Pardon?
De zelfontbrander is kort geleden, zonder dat wij daarvan op de hoogte waren, in de doofpot gedaan. Volkswagen deed recentelijk een strategische zet en moest daarvoor flink in de buidel tasten. Terwijl Tesla de kwartaalcijfers met schaamte en moeite durft te produceren, is Volkswagen bezig met het sluiten van lucratieve deals voor de toekomst.
Het gaat om een gigantische verzameling contracten met batterijproducenten, ter waarde van 40 miljard euro. Hiermee moet worden verzekerd dat, wanneer Volkswagen haar elektrische modellen eenmaal op grote schaal begint te bouwen, de wagens ook daadwerkelijk geproduceerd kunnen worden. Wel zo handig, aangezien juist dit één van de hoofdredenen is waarom Tesla nog altijd problemen heeft met de productie van de Model 3.
Volkswagen sloot in maart al soortgelijke contracten af, maar destijds ging het om een bedrag dat slechts half zo groot was. Twee maanden geleden alweer sloot VAG voor 20 miljard aan batterij-contracten af met toeleveranciers, om de auto’s die in de toekomst op Europese en Chinese markten terecht moeten komen te verzekeren van accupakketten. De huidige contracten van 40 miljard bouwen voort op die eerste grote stap.
Het getuigt van een autofabrikant die de magnitude van de situatie beter lijkt te begrijpen dan een amateur, om de Californische elektrogigant maar even oneerbiedig te omschrijven. Volkswagen mikt tegen 2025 op een jaarlijkse elektrische autoproductie van 3 miljoen bolides, dus is het niet minder dan logisch dat het zichzelf nu al bepaalde garanties wil toe-eigenen. CEO Herbert Diess maakte deze intenties meer dan duidelijk. (Bron: Fortune)
“By 2020 we will offer our customers more than 25 new electric models and more than 20 plug-in hybrids. In just a few years’ time, then, across all brands and regions, we aim to put the world’s largest fleet of electric vehicles on the road.”
Met dank aan Jelmer voor de tip!
maarteno zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- *pakt koffie*
porsche928 zegt
Goed nieuws, laat de electrificatie van het dagelijkse woon- werkverkeer maar snel beginnen.
406_v6 zegt
@porsche928: ik kijk beslist niet uit naar dat moment met ons brakke elektriciteitsnetwerk. Vorige week moest Tennet al met grote spoed extra stroom inkopen in het buitenland omdat we zelf niet in staat waren genoeg te produceren. Probleem(pje) op Schiphol onlangs liet ook al zien dat alles zéér fragiel is doordat men:
1- jarenlang veel te weinig heeft geïnvesteerd in de electriciteitsnetwerken
2- de overheid vanaf 2019 aardgas in de nieuwbouw gaat verbieden, dus aan de warmtepompen; die gebruiken aardig wat energie, elektrisch/keramisch/inductie koken kost ook behoorlijk wat stroom.
3- grote bedrijven binnen 4 jaar van het aardgas af moeten; die gaan écht wel véél elektriciteit gebruiken.
4- jij en miljoenen anderen hun hele leven hebben ingericht met electriciteit consumerende artikelen/domotica enz die ook aardig wat elektronenstroompjes willen hebben
Nee, laat ze eerst dat probleem maar eens oplossen, want áls de boel straks dagenlang of zeer frequent plat ligt, is het land te klein.
justsomebody zegt
@406_v6: inderdaad , en dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat Nederland en Duitsland de beste nationale elektriciteitsnetten van Europa hebben. Die zijn weer onderling gekoppeld binnen Europa, de rest is helemaal complete bagger, als die onderuit gaan is er een aanzienlijk risico dat ze ons mee onderuit trekken, zoals in US al gebeurd is tript het hele net.
martijn10010 zegt
@406_v6: de problemen die je schetst zijn eigenlijk 2 verschillende: balanshandhaving (behouden 50Hz) en congestie van (meestal) het distributienet. Beide van deze problemen kunnen door elektrische auto’s worden verstoord (zoals door elke elektrische belasting).
De balanshandhaving wordt eigenlijk door elektrische auto’s niet negatief beinvloed, omdat hierbij het voorspellen van vraag en opwek erg belangrijk is. Wat echter wel een probleem is, is de onzekerheid van de opwek door duurzame energiebronnen zoals PV en wind.
