Het hebben van zoveel mogelijk verzetten in je (semi-) automatische transmissie begint op een ware wedloop te lijken, en hierin kan Volkswagen niet achterblijven. Het concern kondigde zojuist een 10-traps DSG aan. Daarnaast wordt er gewerkt aan een dieselmotor met een vermogen van ‘100 kW (136 pk) per liter’.
Wat je ziet is wat je krijgt, de komende tijd zullen de plannen zich concreter uitkristalliseren. We hebben echter geen beeldmateriaal of tijdspad voor wat betreft de populaire bak met dubbele koppeling, dat wordt dus even afwachten. Momenteel biedt het VW-concern 6- en 7-traps DSG’s aan.
Voor wat betreft de diesel-mededeling: we weten dat VW zo klein gaat als een 0.8 TDI, en uit een kleiner blokje is makkelijker een hoog specifiek vermogen te halen. Het kan echter zijn dat de technologie ook op een nieuwe generatie (drie- en/of viercilinder TDI’s) wordt toegepast, maar dit is koffiedik kijken. We citeren: These high-performance diesel engines [..] have a variable valve-train assembly, a high-pressure injection system at up to 3,000 bar and combined charging with the innovative e-booster.
De uitspraken werden door VW-CEO Martin Winterkorn gedaan op het 34ste International Vienna Motor Symposium, in een toepsraak waarin ook heel nadrukkelijk de mogelijkheden van aardgas werden genoemd.
In hoeverre de technologische ontwikkelingen op transmissiegebied los staan van Porsches vorderingen met de PDK-bak is niet bekend, maar we verwachten binnenkort geen 911’jes met een 10-bak.
SimonMc zegt
“Daarnaast wordt er gewerkt aan een dieselmotor met een vermogen van ’100 kW (136 pk) per liter’”
Laat me raden…Straks diesels met 4 turbo’s?
roller zegt
100 kw/liter, klinkt wel leuk als daar ook de touareg 5.0 v10 TDI onder valt.
Tommy2 zegt
@roller: Dat zijn voorbije tijden helaas.
splitsecond zegt
@roller: hij rijdt evenwel lekker hoor, zo’n v10 tdi. je komt echt niks tekort haha ;)
barchetta zegt
Ik denk dat Vin Diesel straks Volkswagen gaat rijden.
exotic zegt
@barchetta:
Zo slecht dat het grappig is.
salberts93 zegt
pff ooit was het aantal pk de benchmark voor auto’s, toen werd t het aantal liter op 100 km en nu het aantal versnellingen?
LaLancia zegt
Nou maar hopen dat ’t heel blijft!!
MLTB zegt
Woord van de dag op AB : ‘uitkrissaliseren’
Dino2400 zegt
@MLTB: wat dacht je van ’toepsraak’?
onlyjealouspeoplehatevag zegt
Flame war in 3… 2… 1…
Jantje_555 zegt
daar haal je toch geen 100 000km meer mee…
autobart zegt
@Jantje_555: Sinds wanneer verhoogt een turbo de slijtage? Dan kunnen we het weer over turbomotoren hebben van Saab, want een turbomotor is niet slecht(er).
ej20g zegt
@autobart: het gaat om het vermogen van 136 pk per liter. Dat is al redelijk veel voor een massageproduceerde turbobenzinemotor, laat staan voor een diesel.
Henk_he zegt
100Kw uit 1 liter, zo bijzonder is dat toch niet. De Soez Hayabusa haalt bijna 200pk uit 1340cc.
SimonMc zegt
@Henk_he: …en doet 11.000 toeren per minuut.
Yeelen zegt
@SimonMc: @Henk_he: …en is een benzine.
mashell zegt
@Henk_he: Dat is een motorfiets motor, die zijn niet gemaakt voor 300.000km en hoeven niet aan zulke strenge emissie normen te voldoen.
hanzel zegt
Dit is echt mijn WTF moment van de dag 10 versnellingen in een personenauto WTF is dat goed voor ik heb er 5 en vind dat al teveel, je kan ook overdrijven.
