Als een GTI te veel van het goede is.
Wie geregeld door de prijslijsten van de Volkswagen Polo zit te grasduinen, zal het vast wel zijn opgevallen. Er zit een gat in het gamma. Alle benzinemotoren zijn driecilinders met een slagvolume van 999 cc. Er zijn vier gradaties, twee zonder turbo (65 pk en 80 pk) en twee mét een turbo (95 en 110 pk). Mocht dat niet toereikend zijn, dan kom je automatisch bij de Polo GTI uit, die juist een dikke 2.0 TSI onder de kap heeft liggen.
Volkswagen heeft dat wereldprobleem opgelost door de Polo uit te rusten met de 1.5 TSI motor. Deze kennen we (onder andere) al uit de Volkswagen Golf. In de Polo levert het blok 150 pk bij 5.000 toeren. Het maximum draaimoment bedraagt 250 Nm bij 1.500 toeren. Standaard word de Polo 1.5 TSI geleverd met een zeventraps DSG-transmissie. De prestaties laten zich het beste omschrijven als ‘redelijk vlot’. Zo kun je van 0-100 km/u sprinten in 8,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 216 km/u. Dat geldt dan niet voor de auto die je op de foto’s ziet: volgens de RDW is ‘SP-800-H’ toch écht voorzien van een 95 pk sterke 1.0 TSI.
Enfin, terug naar de 1.5: de Polo met viercilinder TSI is leverbaar in twee smaakjes: Highline en Highline Business R. Voor die eerste betaal je 26.310 euro. Voor de Highline Business R wil de Nederlandse VW-dealer graag 27.755 euro. Dat lijkt flink aan de prijs: voor 1.000 euro meer heb je een Polo GTI!. De Highline-uitvoering is al redelijk compleet met items als een adaptief sportonderstel en adaptieve cruise control. Neemt niet weg dat de technische identieke SEAT Ibiza met dezelfde motor sneller is (dankzij de handbak kon die in 7,9 naar de 100 km/u). En in ‘FR Business Intense’-uitvoering had je die Ibiza al voor 22 mille. We praten in verleden tijd over de Ibiza 1.5 TSI, dat model is namelijk onlangs geschrapt uit het leveringsprogramma.
niek1411 zegt
65 pk in een Polo, daar valt toch haast niet mee normaal in te voegen op de snelweg
m-tfsi zegt
@niek458: weet niet wat een Polo weegt en doet, maar mijn tijdelijke Fiesta 2018 70pk (atmosferisch) doet het toch verrassend goed (lees: valt gwn goed mee te rijden/accelereren tot 140), voor zo’n groot gemis aan vermogen ?
torsen zegt
@m-tfsi: 1005 kg, op z’n snelst 15,5s naar de 100.
alcantara zegt
@m-tfsi: 15 secs naar 100 verrassend goed noemen man man man, als je alleen een fiets gewend bent ja
vaakbenjetebang zegt
@niek458: Dat zou zomaar eens de leukste Polo kunnen zijn! Zo eentje die je de hele tijd op 11 tienden moet uitwringen om er een beetje gang in te houden. Dat geeft nog een bepaalde voldoening. Een reguliere Polo met pak hem beet 100 pk is gewoon penisverslappend saai.
mikje90 zegt
@niek458: jawel kijk die uitlaten, dat kan makkelijk!!!
wahltiroler zegt
@niek458: mijn clio met 65 doet het bergop goed.
Moet 70 pk in een land zo vlak als een pannekoeok toch een eitje zijn.
vooraö ook omdat men 130 mag maar.meestal niet sneller dan 11ü kan
2wheeler zegt
@wahltiroler: ben je aan het tüüteren of aan het tüpen?
wahltiroler zegt
@2wheeler: t tt ttr trilllende viingers va van opwinding?
vooral ook omdat men 130 mag maar meestal niet sneller dan 110 kan in NL
JamesBond007 zegt
65pk dat is bijna gevaarlijk langzaam. Wedden dat die het goed doen bij de autoverhuur in berg-achtige gebieden? Lekker met z’n 4e of 5e heuveltje op en af. Succes
willeme zegt
@jamesbond007: Dat zijn de leukste momenten. Zo kan ik nog goed een witte Daewoo Lanos 1.2 herinneren. Die kon je afremmen door de airco aan te zetten!
frank2b zegt
@willeme: Het smartje fortwo limited/1 dat ik ooit een paar maanden bezeten heb had inderdaad hetzelfde probleem! :)
JamesBond007 zegt
@willeme: ahahahhh prachtig
moveyourmind zegt
Mooi dom als je voor die 1000 Euro de GTi laat staan. Is ook niet goedkoop, maar dan heb je tenminste wel wat.
audirs3 zegt
@moveyourmind: als je een paar opties aanvinkt wordt dat verschil wel een stuk groter. Beetje oneerlijke vergelijking zo, een dik uitgeruste 1.5 vs een kale GTI.
johnhert zegt
@audirs3: Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. Een zeer vlotte, sportieve GTI welke standaard eigenlijk ook wel alle broodnodige
johnhert zegt
@johnhert: opties heeft. Of een gewoon vlotte afgeladen Polo…
jupke zegt
Met 65 pk trekt hij nog geen frikandel uit de mayonaise!?
cpp1 zegt
@jupke: ?
gezondverstand zegt
Is de 1.5 geschrapt bij de Ibiza?
Dat is lekker suf voor het vermeend sportieve familielid van VW.