Op het gebied van congestie van het net heb je in het geval van “dom” laden gelijk. Echter als je elektrische auto’s slim oplaad (en zeker als je ook nog locale opwek/opslag hebt) zal je nog steeds je auto elke dag op kunnen laden zonder dat je (in 95% van de gevallen) het bestaande net overbelast.
Veder zijn de netbeheerders bezig om de “pijnpunten” te identificeren en deze te verzwaren.
Al met al zullen er nog wat dingen misgaan, echter blijft ons elektriciteitsnet een van de betrouwbaarste van de wereld en zie ik nog niks wat dat serieus aantast.
Hubert zegt
Ik kan niet wachten om die 100km iedere dag electrisch af te leggen.
Heerlijk in alle rust zonder uitlaatgassen.
rhellema zegt
@Hubert: je zal er echt niet gezonder door worden hoor.
dutchneon zegt
@rhellema: Denk je?? is inmiddels bewezen dat langzaamijden in een file x aantal keer schadelijker is als normaal rijdend verkeer…… is niet onlogisch, stilstaand stoot je meer uit, de dichtheid is zeer groot en je hebt geen rijwind om de uitlaatgassen te verspreiden……
De overheid daarentegen is gebaat bij files… een gemiddelde ochtendspits levert namelijk tussen de 170.000 en 400.000 euro extra aan accijns op van diezelfde verbranding van brandstof die anders niet was verbrand bij normaal verkeer!
rhellema zegt
@dutchneon: in hoeveel files hebben we al gestaan? De schade is al aangericht en daar gaat een elektrische auto op dit moment niets meer aan doen. Daarbij komt ook nog eens dat het nog wel een behoorlijk aantal jaren gaat duren voordat een file volledig uit elektrische voertuigen bestaat.
koennn zegt
@rhellema: en volgens mij geven de remmen nog de meeste fijnstoffen…. Auto is maar kleine speler wbt milieu….ff de vleesindustrie aanpakken maar ;)
robert110 zegt
@koennn: Vliegverkeer daar moet je het vooral zoeken. Het vliegverkeer is als enige gestegen in uitstoot de laatste jaren, en niet zo’n beetje ook. De rest (wegverkeer, landbouw, industrie etc.) is allemaal gedaald, de landbouw is zelfs het sterkst getaald van allemaal.
Bij het vliegverkeer moet zo snel mogelijk wat veranderen. Bij de rest kunnen we zonder problemen de huidige koers aanhouden.
lekbak zegt
@robert110: De grap is dat het grootste gedeelte van het vliegverkeer pure luxe is. Zeer overbodige luxe ook nog trouwens. En dat is natuurlijk het laatste wat men op wil geven.
Iedereen moet op de fiets, met de trein, biologische muesli eten en van vlees afblijven. Maar we moeten wel 4 keer per jaar een lang weekend naar rome of een grieks eiland.
funkiejopie93 zegt
@robert110: desalniettemin is vliegen op lange afstanden zuiniger dan een auto. Recreatief zou wel zwaarder belast moeten worden. Het probleem is dat er geen fatsoenlijke alternatieven aangeboden worden.
vondick zegt
@funkiejopie93: In China en Japan zijn de trein a 400km/h een prima alternatief voor het vliegtuig. Sterker nog, voor nationale verbindingen prefereren de meesten de trein, vaak heb je snachts gewoon een bed en overdag kun je nog wat van het land zien.
funkiejopie93 zegt
@vondick: Helemaal mee eens. Hier in de EU heb ik het ook over. De bullettrain en de Chinese hoge snelheidstreinen zouden projecten zijn die we hier op moeten zetten voor het terugdringen van vliegverkeer. Helaas denken we in de EU dat grotere/meer vliegvelden de oplossing is voor vakanties naar spanje
amg65 zegt
@koennn: En laat een EV nou bijna geen remmen gebruiken ;).
