De Duitse toezichthouder KBA is akkoord gegaan met de door Volkswagen geplande updates voor bepaalde motoren met sjoemelsoftware.
De nieuwe eindbaas Matthias Müller heeft laten weten dat de Duitse toezichthouder KBA (een met de RDW vergelijkbaar orgaan in Duitsland) akkoord is met de voorgestelde updates voor de 2.0 dieselmotoren die betrokken zijn bij #dieselgate. Ook is er op hoofdlijnen een akkoord voor nieuwe software-installatie op de 1.6 EA189 dieselmotoren in Volkswagens.
Of het vervangen van de sensor die laatst genoemd is (in sommige gevallen?) daadwerkelijk genoeg zal zijn, wordt dus snel duidelijk nu. De kosten en complexiteit van de werkzaamheden zijn volgens Müller in 90% van alle gevallen beheersbaar.
Eerder deze week werd bekend dat ook nog 85.000 auto’s van Audi met 3.0 diesels zouden frauderen. Müller meldt nu dat het onderzoek naar de betrokkenheid van 85.000 auto’s opnieuw gedaan gaat worden. Of het om dezelfde auto’s gaat is niet helemaal duidelijk, maar twee keer hetzelfde aantal zal waarschijnlijk geen toeval zijn. De lijst van betrokken auto’s die met zekerheid betrokken zijn bij de fraude is hier te vinden. Het complete #dieselgate dossier is hier terug te lezen.
norge zegt
Morgen uw auto inleveren voor een “update” ….Jammer dat het niet meer zo fijn rijdt maar wil u misschien een nieuwe kopen (leasen)?
martinus zegt
“De kosten en complexiteit van de werkzaamheden zijn volgens Müller in 90% van alle gevallen beheersbaar.”
In 10% dus niet. Wat doet vw daarmee??
norge zegt
@martinus: weg sjoemelen…
406_v6 zegt
@martinus: in de shredder??
deVia zegt
Je gaat mij echt niet vertellen dat VW om een eenvoudige sensor heeft gesjoemeld, wellicht dat deze nieuwe sensor wederom de nieuwe testcycli kan omzeilen waarmee de overheid checkt of de auto’s nu wel voldoen…
mercedesclk350 zegt
@deVia: Denk je nou echt dat ze dit nog een keer gaan proberen?
deVia zegt
@mercedesclk350: …een kat in het nauw ;-)
mercedesclk350 zegt
@deVia: Kan best, maar als VW nu op wat voor manier gaat sjoemelen dan zitten ze heel dicht bij het einde van het merk denk ik.
deVia zegt
@mercedesclk350: zeker waar. Ik verwacht het ook niet hoor, maar ik vind het apart dat een simpele sensor de oplossing zou zijn. sensoren meten, ze doen verder niets. Het lijkt me dus dat het verbruik zal toenemen (vanwege de extra inspuiting om NOx tegen te gaan), of minder vermogen wat een aantal klanten wellicht niet leuk zal vinden.
dirkiii zegt
@deVia: minder vermogen betekent nog een rechtzaak ben ik bang voor.
gertjan2012 zegt
Werkplaats chef tegen zijn medewerker: Goed Günther, je krijgt vandaag 163 autos waarvan je even de software/sensor moet aanpassen omdat ze op het hoofdkantoor iets bedacht hadden wat wij mogen oplossen.
Morgen trouwens ook, en de rest van de komende 6 maanden ook.
Viel Glück
norge zegt
@casperh The regulator has also given the “basic go” to a fix for the 1.6-litre vehicles that will also involve replacing an air filter cartridge and grill…
clarkson zegt
Heeft u graag 20pk minder? Ga dan nu naar uw VW dealer voor de software update!
Ik kan niet wachten op de reacties van de klanten. Dit gaat ongetwijfeld merkbaar zijn tijdens het rijden.
mashell zegt
@clarkson: ik denk dat het vooral merkbaar is aan de pomp. Het lijkt me logisch dat het er geen minder vermogen geleverd gaat worden, dat is juridische zelfmoord van VW.
Ik denk dat het om een veel nauwkeurige inspuiting gaat. Waardoor de wagen zuiniger en waarschijnlijk ook prettiger zal rijden.
clarkson zegt
@mashell: Ik denk toch dat het vermogen geknepen gaat worden. Misschien een combinatie van? Geen idee nog. Maar ik ben zeer benieuwd wat het effect is.
Gelukkig is Autoblog hofleverancier van de sjoemeldiesel-informatie. Dus we kom er achter!
406_v6 zegt
@clarkson: zullen we eerst de test door Wouter afwachten of dat daadwerkelijk zo is?
FelixF zegt
@406_v6: Nee joh, toch leuker om gewoon in het wilde weg, ongehinderd door enige kennis wat te roepen.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, er zullen nog wel een zooitje artikelen volgen hier over. Voor dat iedereen dit vergeten is…..
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: en ik denk dat het goed is!!
henkhekje zegt
Straks rijden alle Golf GTD rijders met 87kmpu achter een vrachtwagen aan (in de slipstream) hahaaha
louisvdd76 zegt
Wie gooit hem voor en na even op de rollerbank dan weten we het…