Dit is de Jetta Hybrid, na de Touareg Hybrid de tweede hybride auto van Volkswagen.
Dit is het eerste hybridemodel van Volkswagen met een 1.4 TSI-motor. Naast de 110 kW/150 pk sterke 1.4 TSI viercilinder benzinemotor bestaat de aandrijflijn uit een 20 kW elektromotor, een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en een lithium-ion-accu. De sprint van 0-100 km/uur kost minder dan 9 seconden en het gemiddelde verbruik zou slechts 5,2 l per 100 km zijn. Dat is volgens Volkswagen 20 procent minder dan vergelijkbare auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. En ja, de Jetta Hybrid komt gewoon op de markt. Eind 2012 (of begin 2013) wordt ie bij de Nederlandse dealers verwacht.
De Jetta Hybrid heeft tevens een E-modus, waarin gedurende twee hele kilometers met een maximumsnelheid van 70 km/uur elektrisch en dus emissievrij kan worden gereden. Daarnaast is de Jetta Hybrid in staat om te ‘zeilen’. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten (tot 135 km/uur), wordt de benzinemotor van het aandrijfsysteem losgekoppeld. De Jetta Hybrid rolt dan met minimale weerstand door, terwijl de benzinemotor geen druppel brandstof verbruikt. Het hybridesysteem zorgt volgens Volkswagen voor een gewichtstoename van slechts 100 kg, waardoor het totaalgewicht van de auto onder 1.500 kg blijft.
wobwobgaserop zegt
Ziet er strak uit! Lekker zuinig rondkoetsen en toch vlot zat voor t dagelijkse verkeer.
jdmfan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Klojum zegt
Twee hele kilometers elektrisch bij 70km/u… Wow. :-\
autogek123 zegt
Volgens mij bestaat er een betere, ruimere, zuinigere versie van zo’n auto.
De Prius. ;)
5,2L/100Km is tegenwoordig echt niet meer bijzonder zuinig.
Kom op VW, dat kan beter!
ErikkNL zegt
@autogek123: 5,2 liter voor een 150pk sterke benzinemotor is niet slecht hoor. Ford doet het hun nog niet na. Voor diesels is het geen probleem.
autogek123 zegt
@ErikkNL: Toyota doet 3.9L/100km en heeft 133pk. ;)
Diesel is heel anders en vervuilt met dezelfde verbruiken veel meer met zowel CO2 als andere vervuilingen. Diesel hoort ook duurder te zijn dan benzine. Maar in Nederland wordt diesel een beetje gesubsidieerd. En maar blijven zeuren hier op AB over hybride/elektrische auto subsidies. :(
autogek123 zegt
@ErikkNL: Het verschil tussen de accijns,heffingen en btw van benzine ivm diesel 36ct de liter. Dus diesel hoort 36ct duurder te zijn. Kijken of het dan nog zo populair is. ;)
ErikkNL zegt
@autogek123: Is ook weer waar, maar als het gelijk zou zijn qua wegenbelasting, heffing en accijnzen waardoor alles net zo duur wordt dan nog is er het voordeel van meer kilometers per liter op diesel. Als de wegenbelasting niet gelijk wordt geschaald is het waarschijnlijk vlug over dan!
autogek123 zegt
@ErikkNL: Diesel zou eigenlijk nog duurder moeten zijn. Ik heb in de berekening de accijns gelijk getrokken. Maar als je naar vervuilings ratio accijns hoort te betalen, hoort diesel nog eens een flink percentage duurder te worden.
Wegenbelasting hoort naar aantal km per jaar te worden verrekend (of naar km x gewicht), niet naar gewicht x brandstofsoort. Accijns horen naar ratio van vervuiling toegepast te worden. Maar dan gaat half NL incl. de transportsector huilen. Dit terwijl dat de werkelijke grote vervuilers zijn op de weg die nu juist veel te weinig betalen voor hun vervuiling.
ErikkNL zegt
@autogek123: Inderdaad zou dat de mooiste oplossing zijn voor het probleem dat accijns en wegenbelasting heet. Het is ook veel eerlijker (niet dat ik denk dat ik dan alsnog voordeliger uit ben).
sebasjuhh zegt
Yup, that’s the goodlife! Ziet er wel straks uit overigens.
kraakensmaak zegt
Wat is de uitstoot?
zed zegt
Hmm, wat moet dat kosten?
sdk16420 zegt
Is dit een advertorial?
autoblogger zegt
@sdk16420: nee, dat staat er altijd duidelijk bij.
xxxx zegt
@autoblogger: Misschien moet je dat er dan bij zetten ;)
masterstig zegt
@xxxx: Slaat echt helemaal nergens op, dit is autonieuws, geen reclame!
Stender zegt
Het belangrijke vraag is natuurlijk; wat is de bijtelling?
autogek123 zegt
@Stender: CO2 ongeveer 120 gr/km dus zit hij “nog” in de 20%, maar vanaf 2014 al niet meer.
meneersander zegt
@Stender: Nja, als hij 14% krijgt zal het nog aardig duur worden, want deze auto zal geen 20.000 gaan kosten…
ErikkNL zegt
Tja er verandert eigenlijk weinig aan, behalve onder de motorkap. Nog steeds niet heel spannend..
mrbones zegt
Meer wegenbelasting dus
Flamingo zegt
wannneer komen ze met een dielse hybride?
norge zegt
Is dit een mule? :mrgreen:
KaCh1ng zegt
liever een TDI
mellie zegt
Dit kan de wereld beter bespaard blijven hopelijk bedenken ze zich nog bij VAG