Kijk in een camion zeg k alléz maar in den otto is toch van den zotte die VAGjes gaan steeds meer op Belgen lijken.
Je kan mij niet wijs maken dat dat nog rustig rijd, een ieder die ooit in een vrachtwagen heeft gereden en in de file rijd, heb ik het over een handgeschakelde, die wordt helemaal krankjorum van dat geschakel tussen al die versnellingen, ook al zou het een automaat zijn dan nog wordt je helemaal lijp van dat gehannes onder je reet.
Elke automaat voel je schakelen dit is nooit helemaal schokvrij en anders hoor je het wel en is dit wel zo goed voor het verbruik continu het wisselen van versnellingen.
Laatst met een automaat vrachtwagen gereden ( 16 versnellingen) je wordt helemaal maf van dat geschok en gestuiter en daarbij bij elke bocht en lichte snelheidswisseling veranderd dat kreng van gang en voor de bocht afremmen dan gas geven duurt toch wel ff voordat tie oppakt sta je bijna stil, om helemaal krank van te worden.
Dan zal het met een auto niet zo’n vaart lopen of je nu met 50 ton de bocht om moet of met 1500 kg maar dan nog, als ik gas geef wil ik per direct respons hebben en direct vermogen en niet dat de bak eerst 10 versnellingen door moet worstelen en dan een keuze maken welke versnelling het beste is.
Je zal in de bergen rijden met een flinke aanhanger/caravan, ik weet zeker daar wordt je echt helemaal gestoord van.
Nee dan maar een ouderwetse 3 bak automaat max 4 bak of heel ouderwets met de hand gewoon zelf uitmaken in welke versnelling ik de bocht door wil of de berg op.
Ineens weet ik wat VAG betekend
Veelvuldig Achterlijk Geschakel.
Vooral Arrogante Gangwisselingen
SimonMc zegt
@hanzel: Ik heb 6 versnellingen, en 1 meer was zeker geen overbodige luxe. De ene auto is de andere niet. Maar 10 versnellingen vind ik ook te veel.
Yeelen zegt
@hanzel: De Clio 1.5 dCi (vorige generatie) van m’n stiefmoeder komt met 5 versnellingen echt wel tekort, aan 120km/h 3.000rpm draaien is niet zo comfortabel met zo’n klein dieseltje, en de 85pk is niet genoeg om langere verhoudingen te hebben. De Saab met 1.8t (eigenlijk gewoon een 2.0) heeft met 5 versnellingen dan wel weer genoeg. Dit zijn wel 2 handbakken. Zoals @SimonMc zegt, de en auto is de andere niet, en de moderne automaten zijn echt wel snel bij de les met 7-8 versnellingen. Ze kunnen ze alleen maar beter maken om met die 10 trappen om te gaan, en 2 van de 10 zijn ook overdrive om met hoge snelheid toch rustig te kunnen cruisen. De snelwegen gaan in de toekomst ook sneller gaan.
Fidenza zegt
@hanzel: Typisch arrogante Hollander. Een 10 traps DSG zal het rijden soepelder en zuiniger maken. Je hoeft niks te doen, alleen gas geven en remmen…schakelen gebeurt automatisch….
autobart zegt
@hanzel: Volg eens een cursus Nederlands joh, als je toch wat te zeiken hebt!
gregorius zegt
@hanzel: Gast, lees dan: DSG-BAK. Je gaat nauwelijks merken dat dat ding steeds schakelt en je schakelt al helemaal niet zelf! T zal prima rustig rijden en uiteindelijk zal je er waarschijnlijk ook wel wat benzine mee kunnen besparen.
Met een 6-bak kan je bij de meeste auto’s ook aardig vooruit, zonder dat je ooit echt hoeft te trappen, maar als ze zoveel geld investeren om een 10-bak te maken, zullen ze het waarschinlijk ook wel goed proberen te doen.
Een 10-pdk bak voor de 911 is wat anders. Hier WIL je juist lekker doortrappen. Dan mag er een beetje ruimte tussen de versnellingen zitten.
dafmaf zegt
Nog even en het is een traploze versnelling!
reistje zegt
@dafmaf: overstappen naar de CVT dus?
