Mocht je nog een elektrische Volkswagen Transporter nodig hebben.
Sinds dieselgate is Volkswagen helemaal fan van elektrische auto’s. Denk aan de e-Golf, de e-Up en de complete ID-familie. Het is nooit te laat om met je tijd mee te gaan. Naast nieuwe Volkswagens is het Duitse merk ook bezig met het elektrificeren van oude Volkswagens. Nu is het tijd voor een elektrische Volkswagen Transporter.
e-Bulli
In het verleden heeft Volkswagen al wat oude Transporters en kevers voorzien van een elektrische aandrijflijn, nu is het de beurt aan een T1 EV. Die is tot nu toe ongemoeid gebleven. De Samba-bus heeft de briljante naam ‘e-Bulli’ gekregen. Volgens Volkswagen is de T1 elektrische VW bus voorzien van de meest hypermoderne techniek.
Authentiek
Volkswagen heeft wel geprobeerd om de e-Bulli zou authentiek mogelijk over te laten komen. Echter, op diverse punten is de auto net even wat moderner om zo wat prettiger te zijn om elke dag mee te rijden. Zo zijn de lampen nu heuse LEDs, zodat je wat meer zicht hebt s’avonds. De standaard lampen geven net zoveel licht als twee redelijke restaurant-kaarsen, dus op zicht geen overbodige luxe.
Modern
Ook is het interieur van de elektrische VW bus gemoderniseerd. De gehele vloer is nu van hout, heel erg chic. De versnellingspook bevindt zich nu tussen de voorstoelen, in plaats van op het dashboard. Uiteraard wordt het meubilair niet ongemoeid gelaten: alle stoelen zijn voorzien van nieuw leder.
Techno Classica
De Volkswagen Bulli zal zijn debuut maken op de Techno Classica Beurs in Essen, die vindt plaats van 25 tot 29 maart dit jaar, mits het Coronavirus geen roet in het eten gooit. De Zwitserse minister van Volksgezondheid heeft bepaald dat deze beurs niet door gaat.
Elektro Transporter
Naast de E-Bulli zal Volkswagen ook de ‘Elektro-Transporter’ meemen. Dat is een Volkswagen T2 met volledige elektrische aandrijving. Geen restomod, maar daadwerkelijk een product van de jaren ’70. Deze bus woog dankzij 880 kg aan accu’s maar liefst 2.170 kg. Dankzij die 21.2 kWh accu kon je 85 kilometer op een volle lading rijden. De topsnelheid van het 44 pk sterke monster was 75 km/u.
Dizono zegt
Gemiste kans. Weer zo’n over de top Californische Samba met twotone, chroom en al die ruitjes (destijds 1% van alle T1 Transporters denk ik, nu 90%). Liever had ik gezien dat ze gewoon weer een T2 onder handen hadden genomen, maar nu met moderne techniek om samen met die oude Elektro-Transporter de vooruitgang in techniek te laten zien.
Robert zegt
@Dizono: inderdaad, in Brazilië hebben ze die T2 nog zó lang doorgebouwd, dat het toch geen grote inzet zou vergen om deze weer opnieuw -met elektrische aandrijflijn- in productie te nemen.
lecomte zegt
Goh EV West in Amerika biedt al jaren kits aan om bepaalde oldtimers om te bouwen naar elektrisch, waaronder ook de T1 dus beter goed afgekeken dan…
O plaat zegt
Vroeger haate ik het hoe streng de jaarlijke keuring in België is, zo mag mijn 66er mustang rondrijden met motorische tuning en custom uitlaat maar schijfremmen achteraan zijn ten strengste verboden. Nu ben ik gelukkig dat we die rotzooi van elektro kitjes voor klassiekers nooit zullen zien. Dit is toch verschrikkelijke verkrachting van een klassieker? Verslaat ook zo wat elk punt waarvoor ik mijn T busje gebruik. Ik gebruik het voor roadtrips door Europa en zware aanhang wagens te trekken (T3 synchro). Zo wat beide worden onmogelijk als elektrowaggie indien je niet met een oude motor wil rijden koop dan een nieuwe wagen, verkracht geen historisch rijdend erfgoed.
