De autofabrikant zou zelfs een parkeerterrein hebben gehuurd, om daar twintigduizend auto’s te kunnen stallen…
Een van de grootste verschillen tussen auto’s van nu en van 25 jaar geleden, is de verdere opkomst van computers. Waar de elektronica in mijn 205 uit ’96 grotendeels beperkt blijft tot de raambediening en de radio, gaat in vrijwel alle nieuwe auto’s alles van het sturen en het gasgeven tot het starten van de auto via computerchips. Daardoor zit er in auto’s veel meer software dan voorheen en in software willen wel eens bugs sluipen.
Mogelijk is dat waar Volkswagen met de ID.3 nu last van heeft. Het Duitstalige Manager Magazin schrijft namelijk dat Volkswagen kampt met ‘gigantische softwareproblemen’. De problemen zouden zo groot zijn, dat ID.3’s – die al sinds november worden geproduceerd – met onvolledige software van de productieband afrollen. En waar bijvoorbeeld Tesla’s gewoon thuis kunnen worden geüpdatet, is dat bij de ID.3 nog niet het geval.
Om die auto’s ergens te kunnen stallen, zou de autofabrikant speciaal voor de ID.3 parkeerplaatsen hebben gehuurd. Pas in de lente kunnen werknemers van het bedrijf volgens het tijdschrift met ‘mobiele computerstations’ (laptops?) aan de slag om de auto’s aan te sluiten en de nieuwe software te kunnen installeren. Dit gebeurt fasegewijs, de tweede helft wordt later in de lente – medio mei – van een update voorzien. In totaal zou het om twintigduizend ID.3’s gaan die met onvolledige software worden geproduceerd. Na deze update kunnen de auto’s wel ‘over the air’ worden geüpdatet.
Het is onduidelijk wat de softwareproblemen precies inhouden, ook is het niet bekend of dit problemen gaat opleveren voor de verdere productie en levering van de elektrische auto. De ID.3 moet halverwege volgend jaar op de Nederlandse markt terechtkomen. Eerst komt een introductiemodel met een bereik van 420 kilometer, deze gaat vermoedelijk ongeveer 40.000 euro kosten. Later volgen 45 kWh- en 77 kWh-versies, met een actieradius van respectievelijk 330 en 550 km. Autoblog.nl heeft Volkswagen om een reactie gevraagd over de vermeende softwareproblemen.
Dank aan Frank voor de tip!
Erik zegt
Heeft de sjoemel-specialist ontslag genomen?
#flauwegrappen
dawwg zegt
@erik2907: Die werkt voor Bosch. Denk hier typisch gevalletje outsourcen naar een lage lonen & kwaliteits land …
isn1981 zegt
?VW, software en niet volledig…..??♂️als dat maar goed gaat
Dutchdriftking zegt
Had VW per ongeluk software voor de 1.6 TDI geïnstalleerd? Je kan maar sjoemelen tot een bepaald level tenslotte…
eugene01 zegt
sowieso een drama met alle software bij Volkswagens
Ook de ‘oudere’ garde
zwepp zegt
Toch mooi, na de TSI blokjes en DSG bakken, nu ook halfbakken software. En in NL blijft men massal VW kopen, want verleden ofzo…
dawwg zegt
@zwepp: Ja, blijkbaar was het probleem lang niet zo groot als sommige zure haters op AB je bij elk artikel willen doen geloven…
zwepp zegt
@dawwg: Ik ben zeker geen VW hater. Ik snap alleen niet waarom het merk in NL zo populair blijft. Niet alleen om VW zelf, maar ook nog eens de importeur erachter.
dawwg zegt
@zwepp: Tja, PON zijn inderdaad een stelletje eikels, maar de meeste mensen zijn blijkbaar toch prima tevreden over hun VWs ….
Robert zegt
@dawwg: een groot percentage nieuw verkochte VW’s wordt anno nu aangekocht door en voor de zakelijke markt. Vanwege de relatief hoge restwaarde blijven die auto’s gewoon heel erg interessant voor diezelfde markt. En wat ze na vier of vijf jaar híer niet in de occasionmarkt kwijtraken, wordt gretig gekocht door de exporteurs.
