Na de miljarden die Volkswagen moet uittrekken om de Amerikanen tevreden te stellen, heeft Italië de Duitse autogigant ook een dikke prent in de maag gesplitst.
De relatie tussen Duitsland en Italië is waarschijnlijk wel een beter geweest dan op dit moment. Eerder staken Ome Serge en de zijnen nog de middelvinger op naar de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt. Die minister riep FCA op het matje in Berlijn om zich te verantwoorden voor de NOx-uitstoot van de Fiat 500X, maar de Italianen hadden daar geen trek in.
De Italiaanse overheid heeft op hun beurt Volkswagen echter wel een boete opgelegd. Echter, de boete bedraagt ‘slechts’ vijf miljoen Euro. Een leuk bedrag om stuk te slaan op auto’s, maar niet een cijfer waar de bobo’s van Volkswagen wakker van liggen. Nadat Volkswagen twee dagen geleden ook al een megaclaim uit eigen land ontweek, is dit nog meer koren op de molen van diegenen die zeggen dat de discrepantie tussen de vergoedingen die Volkswagen in Europa moet betalen in schril contrast staan met die in Amerika.
Volgens de Italiaanse rechter ging het dan ook vooral om het principe. Vanaf 2009 verkocht Volkswagen 650.000 sjoemeldiesels in het laarsland en dat ging gepaard met voortdurende commercials die juist hamerden op de zogenaamd schone motoren van de auto’s. Volkswagen zou daarmee klanten die anders ongetwijfeld een Alfa hadden gekocht misleid hebben. Zoals collega @mauritsh onlangs al zei: een nieuwe dag, een nieuw Volkswagen dieselschandaal.
hummer95 zegt
Achja… Moest zeggen dat het dieselverhaal me niet meer zoveel doet
mrrallycross zegt
Als ze deze gewoon betalen zijn het een stelletje schijnheilige pannenkoeken. Deze moeten ze ook aanvechten.
't Peugje zegt
@mrrallycross: Mee eens. Ondanks dat 5 miljoen gewoon wisselgeld is ten opzichte van 650.000 verkochte auto’s.
ahs1979 zegt
@mrrallycross: En als ze deze gewoon betalen kan dat wel eens slecht zijn voor andere nog lopende rechtzaken. Dus ik verwacht dat VW al meer dan 5 miljoen aan advocaat kosten gaat maken op deze zaak. Of ze gaan schikken met een bijbehorende geheimhoudingsverklaring. Wel betalen en geen schuld erkennen…..
jordydeknecht zegt
@mrrallycross: Kans is groot dat ze dan een hogere boete kunnen krijgen, en daarbij ook juridische kosten. Ze moeten maar een keer tevreden zijn
Dutchdriftking zegt
Gaat lekker zo.
pinut187 zegt
Elke dag maar weer nieuws of de dieselgate…
martinus zegt
Deze superlage boete(€8 per auto) is inderdaad de Italiaanse reactie, op het ‘Duits’ uitlichten van de extreme uitstootwaarden van de diesel in de Fiat 500x.
Wat ik absurd blijf vinden is de rol van de Europese Commissie (Timmermans & vrienden) en Duitsland in Dieselgate.
Er zijn van diverse Europese automerken, diesels gevonden die extreem veel NOx uitstoten, en daarmee de longen van miljoenen Europeanen aanpassen. Euro 5/6 standaarden zijn juist bedacht burgers te beschermen tegen gif.
Nu puntje bij paaltje komt, lijken zowel de lidstaten als Duitsland als de commissie héél hard hun best te doen, om sjoemelaars als VW en Opel NIET te straffen voor hun gedrag van nu en in het verleden.
Een boete van 5 miljoen, stelt natuurlijk niets voor, maar het is toch wel lovenswaardig, dat Italië als tot nu toe [b]ENIGE [/b]lidstaat, wel het overtreden van regels bedoeld om onze gezondheid te beschermen bestraft.
Het is daarbij een SCHANDE dat in Dieselgate de Europese Commissie niet partij kiest voor de burger, maar voor de gif-fabrikanten.
Europa is er niet voor de burger, maar vooral voor BigCorp.
desjonnies zegt
@martinus:
De Europese Unie is er slechts voor de multinationals.
Die kunnen zich peperdure lobbyisten veroorloven.
Eigenlijk, als je het op de keper beschouwt, is het op zich al straalbezopen dat er uberhaupt lobbyisten bestaan ; het HOORT immers een VOLKSvertegenwoordiging te zijn !
Eigenlijk is het van de gekke dat we dat pikken, we worden onder het mom van vrijheid en vrede en welvaart enorm gepiepeld !
Nu heeft een NExit weinig zin, maar du moment dat de gemiddelde Europarlementarier zijn loonstrookje ziet, zijn onkostenvergoeding, pensioen en douceurtjes, verdampt heg Euro-sceptisme bij de meesten !
Gulli zegt
@martinus: Elektrisch rijden is de toekomst!
basbasbas zegt
@martinus: Inhoudelijk geen speld tussen te krijgen; en nu mag je even googelen waar een komma wel of niet gepast is.
dutchdriver12 zegt
Waarom alleen boetes? De bestuursleden verdienen gewoon een gevangenisstraf! Ze komen er relatief gemakkelijk vanaf met “wat” geld dat VW moet afstaan..
't Peugje zegt
@dutchdriver12: Sterker nog; die bestuursleden stappen op en zijn financieel onafhankelijk geworden door jaren lang rust in de tent te houden en de ene bonus naar de andere binnen te hengelen. En het kan allemaal blijkbaar…
drdrift zegt
7.70 euro boete per auto. Koopje! Is meer een sjoemelstimuleringsbonus
cthijs zegt
Er zal in italie ook nog wel de een of andere rondlopen die hier ontieglijk veel geld voor krijgt buiten die 5 mlj om want dit lijkt wel of er ergens gesjoemeld word om maar bij het onderwerp te blijven
schuimbekje3 zegt
Als je in Nederland 501km rijdt met je auto van de zaak zonder bijtelling krijg je een boete van 300%… Duitsland heeft alleen al in Italie dus 650.000 auto’s verkocht onder zware leugens/oplichting… De boete zou dus ook 300% moeten zijn. 650.000 auto’s verkocht a 25.000 euro, dan is de boete dus 49 miljard euro.