Deze keer is Canada aan de beurt.
Het is zo’n verhaal dat maar niet op wil houden. Volkswagen en dieselgate. Deze keer is het Canada dat geld wil zien van het Duitse bedrijf. Volkswagen importeerde namelijk 128.000 auto’s die de emissiestandaarden van het land overtreden. Daarom werd Volkswagen door de Canadese overheid aangeklaagd, waarna de Duitsers bekenden schuldig te zijn. Wat iedereen natuurlijk al wist.
Van de rechter moet het bedrijf daarom een schadevergoeding van 196,5 miljoen Canadese dollars betalen. Omgerekend is dat praktisch 135 miljoen euro. Daarmee is het de grootste eco-boete van het land ooit. Volgens de openbare aanklager is het zelfs 26 keer zo groot als de vorige ‘recordhouder’.
Het is voor Canada veel geld, maar voor Volkswagen allang niet meer. In totaal heeft dieselgate ze namelijk dertig miljard euro gekost. Denk aan de boete van een miljard euro die Duitsland oplegde. Al is het crushen van auto’s natuurlijk ook niet gratis.
In mei zette Volkswagen nog 5,5 miljard euro opzij voor toekomstige boetes en rechtszaken. De Poolse consumentenwaakhond heeft al aangekondigd daar ruim 31 miljoen euro van te willen zien.
Het is overigens niet voor het eerst dat Volkswagen de portemonnee moest trekken in Canada. Eerder gaf het bedrijf al aan 1,8 miljard dollar te willen uitgeven om 125.000 milieuvervuilende diesels terug te kopen of op te knappen.
Via Reuters. Foto: Volkswagen Phaeton door TomBarry, via Autojunk.nl.
nissanfairladyz zegt
Ohhhh Naughty Germans. Ze zijn wel eens eerder stout geweest. Het is jammer dat ze niet eens hun best doen op de Volkswagen ID3 om het te compenseren. Ding heeft ouderwetse techniek, slechter als de Model 3. En kan niet eens een kar of kleine caravan trekken, de Model 3 en Y wel…. En als je de grootste accu neemt kan het chassie niet eens het panorama dak aan. En nog andere rare fratsen.
Volkswagen. Waar the FUCK zijn jullie toch mee bezig? Hebben alle goede engineers het zinkende schip al verlaten?
wimof zegt
@nissanfairladyz: De eerste Golf (1) zat ook vol wetenswaardigheden, ik ken er vele van.
punt666 zegt
@wimof: vertel?!
wimof zegt
@punt666: De kwaliteit van het produkt was niet ok, buiten talrijke akties ( op een auto waar niets opzat) waren talrijk. We zullen het maar niet hebben over olielekkage (1100cc) afbrekende uitlaten, na een paar maand al. Verbrande inlaatkleppen bij de 1500 cc.
Waterinfiltratie in het stuurhuis. Blijkbaar begint er mot in mijn hersenen te zitten, maar hoe dan ook hebben we onze handen vol gehad. De eerste waren na 3 jaar behoorlijk (door)geroest.
punt666 zegt
@wimof: Wist alleen dat ze ongelooflijk konden roesten (maar dat deden meer auto’s in die tijd)
Dat andere is nieuw voor mij, leuke wetenswaardigheden, waarvoor dank!
mashell zegt
@nissanfairladyz: slechter? Zelfde range als de model drie voor minder geld. Geen trekhaak en ons zo verlossen van de caravans. Ik vind het positief.
Dat panoramadak kan niet open (bij de Tesla ook niet) en is dus toch al zinloos.
Qua configuraties is het op dit moment helemaal mis bij VW, de Golf 8 is er in vijf kleuren grijs, nul kleuren rood. De enige beschikbare niet begrafenisondernemer kleur is mosterd geel.
slickrick zegt
@nissanfairladyz: VAG levert toch al lang rommel, de 1.4 tfsi motoren met hun befaamde kettingen, de 1.8 en 2.0 tfsi olie verbruikers. De multitronic automaten, de egr kleppen op de 1.2tdi en ga zo maar door….