BaRa zegt
@rhellema: ik zal wel niet de enige zijn met kinderen, gok ik. Call me crazy in deze door consumentisme en neokapitalisme voortgestuwde tijden, maar “après nous le déluge” is niet meteen mijn motto.
rhellema zegt
@BaRa: en jij denkt dat dat anders gaat zijn als je kinderen volwassen zijn en jij onder de zoden ligt? De enige oplossing om de wereld echt te redden is geen kinderen meer nemen.
frederik zegt
@rhellema: Als niemand meer kinderen neemt hoeven we de wereld ook niet meer te redden. Lekker makkelijk.
rhellema zegt
@frederik: zonder tussenkomst van de mens kan de natuur zich prima zelf reguleren. Wij zijn het enige dier op aarde wat zijn eigen leefomgeving naar de klote helpt.
stijnvermeersch zegt
@rhellema: de buxusmot is anders ook goed bezig met zijn eigen leefwereld aan het kaalvreten. Binnenkort sterven die beestje de hongersdood en is er in Europa geen buxus, en geen buxusmot meer te vinden.
rhellema zegt
@stijnvermeersch: en als mens helpen we de buxusmot ook nog eens als een malle met uitsterven.
snel70 zegt
@rhellema; hoe hebben de dinosaurussen dat zelf voor elkaar gekregen dan? En de trilobieten als je verder terug de tijd in wilt?
2wheeler zegt
@rhellema: ik kan me niet heugen een positieve reactie van jou gelezen te hebben.
rhellema zegt
@2wheeler: wordt jij een beter mens als je van mij een positieve reactie leest dan?
2wheeler zegt
@rhellema: weer zo’n aparte reactie. Ben je speciaal? Waarom zou ik een beter mens moeten worden? Gekkie.
rhellema zegt
@2wheeler: nee hoor ik ben verre van speciaal. Ik vraag je alleen maar of jij je er beter door gaat voelen als ik een positieve reactie plaats. Wat is daar raar aan?
2wheeler zegt
@rhellema: het is een compleet irrelevante vraag, dat je hem stelt in bovenstaande context maakt het raar. Buiten dat is het ook een eigenaardige vraag en kun je je afvragen waarom iemand een beter mens zou moeten worden na het lezen van jouw teksten. Zijn ze van bovengemiddeld niveau? Heeft jouw digitale diarree speciale krachten? Ik denk het niet. U gaat nog reageren en ik zal het lezen, maar niet meer reageren. Ik vind je net ff te raar!
rhellema zegt
@2wheeler: volgens mij ben jij toch echt diegene die met een totaal irrelevante opmerking over geen enkel positieve reactie bent gekomen. Maar als ik dan irrelevant reageer op je dan vind je mij net iets te raar. En ik voel me boven niemand verheven maar jij blijkbaar wel want mijn reacties voldoen niet aan jouw eisen en daarom wil je niet meer reageren. Voor dit gesprek heb ik je al niet gemist dus dat zal nu ook zeker niet veranderen, maak je maar geen zorgen.
amg65 zegt
@rhellema: Luister maar eens naar Prof. Dr. Onno van Schayk, hoogleraar preventieve geneeskunde, over fijnstof. Het is al lang en breed bekend dat bijvoorbeeld langs de ring in Amsterdam de luchtkwaliteit voor een lagere gezondheid zorgt.
Meneer heeft er voor gestudeerd en loopt liever niet meer hard naast een (snel)weg. Maar goed, jij zult het wel weten.
amg65 zegt
@amg65: https://youtu.be/H-OAlCa3DX8
rhellema zegt
@amg65: ik zeg ook niet dat het fijnstof er niet is, ik zeg dat we niet zo 1,2,3 de luchtkwaliteit kunnen verbeteren. Dus je kan wel een elektrische auto aanschaffen maar er zijn nog zeer zeer veel auto’s die op fossiele brandstoffen rijden en als je dan met een elektrische auto in de file staat adem je nog steeds fijnstof in. Dus echt gezonder wordt het er niet heel snel op. Dat kan alleen maar als de overheid per morgen alle auto’s welke op fossiele brandstoffen rijden per direct helemaal te verbieden. Totaal onrealistisch natuurlijk want er kunnen niet zoveel accu’s gemaakt worden om al die auto’s te kunnen vervangen. Dus die professor kan dat wel zeggen maar ook hij zal voorlopig nog last hebben van fijnstof en heeft al heel veel fijnstof ingeademd. Dus ook dat niet hardlopen naast de snelweg zal hem niet heel veel gezonder maken…er is al heel veel schade aangericht in zijn lichaam (als hij naast de snelweg heeft hard gelopen).
lekkaah zegt
@hubert: Dat kan nu al hoor.. of wil je dan wel als voorwaarde financiele stimulering vanuit de overheid?
