De rechter in Den Bosch heeft geoordeeld dat Volkswagen een Nederlandse TDI-klant 4.400 euro moet betalen.
Het is inmiddels alweer 2023 en het Volkswagen Dieselschandaal is nog altijd springlevend. Dit zorgt ervoor dat diesel als brandstof nog steeds ‘besmet’ is. Onterecht, want ondanks het feit dat tegenwoordig niemand meer een diesel koopt, is het de perfecte brandstofsoort om CO2-uitstoot mee terug te dringen. Maar ja, er zit nu voor sommigen een ‘vuiltje’ aan een zelfontbrander en bij een Volkswagen diesel al helemaal.
Ook lopen er dus nog enkele rechtszaken. Enkele in Duitsland zijn ‘high profile’, want grote verantwoordelijke bazen moeten zich daar verantwoorden voor de rechter. Maar ook in Nederland spelen er nog voldoende rechtszaken tegen Volkswagen.
Volkswagen moet Nederlandse TDI-klant tegemoet komen
En daar was afgelopen week zelfs een uitspraak van een rechter in Den Bosch, in het nadeel van Volkswagen. Dit geval betreft een in 2012 nieuw aangeschafte Volkswagen Passat. De eigenaar heeft destijds de auto gekocht met de belofte dat het een hele schone en zuinige auto zou zijn.
Helaas bleek dat schone aspect niet te kloppen. De bekende sjoemelsoftware kan onder laboratoriumtests bijzonder schoon draaien, maar eenmaal buiten is de auto aanzienlijk meer vervuilend.
De rechter in Den Bosch stelde in zijn uitspraak dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. Vanwege deze praktijk is de auto minder waard geworden, oordeelt dezelfde rechter. En – misschien wel belangrijker – moet Volkswagen hiervoor opdraaien en de klant compenseren.
De zaak was aangespannen door de Consumentenbond en VGDES. Mocht je VGDES niet kennen, dat staat voor ‘Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting‘ en het is een soort claimorganisatie. Ze proberen voor hun cliënten schadeclaims bij de fabrikant te regelen vanwege de enorme waardevermindering voor hun destijds zeker niet goedkope auto’s.
Uitspraak geen verrassing, bedrag wel
De rechter gaat hier in mee. Dat is niet direct een verrassing, want bij enkele andere zaken verloor Volkswagen ook al. Toen moestwe en er bedragen van 1.500 euro tot 3.000 euro betaald worden. Het eerste bedrag voor gebruikte auto’s, het tweede bedrag voor nieuw aangeschafte Volkswagens. In dit geval oordeelde de rechter dat een bedrag van 4.400 euro betaald moet worden door Volkswagen.
De Consumentenbond roept (begrijpelijk) Volkswagen nu op om voor alle betrokken auto’s de knip te trekken. Of dat nu gaat gebeuren is natuurlijk een vraag die wij aan Volkswagen zelf hebben voorgelegd.
We hebben Volkswagen Nederland om een reactie gevraagd. De woordvoerder gaf tijdens een telefonisch onderhoud aan dat alle communicatie omtrent dit onderwerp gaat via Volkswagen AG in Wolfsburg. De rechtszaken lopen immers ook tegen Volkswagen AG, niet zozeer tegen de Nederlandse importeur. Vervolgens hebben we ook Volkswagen AG om een reactie gevraagd. Wanneer we deze ontvangen, zullen wij het hier natuurlijk publiceren.
Via: Consumentenbond
e36thuglife zegt
Wat een huil baby man je moet juist blij zijn dat ie meer uitstoot want al die anti C02 shit die vervuilt je motor en gaat kapot zoals EGR klep en zo! Ik wil juist een waggi die zo veel mogelijk smurrie er uit gooit want wat er uit gaat blijft er niet in zitten.
Trouwens wel dope voor m dat ie 4 koppen krijgt dan kan ie dat mooi gebruiken voor walnut blast en roetfilter weghalen en EGR afdoppen en chippen.
jopio zegt
Duidelijk verhaal man. Lekker kort ook.
Dutchdriftking zegt
Stel dat je nu een 12 jaar oude Polo Slowmotion met 1.2 TDI en 300.000km hebt, krijg je dit bedrag dan ook? Lijkt mij niet helemaal in verhouding tot de waarde van het voertuig. En moet je dit bedrag nog delen met de vorige eigenaar?
ouwedibbes83 zegt
Hij had m nieuw gekocht, volgens mij gaat alles dus naar hem als eerste eigenaar. Deze compensatie is voor een fictief verlies, want je hoeft de auto niet te verkopen om bedrogen uit te komen. VW vroeg het volle pond maar leverde niet wat ze beloofden.
pomoek zegt
minder uitstoten is alsof je een bad hebt dat overloopt en je de kraan half dicht draait.
ghost zegt
Typisch Pon, verschuilen achter VW AG. Net als toen met de kettingproblemen van de TSi-motoren, oh nee, wacht, toen deed Pon precies niks en VW AG wel..raar clubje daar in Leusden.
Robert zegt
Het schijnt dat ze bij PON nog steeds aan het broeden zijn op een verdienmodel waarbij ze geen rekening meer hoeven te houden met de behoeftes van klanten. Dat scheelt ze namelijk een hele bult gezeik én je kunt in een keer de hele afdeling After Sales (een soort van goelag voor stoute werknemers, ergens op de Leusdense Hei) opdoeken.
Tenminste, zo stel ik me dat op basis van m’n eigen ervaringen voor, hè.
ouwedibbes83 zegt
In dit geval snap ik het beter, PON is immers ook voor de gek gehouden door VW AG. Lijkt me sterk als iedereen binnen VW en al haar importeurs van de sjoemelsoftware wisten.
Die ketting was een technisch probleem, zulke zaken kun je verwachten als je auto’s ontwikkelt en verkoopt. Dit is fraude, daar vanuit gaan als importeur en dat incalculeren vind ik ver gaan.
V8Vantage zegt
Ik vraag me af wie destijds echt op basis van die belofte een auto heeft gekocht of heeft laten staan. Laat staan als die persoon niet meer de eerste eigenaar was.
Ik denk dat ik maar een paar vw’s uit die tijd ga aanschaffen. Kan ik ook nog lekker profiteren net als die andere prof…. Goed verdien model. Of telt het niet meer voor mensen die na het uitlekken van dit schandaal een auto hebben gekocht omdat zij willens en wetens de auto hebben aangeschaft?
DeWitteCondor zegt
Mensen kunnen ineens heel principieel zijn als het om geld gaat …
wimof zegt
Ik weet het wel, ik was dealer op dat ogenblik, geen enkele had vragen bij de uitstoot.
Het enige wat telde was de zuinigheid, zijn degelijke reputatie en beschikbaar vermogen.