt het en jij spreekt t tegen.
Ik noem dat koppigheid en zo krijg je als advocaat weinig voor mekaar ;)
pikes83 zegt
@Jipp: ik wil wel een toyota beste auto ter wereld.
Jipp zegt
@pikes83: whahaha grappig
speedlimit zegt
@Jipp:
Weet je wat grappig is…
een koppige advocaat die n witte a3 s-line heeft gereden en nu in een pauper a4 avant met kerstverlichting rijdt.
Dimglor zegt
Stel me veel vragen bij deze cijfers hoor….. Een verwachte verkoop van 8,1 miljard VAG’s? Dat wil zeggen dat iedereen op de aarde een VAG product heeft gekocht en sommige hebben er zelf 2 gekocht…. Dan andere merken niet inbegrepen? Dat zou willen zeggen dat elke persoon meer dan 2 auto’s per jaar koopt.. Zou me heel sterk zijn…
mout zegt
@Dimglor: De truc is dat ze losse onderdelen meerekenen – en met al die kapotte bakken en motoren tikt het lekker aan ;)
integraturbo zegt
Wanneer ben je de grootste? Bij aantal verkochte auto’s of bij totale netto omzet? En ik gun het ieder merk hoor, daar niet van. Een teken dat je toch iets goed doet? Ik moet er alleen maar om lachen als ik in de file sta, allemaal eenheidsworst. Met een leuke koreaan of jap ben je dus ook wat exclusiever en in meeste gevallen nog goedkoper ook.
Esprit_de_Flandre zegt
@integraturbo: Als ze genoeg rapportjes maken, zijn ze allemaal wel ergens de grootste in. En dan maken ze daar een persberichtje over, vinden ze leuk…
anakiet zegt
Zijn goed bezig bij VAG, weinig slecht lopende merken, sterk in op opkomende markten, goede winst cijfers etc..
@Lincoln
“Naar verwachting komt VW dit jaar op 8,1 miljard verkopen uit, een stijging van 13%. Grotendeels verantwoordelijk hiervoor zijn de opkomende markten”
En de VS of niet Lincoln ??
Zeg maar niets jongen :)
lincoln zegt
@anakiet:
ik vind het best ..
8,1 miljard lijkt me alleen een beetje onwerkelijk ..
maar als jij er happy mee bent ..
love4sportcars zegt
Jha, niet moeilijk. Bij VAG zitten ook nog Audi en Porsche en die verkopen er ook nog een heleboel
White_Lightning zegt
En toch wil ik geen VAG Audi, de wijze waarop ze LED’s gebruiken stoort me mateloos. Met de winterse feestdagen in het verschiet zijn ze minder irritant. Daarna zijn ze weer volledig irrelevant.
Jipp zegt
@White_Lightning: je hoeft niet perse een audi met die leds te bestellen, ze zijn we ook zonder.
mout zegt
@Jipp: Ja? Stel er eens eentje voor dan?
Jipp zegt
@mout: Je moet xenon als optie nemen in de lagere uitrustings niveau’s of een hoog niveau kiezen wil je leds in je koplampen krijgen, het hoeft niet per se.
mout zegt
@Jipp: Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik dacht echt dat ik aan die lampen de modelgeneraties uit elkaar kon houden. Maar dat staat dus ook allemaal op de optielijst.
Blijkt dat grapje over richtingaanwijzers op de optielijst nog dichter bij de waarheid te komen dan ik dacht :(
Jipp zegt
@mout: het is deels een optie, wanneer je een duur uitrustingsniveau kiest is het standaard, voor het instapmodel een optie. Zo heeft een A3 cabriolet die op mijn oprit staat geen leds voor, maar hij is wel pas 4 maanden op de wegen te vinden.
