BMW heeft M GmbH, Mercedes heeft AMG en Audi heeft quattro GmbH, dus waarom zou Volkswagen niet zijn eigen performance afdeling krijgen?
Een bestuurder van Volkswagen heeft onthuld dat men tijdens de autoshow van Genève zal aankondigen dat ze een speciale afdeling gaan oprichten die zich gaat bezighouden met het ontwikkelen van snelle modellen. Natuurlijk hadden we in het verleden ook al snelle VW’s, zoals de R32 en R36 varianten, maar die werden niet door een aparte afdeling ontwikkeld.
Door net als Audi, BMW en Mercedes te kiezen voor een ‘apart’ bedrijf/afdeling moeten de hete Volkswagens nog meer aanzien krijgen. Op dit moment hebben we reeds de Golf R, Scirocco R, Passat R36 en Touareg R50, maar in de toekomst zullen er nog veel meer R’etjes van VW verschijnen. Een model dat we relatief snel kunnen verwachten is de Polo R.
Maar naast extra snelle varianten van speciale modellen zal R GmbH zich ook gaan bezighouden met mogelijkheden om je VW nog verder te personaliseren. Dat is nu uiteraard al mogelijk met de diverse R-Line pakketten en Individual opties. Ga er echter maar vanuit dat als dat allemaal onder R GmbH komt te hangen het geheel nog meer (marketing) aandacht zal krijgen. (via: insideline.com)
PS: speciaal voor de mensen die het (wellicht) niet weten, GmbH staat voor Gesellschaft mit beschränkter Haftung oftewel vergelijkbaar met het Nederlandse BV.
Bazzl zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Laue zegt
en wat blijft er over van ABT? ik dacht dat die lui al de huistunert van VW zijn.
Alessio zegt
@Laue: R GmbH wordt VW’s eigen performance-afdeling. ABT is een soort VAG tuner die alleen die modellen ‘pimpt’. Een beetje wat Hamann is voor BMW of Brabus voor Mercedes, iets daartussen. ABT staat bij mijn weten volledig los van VAG
Nr0jb zegt
Het zal dus eigenlijk alleen marketingtechnisch een verbetering zijn, veel zal het niet uitmaken in vergelijking met de huidige range van performance-modellen. Ik ben wel benieuwd of de auto’s dan ook geregistreerd worden als ‘R’ in plaats van als Volkswagen, net als Audi doet met alle modellen van Quattro GmbH.
AudiQuatro zegt
Nja maakt het allemaal uit? als er maar weer eens betaalbare scheurijzers van VAG komen:S
Laue zegt
@AudiQuatro:
dan moet je bij een RS versie van skoda zijn.
AudiQuatro zegt
die zijn veel te groot en een fabia daar wil je nog niet dood in gevonden worden. Oude audi`s S2 zijn het beste waar voor je geld bij VAG
Granturissimo zegt
Is het niet quattro GmbH (kleine letter)?
-edit: jij je zin :D –
BmwMPower zegt
Om een antwoord te geven op de vraag van de header:
Volkswagen heeft zowat alleen maar voorwielaangedreven spul, niks achterwielaandrijving, niks Quattro of iets dergelijks.
Laue zegt
@BmwMPower:
dat is er wel, alleen voor bijna het zelfde geld heb je een AUDI Quatro.
TWJ zegt
Is dit een verrassing?
R32 / R36 / Golf 6 R…
waverider zegt
Retjes?
Petjes bedoel je zeker ;-)
B/\/\ \/\/ zegt
Ja, leuk, waarom niet de ‘R’, die letter was nog vrij, hahaha, ik ben geen VAG zeiker, maar erg origineel zijn ze niet! Laat me raden die R staat voor Racing of iets dergelijks?
Nouja, als je maar je eigen ‘sportAFDELING’ hebt, haha, jammer dat ze er vreselijk laat mee zijn, maar goed, je moet wat om je rommel te verpatsen.
