
SMIKKELEN!
Prachtig nieuws op de zaterdagochtend: de Volkswagen Arteon, die er tot op heden alleen met viercilinder was, schijnt een sterker blok te krijgen. Wel zo netjes voor een wagen die toch behoorlijk hoog in de rangorde van Volkswagen staat en op zich wel wat extra vermogen kan gebruiken.
Zo liet @casperh in zijn rijtest weten dat het meer dan een veredelde Passat is. Tot op heden beschikt de krachtigste versie van de Arteon, met 2-liter TSI-motor, over 280 pk en 350 Nm koppel. Nu Volkswagen spreekt over het uitbreiden van hun R-divisie en hun ultieme vlaggenschip daarvoor als geschikte kandidaat ziet, kunnen we ons opmaken voor een aangename boost van het vermogen.
Volgens Martin Hube, woordvoerder voor Volkswagen’s productenlijn, zijn ze momenteel bezig met het ontwikkelen van een geblazen 3-liter VR6-motor die al met al zo’n 400 pk moet gaan produceren. Dit blok zal vervolgens in de Arteon worden gemikt, waarmee het vlaggenschip een waardig topmodel krijgt die, als we Hube mogen geloven, ‘elke Panamera om de oren zal rijden’. Dergelijke uitspraken wuiven we natuurlijk af als pr-gemekker, maar het feit dat de Arteon een VR6 krijgt wordt er niet minder fijn om.
Op een evenement waar de Polo GTI werd onthuld, zei Hube het volgende tegenover Car Throttle:
“I’m totally convinced that this combination is extremely nice. We’ve combined it with the last version of the Haldex [four-wheel drive system], where you can provoke a bit of oversteer. This is a real agile, powerful car.”
De Arteon R krijgt dus niet alleen een stevig blok in het vooronder, hij wordt door de plaatsing van het nieuwste Haldex-systeem ook nog eens bijzonder wendbaar. Het blijft natuurlijk afwachten, maar als Hube ook maar een beetje de waarheid spreekt—en daar schijnen ze bij Volkswagen nog al eens moeite mee te hebben—dan wordt het waar feest.
Wie minder zin heeft om te wachten tot Volkswagen hun opper-Arteon de weg op stuurt, kan tijdelijk nog terecht bij de tuners van Abt.
Aha kijk eindelijk een echte motor voor de VW, alleen word deze onbetaalbaar in NL jammer.
Jaaa! Klinkt erg goed. Nu hopen dat deze niet te zwaar is, de standaard arteon is ook al geen lichtgewicht.
Zou dit een heel nieuw blok zijn of de 2.9 twinturbo uit de s4/rs4?
Als de berichten kloppen helemaal nieuw :)
@allesmetturbo: VR6 is geen V6 toch.
@roland78: klopt. Het is een blok wat er tussen in zit. Een V blok met een blokhoek van 15 graden. Zo liggen de cilinders niet in lijn maar liggen wel heel dicht op elkaar zodat je wel maar 1 cilinderkop hebt ipv 2 bij een echt V blok.
@volvo480gtt: een VR6 is zeker wel een V blok het gaat er niet om of deze 2 cilinderkoppen heeft maar hoe de hoek van de zuigers is en dat in pricipe een hele smalle V. kijk maar naar de touareg die ze ook v6 noemen terwijl dat een 3.6L vr6 is, zelfde als bij de q7.
@g60gti: is dat zo? De Audi 3.2 is namelijk een ander blok als de VW 3.2. Verschil is namelijk dat hij in een Audi in de lengte richting ligt en bij VW dwars.
@allesmetturbo: 2.9 ligt niet in de S4. Daar ligt weer een 3.0 in, om een onverklaarbare reden
@allesmetturbo: Audi V6-blokken passen niet in Volkswagens, deze hebben namelijk dwarsgeplaatste motoren en daar zijn deze blokken niet voor ontwikkeld.
Ben ik de enige die deze auto nog nooit in het echt gezien heeft? Bestaat hij wel?
@alcantara: ik heb hem in België al vaak gezien. Zelfs in gewoon zwarte lak blijft het wel een mooie wagen eerlijk gezegd.
@alcantara: Een buurman van mij heeft er een in niet eens zo saai leasegrijs. Incl. “20 eronder en daar staat gewoon een auto die fijn op het netvlies ligt. Dat gezegd hebbende; Ik zie ‘m in Amsterdam waar ik woon en werk net zo veel of eigenlijk weinig rijden als de BMW 5 G30.En dat is voor beide geen goed teken.Valt me op.
@alcantara: Het lijkt de Giulia wel.