Nee dankje.
nielsvanderweiden zegt
@reistje: wat is onderhand nog het verschil met een cvt dan?
Maar goed, ik rijd dan ook al meerdere jaren met plezier variomatisch ;)
dafmaf zegt
@nielsvanderweiden: Ik ook. Van 1990 t/m 2005 in Daf en Volvo 340 en van 2005 t/m 2011 in een 440 (reed ik gemiddeld 1 op 12 in, op lange stukken 1 op 14). Nu helaas in een 306 automaat. Went nooit, een viertrapsautomaat.
dafmaf zegt
@reistje: Ik ben overtuigd automaatrijder en de cvt is me altijd beter bevallen dan mijn huidige auto met viertrapsautomaat.
reistje zegt
@dafmaf:, ik hou dan ook verreweg het meeste van handgeschakelt.
En daarna zou ik dan toch het liefst flippers achter mijn stuur hebben (dan wel met 6/7 versnelling en geen 35).
Maar als je gewoon alleen comfortabel en rustig rijd (Ik rijd momenteel 5.000km+ per jaar met CVT) is CVT toch wel fijner dan een “normale” automaat.
dafmaf zegt
@reistje: Wat rijd je dan?
dafmaf zegt
@reistje: Ik ben ook geen sportieve rijder, zes keer op en neer naar zuid-Portugal, lekker op mijn gemak. Een vriend van mij kocht een V40, handgeschakeld. Hij wilde een automaat, maar zijn vrouw was tegen ‘omdat automaten teveel verbruiken’. Blijkt achteraf dat mijn 306 automaat zuiniger rijdt dan zijn V40. Misschien vraagt een automaat vanzelf om een rustige rijstijl en ben je geneigd te gaan gassen met een handbak. Heel veel mensen zouden beter af zijn met een automaat, heel veel mensen (niet de bezoekers van deze site, natuurlijk) schakelen als zeven.
reistje zegt
@dafmaf: Hmm ja oke, dan ben ik het met je eens dat een CVT een goede oplossing is.
De CVT kilometers die ik maak worden vooral gemaakt in een Honda civic Hybrid en 5% in een Prius (muesli auto’s dus). Maar rijd zelf een golf 2 gti.
Ja ik zou zelf sowieso eerder kijken naar persoonlijke voorkeur dan naar verbruik voor de keuze automaat/handgeschakelt, het lijkt me dat dit niet heel veel scheelt?
undifined1 zegt
@dafmaf: het grootste nadeel van een automaat is de acceleratie, als je 120 rijdt en je geeft een beetje gas, gaat de bak slechts meer slippen en gaat ie niet sneller. Pas als je meer gas geeft en de bak schakelt terug is er iets van versnelling merkbaar, maar zeker niet in dezelfde mate als bij een handbak.
dafmaf zegt
@undifined1: Mij stoort het niet.
sabrerator zegt
@undifined1: Al lang geen automaat meer gereden zeker?
Mijn vorige auto, Citroën C5 2.2 HDi automaat (4-traps), had gewoon een lock-up op 2, 3 en 4. Dus als je gas gaf ging er helemaal niks slippen maar versnelde de auto net als een handgeschakelde. De toerentaltoename liep gelijk op met de snelheidstoename.
En lock-ups zijn al jaren gemeengoed.
On topic: Ik snap niet goed waarom men voor ingewikkelde automaat- en DGS toepassingen kiest voor het verkrijgen van veel versnellingen. Is het niet simpeler om als basis een CVT te nemen en die dan op het gewenste aantal versnellingen te programmeren? Dat is destijds met de MGF gedaan als ik me niet vergis. Dan programmeer je een aantal vaste standen in die de poelieschijven kunnen innemen. Daar zal wel een maximum koppel aan zitten, maar de kosten zijn denk ik lager.
gregorius zegt
@dafmaf: Zeker met dat file-gezeik in NL, zouden veel mensen beter af zijn met een automaat. Maar ja, NL-ers zijn moeilijk te overtuigen. “Automaten zijn minder zuinig” –> Anno 2013 valt dat best mee.
