Na een eerdere gestrande poging is de kogel nu alsnog door de kerk.
Volkswagen wordt nog steeds achtervolgd door het dieselschandaal. Vandaag is er weer een stap gezet om het hoofdstuk eindelijk af te sluiten. Er is namelijk een schikking getroffen met de consumentenorganisatie die gedupeerde dieselrijders vertegenwoordigd.
Volkswagen heeft uiteindelijk toch een akkoord weten te bereiken met de Duitse consumentenorganisatie VZBV. Eerder liepen de onderhandelingen spaak omdat de advocaten een vrij riante vergoeding van €50 miljoen eisten. Dat vond Volkswagen toch iets te brutaal. De aanklacht van de organisatie werd ingediend in 2018.
Volkswagen maakt vanmiddag bekent dat ze in totaal €830 miljoen gaan betalen. Dit bedrag was al bekend, maar nu is de zaak dus officieel rond. Volkswagen zegt dat ze er alles aan zullen doen om de bedragen zo snel mogelijk over te maken.
Het was nog niet bekend om hoeveel klanten het zou gaan. Vervolgens was ook nog enige verwarringen over. Bloomberg meldde vandaag dat het ging om 400.000 klanten. Uit het bericht van VZBV blijkt echter dat het gaat om 260.000 klanten.
Als we €830 miljoen delen door 260.000 komen we gemiddeld uit op ruim €3.000 per klant. Het precieze bedrag hangt af van het type auto. VZBV meldt dat het bedrag van de schadevergoeding zal variëren van €1.350 tot €6.257. Het is niet bekend hoeveel de veeleisende advocaten nog op hebben kunnen strijken.
monsieurleloure zegt
Ik ga mijn rekeningnummer ook maar eens mailen naar VW. Meer kans op geld dan de Staatsloterij.
gregorius zegt
Is er nu al aangetoont op de 2e handsmarkt dat de sjoemel modellen daadwerkelijk minder waard zijn?
Want zoniet, dan slaat schadevergoeding nergens op, omdat er geen schade is.
Erik zegt
@gregorius: Er is aangetoond dat VW sjoemeldiesels heeft verkocht. De klant heeft niet het product ontvangen waarvoor betaald is. Feitelijk heb je dan al schade geleden doordat een ander product is geleverd dan je had mogen verwachten.
Eigenlijk is het geboden bedrag belachelijk laag en zou je het recht moeten hebben om de koop ongedaan te maken onder aftrek van de aankoopprijs : 250.000 km = de prijs per gereden kilometer.
Dus de aftrek wordt bijvoorbeeld:
Aanschaf € 25.000,- : 250.000 km = € 0,10 per kilometer.
Afgelegde kilometers 77.456 x € 0,10 = € 7.745,60.
Aanschaf 25.000,- – € 7.745,60 = € 17.254,40 terugkoopwaarde. Als geleden ongemak een toeslag van 10% over de terugkoopwaarde is € 1.725,44.
Het totaal te ontvangen bedrag is dan € 17.254,40 + € 1.725,44 = € 18.979,84.
marc94 zegt
@gregorius: minder waard? bedrijf waar ik werkte had 3 caddy’s die na de sjoemelupdate in een half jaar iets van 5 keer moesten worden afgesleept. per auto. ik zou ze zelf al laten staan met die wetenschap.
gregorius zegt
helemaal mee eens. Maar dat zou een andere rechtszaak moeten zijn… en daar zou je nog meer van moeten verwachten: VW dat is wat ze moeten fixen, slecht fixt.
nissanfairladyz zegt
Als je EGR klep continu stuk gaat, na een update….. Antwoord is overduidelijke: JA.
mondeoscti202 zegt
@gregorius: Volledig mee eens. Sterker nog, wat is hier anders aan dan wanneer het opgegeven verbruik niet wordt gehaald?
donaldjgarrison zegt
Altijd leuk gratis geld…
moveyourmind zegt
Eerder liepen de onderhandelingen spaak omdat de advocaten 50 miljoen Euro eisten.
En nou moet Volkswagen 830 miljoen Euro gaan betalen…
Hadden ze nou maar gelijk geschikt, waren ze een stuk goedkoper uitgeweest.
machielvdd zegt
@moveyourmind: Ze eisten €50 miljoen voor zichzelf, bovenop de €830 miljoen voor de klanten
boomhauwer zegt
Ik mis de oude 1.9TDI tijd..
kouwi zegt
Wat een onzin die boetes voor Volkswagen. Heb meerdere VAG producten gehad (Seat, Audi en Volkswagen), daarmee kom ik aan de pomp in de buurt ban opgegeven verbruik. Daar kunnen ze bij Fiat een puntje aanzuigen. Zowel 500 als 500x verbruiken bijna het dubbele van opgegeven verbruik.