Maar ja, het enige wat de consument wil zijn flitsende led lampen en een mooi logo.
VAG heeft geen enkel model wat in de top 10 staat van meest betrouwbare auto’s
Dutchdriftking zegt
Nou nou, ze zullen er van wakker liggen….
vetnek zegt
Voor een bedrijf dat ca. 240mld omzet maakte in 2018 is zo’n voorziening treffen peanuts
markie123 zegt
@vetnek: Ehm voorziening doet wel degelijk pijn. Van die 240 miljard is maar een paar procent EBITDA. Zo goed presteert de autobranche EBITDA-wise niet. dan voel je die klappers toch wel.
kritisch zegt
Leuk hoor, wanneer krijgen wij wat?
Ot92 zegt
@kritisch: haha, da’s een goeie.
dieselkameel zegt
Het blijft toch gek dat de eigenaren geen compensatie hebben gekregen. Zij hebben immers een auto gekregen die meer verbruikt en meer uitstoot. Sterker nog, als eigenaar heeft het laten repareren van je auto je alleen maar tijd gekost.
bartteeuwen zegt
@dieselkameel: De grap is juist dat de meeste auto’s voor de update zuiniger en sneller waren. En waarschijnlijk ook nog eens duurzamer. Ik praat niet goed wat VW heeft gedaan maar beleid v.w.b. uitstootnormen van auto’s zijn in een paar jaar tijd 100% omgekeerd. Waar het eerst enkel om CO2 ging vanuit de milieu-lobby ging het ineens allemaal om NOx. Met zo’n beleid is het niet gek dat fabrikanten snelle simpele oplossingen gaan verzinnen, want die stikstofhype kan zomaar ineens voorbij zijn. Helaas is het ontdekt en hebben we zelfs in Nederland een “crisis” door stikstof-VW’s en andere stikstof-poepende dingen.
jupke zegt
Ik wacht al heel erg lang op de € 1000 van Rutte het kwartje van Kok en al het andere geld wat er roverheid van ons gestolen heeft!
markie123 zegt
@jupke: Haal de hooivorken en de fakkels! Met pek en veren naar Den Haag, dat zal ze leren!
dirkv zegt
@jupke: niet verder vertellen hoor maar die krijg je nooit meer terug.
pablo1971 zegt
Das dan weer lekker gratis geld voor het betreffende land. Zo zitten er alleen maar voordelen aan. VW (en anderen) verkopen de auto’s die ze willen, de landen innen lekkere boetes. Een soort winwin situatie.
pablo1971 zegt
Vraag me af wanneer al die andere frauderende fabrikanten (volgens mij allemaal) vergelijkbaar worden aangepakt.
luxaeterna zegt
Ne bis in idem?
911targa zegt
@luxaeterna: Zekurs!
Daarom 1 boete in US, 1 in Canada, 1 in Dld, etc en daarmee is de kous af.
Vind het allemaal geldklopperij. De Amerikanen lepelen vaak ik dikke 5,7 V8 oid in een auto en dan huilie huilie doen als een 2,0 TDI 20% meer uitstoot.
Ja, het hoort niet en ja, je moet eerlijk zijn, maar zie het in perspectief.
911targa zegt
@911targa: het is dus een vorm van verkapte importheffing zonder dat de WTO maant om deze belemmeringen.
chrisvis zegt
@911targa: tja maar België en Nederland volgen niet blijkbaar. Raar als je bekijkt dat Duitsland dan weer wel een eigen constructeur een dikke boete oplegd…
enjoypunani zegt
@chrisvis: niks doen als Duitse overheid komt ook verkeerd over. Volgend jaar krijgt VW misschien wel een subsidie of iets dergelijks voor een innovatie op het gebied van nox…
mashell zegt
@chrisvis: Nederland heeft VW al lang een boete gegeven.
911targa zegt
@chrisvis: ja, is ook vreemd. Vooral in NL is een paar gram uitstoot van het wagenpark 10-tallen miljoenen belasting.
karhengst zegt
Gesneden koek voor Duitsers. Beurt wel vaker na een mislukte poging de wereld te veroveren.