Eigenlijk is het gestoord dat we nog steeds zelf willen schakelen als een machine dat beter kan. Ik rijd nu ook al 4 jaar automaat en ik geniet ervan. Heerlijke rustige 6-bak van Audi.
En @undifined1: valt best mee. Als je die auto een tijdje hebt, weet je precies hoeveel gas je moet geven om dat ding rustig terug te laten schakelen maar wel goed in zn toeren weet te krijgen. Je weet alleen dat je een fractie eerder kan beginnen met het gas in te drukken. Dat heet anticiperen schijnt :)
ej20g zegt
@reistje: niks mis met een CVT. Subaru heeft al jaren een CVT met kunstmatige schakelmomenten. En Subaru is daar vast en zeker niet de enige in. Niet elke CVT is zo’n loeiende sirene zoals in bijvoorbeeld de Toyota Prius.
dafmaf zegt
@ej20g: Dat is inderdaad gek, dat er kunstmatige schakelmomenten zijn geprogrammeerd. Dat was voor de Amerikaanse markt, omdat ze panisch werden van de cvt. Een cvt zou ook even hard achteruit als vooruit moeten kunnen, dat is er ook uitgehaald. En eigenlijk zou hij niet hoeven kruipen als je geen gas geeft, is er ook kunstmatig aan toegevoegd.
ej20g zegt
@dafmaf: ook de Europese Legacy’s (vanaf 2004) hebben schakelmomenten omdat ook de Europese klanten niet van het gieren houden in zo’n auto. De schakelmomenten zijn voor zover ik weet overigens alleen te horen en voelbaar. Als ze wel voelbaar waren was een CVT eigenlijk overbodig geworden. Verder hoeven al die kunstmatige dingen van mij niet maar kan me voorstellen dat die hoorbare schakelmomenten een stukje vertrouwen/comfort geven.
dafmaf zegt
@ej20g: Ik vond het gieren van mijn Volvo’s 66 juist leuk. Als ik het wel heb, zijn alle elektrische auto’s met cvt uitgevoerd?
ej20g zegt
@dafmaf: dat kan ik me voorstellen. Is een stukje beleving in die dingen! Maar ik kan me voorstelken dat je geen gierende CVT wil in een auto als de Legacy die toch in het hogere luxesegment zit. Hoe het bij elektrische auto’s precies zit durf ik niet te zeggen.
dafmaf zegt
@ej20g: Heeft ook veel met isolatie te maken, denk ik, een V66 klinkt als een badkuip van binnen. Ongelofelijk dat ik met een V66 met skai stoelen en 1100 Cleon motor (een ‘GAK-Daf’) twee keer op en neer naar Barcelona (telkens in één ruk) en keer naar Zuid-Portugal ben geweest zonder enig mankement (op een verstopping veroorzakende houtsnipper in mijn carburateur na).
ej20g zegt
@dafmaf: uiteraard. Het gegier in zo’n Dafje of Volvo is gewoon nostalgie en hoort erbij. Gewoon heel erg leuk. Hoe anders is het met de Legacy, die inderdaad ook erg goed geïsoleerd is. Maar het blijft een Subaru dus mensen willen een boxer horen brommen, niet de CVT. Dan kun je dus een dilemma krijgen, hoe krijg je het gegier weg en het gebrom terug. En het anwoord is dus simpel: wel hoorbare (en op de toerenteller zichtbare) maar geen voelbare schakelmomenten. Weg is het grootste nadeel van de CVT. Ik heb het nu overigens wel over Legacy’s met 3.0R motor (6-cilinder), dus 245 trappelende paarden. Even een heel andere beleving dan die Dafjes en Volvo’s. Maar beide net zo leuk voor mij als Subarofiel.
autobart zegt
@ej20g: Een elektrische auto aandrijven met een waardeloze CVT aandrijving? Een CVT aandrijving heeft veel wrijvingsverliezen. Een elektromotor kun je rechtstreeks ‘op’ de wielen plaatsen. Dus direct de wielen aandrijven. Kijk maar eens naar het principe van de SLS Electric Drive, één elektromotor per wiel.