Maar ik snap je verbazing; mijn ouders waren vroeger verknochte VW rijders, en ik word nog weer boos als ik er aan denk hoe zij, als particuliere VW-koper, werden behandeld door het hautaine dealernetwerk. Van desinteresse bij de aanschaf tot fouten bij de oplevering en regulier onderhoud, uit alles bleek dat deze organisatie de particuliere markt helemaal niets te zoeken heeft bij deze zelfingenomen organisatie.
autoriteit zegt
@zwepp: omdat het gewoon erg goede auto’s zijn die heerlijk rijden. Als je in een VW rijdt voelt alles zoals je wilt dat een auto aanvoelt. De ergonomie is goed, ze voelen degelijk aan en kloppen gewoon.
henkhekje zegt
@autoriteit: sorry hoor, ik moet je toch even onderbreken.. een Volkswagen die heerlijk rijdt? Oke, ik ben het met je eens het rijdt goed. Maar comfortabel? nee, heerlijk? NEE. Rijdt het dodelijk saai en zonder gevoel? Ja. Dus ga nog eens voor jezelf na wat de definitie van heerlijk betekent.
amersfoorter zegt
@zwepp: misschien heb je gewoon geen flauw idee wat er om je heen gebeurt en snap je het daarom niet..
luxaeterna zegt
@zwepp: Niet enkel in Nederland. Submerk Jetta pas opgericht en nu al zeer populair in China. En alle haters blijven op elk VW artikel maar haten.
harrie zegt
@luxaeterna:
Populariteit zegt helemaal niks over kwaliteit.
drdre1 zegt
@harrie: precies. Marco Borsato is gewoon de Volkswagen onder de Nederlandse artiesten!
monsieurleloure zegt
@drdre1: de big mac onder de hamburgers. Niets bijzonders en toch is het de meest verkochte burger ter wereld.
87sandyd zegt
@harrie: Nee, iedereen blijft maar “rommel” kopen…want ze betalen zo graag voor troep.
thomassnelweg zegt
@luxaeterna: Die Chinezen kopen die troep omdat ze hebben gehoord dat er in Europa veel van verkocht wordt. Dus zal het wel goed zijn…
Erik zegt
@luxaeterna:
Max Verstappen is ook al 3 – 4 jaar populair maar nog steeds geen wereldkampioen.
moveyourmind zegt
Verkopen ze die toch gewoon in Amerika…
Buy the new ID3 and get a few Volkswagen Bugs for free!
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: ze hebben nog een paar dieseltjes staan in de woestijn, kunnen ze die als bonus item erbij doen
moveyourmind zegt
@lekkerlinksrijden: Goed plan! Misschien hebben ze zelfs nog wel ergens zegeltjes liggen van vroeger.
Krijg je een gratis Volkswagen Tdi erbij met een volle spaarkaart.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: wel oppassen voor sjoemelzegels
marinepower zegt
@moveyourmind: zo is VW ooit ontstaan: het volk kon sparen voor een auto.
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: die dieseltjes in de woestijn heeft VW USA allemaal laten vernietigen. Tot groot verdriet van diverse Zuid-Amerikaanse landen, die deze auto’s (merendeels jonge occasions) graag hadden willen overnemen.
cossiekiller zegt
Dat is niet de eerste keer. Hun “ID1” was één en al bug.
flutterby zegt
En ik maar wachten totdat de grote fabrikanten met hun betaalbare massaproductie EV komen.. Dit wordt al jaren beloofd!
nautique206 zegt
@flutterby: halverwege volgend jaar is de id3 beloofd..we gaan het meemaken of dit lukt
nissanfairladyz zegt
@nautique206: Ik ben zeer benieuwd ik ga zeker de technische kant van de E-motor, motor-inverter en de laad-inverter bekijken hoe deze is gemaakt.
