Met 12 aparte merken in elk segment in de portefeuille heeft de Volkswagen-groep (VAG) een rijkelijk groot achterland. Gelukkig is het concern echter ook geen Rupsje Nooitgenoeg, want CEO Martin Winterkorn heeft aangegeven dat het voorlopig even gedaan is met alle aankopen.
Winterkorn deed zijn uitspraken in een interview met het Duitse Handelsblatt, en bevestigde hiermee wat al enige tijd door de wandelgangen ging. Onlangs werden Porsche in zijn totaliteit en brommerfabrikant Ducati aan het rijtje VAG-merken toegevoegd, en ook werd het aandeel in truckbouwer MAN vergroot tot 75%. VAG zal de komende tijd gebruiken om deze merken binnen het concern te integreren.
Is het raar dat VAG het buik nu even rondgegeten heeft? Nee, niet zo. Je wilt als fabrikant niet aan ‘overstretch’ doen, de tendens is juist ‘less is more’. Als je kijkt hoeveel merken GM, Chrysler en Ford hadden, en hoe veel er de nek zijn omgedraaid snap je waarom. In het laatste geval hielp de crisis mee, echter VAG lijkt zich daar vooralsnog aardig doorheen te slaan.
Bovendien is er op de achtergrond ook nog sprake van een nieuw budgetmerk voor de opkomende markten, waarmee het totaal op het mooie getal 13 zou uitkomen. Ik hoop niet dat de Duitsers bijgelovig zijn.
Of alle VAG-merken de komende jaren ongeschonden door komen? Ik denk het wel. Seat is bijna structureel het zwakste schaap in de kudde, maar VW lijkt niet voornemens het Spaanse merk een spuitje te geven. Integendeel: de nieuwe Leon en Toledo staan aan de poort te kloppen, en voor de liefhebber zit er ook nog een nieuwe hete Ibiza (Cupra) aan te komen. En die overtollig Spaanse productiecapaciteit? Die wordt mooi afgevangen door de Audi Q3 er te produceren. Zo voorkom je verplichte werktijdverkorting.
Er was de laatste tijd nog wel wat speculatie over een eventuele aankoop van Proton, maar deze geruchten leken behoorlijk uit de lucht gegrepen. Het interview bevestigt dit. Ook aan Alfa Romeo wordt voorlopig even niet gesnuffeld voor het geval de boodschap van Marchionne nog niet helemaal overgekomen was. Laatstgenoemde vindt het met Japanners beter in bed liggen.
dennisr zegt
Nou, ik ga morgen even voor een Volkswagen shoppen! :D
SCscreamGT2 zegt
@dennisr: Op zondag?
dennisr zegt
@SCscreamGT2: Ja, kan toch wel? particulier..
SCscreamGT2 zegt
@dennisr: Ah, kijk wel uit. Je weet hoe die Volkswagen add gaat met dat oude vrouwtje eh?
dennisr zegt
@SCscreamGT2: haha, jaa ik ken em.. we zullen zien! :P
straatpiraat zegt
@dennisr: Niet elk oud vrouwtje is te vertrouwen, elke Golf wel!
jrk68 zegt
@straatpiraat:
Klopt helemaal, je kan er op vertrouwen dat je 1.4tsi de ton niet gaat halen….
straatpiraat zegt
@jrk68: Zeker de 160 pk versie is echt een drama! Werkelijk alles gaat stuk aan dat blok!
redbeams zegt
@dennisr:
Wel ff navraag doen of de distributieketting is vervangen ;)
dennisr zegt
@redbeams: haha, gaat om een oudje :)
redbeams zegt
@dennisr:
Dan heb je iig de betere te pakken ;)
pokerface zegt
Hoop dat VAG blijft shoppen en dat het dan hen de kop kost!
baasbas zegt
@pokerface: Ja precies. De tering aan die 400.000 werknemers! Laat ze lekker barsten!
pokerface zegt
@baasbas: Je hebt toch geen 4 cock ringen in je grill, hoop ik? Ik haal nog liever een Saab 95 uit de USA voor weinig, dan dat ik VAG moet rijden waar dan vervolgens Alfa Romeo wat toch al troep is onderdeel van uitmaakt.
straatpiraat zegt
@pokerface: Ach, jij speelt poker dus jou reacties nemen we toch met een korreltje zout. Komt wel gelijk een nieuwe slogan voor VAG naar boven nu: Vag, irritant goed!
baasbas zegt
@pokerface: En wat als ik Audi rij? Dan?