ej20g zegt
@autobart: ik heb het niet over elektomotoren met CVT gehad. Maar nu je het zegt is een CVT gewoon waardeloos bij een EV.
toroloco zegt
Belachelijk 10 verzetten in een personenwagen. Je mag maar 120, 130 of 140 km/h rijden in de meeste EU landen, aan 6 verzetten heb meer dan genoeg. Als je om de 10 a 15 km/h wil schakelen,…dan kan wel iets doen met 10 of meer verzetten.
mashell zegt
@toroloco: Het is een automaat. Je zult het dus als bestuurder niet eens merken. Door zulke kleine trapjes te gebruiken kun je de motor de hele tijd in zijn meest rendabele gebied houden, de toerenteller zul je dus amper nog zien bewegen.
norge zegt
10 bak?……Na apers…
hanzel zegt
Een personenauto draait gemiddeld bij 120 tussen de 2000 en 3500 rpm in 5 dan hebben we alle motoren wel gehad 2 tot 12 cilinders, gemiddeld daalt per overschakeling het toerental met 1000 rpm, dus in 10e verzet wil dat zeggen 5 keer 1000 rpm minder, je draait er in 5e verzet pak um beet 3000 rpm, das min 2000 rpm dus je rij achteruit.
Ha dat verklaart gelijk de R stand van race had die Belg toch gelijk in dat mopje.
Rare bakken of zijn de verzetten zo klein dat de bak al met 500 rpm overschakelt vragen vragen.
Maar zoals gezegd dan beter een variomatic of te wel een continu variabele transmissie waarvoor mijn dank Meneer van Doorn.
Dus eigenlijk is een VAG met een 10 traps ( rare benaming ) versnellingen dus is eigenlijk een hele dure Daf met het pientere pookje.
Maar altijd leuk om een stok in het VAG(hoender)hok te gooien, er zijn er altijd die bijten, en dan zeg ik altijd als je honger heb moet je eten.
En als je niks beter heb dan op iemands Nederlands goed of minder opgebouwde zinsopbouw te mekkeren ben je al helemaal zielig.
Ik leez ofer vauten heen hed gaad om de boodsgap die er staadt en niedt hoew het gesgrefen is wat kan mij het bommen of diegene vaut of fout schrijft, de schrijfer kan wel dislekties zijn of zoieds, en dan ga je zitten mauwen over zijn zinsopbouw, of deze wel de punten en komma’s op de juiste plaatsen weet te gebruiken, ik wist niet dat je afgestudeerd moest zijn in de Nederlandse taal om op het internet te mogen posten.
Maar ja je bent nooit te oud om iets te leren zeg ik maar, dus bij deze Meneer Autobart
mijn excuses voor het misbruiken van de Nederlandse taal.
Even dit tussen door.
Ik ja ik, even een persoonlijke noot, loop al wat jaartjes mee en heb redelijk wat autootjes versleten zal ik maar zeggen.
Toen ik mijn rijbewijs (allemaal) haalde, nee ik poch niet, maar toen hadden de meeste van mijn vrienden dus ook rijbewijzen en auto’s en radio’s en bla bla bla, maar nooit was er ruzie waar we ook kwamen bij welke autoclub dan ook, nooit ruzie of elkaar afzeiken of afblaffen, ja we waren “merktrouw” maar als ik met mijn automobiel bij de “concurrent” kwam dan was er over en weer interesse in elkaars auto.
En werden er speurtochten uitgezet of puzzeltochten en aansluitend stonden de VAGjes en de GeMmetjes met elkaar te barbeknoeien, gewoon gezellig.
Ik weet nog goed de Opel club toendertijd had de VW club uitgenodigd en dat was leuk, tegenwoordig is het haat en nijd onder elkaar (zeker op het internet).
Daarom vraag ik me wel eens af wanneer krijgen we hier merken oorlog dat we elkaar van de snelweg afduwen omdat jij of ik in een ander merk rijden of een andere mening zijn toebedeeld.