Polo had in eerste instantie geen 1.5 maar dat maken ze nu wel goed. Alleen weer volkomen overpriced. Want bovenop die hoge prijs komen nog wel wat extra’s twv een paar mille zoals oa metallic lak.
willeme zegt
@gezondverstand:
Qua opties lijk het mee te vallen, de Highline Business R zit behoorlijk goed in de uitrusting. Een mogelijke reden is de WLTP, de Ibiza is volgens mij nog een tijdje NEDC geweest (2017), dus het kan zijn dat ‘ie een comeback maakt.
tortuga zegt
@gezondverstand: 2 mogelijke redenen: verkocht niet. Of te goedkoop. Optie 2 bijschroeven doet men zo
menaz zegt
@gezondverstand: WLTP. Komt vast weer terug als ie getest is.
torsen zegt
@gezondverstand: verschil van max €1500 bij gelijke uitrusting is niet zo groot toch?
jerry zegt
Hmm, het model van 2016 heeft ook 150pk en gaat in 7,8 seconden naar de 100. Ik moet zeggen, hij rijdt lekker!
frank2b zegt
We hebben het dus over bijna €30k.
Voor een Polo.
luxaeterna zegt
@frank2b: True, veel geld. Maar wel groter dan een Golf IV indertijd.
escort77 zegt
Die 1000 euro meerprijs tov de GTI verdien je echt wel terug als je ‘m ooit weer inruilt.
Natuurlijk is een GTI ook wat duurder om te rijden, maar als het echt om de centen gaat kan je beter een 3-cilinder met R-Line pakketje kopen.
Dus de vraag is wie dit gaat kopen?
emping zegt
@escort77: die zullen vooral geleasd worden, neem ik aan.
ghost zegt
Lekker die GTi gaan halen of deze laten staan. €1000,00 verschil, waar hebben we het over?
civicfk3 zegt
@ghost: volle 1.5 of een kale gti zit nogal verschil in.
ghost zegt
@civicfk3: mwah zou mij een worst wezen persoonlijk.
torsen zegt
@ghost: waarom vergelijk je dan niet de prijs van de kale 1.5 die staat er ook bij?
ghost zegt
@torsen: waarom maak je je zo druk om niks? Moet een ieder toch lekker zelf weten. Sowieso is dit allemaal shit. Enige polo die je moet hebben is de WRC!
torsen zegt
@ghost: druk? Laat ik het anders stellen.
Is voor jou het verschil van 2200 wel genoeg om de GTI te laten staan dan?
Lijkt me niet toch?
ghost zegt
@torsen: ik zou het allebei laten staan. Er is, zoals ik al zei, maar 1 polo die je wilt hebben.
torsen zegt
@ghost: dat kan uiteraard. Als ik particulier zou kijken voor zoiets zou ik waarschijnlijk nog steeds voor de GTI gaan tussen deze twee. Dan maar wat minder opties als het budget het niet zou toelaten op de GTI.
Met een iets ander budget zou ik voor in het weekend best een Polo R5 of één van z’n concurrenten erbij willen hebben overigens.
Zakelijk lease zou ik zeker voor de 1.5 gaan. Moet je alleen wel minimaal een half jaar wachten.
emping zegt
@ghost: die zullen vooral geleasd worden neem ik aan.
emping zegt
@emping: Sorry op de verkeerde post gereageerd @ghost
audirs3 zegt
150pk is best wel lekker, hetzelfde als een Clio Williams! Waarschijnlijk kan je wel richting de 200pk als je hem laat chippen.
thomasthomas zegt
@audirs3: Clio Williams weegde ook een drol kun je niet vergelijken.
audirs3 zegt
@thomasthomas: Williams weegt 980kg, een Polo 1.0 weegt 1000kg en een Polo GTI 1250kg. Denk dat de 1.5 zo’n 1100kg zap wegen. Inderdaad meer dan een Williams,maar geen mega groot verschil. Dan nog, 150pk is gewoon lekker en kom je niks te kort mee, daar was je 25jr geleden nog een hele bink mee. Maar als je hem nu kan tunen tot zeg 180pk, heb je betere pk/gewicht verhouding dan een Williams.
wahltiroler zegt
Louwwarm?
Het is een Polo!
ook met 600 PK wordt die niet heet…
Wel verdomd goed!
maar dan nog word ik er niet koud of warm van
ozzytrk zegt
Naar het kijken van de stoelen krijg ik al Hernia
Dutchdriftking zegt
Lijkt me een fijne dagelijkse rakker. Niet de meest spannende auto, en het kleine prijsverschil met de GTI doet zeer (al vermoed ik dat deze R-line dan rijker uitgerust is dan de standaard GTI) totaal geen vervelende auto voor de dagelijke km’s.
tttijn zegt
Ik heb leuke herinneringen aan een Arosa sport met 100pk, karretje stuurde super leuk en je moest er nog een beetje je best voor doen om er wat uit te halen. Lekker toeren blokje was die 1.4.
torsen zegt
@tttijn: Zat ook een andere bak in waardoor die wat sneller was geloof ik. Kon volgens mij ook best zuipen voor een 1.4.
tarquesh zegt
65pk lijkt genoeg in een land dat vlak is, terwijl je in het buitenland dat niet ver weg is ook heuvels en wat bergen heb. Of je moet al Denemarken bedoelen, dat ook vrij vlak is.
Zit je met 5 man in een 65pk gebakje, dan schiet het accelereren niet op. Een fiets op de trekhaak, en wat zware koffers achterin? Dan kruip je vooruit. Daarom 130pk plus.