OudeSAABSzijnmooi zegt
Snap niet waarom deze modellen niet gewoon in de prijslijst staan? Zo bijzonder is dit allemaal niet qua aansturing, investeringsbeslissingen, plastic-tekenen etc.. Bij AMG snap ik het omdat zij nogal veel doen buiten MB maar bij deze afdeling is het gewoon een onderdeel van VW. Sinds m’n Touareg heb ik wel meer respect voor VAG dan ik ooit had kunnen dromen, m’n volgende een gepimpte R50 door R nog eens getuned.
Markus zegt
“Een bestuurder van Volkswagen…”
Ja, dat kan elke janboerel*l wel zijn dus. Weet je hoeveel Volkswagenbestuurders er zijn?
robbie zegt
@Markus: als ik had geschreven: “Een bestuurder van een Volkswagen” dan had je gelijk gehad. Nu staat Volkswagen voor Volkswagen AG.
Markus zegt
@robbie: Ah, had ik het toch goed begrepen de eerste keer dat ik het las ;)
HDM zegt
VW R GmbH Performance Studio. Voor individuele klantenwensen.
Verwacht dus binnenkort de eerste foto’s van een Golf Plus R.
Timmie zegt
Het is gewoon een verschuiving van de activiteiten, geen creatie van echt nieuwe activiteiten. Dit is puur marketingtechnisch bedacht. Natuurlijk trappen de meeste mensen in die klassieke valkuil doordat hen voorgehouden wordt dat het ‘beter’ zou zijn!
8C_Competizione zegt
@Timmie: Laten we hopen dat er wel nieuwe activiteiten en nieuwe creaties komen! Maar dat ze AMG of “M” sportiviteit gaan evenaren zie ik voorlopig nog niet gebeuren…
@Al die mensen hier die “denken” dat er binnen VW bijna niks zal veranderen: moeten dat aan de VW mensen zelf overlaten;) Maar speculeren/je mening geven mag altijd natuurlijk
rider zegt
Naar mijn weten werden in het verleden de R modellen al bij VW-Individual omgebouwd tot R model. Wat veranderd er dan? Hooguit kan ik bedenken dat het nu een echte eigenstandige tak van VW is geworden.
mrtn zegt
Maar de Passat R36 werd toch al apart ontwikkeld door VW Individual? Dat is toch ook een aparte afdeling?
rider zegt
dan hoop ik ook maar dat ze met een echte sportwagen gaan komen. ik denk dan aan de W12-sportcoupe van wat jaartjes terug.
sjazz zegt
Er is maar 1 R en dat is die van VOLVO.
850 T5-R
V70R
S60R (ooit in gereden: is veeeeeeeeeeeeet)
floryn zegt
Is de R dan niet nog gereserveerd door Volvo? of heeft niemand daar last van aangezien volvo toch geen moeite meer doet om iets fatsoenlijks op de weg te zetten…
Bazzl zegt
@floryn
waarschijnlijk niet hè…zo dom zullen ze niet zijn bij VW
Stender zegt
De titel GTI gaat steeds minder betekenen. Vroeger was het geweldig, tegenwoordig is het niet eens de beste meer..
jurrian zegt
@Stender: de beste? volgens mij is die dat nog steeds, alleen de R heft meer vermogen.
Volgens mij is het ook niet helemaal correct de vergelijking met M GmbH en AMG. het is eerder net als OPC en RS van renault. volgens mij zijn ze bij M en AMG toch even wat rigoreuzer, het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat er een hangebouwd blok in een polo komt te liggen.
d0l zegt
@Laue
@alessio
ABT geeft fabrieksgarantie op de vw’s / audi’s.. net iets meer dan de tuners als hamann, maar principe is gelijk: beperk je tot je merk.
jurrian zegt
@d0l:
Klein detail alleen, Hamann is niet BMW trouwe, noem dan AC Schnitzer ;)
Joost zegt
@ Sjazz,
Ik was al aan het zoeken naar een post waarin Volvo genoemd word. Blij dat je eraan gedacht hebt :)
BTW 850 is er ook in R, heeft zelfs nog meegedaan aan de BTCC (in een Estate uitvoering)
Tedje zegt
GmbH: Gappen met beide Handen
qauqi zegt
die sirroco is echt geweldig. die moet ik hebben en dan wel in dat blauw want dat maakt het af. super mooi ding
GOD zegt
@ Jurrian
Jij noemt AC Schnitzer een tuner van BMW’s ?