Dat is het zelfde als al die taalpuristen die het internet rijk is, continu niks constructiefs kunnen bijdragen dan alleen zeiken op/over iemands gebruik van de Nederlandse taal.
Zulke mensen zijn in mijn ogen terpetijnpissers en die zeiken om te zeiken, waar men een ander van beschuldigd maak je je zelf al schuldig aan op het moment dat je daarover begint te zeiken.
En als afsluiter dit
En dat is gewoon een feit, er worden absoluut geen slechte auto’s meer gemaakt dat kan niet meer de consument is een zeikerd, en voor je het weet ben je als merk uitgepiest, maar een beetje plagen mag altijd, waarom zodra ik zeg dat ik vervent Opel man (17 stuks) ben en Alfa Romeo ( 5 stuks) een warm hart toe draagt en dat ik momenteel in een Fiat (6 stuks) rijd heb ik geen smaak, rij ik slechte auto’s en is Opel een SLopel en Alfa rot al in de folder en zeer onbetrouwbaar mmmm waarom reed mijn 155 met 280.000 km nog dan probleemloos.
Als dit laatste zo is zou VAG dan interesse tonen in de fabriek en in de geschiedenis van Alfa, en dus de motoren van FIAT.
Als Opel een Slopel is waarom draait deze fabriek nog steeds en is door GM de stekker er al niet veel eerder uit getrokken.
Goedenacht
gregorius zegt
@hanzel: Zo, goed geslapen?
Wat je met 1 of 2 extra versnellingen kan doen, is ook rustig/zuinig te kunnen rijden als je 130 – 150 rijd (of 180). Met zo’n snel schakelende DSG bak kan je een verhouding (versnelling) vinden waarbij precies 130 kan rijden op een zo laag mogelijk toerental en waarbij je genoeg kracht heb om deze snelheid aan te houden. Als je vervolgens weer wil accelereren, dan schakelt ie even terug voor wat meer kracht. Zo is het best aangenaam om een 100, 130, 150 en 170 versnelling te hebben (In Duitsland kan dat nog). En de DSG bak hoeft ze natuurlijk niet allemaal te selecteren als je van 0 – 140 optrekt (gematigd snel).
Dus ja, DSG bak met 10 versnellingen: kom maar. Veel km-vreters zullen het toejuichen!
hanzel zegt
@gregorius:
Uitleg over een automaat dank u wist ik niet.
Met mijn laatste Opel Senator 3.0 cd automaat met 4 bak automaat met lockup ( verhouding bijna 1:1) had ik met +200 km/h ook de kickdown nog en dan nog genoeg power om flink te versnellen, dus ben ik niet overtuigd van een 10 bak spijt me ik vind het een overdaad.
En ik las je verhaal nog eens zeg je eigenlijk dat deze 10 bak bij 120 zeg maar in 5 of 6 of 7 blijft hangen om continu voldoende power te geven, erg vreemd verhaal, waar zijn dan die overige versnellingen voor, voor de Duitse autobahn ? mmmm klnikt als of je altijd daar rijd en niet in ons verstikkende landje met alle snelheidslimieten.
Ik heb liever dat bij 120 de motor zo min mogelijk toeren maakt en daarmee dus zuiniger draait ipv op het juiste vermogen blijft draaien om dus eigenlijk bij de les te blijven om snel weg te zijn, dus eigenlijk om het petje wat achter het stuur zit juist op te fokken om …… vul zelf de rest maar in.
En gek hé toen ik die Senator had was deze auto net 4 jaar oud dus dat is al weer een poosje terug en toen hield ik best wel van opschieten, maar ook toen was ik al met het verbruik van mijn auto bezig om deze zo zuinig mogelijk te laten rijden,dat vond ik toen een sport om te doen, met 1500 kg 3 liter 6 cilinder in de stad 1 op 8 te rijden en op de snelweg 1 op 12 was geen uitzondering en gewoon meerijden met het overige verkeer en dat ze daar nu 10 bak voor nodig hebben.
Nogmaals overdaad schaad.