En wat zou ik volgens jou moeten rijden dan?
bofkont zegt
@pokerface: Alfa van VAG??? weet niet welke wereld jij leeft maar dat is niet het geval hoor.
Maar ieder zijn eigen merk en smaak geen problemen mee maar die opmerking van jou dat VAG wel kapot mag raakt kant noch wal!! Weet je hoeveel mensen en toeleveranciers er van leven?
lamborgfan zegt
@pokerface: Triest….
redneckdarian zegt
Ben blij dat Alfa zichzelf blijft. Als het nou ook even wat beter met ze zou gaan zou dat ook wel erg fijn zijn.
heidekonijn zegt
@redneckdarian: Euhm, Alfa is zichzelf niet meer sinds 1991. Probeer eens een ander merk.
ericc zegt
Alfa zou beter naar VAG-groep gaan. De nieuwe modellen blijven te lang op zicht wachten en de Lancia’s met facelift zijn ook niet geslaagd.
De nieuwe Maser’s laten ook op zicht wachten.
Het enige dat ik hoop is dat de instap-Porsche onder de Boxster er komt in 2015!!!! Heeft er iemand het nummer van Winterkorn?
sdk16420 zegt
@ericc: Alles wat Alfa Romeo is staan haaks op wat de VAG merken tegenwoordig uitstralen
heidekonijn zegt
@sdk16420: Klopt, VAG straalt succes uit. Winnaars in de markt en winnaars op Le Mans.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Geloof je die onzin zelf??
Winnen zonder concurrentie is geen kunst, jouw logica volgende is de Chevy Cruze dus de beste middenklasser…
Al wat VW uitstraalt is dat je een loonslaafje bent zonder eigen mening…
heidekonijn zegt
@jrk68: Ah? Jij hebt reden gevonden om te twijfelen aan de uitslagen van Le Mans? En aan de autoverkoopcijfers? Allemaal, van al de afgelopen jaren? Knap van je, dat wordt een top verhaal journalistiek van wereldklasse. Kom maar op met je relaas.
pokerface zegt
@ericc: Je gaat volledig voor bij aan het feit dat Lancia momenteel immens populair is met de Lancia Thema. Zelfs ze gaan als warme broodjes over de toonbank.
Sterker nog, de Chrysler 300C is zo gewild dat het succes nog wel even voort duurt. Dus het is onzin dat de Lancia’s met de facelift’s niet geslaagd zijn.
En een instap-Porsche met de Boxter in 2015? Vast met een 1.6 TSI?
baasbas zegt
@pokerface: Onderbouw anders even hoe verschrikkelijk goed de Thema verkoopt met wat cijfers. Dat is overtuigender
pokerface zegt
@baasbas: Goed het verschilt niet veel over 2011 en 2012.
Chrysler deed het met de 300C minder goed.
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Chrysler&modelserie=300C
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Lancia&modelserie=Thema
mashell zegt
Dat artikel in Handelsblatt was wel een beetje apart, Winterkorn met zijn hoofd op een extra voorpagina, als titel iets als succesformule Winterkorn en binnenin een erg lang artikel over VW. De persmachine draait blijkbaar volle kracht om volgende week de Golf 7 succesvol te lanceren.
fep739 zegt
jezus wat een mottige koppen… Kunnen ze die ook niet eens wrappen ?
pokerface zegt
@fep739: Ik lust geen wraps. Luister ’s ’n keer Fep!
zakar36 zegt
Slim, je moet natuurlijk niet te hebberig zijn..