En tevens de thermische circuit van de accu e.d. die zit bij Tesla ook heel goed in elkaar. Ik wil ze graag vergelijken.
Waar de ID3 wel een slag kan slaan is serviceability van de accu cellen. Dat is bij Tesla model 3 heel slecht.
Ik ben zeer benieuwd ook naar het de verbruikscurve van 0 tot 130kmu waarbij je eigenlijk de efficientie performance van kunt uitlezen. Tot nu toe heeft de Model 3 de allerbeste van elke elektrische auto op de markt.
Tesla Model 3 is efficient door 3 dingen.
– laag gewicht accu per kWh.
– heel earodynamisch.
– aandrijflijn en oplaadcircuit behoord tot de meest efficiente.
De Tesla Model 3 is duidelijk geingineerd naar dat streven. Hopelijk kan de ID3 dat overtreven. We zullen zien.
flutterby zegt
@nautique206: je bedoelt 300.000 in 2018?
https://cleantechnica.com/2019/02/05/volkswagen-missed-its-2018-electric-vehicle-goal-by-217000-units/
Dutchcarwizard zegt
Parkeerterreinen volzetten, daar hebben ze gelukkig ervaring mee.
wimof zegt
@baidu: Vermits die wagens niet voor midden volgend jaar uitgeleverd werden/worden moeten ze ergens gezet worden.
Over het zogeheten “software” probleem weten we niets, dus fantaseren we er maar op los.
iphonistvongates zegt
Software is nogal een breed en best wel vaag begrip. Welk deel van de ID3’s functies hebben problemen? Is het een soortje Boeing 737 Max probleem?
ouwedibbes83 zegt
@iphonistvongates: in t Duitse artikel waar naar verwezen wordt, geven ze aan dat de “architectuur” incompleet is. Vrij vertaald: het OS is nog niet af, denk dat OTA updates daarom nog niet kunnen. En over die “mobiele computerstations”, mogelijk zijn dat apparaten die een aantal wagens tegelijk updaten, iets sneller dan met een laptop langs een auto. Als je er 20.000 moet doen…
mashell zegt
@iphonistvongates: er zijn geen echte problemen. De software is gewoon nog niet af. Dat komt primair omdat er een compleet nieuwe electronica infrastructuur is met een aantal centrale computers (meer daarover op de Duitse ID.3 site). Er wordt dus er veel compleet nieuw ontwikkeld en zoiets valt altijd tegen.
monsieurleloure zegt
Vw is afgezakt tot een lachwekkend merkje…
Dat een nieuwkomer als Tesla al 7 jaar een EV produceert zonder softwarematige problemen zegt meer over Tesla dan over VW. De wet van de remmende voorsprong lijkt voor Tesla niet echt op te gaan…
nautique206 zegt
@monsieurleloure: opstarten van de productie van de model 3 ging ook niet zonder horten en stoten. Maar ik vind het wel knap wat Tesla presteert
frank2b zegt
Het is ook reuze ingewikkeld hoor, al die software en dat dan allemaal moeten testen.
Gedoe!
Grappig dat dan andere fabrikanten al een kwart eeuw hybride auto’s op de weg zet waarbij niet alleen een elektrische tractie en regeneratief remmen is ingeprogrammeerd maar ook de samenwerking met de ICE naadloos is meegenomen.
Op welk model werd brake-by-wire ook al weer als eerste geleverd? Jeweetwel, dat model dat VW wel even mores zou leren met z’n turbotorretjes.
Dikke doei!
Dutchcarwizard zegt
@frank2b: Prius!
hotze zegt
@baidu: gelukkig zijn de Tesla’s eindeloos fraaier dan de Prius.
dutchneon zegt
@frank2b: Ik heb nog wat mogen rijden in de Auris hybrid Tourer, dat is gewoon de prius 2….
ik kan je zeggen dat ook daar nog ruimte voor verbetering was. als je echt weet hoe je comfortabel wilt rijden en dat betekend zeer mild met rempedaal comfortabel tot stilstand komen, lukt dat met die toyota hybride niet!