En daarmee onderschrijf ik het verhaal van onze Tweede woning door zoveel versnellingen is de bak juist meer onderhoudsplichtig, juist omdat deze bak ontzettend veel moet schakelen, en een bak met 4 of 5 ( automaat ) juist niet.
Wederom pak ik de Senator die zat met 40 al 4e versnelling en zonodig schakelde hij terug naar 3 voor een bocht te nemen en ja tuurlijk kon dat ook met een lagere versnelling zelfs in 1 kon dat ff gas er op tot aan de vloer en hop al rokend door de bocht, maar je wil zuinig en toch degelijkheid daar gaat het toch om.
Als ik dit zo terug lees dan denk ik dat de “oude” automaten zelfs sneller zijn juist omdat deze minder versnellingen hebben en dus langer in toeren gehouden kan worden.
10 versnellingen is dus continu op de juiste koppelkromme over te schakelen en dat regelt de computer en niet jij.
Waarom hebben rally auto’s dan zoveel soorten versnellingsbakken waarmee ze de auto aanpassen aan het parcours, of een hele lange 1 en zeer korte overige of andersom. en dan ook maar 5 of 6 versnellingen.
VAG overdrijft in dit geval, dit idee leeft niet lang maar door scha en schande wordt met wijs, er zijn legio vooruitstrevende ideeën geweest in de autowereld en daar hoor je niks meer van.
Nog 1 ding ik maakte het vergelijk met de vrachtwagen, die laatste moet continu kracht (25 ton+) leveren, en dus kan ik me voorstellen dat deze meer dan 1 (12+) versnelling heeft om dan continu op het juiste vermogen over te schakelen, maar een personen auto met het gewicht van een zware koelkast kom op gewoon pure onzin dus.
Zoveel verschil in verbruik zal dit niet uitmaken en in de praktijk al helemaal niet en ik ken daar legio voorbeelden van.
arjontje zegt
@hanzel: Kijk eindelijk iemand die het snapt hier. En niet cijver geil is.
Het enige waarvoor die bakken ontwikkeld worden is om aan de co2 geneuzel te voldoen. Ja er zijn ook auto’s waar bij ik graag een 6de verzet zou willen. Maar 6 is meer dan genoeg. Ik als automonteur zijnde wil ik alleen maar meer verzeten. Waarom, omdat ik graag werk wil hebben. En denken jullie dat een motor die 1200 toeren draaid bij 120km/h echt zuinig is?? Nou NEE.
Plus de motor koekt lekker dicht. Je staat jou roetfiltertje lekker vol de ploffen. En ja dan moet hij weer geregenereerd worden. Moet je maar eens naar de verbruik cijvers kijken wanneer dat gaande is.
Nee zorg voor goede bakverhoudingen. En een goeie koppel kromme( wordt gelukkig steeds beter door turbo techniek)
En laat het toerental wat hoger en je rijd zuinig en blijft de motor goed.
tweede_woning zegt
meer versnellingen is meer vergissingen van de bak met de wil , gaspedaalstaand, van de bestuurder . Dat is nu juist , naast het stukgaan , het zwakke punt van de DSG bakken .
10 bak : marketing derhalve . We drijven door .
Joerek zegt
Ja mooi hoor. Heb nu 7 versnellings in de DSG in mn TTRS. Genot om door te schakelen. Zelfs met 7 kom ik nog te kort, hoe meer geschakel hoe beter, want meer ploffen :) Het het gaat zo smooth dat je geen enkel comfort inlevert.
Vraag me wel af of zo’n bak niet aanzienlijk zwaarder is? Ze hebben dan bijna 3 koppelingen nodig. Een voor de 1e, 4e, 7e en 10e, een voor de 2e, 5e en 8e en een voor de 3e, 6e en 9e. De verzetten zijn zo kort dat bij volle bak accelereren de DSG niet eens op tijd van 1 naar 3 kan als hij al door de 2e versnelling heen is. De naam TSG maar alvast patenteren :)
pesteau zegt
voor de intello’s onder ons: een diesel haalt geen hoge toerentallen….