Moet ze wel nageven dat inderdaad alle merken die ze in bezit hebben ook in leven blijven. *Kuch zo kan het ook GM*
norge zegt
Seat Q3 las ik dus.Mooi dat ze met die obesitas tengels van andere merken afblijven .
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, hebben ze eindelijk genoeg lebensraum?
desjonnies zegt
Volkswagen zal dekomende tijd genoeg energie nodig hebben om de boel draaiende te houden,
En de Chinezen goed in de gaten te houden, dat VAG geen trap met het voetje krijgt als de kennis is overgenomen.
Daarnaast begrijp ik VW niet.
Ooit was VW failliet, simpelweg omdat ze te lang met dezelfde auto waren doorgegaan met hetzelfde thema
En nu wordt binnenkort de Golf VXXXIV geintroduceerd.
En vindt men het vreemd dat Megane’s en Focussen de markt aan het overnemen zijn.
mashell zegt
@desjonnies: Huh? Hoewel in weze een model uit 2003 verkoopt de huidige Golf nog goed, volgende week stellen ze de nieuwe Golf voor (die precies zoals de markt wil geen echte verassing zal zijn). VW heeft een nieuw platform (MQB) dat ze veel beter nog dan vorige platforms kunnen uitmelken in veel meer auto’s. Van alle concerns lijkt me VW het sterkste tegen de Chinezen opkunnen.
dnadave zegt
Alfa Romeo zullen ze niet links laten liggen als de kans zich voordoet
heidekonijn zegt
@dnadave: Vraag me af of de deal al niet stiekum is doorgegaan. Enige logische verklaring van de komplete investerings, ontwikkelings, competitie en modellenstop die nu het geval is. Dat of Marchionne is nog gekker als een zak vol wezels.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: ah, veel geld in de ontwikkeling en productie pompen om vervolgens vast te stellen dat de markt idd nog volkomen %€#@ is en ook de meest sucessvolle concurenten problemen hebben om auto’s te slijten in zuid europa, lijkt je “good business-sense”? Feit is dat Alfa romeo weinig marktaandeel heeft in de markten die wel goed draaien en relatief veel heeft/had in markten die nu zo goed als stil liggen. Feit is ook dat de ellende nog wel een jaar of twee doorhobbelt en dat de concurrenten bereid zijn om ook op prijs te vechten voor een fatsoenlijk marktaandeel. Dus nu even geen kapitalen uitgeven en shared technology ontwikkelen (die ook kan renderen omdat het in veel auto’s terecht komt die in redelijk draaiende markten worden aangeboden) en pas met je nieuwe model verder gaan als er licht gloort aan het eind van de tunnel. De concurrenten zitten niet stil, dus over 18 kunnen er modellen/technologieen op de markt komen waar Alfa ook op in moet spelen met de nieuwe modellen. Zet je nu iets nieuws neer dan weet je zeker dat het slecht verkoopt en dat je product je verder de problemen in helpt en dat je aanbieding 2 jaar oud is tegen de tijd dat de markt aantrekt..
w0o0dy zegt
@w0o0dy: “over 18” moet zijn “over 18 maanden”
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Goed plan. Niks meer uitbrengen, imago bouwen of ontwikkelen. Allemaal kosten. Museum dicht, fabrieken dicht, modellen stopzetten. Zo geen kosten meer. Succes! Dat zal die vreemde Duitsers leren met hun competitiegeweld, eventsponsering en nieuwe modellen. En, lukt het zo,n beetje met de Marchionne strategie? Kunnen we al eens vergelijken? Of moeten we nog wachten?