Er zit een overgang in de regeneratie, die overgaat op de reguliere remmen… die is niet verfijnd….
oja misschien handig om te vermelden, het ging om een fonkelnieuwe
Dutchcarwizard zegt
Nu snap ik waarom VW de uitlevering veel later gepand had dan de start van de productie.
ghost zegt
Misschien is dit wel een voorbeeld van Duitse Punktlichheid. Andere fabrikanten laten misschien wel EV’s met matige software toe, VW lost het liever eerst op voordat iedereen begint te klagen.
Tuurlijk, iedereen zal mij naïef noemen maar terug in 2007/2008 hoorde we niemand over Tesla dit soort dingen melden, ook omdat simpelweg niemand ermee bezig was/is. Nu wordt elk dingetje onder een vergrootglas gelegd en (persoonlijk) heb ik tegenwoordig het idee dat men echt graag ziet dat wereldconcerns graag omvallen. Volgens mij heeft niemand ook maar een idee van wat voor enorme klap dat zou zijn voor de wereldeconomie.
Dutchcarwizard zegt
@ghost: maak je nu een grapje? VW heeft zo gruwelijk veel halfbakken motoren en versnellingsbakken in de markt gezet de afgelopen jaren…om over de software nog maar te zwijgen.
wimof zegt
Nu de halfbakken motoren bij alle merken worden voor u duidelijk uit de doeken gedaan en hersteld bij https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/
Dutchcarwizard zegt
@wimof: hopelijk blijven bij de id3 de deuren wel dicht bij een crashtest…
wimof zegt
@baidu: Laten we binnen een jaar dit gesprek nog eens hebben.
Dutchcarwizard zegt
@wimof: is dat een dreigement?
wimof zegt
@baidu: Neen zeker niet, op het Model 3 hebben we ook moeten wachten, en wachten. Gun VW ook zijn inloopperiode.
Dutchcarwizard zegt
@wimof: ik hoop dat VW het waar gaar maken Wim.
harrie zegt
@ghost:
VW is tegenwoordig vooral erg punktlich in bonen tellen; hoeveel kunnen we nog inleveren op kwaliteit zonder dat we teveel marktaandeel verliezen.
monsieurleloure zegt
@harrie: het waar gaar maken lukt vw bijzonder goed
donstorm zegt
Er zijn genoeg Tesla-sukkels die weer lopen te brullen dat alles maar OTA moet en Tesla is fantastisch. *** IN DE EU MAG DIT NIET *** De EU hanteert o.a. UN regels dat je systeem kritische componenten niet willy-nilly OTA mag updaten zonder een nieuwe type goedkeuring die is vergezeld met het juiste papierwerk en goedkeuring door een DERDE! Capiche? Danielle Meister van Tesla is wel eens gevraagd hoe het zit met die post-homogolatie OTA updates die mogelijk EU and UNECE-regels zouden schenden. Hij hield zijn bek stijf dicht. Zomaar een auto OTA updaten is in de meeste gevallen simpelweg illegaal.
ty5500 zegt
@donstorm: Hihi volkswagen dat zich aantrekt of iets legaal is
wimof zegt
@ty5500: Waarom worden de andere merken die evenveel boter op hun hoofd hebben steeds doodgezwegen?
ty5500 zegt
@wimof: die zijn dan blijkbaar toch niet zo lomp geweest om zich te laten betrappen.
futse zegt
@wimof: noem jij ze dan, dit is je kans…
wimof zegt
Wat hebben de (meeste) reacties op dit artikel bijgebracht. Bitter weinig mijn inziens.