Hubert zegt
@lekkaah: Ik heb geen financiele stimulatie vanuit overheid nodig.
Ik zou dit doen voor mezelf en mijn kinderen. Niet voor de overheid.
Alleen heb ik nu geen 50.000 euro op de plank liggen voor een nieuwe auto.
Dus hoop ik maar dat VW met een goedkope variant komt.
notsobig zegt
@Hubert: VW en goedkoop…….? Koop die Leaf nou maar…
rhellema zegt
@Hubert: dus als die auto door bepaalde subsidies nou een kleine 30K goedkoper wordt dan ga je hem we aanschaffen. Nobel streven.
Hubert zegt
@rhellema:
Ik kan me niet herinneren dat hier ergens gezegd te hebben.
Dus AUB geen woorden in mijn mond leggen.
rhellema zegt
@Hubert: de enige reden van het bestaansrecht van de elektrische auto is de subsidie welke er door de overheid verstrekt wordt. Zodra alle bijtellingen gelijk getrokken zouden worden dan zal de verkoop van dit soort auto’s volledig instorten. En dan nog met droge ogen willen beweren dat het gekocht wordt om een betere wereld door te geven aan onze kinderen is niet meer dan een smoes om goed over te doen komen. Men zegt toch altijd dat een betere wereld bij jezelf begint, zo denkt men ook als het om de eigen portemonnee gaat.
stijnvermeersch zegt
@rhellema: je kan de subsidies ook wegwerken door brandstof nog zwaarder te belasten. Op zich niet zo onlogisch om de vervuiler meer te laten betalen. Misscihen is energie en transport veel te goedkoop geworden als we al die plezierreisjes naar alle uithoeken van de wereld zien.
rhellema zegt
@stijnvermeersch: in hoeverre moeten we dan de elektrische auto duurder gaan maken? Want de grondstoffen voor de accu’s worden toch ook uit de aarde getrokken en het slopen van de aarde is toch vervuiling?
justsomebody zegt
@stijnvermeersch: en jij gaat er dan vanuit dat het transport van de olie, gas en steenkool gestookte centrales gratis is ?
snel70 zegt
@stijnvermeersch; en dan moeten mensen die kinderen hebben ook naar behoren zwaarder belast worden aangezien het hebben van een kind zoveel meer uitstoot zorgt? Dan ben ik blij dat ik geen kinderen heb ; )
Hubert zegt
@rhellema:
Mijn vriendin rijdt uit overtuiging met een prius wagon en zodra een betaalbaar alternatief in volledige elektrische uitvoering hiervoor beschikbaar is, zal zij de eerste zijn om er eentje te bestellen. Helaas is momenteel enkel de tesla X als 7 persoon te krijgen, maar 140.000 euro is een beetje teveel van het goede.
Maar als het dus een beetje meezit, staan er hier straks 2 elektro wagens voor de deur.
En niet om de subsidie, maar puur omdat dit gewoon beter is voor de omgeving.
volvonerdy70 zegt
@rhellema: volgens mij zegt @Hubert ‘een goedkope variant’ en niet ‘met dikke subsidie.’
Maar goed, Nederlands is moeilijk voor sommige wijsneuzen…
Hubert zegt
@volvonerdy70:
precies.
Subsidie is niet meer nodig. De electrische auto is behoorlijk ingeburgerd.
En door de schaalvergroting (vooral als VW er met beide benen inspringt) moeten dit soort auto’s toch goedkoper geproduceerd kunnen worden.
rhellema zegt
@volvonerdy70: dus met dikke subsidie is het ineens geen goedkopere meer? Mij betichten van Nederlands niet te begrijpen maar zelf niet kunnen rekenen. Apart!
volvonerdy70 zegt
@rhellema: dan mag jij me aanwijzen waar ik zeg dat een auto met subsidie niet goedkoper is..
rhellema zegt
@volvonerdy70: misschien kan ik toch iets beter Nederlands lezen dan jij denkt. Wel eens van tussen de regels door lezen gehoord?
volvonerdy70 zegt
@rhellema: typisch, mijn vraag negeren omdat je geen argumenten hebt.. tja ik ga maar s verder met Mn leven, je weet wel, naast AB. Hoop dat jij dat ook hebt.