Jipp zegt
@mout: Je moet xenon als optie nemen in de lagere uitrustings niveau’s of een hoog niveau kiezen wil je leds in je koplampen krijgen, het hoeft niet per se.
vwally zegt
@White_Lightning: Je moet er idd wel van houden.
mout zegt
Wat boffen we toch, met al die geïnspireerde, onderscheidende modellen op de weg. Wat zouden we zonder VAG moeten?
gerard1710 zegt
@mout: Ik wou net zeggen…
amg77 zegt
Je moet wel kritisch zijn he Toyota koopt geen autobedrijven en is ( was ) de eerste geworden in de wereld kwa autoprudctie. Dat is wel anders dan wat VW deed ( doet ). :D
vincenzooo zegt
Naar verwachting komt VW dit jaar op 8,1 miljard verkopen uit…dat is veel zeg. Dat je geil bent van vag dat weet ik nu wel…maar je kunt het ook overdrijven he?
Hoe is het met je vriend smoker? Nog steeds samen in de beetle?
norge zegt
Het derde rijk komt dus toch,maar het zal toch niet lang duren voor ze opgekocht worden door China.
ErikkNL zegt
@norge: ssst.. niet het wolfsburgse plan dwarsbomen.
xilver zegt
Zie hem daar zitten… wat een baas…
Mercbenz zegt
Ik zie Hyundai over een paar jaar wel de grootste worden… VAG en Toyota zal maar tijdelijk zijn…
lincoln zegt
@Jipp:
NL stelt geen aars voor ..
maar wel grappig te vernemen dat jij denkt dat VAG de grootste is geworden door andermans falen ipv eigen producten ..
Jipp zegt
@lincoln: ik denk dat het anders nog gelijk op ging, de doelstelling was immers niet voor niets pas voor 2018 als doel geformuleerd. Ik denk dat de introductie van nieuwe modellen en het aanboren van nieuwe markten ofwel hEt uitbreiden op groeiende markten essentieel is om te overleven anno 2011.
lincoln zegt
@Jipp:
welnee ..
de expansie drift van VAG is veel agressiever ..
en houden dat wel effe vast hoor ..
over een jaar of 4 mag er weer een ander de “grootste” zijn ..
Megakix zegt
@Sir: 8,1 miljard Vaggies ???? editten – dank u –
speedie zegt
Ik gun het VAG wel. Ze hebben tenslotte buiten het moedermerk heel wat andere merken opgewaardeerd en nieuw leven ingeblazen (Skoda, Seat) of aan de top gebracht zoals Audi, Lambo, Bugatti. Voor de toekomst blijft het koffiedik kijken afh van wat de Chinezen doen, meer fusies, wereldeconomie enz. Kia en Hyundai zullen ook wel groeien vooral ten koste van de jappanners vrees ik, maar op hun eentje wel nooit de grootste worden.
desjonnies zegt
Cijfers, altijd te manipuleren.
Creatief boekhouden.
Duitsers zijn een ander verhaal.
Willen nog steeds de wereld veroveren.
Niet linksom met bommen en granaten, dan maar rechtsom.
Kochten de twee grootste Britse namen, om te kunnen zeggen dat Opa dan wel werd neergeschoten in zijn Heinkel boven Londen, maar dat Rolls Royce (die van de Merlin motoren) nu wel Duits is………….
lincoln zegt
@desjonnies:
nou en .. NL wil ook de wereld veroveren ..
en doen dat dan ook op enkele punten ..
(Shell / Unilever / Smit Tak / Heerema / Ouwehand en Parlevliet / Greenpeace en nog een zwikkie) ..
can,t blame them for trying .. can,t blame them to succeed ..
Jipp zegt
@lincoln: Philips niet te vergeten, anders ASML wel of Heineken.
speedie zegt
Voor of tegenstander maar voor nieuwe wagens is daglichten nu eenmaal verplicht geworden. Dan is led wel beste wat er nu te verkrijgen is en nog mooi ook. Vanddag een A6 gezien met full led verlichting en het heeft wel iets.
