Dr. Martin Winterkorn heeft in een exclusief interview met de Duitse krant “Süddeutsche Zeitung” laten weten dat er een nieuwe kleine Volkswagen komt. Dit model zal zich positioneren onder de VW Fox en moet zeer brandstof-efficient worden. Hierbij denk je direct aan een soort smart maar volgens het bericht zal de kleine stadsauto van VW plaats bieden aan vier personen inclusief bagageruimte…
SZ: Sie werden also weiterhin sparsame Autos bauen?
Winterkorn: Ja, auch bei der weiteren Verbrauchssenkung und beim Umweltschutz wird Volkswagen eine Vorreiterrolle übernehmen. Ich habe gleich nach meinem Antritt hier in Wolfsburg den Auftrag für Design und Entwicklung eines sehr kleinen Modells unterhalb des Fox gegeben. Eines sparsamen, alltagstauglichen Kleinfahrzeugs, das attraktiv aussieht und bezahlbar ist. Mit dem können wir auch in Zukunft für unsere Kunden die Mobilität in Ballungszentren und Innenstädten garantieren – und das nicht nur in Europa, sondern weltweit.
SZ: Also ein Smart aus Wolfsburg?
Winterkorn: Nein. Das wird ein echter Volkswagen mit Platz für vier Leute plus Gepäck.
(via germancarblog.com)
Fej zegt
Dat zullen dan toch vier heel kleine personen moeten zijn, ik pas al amper in de Fox!
AutoGekkk zegt
Hoe klein kan je nou gaan….
Is dit een soort nieuwe oorlog bij automakers?
Florijn zegt
ben benieuwd! hoop dat ze m zeer zuinig gaan maken met mooie techniek
MrSelected zegt
De Fox is best ruim voor zijn grootte,
maar een model ónder de Fox, die qua exterieurmaten dus kleiner zal zijn, zal wel erg klein worden.
ringgod zegt
@Fej: dan moet je afvallen!
MAkS zegt
Ik hoop dat de kwaliteitsproblemen als bij de fox dan uitblijven…
Citrofiel zegt
Een zuinige auto vind ik prima. Dat het een VW is desnoods. Maar ik hoop heel hard dat hij er wat spannender uit komt te zien dan de Fox… Dat is zo’n verschrikkelijk saai en lelijk ding. :(
Mazzic zegt
Kunnen we dit dan nog wel een auto noemen?
w0o0dy zegt
de Fox is al klein, dus hoe daar 4 volwassenen in zouden moeten? Moet je mekaar of heel erg lief vinden of je moet als bestuurder een erge hekel hebben aan de mensen die je achterin frommelt. Trouwens….. als VW de Fox al niet tegen een scherpe prijs kan bouwen, hoe moet dat dan met een model dat er nog onder moet worden gepositioneerd? Dat wordt golfkarton gebruiken of zo……
sam zegt
Weer een gevaarlijk wrak op de weg erbij!
autoblogger zegt
Of bouwen in China…
maurice zegt
Moet je de mensen eerst opvouwen dan voordat ze erin kunnen?
mr.miya-auto zegt
@sam
Onderbouw die mening eens…
Jappy zegt
Wow, dat zal dan wel erg klein worden jah!
alfa156 zegt
gaat VW zich dan nu ook toeleggen op het fietssegment?
of gaan ze het een VW-moto noemen ;-)
Chris zegt
Fox is idd een verschrikkelijk ding net een Fiat dat daar de naam VW op mag staan ze moesten zich schamen, als je hem vergelijkt mee een Lupo dan is de laatste wel 100x mooier afgewerkt en ontworpen wat een drollen kar zo’n Fox.Ik hoop dat ze bij VW weer eens premiumauto’s gaan bouwen en dan verspreid over alle segmenten, de Polo is kwalitatief en qua afwerking ook hard achteruit gegaan, tis net een Opeltje.
Mark zegt
Een fox is misschien geen mooi auto, maar dat is ook niet de bedoeling. VW geeft met deze wagen een antwoord op de vraag naar een goeikoop klein autotje dat weinig verbruikt en gemakkelijk parkeert, een stadsmus zoals dat heet. Een smart is toch ook niet direct een mooie auto, niet?
Bertus zegt
Foxje is nauwelijks kleiner dan de Polo, alleen goedkoper afgewerkt. Geen supermini dus. Maatje eronder valt in de categorie C1/Aygo en die Subaru/Suzuki ukjes.
WTF, waar reageer ik nou eigenlijk helemaal op? Is dit boodschappendozengedoe eigenlijk wel nieuws?
heidekonijn zegt
@Chris
VW? Premiumauto’s? Misschien kunnen ze zich concentreren op Golfs waar de zijramen niet spontaan naar beneden vallen, allerhande lampjes vervangen moeten worden om de maand, de waterpomp niet van kapot gaat na een jaar of drie, de achterruitewisser niet vastloopt, de voorzetel naar achter kan klappen zonder als guillotine te werken voor de gordelhouder… (dat was de Golf IV, de V heb ik na twee jaar de deur uitgewerkt, ‘nuff said).