Fijne dag!
rhellema zegt
@volvonerdy70: de enige reden dat ik niet met feiten kom is dat je je zin zo hebt opgebouwd dat deze op meerdere wijzes te interpreteren is. En dat wist je zelf al heel goed toen je de zin schreef. Dat geeft niet maar wees dan ook zo eerlijk om je er niet achter te verschuilen.
En ik zit al vanaf vanmorgen half negen in het zonnetje te genieten van mijn leven. Straks even een stuk fietsen en dan bij thuiskomst een zalig koud biertje. En vanavond de BBQ aan geeft ook altijd wel een zalig vakantie gevoel. Lekker even een weekje vrij is nooit verkeerd. Jij ook nog een hele fijne dag, en dat meen ik gewoon echt, ondanks dat we het niet eens zijn met elkaar.
volvonerdy70 zegt
@rhellema: dan zijn we het over 1 ding zeker eens. Dat zonnetje is heerlijk al vanaf de vroege morgen!
De perfecte omstandigheden om te discussiëren, dat dan weer wel ?
rhellema zegt
@volvonerdy70: hahaha dat zeker ja. Ach…als we nog over dit soort dingen kunnen en mogen discussiëren dan hebben we toch eigenlijk een belachelijk rijk leven of zie ik het nou helemaal verkeerd? Gewoon een beetje tegen elkaar aan kunnen zeuren om een paar woordjes…ik had me een andere voorstelling bij een zonnesteek ?
volvonerdy70 zegt
@rhellema: groot gelijk, als dat onze zorgen zijn hebben we het maar goed hier.
Maar wij als Nederlanders maken natuurlijk wel goed gebruik van die ‘zorgen’ haha
(Loopt nu naar de buurman om te zeuren over zijn lawaai in de tuin)
rhellema zegt
@volvonerdy70: kut…nou moet ik mijn tanden ook nog insmeren met zonnebrand…de lach die je me met deze opmerking bezorgde krijg ik de gehele dag niet meer van mijn gezicht. ?
volvonerdy70 zegt
@rhellema: En daar gaat je 300 euro tandenbleek behandeling.. Al goed, nu genieten van de zon met de BBQ aan ?
Mooi hoe een meningsverschil niks meer is dan een meningsverschil.
Niks meer niks minder.
marinepower zegt
@Hubert: je kan ook dichter bij je werk gaan wonen. Net zo’n geval als dat NOVIB jongetje dat drie uur naar de waterput moet lopen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Straks hebben we geen oorlogen meer om olie, maar om batterijen…
Edge zegt
@svenska_aeroplan_ab: Klinkt best logisch. Lithium is immers ook niet gratis en onuitputtelijk. Wat dat betreft verschuift het probleem gewoon.
rhellema zegt
Nou was er laatst een Fansla die hier wist te melden dat Tesla zo’n beetje alle productiecapaciteit voor de komende jaren had bemachtigd. Andere fabrikanten zouden hoe dan ook problemen krijgen met het verkrijgen van voldoende accu’s. En wat lees ik hier nu…dat de productie van de Model 3 (of de niet productie beter gezegd) te wijten valt aan het verkrijgen van accu’s wat volgens mij al de 6e variant is. Dus als Tesla nu failliet zou gaan, gaan de Fansla’s dit dan uitleggen dat VW Tesla keihard de nek om heeft gedraaid?
w0ut zegt
@rhellema: Je geeft het zelf al aan. Is een Fansla, valt gewoon niet zinnig mee te argumenteren. Probeer dit al jaren. :-)
waterisnat zegt
edit-gefixt
On topic; het einde van Volkswagen als deze contracten niet mild afkoopbaar zijn. Meegaan in onwetenschappelijk religieuze hypes is niet echt goede business …. (en kom maar door geloofsfanaten)
fanboy zegt
@ikschrijfookoverautos: Wow wat een nefatief artikel met onwaarheden. Geen positief woord voor Tesla en totaal onterecht.
