Als je de huidige EV’s te hoog vindt, moet je nog even wachten op deze ‘Trinity’ van Volkswagen.
Volkswagen heeft met de ID.3 de EV-markt al aardig op kunnen schudden. Ook de ID.4 heeft inmiddels de arena betreden. Dit is echter nog maar het begin van het elektrische modellenoffensief van Volkswagen. Er zitten ook nog productievarianten van hippe concept cars als de ID.VIZZION, ID.ROOMZZ en ID.BUZZ AAN TE KOMEN aan te komen.
Vlaggenschip
Volkswagen kijkt intussen al iets verder vooruit. Wat blijkt? Ze hebben een heus elektrisch vlaggenschip in de pijplijn zitten. Als we CEO Ralf Brandstätter moeten geloven wordt dit een revolutionair model. Volkswagen gaat het namelijk op diverse vlakken anders aanpakken met deze EV.
Plat
De über-EV van Volkswagen – die vooralsnog Project Trinity heet – zal om te beginnen een bijzonder ontwerp krijgen. Afgaande op het teaserplaatje wordt het een soort grote platte hatchback met een korte neus. De vorm heeft wel wat weg van het elektrische vlaggenschip van Mercedes, de EQS. Het lijkt ons nog wat vroeg, maar Brandstätter noemt het nu al een iconisch ontwerp.
Platform
Belangrijker nog dan het ontwerp: de auto komt op een nieuwe architectuur te staan. De ID.3, ID.4 en ook de nog niet onthulde ID-modellen staan allemaal op het MEB-platform. Met de Project Trinity gaat Volkswagen dus een nieuw elektrische platform introduceren. Dit verklaart ook meteen waarom de auto een stuk lager is dan alle ID-modellen die we tot nu toe voorgeschoteld kregen.
Democratiseren
Zoals het een high-tech vlaggenschip betaamt is autonoom rijden een belangrijk thema. De Trinity – zo zullen we de auto gemakshalve even noemen – zal op niveau 2 autonoom kunnen rijden. Dat is nu niet direct indrukwekkend, maar Volkswagen zegt erbij dat de auto ook klaar zal zijn voor niveau 4. De Duitsers zeggen dat ze met dit model autonoom rijden gaan democratiseren. Dat is nogal een boude uitspraak aangezien Tesla daar al veel verder mee is en de Trinity niet veel lager gepositioneerd lijkt te worden.
Productie
Tot slot zal de Trinity ook op een andere manier geproduceerd worden. Wat dat precies moet betekenen verklapt Volkswagen nog niet. Ze zeggen alleen dat de auto op een buitengewoon efficiënte en kostenbesparende manier gebouwd zal worden.
Audi
Dit hele verhaal kan je bekend voorkomen. Vorig jaar liet Audi namelijk ook al weten met een elektrische vlaggenschip bezig te zijn, onder de naam Project Artemis. Het zou dus goed kunnen dat het om zustermodellen gaat. De Project Artemis staat voor 2024 op de planning. De Project Trinity hoeven we daarom de komende 3 á 4 jaar nog niet te verwachten. We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we kunnen zien of de Trinity echt zo revolutionair is als Volkswagen belooft.
monsieurleloure zegt
Weer een hoop geschreeuw en weinig wol van onze duitse Ron Brandsteder.
Voor Ralf Brandstätter “hoffe schreien kleine Wolle”
dwfc zegt
Ze zijn niet alleen !
doublechevron65 zegt
@monsieurleloure: So etwa ja…
erikabarth zegt
@monsieurleloure goh en waar blijft toyota zijn EV eigenlijk dan??
En hier nog even een sjoemel schandaaltje van je favo merkje ;)
https://www.epa.gov/enforcement/toyota-clean-air-act-emissions-defect-reporting-settlement-information-sheet
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Ik heb geen favoriete merken , ik ga ze één voor één af, behalve die van de VWgroep., ik ga nog liever voor een Opel. Die heb ik nog niet gehad.
Pascal zegt
Het wachten is op @superfunky die ons uitgebreid komt uitleggen hoe dit volledig logisch is en past in het Grote Duitse Masterplan.
superfunky zegt
@Pascal: wil je dat graag? Helaas, hier mag ik niks over zeggen omdat het nog in het concept stadium verkeert. 2 jaartjes, vermoed ik.
Pascal zegt
@superfunky ah helaas, ik hoopte inderdaad op de laatste boardroom-insights!
lekkerlinksrijden zegt
Ze hebben bij VW toch al een vlaggenschip, de Taycan
lithiumion zegt
Met de ID3 heeft de Prius een volwaardige opvolger vwb dodelijkste saaie ontwerp. Ben benieuwd hoe dat ‘vlaggenschip’ er uit komt te zien
red5 zegt
Een elektrisch aangedreven mondkapje?
fanboy zegt
Is allemaal leuk een lagere auto, maar ik zie graag een lager geprijsde auto.
Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de aankomende elektrische MG coupe, wellicht de eerste betaalbare elektrische sportwagen.
dwfc zegt
Aandelen kopen van Tesla …. kan je een hoger geprijsde kopen :-)
fabian159 zegt
Dus elektrische passat, a4 en superb?
mashell zegt
@fabian159: alles wordt elektrisch de komende 10 jaar. Dus ook die modellen.
mennok zegt
@fabian159: hmm.. als Audi spreekt over een vlaggenschip, vermoed ik niet dat ze met een A4-achthoekige auto komen. Maar wie weet.
faalhaas zegt
Een VW zonder olieverbruik?
Pascal zegt
Als iemand een EV kan maken met olieverbruik is het VW, ik zet in op een litertje per 1000km, zoals gebruikelijk.
20klepper zegt
ooo we hebben de grappenmaker van de bingo gevonden! het is 2021 he, geen 2012 toen dat nog aan de orde was.
schreute01 zegt
Piëch regeert over zijn graf heen. Weer een über-VW.
petros zegt
Volkswagen moet niet zagen. De ID3 is ook gewoon lelijk
petros zegt
Ketels
Edge zegt
Het ziet er een beetje uit alsof ze de Golf 7 onder een laken hebben gefotografeerd en die met Photoshop wat platter en breder hebben getrokken.
Dutchdriftking zegt
Kortom, na een Audi Taycan komt er ook een VW variant? Niks vervelends.
hape zegt
Revolutionair….misschien in 2021 maar zolang geen details vrijgegeven worden is het opnieuw een lege uitspraak. Net zoals de ID.3, met hoeveel bombarie is dat ding aangekondigd om vervolgens op geen enkel vlak een (al jaren leverbare) KiA e-Niro te evenaren.
Tegen de tijd dat ie geïntroduceerd wordt lopen ze sowieso weer achter de feiten aan. Maar dan hebben ze vast een revolutionaire led verlichting om de make-up spiegel van de bijrijder.
En sommigen trappen telkens weer in die onzin.