Het enige wat premium is over een Fiat is de prijs -de wegligging zullen we het maar helemaal niet over hebben.
Marcos zegt
De Fox is op het eerste oog een kleine auto, echter deze auto biedt prima plaats aan 4 volwassen personen. Mocht je dit niet geloven, dan probeer het voor de gein eens uit in de VW-showroom (heeft te makebn met de zitpositie: hogere zit). Heb een tijdje een Fox als demo gereden dus spreek uit ervaring. Als je onder zo’n Fox 17″ RS4 velgen lepelt met een verlagingsset, wordt het opeens een ontzettend leuke auto (zal eens kijken of ik er nog een foto van heb liggen). Wat mij betreft kwam er ook nog een Fox met de 1.6 105ps uit de Polo.
btw, als je een Fox koopt heb je onderhuids eigenlijk een Polo-onderstel
@ Sam: de fox scoort het beste in zijn segment op het gebied van de crashtest, maar kan me voorstellen als je crash-mix met een Touareg maakt met een Fox dat je leuke foto’s overhoud voor http://www.wreckedexotics.com onder knop: BAD WRECKS
c.simon pickard zegt
De negatieve reakties ,verbaas mij! Als fanatiek auto liefhebber, moet ik, ook, accepteren dat autos, bijna onbetaalbaar zijn, geworden ,door Den Hague ,en wereldwijd ,olie politiek…en niet iedereen ,kan de hoog prijzen permiteren! VWs zijn ,erg deur, en blijkbaar, van dubioos kwaliteit, momenteel…dus waarom niet een kleine model! Er is vraag genoeg!! Toyota gaat de zelfde richting…!Ik heb , kort geleden,in een Citroen C1, gezeten..en Ik zat prima..bijna 1.90..145 kilos!! Een ‘macho’ mentalitiet, en allemaal de flauwkul ,over wat ,een ‘echt’ auto, is..heeft niets te maken met rijplezier ,en echt, auto liefhebberij! Meer met ,minderwaarheids komplexen, en slim reclamen!!! Een Logan lelijk? Mooi is hij niet….maar kijk de kleine BMW!! of een Seat!! Er klopt er niets ,van het, lijn spel! Vreselijk! Maar ja! Een auto koop je met emotie?!! ‘Nuf said!’ Simon.
JLJ zegt
VW maakt flink verlies op de Fox, dus het is niet ‘onder’ maar ‘in plaats van’,
autoblogger zegt
@JLJ: die autobladen praten elkaar (en ons;) allemaal na. Check de bovenstaande bronnen, volgens mij komt ie onder de Fox..
Autovisie heeft het nieuws ook ge-update…
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/02/volkswagen_werkt_aan_echt/index.xml
john zegt
Voorstoelen eruit, neemt u plaats op de achterbank en rijden maar.
Rimmer zegt
Fej , als jij zegt dat je niet in de Fox past ben je vast over de 2m50, want ik met 2 meter hou ruimte over .
hilbert zegt
V.W. wil zijn naam eindelijk weer eer aan doen, n.l. WAGEN voor het VOLK.
ton hagedoorn zegt
Ik heb zelf een Fox met alles er op en er aan een superauto.
Ruimte genoeg.
Een kleinere variant zou leuk zijn weer eens wat nieuws.
volkswagen kennende komen ze weer met een verrassing.
Top ga zo door
Hap zegt
Laat VW nou eerst de Fox maar eens aan de man (proberen te) brengen. Die verkoopt, als ik een dealer mag geloven, niet echt geweldig. Waarschijnlijk ook de reden, dat VW het model vanwege het feit, dat de autobouwer 60 jaar op de Nederlandse markt is, gedurende 2 weken (nog tot 14 april) met een korting van 1.500 euro aanbiedt. Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan de showroom om me te laten informeren. Dan blijkt, dat er enkele addertjes onder het gras zitten. In de eerste plaats gaat het uitsluitend om auto’s, die in voorraad zijn. Dat betekent een beperkte keuze in kleuren, bekledingsstoffen en uitrustingniveau’s. VW maakt daar echter bij de voorwaarden, die op haar website zijn gepubliceerd, geen enkele melding van. In de tweede plaats, en dat is een graadje erger, verrekent VW nagenoeg de gehele korting met de inruilprijs, omdat, aldus de dealer, de marge op de jubileum-Fox dermate gering is, dat hij zich simpelweg niet aan de reguliere inruilprijzen kan houden. Dat houdt dus in, dat de consument de zo fantastisch lijkende korting in feite zelf betaalt. Hoezo actie? Dit grenst aan volksverlakkerij en een lokkertje om mensen naar de showroom te trekken, in de hoop, dat ze misschien een ander model dan de Fox zullen kiezen. Bedankt Volkswagen!
Jan zegt
Wat een leuke reacties allemaal, zou volkswagen dit ook lezen?