Tesla zou het niet begrepen hebben? Tesla heeft juist als een van de eerste een mega grote accu fabriek gebouwd om dit probleem te ondervangen, VW sluit een stuk later deals met accu leveranciers.
Rare conclusies trek je. Ook een dikke aanname dat de productieproblemen door de accu’s komen?
De grote vraag is wie het ECHT goed heeft begrepen. Want als ze over 5 of 10 jaar alleen nog maar elektrische auto’s maken, is het van levensbelang voor welke prijs jij accu’s in koopt. Dat zal heel bepalend zijn voor hoe concurrerend je auto’s weg kan zetten. Dus dan is het wel lekker als je je eigen fabriek hebt voor accu’s.
ikschrijfookoverautos zegt
@fanboy: http://bgr.com/2018/01/25/tesla-model-3-battery-assembly-production-issues/
https://www.cnbc.com/2018/01/25/tesla-employees-say-gigafactory-problems-worse-than-known.html
https://finance.yahoo.com/news/tesla-employees-detail-problems-model-193416353.html?guccounter=1
fanboy zegt
@ikschrijfookoverautos: Waarom lees ik dat soort berichten hier niet? :D
Met al die artikeltjes over Tesla “of ze de volgende maand wel gaan halen” kan zoiets hier toch ook wel bij? biedt wat meer detail waar het nou precies mis gaat.
Maar goed, verwacht maar niet dat andere merken het wel vlotjes af zal gaan. Of dat ze voor dezelfde lage prijs kunnen inkopen. Het is een enorme schaalvergroting van productie, en dat zal bij de bestaande accufabrikanten ook niet soepel gaan. (want die zullen nog moeten gaan bouwen om het voor VW te kunnen leveren). En dan wordt er waarschijnlijk nog voor een hogere prijs ingekocht.
Tesla heeft zelfs Panasonic erbij en nog gaat het moeilijk, dat zegt wel wat.
Tesla heeft genoeg problemen maar zeggen dat ze het niet begrepen hebben is niet waar, ze waren er juist op tijd bij. Dat is de hele reden dat ze de Semi zo kunnen aanbieden, dat lukt Duitsland pas een flinke tijd later, als er substantiele accufabrieken staan.
lekbak zegt
@fanboy: Volkswagen is enorm groot, tesla is erg klein (met bizar hoge beurswaarde maar dat terzijde). Daarbij bouwt volkswagen al 70 jaar op grote schaal auto’s en hebben ze enorme cashflow. Dit geeft ze ervaring waardoor het waarschijnlijk makkelijker is om iets nieuws te bouwen en toeleveranciers hebben de zekerheid dat vag niet failliet gaat. Daardoor hoeven ze zich daar tenminste niet voor in te dekken. Groot maakt log (ze lopen zometeen bijna 10 jaar achter) maar maakt dingen soms ook makkelijker. Ik denk dat de bestaande fabrikanten tesla best eens stuk kunnen concurreren doordat ze zelfs goedkoper in kunnen kopen.
fanboy zegt
@lekbak: Momenteel is dat in ieder geval nog niet het geval en heeft Tesla de voorsprong, ook op gebied van accu inkoop. Maar goed, we gaan het zien. Het zou wel over 5 of 10 jaar zo kunnen zijn.
Henk_he zegt
@fanboy: er is een Nederlander die daar in 1937 zelfs een wetmatigheid voor heeft bedacht: de wet van de remmende voorsprong. Als je deze wetmatigheid volgt, dan is de kans zeer groot dat Tesla op de lange duur het onderspit delft. Andere fabrikanten kunnen nu nog een beetje de kat uit de boom kijken, en leren van Elon’s fouten. Met de financiele armslag die grote fabrikanten als VAG hebben, is het vervolgens een koud kunstje om Tesla van de kaart te concurreren.
De geschiedenis leert ons dat dit regelmatig gebeurt: denk aan de digitale camera van Kodak (1975), de stadverslichting in London, en de vele innovaties uit de koker van Philips die het nooit echt gehaald hebben. Zo was met een knipoog de slogan van Sony: Philips makes things better, we make Philips’ things cheaper.
