Twee merken blijven hoe dan ook onderdeel van de Volkswagen Groep.
Er zijn grote herstructureringen gaande binnen de Volkswagen Groep. Deze week werd bekend dat er arbeidsplaatsen gaan verdwijnen en dat Volkswagen nog meer gaat inzetten op de overstap naar de elektrische auto.
Een manier om te bezuinigen is kritisch kijken naar de eigen portfolio. Dat is ook precies wat Volkswagen dit jaar aan het doen is. In de tweede helft van dit jaar komen de Duitsers met meer informatie over de toekomst van het merkportfolio, aldus CEO Herbert Diess. Op dit moment kijkt men wat er beter kan en wellicht gaan er zelfs merken in de verkoop.
Op dit moment bestaat de Volkswagen Groep uit 12 merken. Diess geeft een tipje van de sluier door te stellen dat de merken Porsche en Skoda niet te koop zijn. Beide merken zouden zonder de basis van Volkswagen geen bestaan hebben, meent de CEO.
De reden dat merken als Skoda en SEAT zoveel modellen kunnen poepen heeft te maken met de nieuwe modulaire platforms. Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Met een modulair platform voor elektrische auto’s is het onderscheid nog minder. Waar verbrandingsmotoren een eigen karakter hebben, is een batterij maar een batterij. Verzin er grof gezegd een koets omheen en een nieuwe auto is geboren.
Skoda en Porsche hebben volgens Diess niet de eigen middelen om geavanceerde platforms te ontwikkelen. De auto’s van Porsche staan voor 80 procent op platforms van Audi, aldus de CEO. Naast de bekende merken van personenauto’s vallen ook Scania, MAN en Ducati onder de vleugels van Volkswagen. (via Autonews)
Gulli zegt
Porsche is niet te koop maar we zetten er wel een in de headerfoto. Ik denk overigens dat Bentley het voortaan in z’n eentje mag rooien, of wordt verkocht aan een Aziatische partij.
RubenPriest zegt
@gulli: die headerfoto slaat dan ook op de ondertitel;)
volvov70 zegt
@gulli: dat leidt tot de meeste clicks natuurlijk
RubenPriest zegt
@volvov70: “natuurlijk” wat een negatieve aanname weer. In dat geval had ik wel een foto van een Audi gepakt en daar de voorgevel van een willekeurige Kardashian in geshopt inclusief een gele pijl die wijst op Max Verstappen. Ik vind de 718 gewoon een fraai ding, niet overal zit iets achter..
volvov70 zegt
@RubenPriest: Rustig, bedoelde het niet als iets negatiefs! Zoals leaner ook al zegt, clicks zijn nodig en ik zou precies hetzelfde doen. Tevens ben ik het geheel met je eens dat een 718 in Indisch rood een fraaie auto is :)
RubenPriest zegt
@volvov70: haha mooi! Ik probeer wat goede vibes naar de (soms nogal negatieve) commentsectie te brengen. (Y). Het weer is al zuur genoeg deze week.
volvov70 zegt
@RubenPriest: Precies! Nu ik mijn reactie teruglees komt het ook wel pessimistisch over ja, excuses daarvoor ;-)
leaper035t zegt
@volvov70: euh ja, Autoblog is een online platform en heeft clicks nodig.
wahltiroler zegt
@gulli: JLR is ook aan een Aziatische partij verkocht en sindsdien is het weer succesvol en zeer Winstgevend.
Bentley is al succesvol maar het wordt ook een stuk sympathieker bij een andere eigenaar.
OT Kan natuurlijk ook zijn dat men Ducati verkoopt.
Is niet echt core business en een E Ducati lijkt me ook niet hoopgevend
berlinetta zegt
@wahltiroler: Zo succesvol is JLR momenteel niet. Heeft wel te maken met Dieselgate en de Brexit, maar toch. En Bentley lijdt volgens mij al jaren verlies.
wahltiroler zegt
@berlinetta: hopelijk doen de Ipace en navolgers veel goed voor JLR
Toch geldt de overname door Tata was een zegen voor alle partijen.
Wie weet iets voor Bentley…
Dutchdriftking zegt
Tja, ik denk eerder dat Ducati en Scania verkocht worden dan daadwerkelijke automerken.
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: misschien SEAT ook nog?
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: Nee, Seat gaat eindelijk geld opleveren…..
