Ook Volkswagen moet de komst van nieuwe elektrische modellen uitstellen. Dit is de reden.
Het Duitse Volkswagen is niet het eerste merk dat de komst van nieuwe elektrische modellen uitstelt. Zo kondigde Mercedes-Benz recent nog aan dat er weer meer geld naar de plofmotor gaat dan eerder gedacht en nu is het dus de beurt aan Volkswagen.
Het merk uit Wolfsburg meldt vandaag aan Manager Magazin dat de de introductie van de ID.Golf wordt uitgesteld tot 2029. Overigens moet Volkswagen veel meer elektrische modellen uitstellen, maar de opvolger van de Golf is wel een hele belangrijke.
Nieuw platform komt later
Oorzaak van de vertraging is het nieuwe Scalable Systems Platform (SSP). Oorspronkelijk was het plan dit nieuwe platform onder een heleboel toekomstige modellen te monteren vanaf 2025. Ook Audi gaat hier gebruik van maken.
Door problemen komt dit platform nu op zijn vroegst in 2029 beschikbaar. Dan kan dus ook die nieuwe ID.Golf pas komen. Voor die auto is dat “maar” 15 maanden uitstel, maar de T-Sport komt hierdoor pas in 2031. Drie jaar later dan de bedoeling was.
Ook de opvolger van de ID.4 schuift naar 2029. Het lijkt erop dat die wel die ID.Golf voor moet laten gaan.
Softwareproblemen
De oorzaak van alle ellende en uitstel is divers, maar één is een oude bekende van het merk: softwareproblemen. De modellen die op het nieuwe SSP-platform komen moeten de zogenaamde E3 2.0 van de VW-software-eenheid Cariad gebruiken. Die heeft nog teveel problemen.
Volkswagen zou die software zelf ontwikkelen maar eind juni werd met Rivian een overeenkomst getekend om samen te werken. In die overeenkomst is afgesproken om eind van het decennium over te stappen op gezamenlijk ontwikkelde software.
Leuke taak voor Martin Sander die 1 juli is begonnen bij de Volkswagen Groep als nieuw hoofd verkoop. Die is aangesteld om de verkoop van de elektrische modellen op te krikken. Die heeft dus meteen dikke tegenslag te overwinnen!
Lees hier meer over waarom merken de EV steeds vaker uitstellen.
Robert zegt
Jammer dat er zolang op moet worden gewacht, want die ID.GTI concept smoelt goed.
mashell zegt
Maar die komt toch gewoon eerder?
Johanneke zegt
Betekent dit dat de ID3 tot 2029 mee moet gaan? En de rest van het huidige gamma ook? Dat lijkt mij veel en veel te lang. Het zijn nu al geen hardlopers qua verkopen.
mashell zegt
Mee eens, maar ze kunnen doen wat ze met de Golf 6 en Golf 8 deden, een heel grondige facelift doen en dat dan een nieuw model noemen.
erwingrunn zegt
Wow, vind die GTI eigenlijk een schitterende auto.
ty5500 zegt
Probeer binnen 3 a 4 jaar nog maar de ID4 te verkopen, hij is nu al gedateerd tegen de Koreanen en Tesla.
William zegt
Briljant idee om RIVIAN de software te laten doen:
https://insideevs.com/news/696177/rivian-ota-update-softbricks-evs/
Alles bij dat merk werkt via het aanraakscherm. Toen dat op zwart ging konden eigenaren niet meer verder.
verdebosco zegt
Dit zijn termijnen waarmee Volkswagen harstikke failliet gaat. Of krijgen we ook de Golf 8.6 en 8.7..? De ID4 vervangen na 10 jaar is zelfmoord. Idem de rest van het programma. En dat vanwege software. Moet straks Google ultimo weer “helpen”. Alle IP kwijt en dan mag VW voor een peulenschil een velletje (carrosserie) maken om de software van Google of een andere Amerikaanse techgigant. Dit is niet goed. De aartsconservatieve Duitsers moeten wakker worden. Jetzt.
cdlop01 zegt
Een bedrijf als VW heeft meer dan 100 modellen wereld wijd en tientallen productielocaties en overal te maken met, zeker in eigen land, oppermachtige vakbonden…. . Het concern heeft bijna een half miljoen medewerkers wereldwijd.
Transitie is ontzettend lastig voor alle autogiganten. Chinezen kunnen zonder enige hindernis groeien, krimpen, aannemen ontslaan, lenen, kopieren, geen vakbonden, geen overheid die lastig is, geen aandeelhouders etc etc.
cdlop01 zegt
Toyota heeft paar mnd geleden aangegeven dat het concern voor de grootste naoorlogse uitdaging en transite staat….. . Het bedrijf gaat overschakelen op gigacasting en AI bij ontwerpen en productie van auto’s. Dit heeft vlgs Toyota enorme impact op bedrijfsvoering, personeel, vakbonden, cao’s…. , dit alles in felle concurrentie met China die vanaf de grond af aan, zonder inmenging van vakbonden, cao”s hun gang kunnen gaan… .
De problemen voor een bedrijf als VW zijn dan ook immens met zulk dominante vakbonden en zoveel, op termijn, honderdduizenden medewerkers teveel. Her is niet alleen een platform en software, maar heel veel meer.
O plaat zegt
Logisch, een EV kan je enkel verlopen in Nederland en Scandinavië. In al de rest verkoopt de benzine Golf en tiguan beter. Tegen 2029 is tijd zat voor vw om een EV platform te bedenken. Dat ICE verbod tegen 2035 zal vroeg of laat toch sneuvelen door druk van rechts.
Johanneke zegt
Ajoh blijf je toch lekker doorsukkelen in met je downsize blokje voor 2 euro de liter. Ik kom je wel voorbij in een EV met 300pk, rwd, en een omgerekend verbruik van 1 op 45.
pechweg zegt
Stoer, vooral gaaf dat je 300 pk en RWD benoemd.
O plaat zegt
Geen idee wat de prijzen in NL zijn op dit moment, maar in België is de 98 1,80 euro per liter en hoor ik van iedereen dat als je geen zonnepanelen hebt thuis laden duurder is dan de gemiddelde benzine wagen. België is wel duur van elektriciteit, zo duur dat warmtepompen ook nooit rendabel zijn. Mijn downsize blokje heeft 270PK, ik voel me nu niet zo benadeeld.
maotje zegt
@ o plaat toch niet. Je vergeet china.
Is koploper in verkoop evs.
MarcoM zegt
Waar gaat het toch mis. Tesla en de Koreanen kunnen wel EV’s bouwen.
cdlop01 zegt
Gigacasting, voor Zuid Korea, werkweken van 60 a 70 uur, heel normaal en nauwelijks vakantie om maar wat te noemen.
Tesla, heeft gigacasting ingevoerd, kon veel betere afspraken met vakbonden en van de grond af aan opbouwen, geen historie, geen vastgeroeste bedrijfsculturen en geen honderduizenden werknemers in het begin…..