Kijken we naar de nabije toekomst dan is de kans aanzienlijk dat Facebook, toch wel de uitvinder van social media, door alle schandalen, strengere pravacywetgeving en de resulterende imagoschade, binnen nu en 5 jaar niet meer bestaat en dat andere social media het stokje gaan overnemen.
Nogmaals, het kan zijn dat Tesla het overleeft, maar zoals het nu gaat moet er wel een klein wonder gebeuren willen ze net zo succesvol worden als de gevestigde orde.
bitd zegt
@fanboy: er is een verschil tussen aanbieden en leveren, normaal als je iets bestelt en je betaalt ervoor en je krijgt vervolgens niet geleverd, dan noem je dat oplichting, bij Tesla noemen ze dat productieproblemen en komen ze er tot nu toe mee weg door nog iets aan te bieden wat ze niet kunnen leveren. Soort piramide spel.
fanboy zegt
@bitd: Volgens mij weet je niet hoe een piramide spel werkt.
Het zou oplichting zijn als ze volledig betalen en geen auto krijgen. Maar nu heeft men een pre-order van 1000 dollar/euro die ze terug kunnen draaien op ieder moment.
Ik ken er 2 die een pre-order hebben gedaan. En die weten dat het een moeizaam verhaal zouden worden, en wachten gewoon af. Ze zien hem wel verschijnen, dat is de houding. De 1 rijdt een BMW de ander een Prius.
bitd zegt
@fanboy: ok, wacht ff, dus jij zegt dat als Tesla haar geld op is, dat ze dan ca 300miljoen USD of meer gaan terugbetalen?
fanboy zegt
@bitd: Correctie: 400 miljoen +
Nee dat zal niet gaan. Maar dan nog zijn het geen oplichters, maar failliete prutsers.
En ik zie nog steeds geen piramide spel, wat je maar blijft herhalen hier op autoblog.
bitd zegt
@fanboy: volgens mij hoor je mij niet of niet vaak over piramide spel, wel ben ik sceptisch over Tesla.
amg65 zegt
@ikschrijfookoverautos: Lekker selectief. Over de ‘battery shortage’ en geannuleerde orders van KIA schrijf je niets?
cloverleaf zegt
Waar gaan we de grondstoffen voor al die batterijen vandaan halen?
Hubert zegt
@cloverleaf:
Die halen we van Mars met de raket van Musk.
cloverleaf zegt
@Hubert: inderdaad. Ik vrees dat er over 5 jaar dikke rellen ontstaan. De onwetende NIMBY hippies die pleiten voor elektrische auto’s in de binnenstad van hun urban lifestyle hub hebben geen weet wat dat delven van batterij grondstoffen in arme landen als de congo teweeg brengt.
fanboy zegt
@cloverleaf: En als je nou eens Congo vervangt door de Niger delta? Zijn we dan nu niet allemaal al die NIMBY hippies met brandstof auto’s?
stijnvermeersch zegt
@cloverleaf: enkele decenia geleden was er de oliecrisis. We dachten dat de olie al in de jaren 80 of 90 ging uitgeput raken. En kijk nu, we pompen nog steeds van die smurrie boven.
Met de grondstoffen voor de batterijen zal het ook wel zo gaan. Enerzijds zullen nog wel locaties zijn waar er Lithium te vinden is. Anderzijds, wie weet zijn er betere (goedkopere) materialen om batterijen van te maken.
stfu zegt
@cloverleaf: en waar komt al dat olie vandaan… Transport… al dat olie dat we weer eruit flikkeren… in de fik vliegen (in Italie bv al tig bussen)… Al dat transport met vrachtwagen om het hier krijgen… Al die zandbakfiguren stinkend rijk maken… Waarom bekijk je het nooit zo maar wel altijd zo negatief bij accu’s?
fastshifter zegt
Dat Tesla bashen gaat wel een beetje te ver nu.
De contracten die VW afsluit zijn meerjarencontracten dus om dat met de marktwaarde van Tesla te vergelijken…wat zegt dat?
Tesla levert inmiddels al 3 volledig elektrische modellen. Als ze dat niet gedaan hadden had VW nu waarschijnlijk nog in TDI-tjes geinvesteerd dus enige waardering mag Tesla echt wel krijgen.