Dickie zegt
@dutchdriftking: dan zal MAN ook verkocht moeten worden die 2 zijn nu net beetje begonnen met delen van componenten aan elkaar oa versnellings bakken komen nu van Scania ipv ZF in veel nieuwe MAN’s
basman147 zegt
@dickie: Scania en MAN zijn al ondergebracht in een aparte bedrijfswagentak genaamd Traton, dat bedrijf zouden ze zelfstandig op de beurs kunnen zetten, of in een keer aan de chinezen kunnen verkopen.
flutterby zegt
@dutchdriftking: En Bugatti.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Zou slim zijn, kost alleen maar geld. Maar dat is natuurlijk weer een prestige dingetje…..
flutterby zegt
@dutchdriftking: het hele concept hypercar is niets meer waard met elektrische rijden. Je ziet nu al dat het allemaal hybrides worden en als Tesla met de Roadster komt en Rimac met de Two dan is het einde voor 16 cilinder motoren.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: De volgende Bugatti elektrisch?
flutterby zegt
@dutchdriftking: Haha, vooruitziende blik!
Echter heeft de CEO van VAG al geroepen dat EVs allemaal hetzelfde zijn en moeilijk te onderscheiden. De lijn tussen Bugatti en Porsche wordt dan erg klein. Ik denk dat Porsche en Audi prima de rol van Bugatti en Bentley op zich kunnen nemen als het op een elektrische variant aankomt.
hotze zegt
@flutterby: de stekker eruit in plaats van erin ?
cloverleaf zegt
Volkswagen wordt verkocht! Let op mijn woorden!
berlinetta zegt
@cloverleaf: Ik wil het wel hebben. Lekker een paar jaar sjoemelen en daarna met een dikke oprotpremie op zak naar de hoeren.
str8six zegt
@berlinetta: coke en hoeren, sjalalalala!!
Gulli zegt
@berlinetta: Oeh en VW worsten voor inkoopprijs natuurlijk!
ghost zegt
@gulli: die zijn wel serieus lekker!!
cloverleaf zegt
@berlinetta: Wel eerst direct naar de gevangenis en niet eerst langs start.
Paar jaar fellatio uitvoeren op mede gedetineerden maar daarna met je miljoentjes rentenieren op St. Lucia.
#prioriteitenstellen
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: hoerenb ne*ken nooit meer werken!
utregcity zegt
Zou Volkswagen uit de groep gooien. Wat voegt dat nou nog toe? Golf 7, 8, 9 of 10, ze lijken allemaal op elkaar. Net zoals de Passat’s overigens. Trouwens, wie zou nou een merk van VAG willen kopen? Kan alleen een Chinees conglomeraat zijn, die denkt ff snel te kunnen scoren. Werkt ook zo goed met de merknamen MG of Rover (nu Roewe)…
serialchiller zegt
@utregcity: klinkt inderdaad aannemelijk dat de heren/bedrijven die een dergelijk kapitaal opgebouwd hebben om een merk van VW over te nemen, die eventjes doen om snel te scoren. Hopelijk lezen ze eerst dit blog nog voordat ze ondoordachte beslissingen nemen..
hotze zegt
@utregcity: nou, benieuwd hoe het concern dan gaat heten; PAG misschien (Porsche Audi Gruppe). Kan me trouwens niet voorstellen dat ze VW gaan verkopen. Beter om Bugatti en Bentley eruit te tiften, kost veel en levert weinig op.
stationcar zegt
Aha, nou daar gaan Seat en Bentley…
Ik vind het helemaal prima, Seat mag opdoeken en Bentley naar een andere investeerder die er wat moois van kan maken. Geen idee wie dat dan kan zijn, maar er zijn vast liefhebbers.
skid zegt
Dat Skoda en Porsche niet te koop staan heeft waarschijnlijk eerder te maken met het rendement dat deze behalen, dan het afhankelijk zijn van VW als basis. Maar het is voor de buitenwacht een beter argument dan impliciet te moeten stellen dat VW en Audi minder rendabel zijn.
De kip met gouden eieren dient men niet te slachten.
De Spaanse pollo daarentegen, die kan op de grille.
emping zegt
Eeerst gaat het over Porsche en Skoda, vervolgens Skoda en Seat en dan weer over Porsche en Skoda. @Rubenpriest
birdnerd84 zegt
“Waar verbrandingsmotoren een eigen karakter hebben, is een batterij maar een batterij. Verzin er grof gezegd een koets omheen en een nieuwe auto is geboren.”
