Dat Volkswagen vol voor elektrisch gaat is bekend, maar dat ze in no-time afscheid nemen van meer dan de helft van de modellen met verbrandingsmotor niet.
CFO van de Volkswagen Group Arno Antlitz zegt dat in een interview met de Financial Times. Zo tegen 2030 zullen de merken die onder de Volkswagen Group vallen (onder andere Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche) 60 procent minder modellen hebben met een verbrandingsmotor. Het aanbod van benzine- en dieselauto’s, nu goed voor zo’n 100 modellen verspreid over alle merken zal in de komende jaren flink afnemen.
Dat deze beweging wel eens flink wat centjes kan gaan kosten is prima aldus Antlitz, want het belangrijkste doel is niet meer groei. Volkswagen gaat zich namelijk meer richten op kwaliteit en op marges dan op volume en marktaandeel. Kortom Antlitz wil minder auto’s verkopen, maar meer gaan verdienen. Het plan? Richten op de verkoop van duurdere winstgevende premium modellen. Zeg maar minder Polo en meer Arteon. Maar dan zonder benzine of diesel, want bah.
Aardige breuk met het verleden, want voormalig CEO Martin Winterkorn (bekend en gevallen over dieselgate) zette nog vol in op de bestverkopende autofabrikant ter wereld worden. Dat mocht ook centjes kosten, want die was juist van het winst verhogen door meer auto’s te verkopen, al dan niet met flinke kortingen.
Pascal zegt
Wat mij betreft worden alle Volkswagens exclusief. Skoda overlapt Volkswagen inmiddels volledig op gebied van kwaliteit en uitstraling. Regelmatig zijn ze zelfs mooier; tussen een ID.4 en een Enyaq zou ik direct die laatste kiezen. Met Audi als luxemerk daarboven, ontgaat me de meewaarde van VW al een tijdje. Zeker als ze nu hun strategie willen aanpassen om nog meer upmarket te gaan, da’s vaarwater Audi zou ik zeggen.
toniominestrone zegt
@Pascal: smaken verschillen
Pascal zegt
@toniominestrone joh :)
HZW zegt
Audi gaat ook nog verder upmarket, alles onder de A3 verdwijnt, en de Opvolger E3 wordt een grotere EV.
O plaat zegt
Als ze geen betaalbare auto’s voor het volk meer gaan bouwen zouden ze beter een andere naam kiezen die meer past bij hun bedrijfs activiteiten mijn voorstel zou zijn “kracht door vreugde” of wel “Kraft durch Freude” kunnen ze die afkortren naar KDF…
Richmond zegt
@shiva: bieden ze vreugde aan dan?
flyerbunch zegt
Volkswagen kan beter misschien hun april grap van vorig jaar in het echt omzetten.. Naamsverandering naar Voltswagen. Helaas heeft die grap hen al veel geld gekost!
https://www.motortrend.com/news/volkswagen-voltswagen-april-fools-day-prank-media-analysis/