@alcantara: mijn collega rijdt er een. Hij is er behoorlijk weg van
Beetje raar om een volledig nieuw VR6 blok te ontwikkelen terwijl Audi een blok incl hele 4wd aandrijflijn heeft liggen. Zeker omdat de grotere VW modellen sowieso op Audi techniek gebaseerd zijn er daar die VR6 dus sowieso niet in zal komen.
@trustmeiamanengineer:
zo raar vind ik het niet.
Het is voornamelijk die VR6 die voor de verkopen zal moeten zorgen. Iedere VW liefhebber linkt de term VR6 aan legendarische vw-modellen. Om dan achter je VW Arteon opnieuw zo’n VR6 badge te kunnen zien met bijhorende engine sound.. Het zou wel eens een succes kunnen worden.
@trustmeiamanengineer: klopt, is ook simpele marketing praat.
@trustmeiamanengineer: Neen, de Arteon is technisch gezien een grote Golf. De motor ligt overdwars, halfvoor tussen de voorwielen. Het vierwielaandrijvingsysteem is zoals @ikschrijfookoverautos eentje met Haldex koppeling. Kortom, een voorwielaandrijver met een vangnet. Die VR6 is essentieel omdat die er tussen past. De 2.9 en 3.0 V6 van Audi past er met geen mogelijkheid in.
Bij de S4 ligt de motor vóór de vooras met de transmissie op de as. Deze verdeeld de krachten permanent naar vier wielen.
Dus ondanks dat de Arteon R en Audi S4, of beter nog, S5 inderdaad elkaars concurrent zijn, zijn ze in technisch opzicht compleet anders. Zélfs bij de Volkswagen Group is niet alles ‘knip-en-plak’ ;-)
@willeme: Kijk, dat klinkt inderdaad logisch. Maargoed, zou knap zijn als ze voor 1 model er een compleet nieuw motorblok doorheen krijgen bij de boekhouders… Kunnen we natuurlijk wel stilletjes hopen dat ze hem ook weer in de Golf gaan lepelen ;)
@trustmeiamanengineer: Daar zeg je het zelf al. Het blok is super compact en past in bijna alle MQB modellen. In Europa niet van belang, maar dit zou een goede motor kunnen zijn voor bijvoorbeeld de Volkswagen Phideon of Atlas bijvoorbeeld. Ik zou er niet raar van opkijken als die auto’s een iets minder heftigere variant van die motor krijgen.
@willeme: De Phideon is alleen al met een 480pk V6 leverbaar, dus daar hebben ze geen nieuw blok voor nodig….
@trustmeiamanengineer: 480 pk? Serieus zo veel?
Volgens mij vergis ik mij trouwens ook: de Phideon is eigenlijk een Chinese Audi A6. Dus met de motor in lengte ed.
“Elke Panamera om de oren zal rijden” wahahahaha!!
Tja, dat krijg je als je in je eigen land dubbel en dwars wordt verslagen in de rijtest met de KIA STINGER!.
Snel even een verspuug motor variant bouwen….
@sracert: De Kia Stinger is gewoon een uitstekende, competente auto. Helemaal geen schande om daarvan te verliezen.
@willeme: Eens, maar daar denkt Ferdi P heel anders over!
Ik wacht op de Polo met v6 blok
@oen4: u blijft liever fietsen. Mag ook!
Mooi blokje voor een nieuwe Golf R32 of R30T in dit geval.
Eerlijk is eerlijk dit vind ik een mooie auto!
Eindelijk weer wat volume onder da kap
Dit is toch weer een 1!!
@kennone: waarom doet het plus tekentje het niet??
Mooi ding, maar net als de Giulia voor dat geld geen bijzondere auto.
Een dik motorblok zou de Arteon goed doen. Natuurlijk niet qua verkopen maar wel v.w.b. het image. Van het design moet de Arteon het al niet hebben hoewel er één designelement is wat me wel bevalt: de omgekeerde Hofmeisterknik bij de c-stijl.
Een echte VR6, of een Audi V6? Niks mis met het laatste natuurlijk, maar voor het idee van historie zou een VR6 leuk zijn.
Leuk, maar het is wel vreemd dat VW zoveel vergelijkbare motoren heeft, gaat hebben.
Meerdere V6 motoren met veel vermogen, o.a. gebruikt bij Audi en Porsche, de geweldige 5 cilinder die ook door in Donkervoorts zit en dan straks dus deze VR6.
@dracae: en dan hebben ze nog meerdere 4 cilinders die ook zulke vermogens leveren.
Eigenlijk een opvolger van de VW Passat CC R36 dus.
Heb de CC V6 gehad, heerlijke auto, maar je merkte wel, op hogere snelheden, dat het geen 5serie is. (Instabieler, fading van remmen) Aan de andere kant heb ik heerlijk achter 911’s aan mogen blazen in Duitsland…top auto!