Grote vraag die bij ons opdoemt: zou hij ook zijn Air Miles teruggeven?
Het gaat om Hans Dieter Pötsch, die op dit moment nog steeds een functie bekleed bij de Volkswagen Groep als -jawel- voorzitter van de Raad van Toezicht. Pötsch was binnen VAG voorheen de Chief Financial Officer van het concern. Als zodanig konden hij en andere big ballers van het bedrijf gebruik maken van de jets van Volkswagen, niet alleen voor zakelijk gebruik, maar ook voor privé doeleinden.
Hans ‘Fly like a G6′ Dieter deed dat laatste volgens gegevens van Bild am Sonntag alleen in 2013 al 33 keer. Daarnaast maakte hij dat jaar nog 28 zakenreizen met Volkswagen’s luchtmacht. In 2014 scherpte Volkswagen de regels aan voor het gebruik van de jets. Naar verluidt hebben verschillende honcho’s toen op aandringen van Ferdinand Piëch alsnog de kosten die hun privé reisjes in de voorgaande jaren gekost hadden op tafel gelegd. Piëch was waarschijnlijk klaar met al die management-types die de bloemetjes buiten zetten op kosten van zijn familiebedrijf.
Voor Pötsch bleek de schade 531.310 Euro te bedragen. Een flink bedrag, maar Pötsch kan wel wat lijden. Voor zijn huidige betrekking bij VAG die hij tekende in 2015 en die loopt tot en met dit jaar ontvangt de Oostenrijker een kleine 20 miljoen Euro. Dus zet die motoren van de jet maar vast aan, Pötsch komt er vast spoedig weer aan. Alleen even uitkijken dat de bestemming niet in Amerika ligt. Je weet maar nooit met die Yanks, voordat je het weet pakken ze je in de kraag.
cossiekiller zegt
Ze komen al aan zijn oren uit.
lincoln zegt
Aandeelhouders helemaal blij door dit “keihard aanpakken” gebeuren ..
Wat een kneuzentoko is het toch ook ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Zeg jij, ze hebben wel hun eigen luftwaffe !
lincoln zegt
@desjonnies:
Terecht .. die lui kunnen niet anders dan exorbitant veel bedrijfsonkosten genereren ..
Ook al zitten ze in belastingparadijs Zuidas .. ze moeten gewoonweg van de winsten af ..
Kunnen ze bij elke terugroep actie verklaren dat ze bijna failliet zijn ..
roppp zegt
@desjonnies: het is inderdaad wel wat bedenkelijk, al die Oostenrijkse bestuurders in Duitsland. Voor het weet……
slickrick zegt
28 zakenreizen per jaar is niet extreem veel, maar 33 prive reisjes valt een beetje op uiteraard….
Maar ja, als de jet toch beschikbaar is, waarom zou je er geen gebruik van maken,,,,
granlusso zegt
@slickrick: Lijkt Donald Trump wel, op en neer van het Witte Huis naar Mar-a-Lago.
lincoln zegt
@granlusso:
Idd .. ook dit is de schuld van Trump ..
Hans is gewoon een slachtoffer ..
granlusso zegt
@lincoln: Hans is kei zielig.
thesis zegt
@slickrick: operationele kosten van het toestel zijn inderdaad verwaarloosbaar..
lekbak zegt
@thesis: Jaarlijks een apktje en zo nu en dan een oliewissel. Meer is het niet toch?
amersfoorter zegt
Zal het bij andere, vergelijkbare bedrijven heeeeel anders gaan? Naïevelingen…….
desjonnies zegt
@amersfoorter:
Unilever had en heeft geen privé jets.
Die worden gehuurd per vlucht, dus kun je daar als executive niet privé mee op reis.
lekbak zegt
@desjonnies: Kennis van mij heeft een lucht taxi gehad. Vloog met prachtige jets maar het was net voor de crisis opgestart dus ging al snel weer failliet. Werd in die korte tijd ook veel gebruikt door nederlandse politici. Prijzen vielen reuze mee trouwens, maar wel hapjes van de librije.
moveyourmind zegt
@amersfoorter: De enige met Volkswagen vergelijkbare organisaties die ik ken zijn de overheid en de maffia…
Bij de eerste is het nog veel erger, bij de tweede eindig je met een blok beton aan je enkels in het water als je er alleen maar aan denkt om jezelf te verrijken met geld uit de clubkas.
roeldriesvink zegt
Dat je met zo’n inkomen niet gewoon 100% alle van alle privé kosten voor je eigen rekening neemt. En dan ook nog verantwoordelijk zijn voor de financiën van het bedrijf. Wat primitief. Daar gaat het dus al mis. Grootheidswaanzin. Voor een half miljoen vliegen… Gaat het!?
desjonnies zegt
Sinds Piëch bij VAG weg is, dansen de muizen op tafel bij VAG, wordt er links en rechts zwaar aangesjoemeld.
Duitsers hebben een führer nodig, dat is wel duidelijk nu.
kraai zegt
@desjonnies: en Merkel zag dat het goed was. Wir schaffen das.
moveyourmind zegt
Hans Dieter Pötsch…
De Joop van den Ende van het circustheater dat Volkswagen AG heet met ‘Les Miserables’ in de top…
raoufff zegt
Zal er in die Volksflugzeug ook een sjoemeldiesel zitten?
trustmeiamanengineer zegt
33 privé reisjes? Moet die man niet werken voor z’n centen?
406_v6 zegt
@trustmeiamanengineer: ach… the Donald vliegt ook elk weekend naar z’n eigen golfresort… blijkbaar doe je dat soort dingen in bepaalde functies.
lincoln zegt
@406_v6:
Idd .. Trump is de aanstichter ..
Terwijl iedereen recht heeft op gratis vliegen ..
phevtreb zegt
@406_v6: Trump deed dat voordat hij president was ook al op eigen kosten, in z’n eigen vliegtuig.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: hij zat in de raad van toezicht. Dat kun je letterlijk nemen: daar zit je en kijk je toe. In de praktijk stelt het allemaal niks voor.
amersfoorter zegt
@ desjonnies; goed punt. Vw Ag is qua omzet ongeveer 4x zo groot. Misschien heeft het daarmee te maken.
marinepower zegt
@amersfoorter: met de aanschaf van een vloot privé jets, gaat de omzet anders wel flink omhoog.
rufctr01 zegt
Nu zullen de Polo’ weer duurder worden, je wilt de leiding van VAG niet het eten uit de mond stelen.