w0o0dy zegt
@heidekonijn: Alfa Romeo vergelijken met merken die meer dan een miljoen voertuigen verkopen is complete onzin. Alles wat Alfa nu in ontwikkeling pompt KUNNEN ze niet terug verdienen, de markt is er simpelweg niet. Iedere agressieve strategie van Alfa om marktaandeel binnen te harken zal door de grote partijen in de markt worden gepareerd. Een merk als Audi of BMW bouwt 200/300.000 auto’s waar Alfa met geluk een 100.000 van een model zou kunnen slijten in deze markt. Tegen 2 of zelfs 3 keer de kostprijs kan niemand een auto maken die geld oplevert.. En Alfa romeo heeft een heleboel investeren nodig om een auto op de markt te brengen met RWD die kan concurreren met de beste in de klasse.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Vergelijk voor mijn part met Donkervoort. Feiten zijn feiten. Marchionne, Noord Amerikaan, is sinds 2004 CEO bij Fiat. Netto resultaat : Lancia onherroepelijk beschadigd, Alfa uitgedoofd, FGA nog steeds verlieslatend, dalende verkopen, enkel in Noord Amerika is er beterschap met vroeger. Wat ook niet moeilijk is als je ziet hoe slecht het was. Vergelijk nu met VAG. Wie staat het sterkst, de vooruitziende investeerder of de kostensnijdende boekhouder bankier. Nu. Niet over 18 maanden of 300 jaar.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: VAG stond er ook bij het aantreden van Marchionne al veel sterker voor..
Feiten? Binnen 2 jaar na zijn aantreden draaide men winst. Vorig jaar draaide de groep 1,6 miljard WINST (Net profit incl Chrysler).
En de volgende cijfers zijn ZONDER Chrysler group:
Dat deed men door 14% meer omzet dan in 2009, trading profit was 30% hoger en het resultaat is van -345 miljoen omgebogen naar ruim 1 miljard winst. En dat allemaal tijdens een serieuze crisis waarin de zuid europese markt dramatisch slecht draait.
Ter vergelijking… de groep draaide 4.2 miljard verlies in 2002 en 1,4 miljard in 2003, dus voor Marchionne aantrad. Net Debt was toen rond de 15 miljard en is nu ongeveer 2,5 miljard. R&D was toen wel 1,8 miljard en nu slechts 1,4 miljard, MAAR die lag gemiddeld de afgelopen 2 jaar op 1,2 miljard en daarvoor nog ruimschoots lager…
Conclusie: meer investeren, meer vermogen, minder verlies/meer winst, meer cash flow….
Waar blijf je dan met je feiten? Er klopt niets van.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: ik geef me gwonnen, jij hebt gewoon gelijk. Door het genie van Marchionne zegeviert FGA. Ze maken winsten die de Duitsers het nakijken geven, hunAlfa’s en Lancias hebben hun oude glorie herwonnen en haspelen de ring twee keer zo snel af dan Datsun, en Fiat zelf maskt een breed gamma aan gezinswagens met een prijs kwaliteitverhouding waar geen Fiat tegenop kan. Slaapwel.
heidekonijn zegt
@heidekonijn: die laatste keer Fiat was Kia bedoelt. Maar je hebt’em wel denk ik.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: ze repareren en proberen te overleven… en helaas levert dat (nog) niet de auto’s op die we het liefste zien. Als je de gapende gaten van de tijd voor Marchionne ziet dan snap je dat ze van HEEL ver komen. Mogelijk zouden de merken nu al in de etalage staan als de deal met Chrysler er nooit was gekomen. De deal met Mazda zet de deur open naar nog meer interessante ontwikkelingen. Ideaal? Nee, maar wel pragmatisch en beter dan niets en ook beter dan de zoveelste VAG-kloon met een nieuw sausje.
tweede_woning zegt
Het is en blijft altijd een beetje eng als duitsers op de wereld gaan shoppen , desalniettemin zijn fabrikanten er in het verleden achter gekomen ( Ford oa) dat expansiedrang ook veelal contraproductief is …
laten ze zich richten op kwaliteit , of lees de Autobild (,,)