Is gewoon een domme plastic boer.
Haal je de AC weg dan hoe je een tuner van BMW’s over.
Mavada zegt
Volvo had ook ooit zo’n aparte R-winkel. Wat stond voor Racingsport. Ja, dat kan prima, ook met Volvo’s. Daar zijn de Zweden helaas mee gestopt. Beter ook, want nu ze in Chinese handen zijn zou dat toch een uitspraakprobleem opleveren: Volvo L. Ik heb aan al die R-en ooit eens een stukkie gewijd: http://www.autogekken.nl/?p=215
VolvoXCseries zegt
En Volvo dan?
Ik denk dat de nieuwe S60 zeker wel weer in een R uitvoering komt, al moeten we daar nog even op wachten
bimmerfahrer zegt
De R van Rusp!
Blijkbaar de beste naam die ze konden bedenken.
Citrofiel zegt
“Ga er echter maar vanuit dat als dat allemaal onder R GmbH komt te hangen het geheel nog meer (marketing) aandacht zal krijgen.”
Shit. Alsof VW nog niet genoeg aandacht heeft.
Ruben00 zegt
quatro van audi?
Dacht dat Renn sport (RS) de performance afdeling van audi was…
BananaFlip zegt
@Ruben00: Dat is alleen maar de benaming. De S en RS modellen worden ook door quatto GmbH ontwikkeld.
Tommy2 zegt
@BananaFlip: Correctie: Alleen de R en RS-modellen.. S-modellen worden gewoon door Audi zelf gemaakt. :D
Dus straks op kenteken de R Golf of R Passat ipv van Volkswagen? :P Veeett
BananaFlip zegt
@Tommy2: Waarom R Passat? Blijft toch gewoon VW Passat R?
BananaFlip zegt
Dan mogen die modellen wel een stuk strakker en scherper worden dan de huidige Golf en Scirocco R. Wat ik daarover lees is dat het snelle, hete auto’s zijn maar wat mist is het rijplezier. En dat is precies wat zo’n hatchbackje nodig heeft. Als de R-divisie dat weet te bewerkstelligen worden de R-modellen net zo goed als Renaults RS’en.
Ahura zegt
Leuke marketing hoor. Ik denk dat er binnen VW nauwelijks wat veranderd in de organisatie..
Esprit_de_Flandre zegt
Wat volgt?
Cupra S.R.L., RS-Scout s.r.o, Speed ltd.?
AMGJunk zegt
Ik kan dit wel waarderen van VW! Heel tof!
Hoop alleen dat het geen sjonnie auto´s worden..
Doet u mij maar die Golf R ipv S3 of wat dan ook…
Carmaster zegt
@ jurrian
Alpina?
OT:
Leuk hoor…
Aephyon zegt
Ik kan dit enkel maar toejuichen…
adriaan zegt
Jaguar gebruikt ook R-Type als de top in het model !!!
Wel logisch zet om de R te kiezen :)
Cantago zegt
Dit zal een leuk marketingstaartje krijgen ben ik bang! Maar wel leuk dat de golfjes nu ook door VW zelf getuned worden, ze konden eigenlijk ook niet achterblijven bij de rest. Ik ben benieuwd wat we aan leuk spul gaan krijgen!
Treff zegt
een uitstekende keuze van de VAG-group! ben benieuwd waar ze allemaal mee komen!!
TSI-tje zegt
Aan al onze Volvo fan mannen… De ‘R’ is zéker niet gereserveerd voor Volvo. Bentley gebruikte deze ‘R’ al in 1954(Bentley R-type), MG al in 1935 (R-type )Midget en laat jaren 80 (MG-R 3.9 V8). Dus als de ‘R’ -iets- is, dan is hij Engels en niet Zweeds… Kortom, iedereen mag de ‘R’ gebruiken, net als GT, GTI, GTR, GSE, GSI, etc.etc… :P