Deze Volkswagen met V6 is nog even wat dikker gemaakt.
Kennen jullie hem nog, Tom Walkinshaw? De oud rugbyer was tevens een redelijk coureur, later teambaas en zelfs eigenaar. Daarnaast had Tom Walkinshaw ook zijn eigen performance-merk: Tom Walkinshaw Racing. Dat team bouwde straatauto’s om naar raceauto’s of nog vetter: snellere versies voor andere merken.
Auto’s als de Mitsubishi Lancer Evolution, Jaguar XJ-R en Holden Commodore zijn onder handen genomen door TWR. Ze hebben ook de ontwikkeling gedaan voor de eerste generatie van de Clio V6 waarover de meningen verschillen over hoe succesvol dat verlopen is. Hun laatste wapenfeit is deze dikke Volkswagen met V6.
Dikke Volkswagen met V6
Ze noemen het de ‘Volkswagen Amarok W580X’ en het is de opvolger van de W580S. In Nederland is de pick-up niet meer leverbaar, maar op andere continenten kun je de auto nog aanschaffen. In Australië ziet men de Amarok als een ‘Ute’. Erg handig, sinds de Holden Commodore Ute (en de knotsgekke Maloo) niet meer in productie zijn.
Tom Walkshaw Racing heeft de auto voorzien van gesmede 18″ velgen met extra brede banden, sidesteps en suspesnion lift-kit met dubbele dempers per wiel. Een snorkel wordt zelfs leverbaar voor de auto. Daarbij heeft Walkinshaw ook de bodem van de Amarok aangepast en voorzien van extra bescherming. Uiteraard is de bijna obligate LED-lichtbar ook te bestellen. Over verlichting gesproken, standaard heb je bi-xenon lampen met LED-dagrijverlchting.
Uitrusting
Qua uitrusting heb je ook niets te klagen met deze dikke Volkswagen met V6. De Amarok W580X heeft velours (!) bekleding met stoelverwarming, dual zone climate control en rubberen vloermatten.
Dan de motor van deze dikke Volkswagen met V6. Jazeker, er zit dus een V6 in deze heftige ute. Het is de dikke versie, een 3.0 V6 TDI met 260 pk en 580 Nm. Een automaat plus vierwielaandrijving is standaard op deze Walkinshaw Amarok W580X.
Ondanks dat de auto op sommige markten nog behoorlijk goed verkoopt, zal ook de Volkswagen Amarok uiteindelijk uitgefaseerd gaan worden. Vanaf volgend jaar verwachten we namelijk dat de Ford Ranger en Volkswagen Amarok identieke auto’s zullen worden. De twee werken namelijk samen op het gebied van bedrijfswagens en beide zijn al wat ouder. Reken er maar op dat er een VW-versie zal komen van de Ford Ranger.
tkroon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Velours bekleding is vooral praktisch daar waar je qua klimaat vastplakt aan lederen bekleding zodra je instapt.
mashell zegt
Dank global warming dus ook gewoon bij ons?