Hap zegt
Ik heb inmiddels contact over het eerder door mij geschetste beleid inzake de inruil op de jubileum-Fox (actie is inmiddels afgelopen, maar de Fox is tot 10 augustus alsnog 1.000 euro goedkoper) met VW-importeur Pon in Leusden. Officieel ‘betreurt’ een woodvoerster het, dat ik niet met de dealer tot een akkoord kon komen, maar ze zegt er niet bij, dat een groot deel van de (toentertijd tijdelijk geldende) korting voor rekening van de dealers kwam. Pon zelf nam slechts een gering deel voor zijn rekening. Dat noem ik nou een staaltje van dealers in de wurggreep nemen. Mijn opmerking tegen de verkoper van de door mij bezochte dealer, dat ik niet snap, dat men niet tegen dit beleid protesteert, antwoordde hij: ‘We hebben helemaal niks in te brengen. Pon’s wil is wet. En als we het daar niet mee eens zijn, kunnen we de biezen pakken. Voor ons 10 anderen.’ Overigens schijnt dit een beleid te zijn, die niet alleen de VW-dealers treft, maar ook alle anderen. Importeurs hebben de macht en de dealers moeten naar hun pijpen dansen.
Waar ik me ook nogal boos over heb gemaakt, zijn de maar liefst 805 euro afleveringskosten, die voor de Fox moeten worden neergeteld. Zelfs veel duurdere en grotere auto’s halen dit bedrag niet eens. Maar ook deze afleveringskosten worden volgens de VW-dealer door de importeur vastgesteld en die steekt ook het leeuwendeel in de zak. Hoewel hij zei buiten zijn boekje te gaan, liet de verkoopmedewerker me toch een interne berekening van de exacte kosten zien. En dan blijkt, dat de totale transport- en poetskosten, dus het rijklaar maken, nog geen 250 euro bedragen. Komen nog ca. 50 euro overheidskosten (kentekenbewijs e.d) bij. Dat is totaal ongeveer 300 euro. Mogen Pon en de dealerr er voor min part ieder nog 100 euro aan verdienen, kom je op 500 euro en niet op 805. Conclusie: Pon maakt (ook) woekerwinsten op de aflevering. Conclusie: de consument wordt zwaar belazerd.
Ed zegt
Ik heb ook een Fox gekocht , en moet zeggen dat ik bij verschillende dealers ben geweest voor de inruil van mijn seat ibiza. en overal kreeg ik hetzelfde bedrag terug. En het was precies de veilingwaarde die ik op google opgezocht had. maar bij de vw dealer wist ik er 350 euro meer uit te slepen, met fox actie pakket. het is met een onderhandeling gewoon een koehandel. je word het eens of niet. en dat is in elke garage hetzelfde. ik ben tevreden over de afloop en verheug mij er op dat ik bericht krijg dat ik hem ken ophalen. de grandioze ruimte in de auto zelf. de hoge zit en hoge instap en redelijke prijs hebben de doorslag gegeven om deze auto aan te schaffen. met een rijklaar bedrag van 526 euro en geen 805 euro. maar ik heb een fox tdi bestelt misschien dat die afleveringskosten dan goedkoper zijn.
Sandra zegt
Iedereen schrijft dat de Fox klein is !
Ik ben zelf trotse bezitter van een VW LUPO
[IMG]http://i182.photobucket.com/albums/x209/Kwasandra/24-12-06_0908.jpg[/IMG]
Iedere grote man >1.85 m die achter het stuur zit verbaast zich over de ruimte ! zeggen ze “is net of ik in een Golf zit”
Dus het lijkt mij sterk dat er in de Fox geen ruimte is die is immer groter dan mijn LUPO-TJE
Sandra
simon pickard zegt
Waar zijn wij nu bezig? Benzine ,toeren hoog in prijs..wegenbelasting..autos nu veel zwaarder enz enz. Er is duidelijk een markt, voor ,’no nonsense’ autos, voor alledagse gebruik…Toyota enz. zijn nu hard bezig met de ontwikkeling van ‘minimum’ autos. Zij zijn niet gek! Ik ben mijn hele leven, liefhebber van all sorten autos, van 500tjes tot Toronados( 7.4 litres!), maar nu zoek ik een goedkoop, ongekompliceerde wagen..zonder alle storings- gevoelig ‘speelgoed’! Voor de machos(?) zijn er genoeg autos met veel PKS en bling bling! Eigen keus? Eigen geld! En hoe vaak, zie je en auto ,met alle stoelen bezet??!! Iedereen in zijn eigen waarde ,respekteren?! Dank Spee en Den Hague, is het rijden in NL, toch niet leuk meer! Jammer!Groetjes!
vlemmings zegt
fox is een uitstekende auto .
kwaliteit prijs verhouding goed.
Ed zegt
De VW UP komt er aan en die word echt kleiner dan de fox, het ken te klein ook. de fox zit ruimer als mijn vorige auto, dat was een seat ibiza, maar een UP zal het in de toekomst nooit worden voor mij. maar gelukkig heeft VW keus genoeg.