Freewarefreak zegt
“In Europa hebben ze al een enorm marktaandeel, elke tweede auto is hier van Duitse makelij, en daarvan komen er weer een hoop uit Wolfsburg..”
Ik was van de zomer bij Pon, we hadden daar een rondleiding door alle afdelingen, dus het lossen bij de trein, de leerafdeling, het logistiek centrum, etc. Toen zei die PR manager in de welkomstspeech dat in Nederland 6 van de 10 auto’s van VAG zijn. Ze hebben bijna 60% van de markt hier.
OT: VAG doet het retegoed. Ondanks dat iedereen zevert van ze staan zo en zo hoog in de JD Power lijsten, lalalala. Over het algemeen heb ik niets te klagen over de kwaliteit van mijn auto. Alles doet het en er gaat niks stuk. En ze zullen echt niet de beste zijn kwa kwaliteit. Maar ze zorgen er wel voor dat IEDEREEN hun auto’s wil. Van Rijk (Bugatti) tot arm (Skoda) en alles er tussenin.. en da’s ook een kwaliteit.
bullgod76 zegt
Dus Volkswagen wil proberen om bij elke wereldbewoner zo’n saaie, kwalitatief achterhaalde en veels te dure keet door de strot te drukken???
Dat gaat hier dus echt niet lukken.
bullgod76 zegt
@bullgod76: Ik bedoel dus de VAG Group.
En de enige auto’s van hun die hier buiten vallen zijn o.a. Lambo, Bugatti….., en die zijn weer niet te betalen voor het grootste deel van de bevolking.
Supra1981 zegt
Lijkt mij belangrijker om leuke en degelijke auto’s te maken die te onderscheiden zijn en onder de streep een dikke winst te hebben dan perse de grootste te moeten zijn. Aan de andere kan zullen de Japanners volgend jaar 2x zo hard gaan werken om weer op nr. 1 te komen :-)
avdb zegt
Ze hebben zeker GM als autofabrikant al uit hun gedachten gezet. Volgens de laatste prognoses gaan die dit jaar meer dan 9 miljoen auto’s afleveren. Dus hoezo VW nr. 1?
vale46 zegt
@sir smokalot:
“VW groeit dit jaar flink, in de eerste 9 maanden van 2011 werden reeds 6 miljoen auto’s verkocht, waardoor de jaarprognose op 8 miljoen uit komt.”
&
“Naar verwachting komt VW dit jaar op 8,1 miljard verkopen uit”
8 miljoen vs 8 miljard..
Kijk in het vervolg je artikel 2 maal na als mensen er een reactie op geven.
civiced zegt
Getver, dus de hele wereld wil een onbetrouwbare auto met hoge onderhoudskosten? Dom.
tarquesh zegt
niet echt dom. jou auto kennis grenst aan absurdisme.
TuttiAlfisti zegt
De toon waarmee Autoblog over Volkswagen schrijft is wel van een hele andere dan hoe ze over Alfa Romeo schrijven.
Ik citeer “In vind het prima, je kunt niet genoeg VAG hebben”
Lees het gemiddelde stukje over Alfa Romeo en het sarkasme druipt er af. Hetzelfde soort sarkasme als Volkswagen voor de Poloreclame gebruikt. Daarin willen mensen tekenen voor een Italiaanse auto maar er op het laatst laf ongezien tussenuit willen knijpen om toch voor een Polo te gaan omdat die wel betrouwbaar zou zijn.
Wat is dat toch met Volkswagen. Ze willen de grootste worden en dus ook Alfa Romeo opkopen. Maar gelijkertijd hoor je Winterkorn op een persconferentie zeggen dat Alfas spannende autos zijn maar dat het zou schorten aan kwaliteit. Willen ze misschien het merk afbranden om het voor een appel en een ei op te kopen.
Met het verkopen van leugens en allerlei oneerlijke methoden de grootste willen worden. Dat kan nooit een zegen in zich meedragen.