De productieproblemen van de Model 3, tja vervelend, maar elke fabrikant heeft productieproblemen in het begin, zeker als de vraag zo extreem hoog is. Apple is dat ook niet vreemd. En daarbij komt dat je ze gewoon kan oplossen. Er komen er al 13 per uur(!) uit de fabriek en de klanten zijn er super blij mee dus het is niet zo dat het fundamenteel mis is; het moet alleen nog sneller.
tvr1974 zegt
Laat ik voorop stellen dat ik echt wel een liefhebber ben van “engines with sound”. F1, v6, boxer, v8, V10 , enz. allemaal produceren ze hun eigen “klanken” en dat klink gewoon gaaf.
Ik rijd nu nog geen elektrisch, maar sinds kort wel hybride, omdat ik actieradius belangrijk vind (en elke dat “stekkeren”) en een hekel heb aan (lang) wachten. Aan de stekker, s avonds of overdag op werk denk ik nog a la, maar langs de (snel)weg, minimaal een half uur gaan staan wachten voor dat je weer 300km+ kan rijden is echt nog niet voor mij weggelegd.
Waarom ik dan wel vóór stekker auto’s ben is eigenlijk maar om 1 reden. Ik ben die “Oliemaffia/kartels” zat. Feitelijk zou benzine/diesel enz nu 25ct oid aan de pomp moeten kosten.. maar door die oliekartels betalen we ons helemaal scheel omdat zij afspraken maken over een “te kort” creëren waardoor de prijzen stijgen.. Dus wat dat betreft hoop ik dat VW of een ander merk snel met een betaalbare Electro kar komt die 1000+ actieradius heeft… Liever vandaag nog dan morgen. Alhoewel ik dan wel weer twijfel of de KWh prijs gaat blijven op de prijs waar ie nu zit… Want ik denk niet dat de regering dit nog heel lang gaat tolereren en dan zijn we weer terug bij af… Dus tja… de tijd zal t leren
stfu zegt
@tvr1974: die 30min wachten valt ook in het echt wel mee. Dat gebruiken de meeste mensen misschien een paar keer, terwijl je 90% van de tijd lekker thuis laadt. Ik heb 1x een echt lange reis gemaakt (normaal vlieg ik) met de Tesla en ik vond het prima te doen. Normaliter nam ik ook al pauzes (snel honger) en kwam uiteindelijk veel relaxter aan. Al komt dat ook wel deels door Autopilot. Rijden op lange saaie snelwegen wordt een stuk minder erg.
amg65 zegt
Voor wie een objectief bericht wil hierover: lees Electrek.
jelm zegt
Erg slimme zet van Volkswagen. Zij moeten ook wel na de dieselgate. Ik vind het bashen van Tesla trouwen wel erg ver gaan hier. Ja, de productie van de model 3 loopt alles behalve stroef. Toch ziet het qua batterijen tot nu toe wel snor bij Tesla. Daarnaast verkopen ze niet alleen auto’s maar hebben ze ook batterijen voor energie opslag (grootste project ooit in Australië recentelijk). Achja, uiteindelijk haalt Tesla het gewoon.
Daarnaast kun je nog zo veel van een dikke motor met veel geluid houden maar de realiteit is dat de toekomst elektrisch is. De deal van Volkswagen maakt dat nog maar eens duidelijk. Voor wie er zijn voordeel uit wil halen: investeer in lithium-miners. Succes!
jelm zegt
@jelm: moet natuurlijk “loopt alles behalve soepeltjes” zijn.
toybota zegt
Misschien is die nieuwe ‘koolstof’-batterij wel een oplossing? De Ryden-batterij uit Japan.
https://tweakers.net/nieuws/95998/nieuw-type-koolstofbatterij-gaat-langer-mee-en-laadt-sneller-dan-lithium-ion.html
funkiejopie93 zegt
Er is hier ontzettend weinig begrip voor de electrificatie. Ik snap dit vanuit eenpuristisch oogpunt, maar het argument dat transport een klein gedeelte is en het daarom niet gedaan moet worden is onzin. Autos zijn vervangings producten met een vrij korte levensduur waar dus snel ontwikkeld en geexpirimenteerd kan worden. Zidra de technieken een bepaalde efficientie halen gaan andere (industriele) takken hier ook gebruik van maken.