Grapjurk, alsof de zoveelste SUV van VW/Seat/Skoda steeds een andere basis heeft. Net als bij de batterij wordt er bij deze modellen (en andere auto’s in hun gamma’s) gewoon een basis genomen en er een andere koets over gedaan
berlinetta zegt
@birdnerd84: Is ook zo, alleen hoeven ze er bij EV’s niet meer omheen te draaien.
Gulli zegt
@birdnerd84: ja dat zegt hij ook in de tekst :)
berlinetta zegt
Grote kans dat het Bentley wordt. VAG heeft volgens mij al vaker geroepen dat Bentley eruit vliegt als ze niet beter gaan draaien. Ben alleen benieuwd wie Bentley zou willen hebben. Misschien iets voor Tata, naast JLR?
rhellema zegt
@berlinetta: dat vermoeden heb ik ook. VAG had ook aangegeven dat Bentley dit jaar winst moet gaan maken of anders gaat het de etalage in.
ghost zegt
Wellicht een bruggetje naar eventuele fabrieken in het VK en Brexit? Wellicht wil VAG die liever kwijt dan rijk zijn.
mashell zegt
@ghost: welke fabrieken in het VK? Alleen van Bentley heeft daar wat toch?
ghost zegt
@mashell: met het woord “wellicht” bedoelde ik eigenlijk; “niet dat ik weet of het zo is, maar het zou kunnen dat..”
bakbanaan zegt
Als Porsche blijft dan blijft Audi ook als ik het begrijp? Anders moeten ze samen verkocht worden..
technofreak zegt
Dikke lulkoek dit verhaal! Ik weet niet wat Herbert gesnoven heeft, maar hij heeft geen idee hoe de tent ervoor staat.
Porsche gaat er niet uit, omdat Porsche SE eigenaar is van Volkswagen. punt. Het is daarnaast het enige sterke merk dat er in het portfolio zit. M’n demente Oma kan nog geen Audi van een Kia onderscheiden, maar een Porsche pikt ze er wél uit (bij wijze van).
Mooie quote van Automobilemag (https://www.automobilemag.com/news/porsche-controls-the-future-for-audi-bentley-bugatti-and-lamborghini/):
“While Porsche’s return on investment is second only to Ferrari, Audi is seriously overstaffed and worryingly over budget. Would it not have made more sense to put Audi and Porsche together in one cooperative group, while creating a separate, partly autonomous subdivision for Bentley, Bugatti, and Lamborghini? Audi and Porsche are the biggest earners within the VW group, and already share heavily in terms of technology and development. In a nutshell, Audi needs Porsche more than Porsche needs Audi, but they still both need each other.”
Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat Herbie inderdaad bedoeld dat “Audi en Porsche uit de VAG groep gaan en verzelfstandigen.”
Skoda is de cashcow, die slacht je niet. In een wereld van dalende autoverkopen in ‘rijke’ landen hou je natuurlijk je budgettak, totdat de benzine en diezel definitief verboden zijn. Dan draai je Skoda de nek om.
KUL!
torsen zegt
@technofreak: Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat Herbie inderdaad bedoeld dat “Audi en Porsche uit de VAG groep gaan en verzelfstandigen.”
Waarom zou hij dat bedoelen als hij zegt dat er merken in de verkoop gaan maar niet Porsche?
technofreak zegt
@torsen: Om een bedrijfsonderdeel te verzelfstandigen binnen een holding, hoef je niets te verkopen.
torsen zegt
@technofreak: Zou hij niet gewoon bedoelen dat ze Porsche niet gaan verkopen?
ramshoek zegt
Ik weet het !!!
SEAT wordt verkocht aan Alfa Romeo ! (…)
rikv99 zegt
Weetje wat ik nog best als een redding (of gewoon een extraatje in het laatje) zou zien voor Bentley?merchandise! Hippe high end kleding, zorg dat er 4 rappers in lopen en je hebt naast je auto’s een kleding merk. Een beetje T-shirtjes en truien met hierop een Bentley logo, een goeie afwerking en het vragen van €300 voor een T-shirt van €24 is begonnen.
Ik heb weleens begrepen dat Ferrari een serieus centje extra verdient hiermee.
trolle zegt
Verkoop porsche aan de Chinezen of india ofzo, zijn we er ook vanaf
ghost zegt
Alles is te koop, voor de juiste prijs.
gustav zegt
Waarom seat wegdoen? Presteren toch goed .
gustav zegt
@gustav: link vergeten
https://www.seat.nl/nieuws/seat-realiseert-beste-bedrijfsresultaat-ooit/