Boomer zegt
Vreemde reactie ik vind juist de elektrificatie van klassiekers een mooie manier om ze op de weg te houden. Een T3 historisch erfgoed noemen vind ik wat ver gaan. Ik heb zelf een T2a en dat zou ik niet eens historisch erfgoed willen noemen (die hype om de VW busjes moet eens afgelopen zijn) daarnaast ik zou die als het betaalbaar is, prima om bouwen naar elektrisch. Ik rijdt er toch nooit langer mee dan 200km op een dag en dat is elektrisch prima te doen wat mij betreft.
O plaat zegt
Met historische rijdend erfgoed bedoel ik elke oldtimer in goede staat niet enkel exclusieve wagens. Dat kan alles zijn, net zo als een arbeiderswoning ook beschermd erfgoed kan worden.
Een klassieker is enkel een klassieker met verbrandingsmotor. Als je het niet met de originele motor rijdend kan houden hoeft het voor mij niet meer.
Het geluid van de motor, het feit dat alles mechanisch werkt bepaald net het karakter.
Mijn T3 is de wagen om te reizen en materiaal te transporteren beide zeer moeilijk elektrisch jij vind het geen erfgoed maar het feit dat het een synchro van de bundeswehr is in cammo kleuren met offroad pakket vind ik wel tof/exclusief, mijn gen 1 Mustang kocht ik net specifiek voor de soundtrack van zijn V8, oldtimers en oude techniek is mijn passie en dat hoeft niet duur of exclusief te zijn. Overlaatst van de lokale parochie de MK1 Jetta van de vorige pastoor overgekocht voor 900 euro. Niet om dat het zo’n luxebak of snelle wagen is, niet om dat het een design topper is maar gewoon om dat ik een klassieker wou redden van de sloop.
Boomer zegt
Dus een klassieker die niet zijn verbrandingsmotor meer heeft is geen klassieker? Ok, opvallend.
fanboy zegt
@shiva: Haha een T3 is van zichzelf al nauwelijks in staat om bergen over te komen. Er wordt niet voor niks vaak al een modernere turbodiesel in gehangen of subaru boxer. Die dingen oververhitten de helft van de tijd.
Dat zeggen ook gewoon Duitsers die een workshop hebben en zelfs maatwerk voor de T3 leveren.
Elektrificatie is dan juist erg welkom als verbetering. Ben je van dat armzalige 1.6 dieseltje af.
Ik heb zelf ook een 4×4 bus en wij maken roadtrips buiten Europa, laatste was 7 maanden door Azië. Ik zou alleen een T3 syncro leuk vinden als daar een andere motor in is gelegd.
O plaat zegt
Snel zijn ze niet maar toch heeft die van mij al een 10 tal keer zonder problemen de Alpen overgestoken. Ook mag hij volgens zijn gelijkvormigheid attest 2300kg geremd trekken, er zijn maar weinig nieuwe wagens die dit kunnen zeggen. Een subaru swap of een 1.9tdi zou ik minder objecties tegen hebben dan een elektrische ombouw bij de Subaru motor heb je nog steeds het geroffel van een boxer blok enkel wat sneller. Maar alle 3 zijn ze onmogelijk in België, aangezien je zo iets nooit gekeurd krijgt. Een armzalig 1.6dtje zou ik echter nog steeds boven elektrisch verkiezen aangezien ik elektrisch niets zou mogen trekken en hem niet op 5min kan vol tanken en 800km verder rijden net de 2 punten waarvoor ik hem gebruik. Als ik snel wil gaan neem ik wel de Mustang.
stoker zegt
Oh, een Zwitserse minister die beslist dat een Duitse beurs niet doorgaat?
Dutchdriftking zegt
Het zou leuk zijn als ze dit soort noviteiten op een grote beurs op een centrale plek in Europa konden laten zien aan publiek en pers!
frank2b zegt
Zou de kreukelzone ook gemoderniseerd zijn?
zweed71 zegt
‘De versnellingspook bevindt zich nu tussen de voorstoelen, in plaats van op het dashboard.’????
Zie het al voor me die lange stengel van de T1 op het dashboard.