Die wagens zullen er staan mid 2020 en de akkefietjes zulen opgelost zijn.
nautique206 zegt
@wimof: dat was ook de planning toch?
wimof zegt
@nautique206: Hebben ze altijd zo gemeld.
nissanfairladyz zegt
@wimof: weetje wat het is wim. VW heeft een bepaalde trackrecord. Een geschiedenis. Dat roept vaak dit soort comments op. Ik hoop echt voor volkswagen dat die ID3 niet alleen een succes gaat worden. Maar dat ze ook echt iets op markt zet waar je U tegen kunt zeggen qua techniek. Waarbij ze goed kunnen concurreren tegen andere EV’s. Ik hoop dat de ID3 hoog in de efficientie lijst gaat eindigen. Want in die laast staat elk model wat Tesla heeft bovenaan. Ze staan eenzaam aan de top qua techniek. Ik hoop dat de Duitsers nu iets op de markt zetten wat echt de fransen en zuid koreanen gaat verslaan. En wie weet Tesla. Ik ben zeer benieuwd naar de detail gegevens van het MEB platform. Wat voor motor, wat voor moderne technieken ze gebruikt hebben voor hun inverter. (Hopelijk niet zoals de Audi Etron die er modern uit ziet maar de elektrische aandrijflijn ervan is technisch om van de huilen.. oude techniek joh!!!)
Hopelijk lees ik dingen als “meest efficiente permanent synchron reluctantie motor ooit door speciale techniek ontwikkeld door VW” en “Meest efficiente inverter door speciale SiC Mosfets met nog lagere schakelweerstand bla bla”
Luister wim. Mij gaat het niet om het merk. Ik rijdt zelf een Opel Ampera en walg van opel. Maar ik weet dat de techniek goed in elkaar zit.
Tesla. Heeft gewoon nu de beste techniek. Accepteer dat nou eens. Laten we auto producenten daar op beoordelen. Niet op de badge zoals jij doet.
mashell zegt
@wimof: voor zover ik begrepen heb is dit allemaal volgens planning. Het is strategie om deze wagens nu al te produceren omdat dit straffen voor de CO2 balans voorkomt.
ben2 zegt
Zielig dat men vw maar blijft slecht maken altijd betrouwbaar auto’s geweest en nog dus stop er mee
nissanfairladyz zegt
@ben2: Wat is betrouwbaar. Heb verschillende autos gehad. Bij japanse autos is het normaal dat je de twee ton aantikt. Met alleen maar slijtage onderhoud.(banden en remmerij etc) Dat noem ik betrouwbaar in mijn ervaringsboekje.
Ik heb dat soort betrouwbaarheid nog niet gehoord bij mensen met een auto uit de VAG groep. Wat is jou niveau van betrouwbaarheid?
Zeker nog nooit japans gereden.
hotze zegt
@nissanfairladyz: Heb 4 Leon’s gereden, alle 4 zonder veel problemen naar de 2 ton.
therenz zegt
heb 4 generaties golf gereden. de eerste 4 generaties golfen. allemaal makkelijk de 5 ton aangetikt…!
stationcar zegt
Mijn zwager werkt bij een software ontwikkelaar aan software voor VAG, en hij vertelde me eind november al dat de software gewoon niet af is, terwijl de productie al wel gestart was. Het verbaasde me wel, maar ja misschien gebeurd het vaker, weetikveel. Als ik toen wist dat dit nieuwswaarde had had ik doorgevraagd en een berichtje naar Autoblog gedaan, hahaha.
ablogjunk zegt
@stationcar: Als er artikel kan worden geschreven over vogelpoep op de auto van Rico Verhoeven dan is alles nieuwswaardig….
utregcity zegt
Heb ergens gelezen dat die elektrische modellen (van welk merk dan ook) er moeten komen om aan gemiddeld maximaal 95 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten te komen, anders volgen nog onbekende boetes. Dus kan best zijn, dat ze wachten tot bekend is/wordt welke kant het op gaat en wat gemiddelde is geworden (en welke niets verwacht kunnen worden) en afhankelijk daarvan die elekro-bolides de markt in zetten. Want zo’n beetje alle merken (Peugeot, Opel, Citroën, Honda, Mazda, VW(?) komen pas rond de zomer met hun EV’s.
utregcity zegt
@utregcity: niets=boetes