Volkswagen wil Tesla inhalen, maar dat valt toch tegen.
Wat je ook van het merk vindt, het verhaal van Tesla blijft bijzonder fascinerend. Een klein, nieuw merk zet even de hele auto-industrie op zijn kop. Zoiets was nog nooit vertoond. En minstens zo bijzonder: Tesla kan de voorsprong nog vasthouden ook.
Je zou denken dat Tesla geen schijn van kans meer maakt zodra de grootmachten zich op EV’s gaan storten. De wet van de remmende voorsprong enzo. Maar wat blijkt? Tesla is op het moment nog steeds de onbetwiste nummer één van de wereld als het elektrische auto’s gaat.
In het eerste kwartaal van 2022 wist Tesla maar liefst 310.411 auto’s te slijten. Volkswagen daarentegen kwam niet verder dan 98.455 auto’s. Minder dan een derde dus. Volkswagen moet naast Tesla ook de Chinese concerns SAIC en BYD nog voor zich dulden.
De grote baas van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, geeft ruiterlijk toe dat Tesla hen verrast heeft. Hij zei vandaag op een conferentie: “Ik moet zeggen dat we niet verwacht hadden dat onze grootste Amerikaanse concurrent zo snel en goed voorbereid was.”
Volkswagen heeft de ambitie om in 2025 Tesla van de troon te stoten en de grootste EV-fabrikant ter wereld te worden. Zelfs voor een megaconcern als Volkswagen is dat geen gemakkelijke opgave. Diess zei vandaag dan ook dat het erom zal spannen.
Diess is dus stiekem gewoon een Tesla-fanboy. Dat wisten we trouwens al. Herbert Diess en Elon Musk gaan ook ‘way back’. In 2015 scheelde schijnt het zelfs weinig gescheeld te hebben of Diess was CEO van Tesla geworden.
Maar dat liep dus anders en nu gaat Diess de strijd aan met Tesla als een van de belangrijkste rivalen. Maar dat doet hij wél op een respectvolle manier.
Bron: Automotive News Europe
Rob zegt
Dat de Duitse concurrentie Tesla zou gaan verpulveren zodra ze ook maar eventjes hun best deden, werd al geroepen toen de eerste Model S het levenslicht zag. Nou, het wordt tijd dat ze een keertje hun best gaan doen dan….
Maar goed; dat terzijde. Wat de levensvatbaarheid van Tesla gaat zijn kunnen we alleen maar afwachten. Wat we wel alvast kunnen vaststellen is dat de Model S een hoofdstuk in de geschiedenisboeken gaat krijgen, en dat Volkswagen tot op heden een voetnootje is in dat hoofdstuk.
ouwedibbes83 zegt
@Rob: hmm, daarmee doe je VW geen eer aan. De successen van de Kever en later de Golf zijn toch noemenswaardig. Iig voor de geschiedenis vd auto, of doelde je op een hoger niveau, de wereldgeschiedenis?
Pascal zegt
Ik vermoed dat hij praat over de ‘EV geschiedenis’.
Rob zegt
Ik bedoelde op elektrische gebied.
Kever, maar ook de Golf zijn uitgegroeid tot haast op zich zelf staande “merken”.
Zeker de Golf lijkt mij de natte droom van iedere autobouwer.
mc96 zegt
Van de VW Kever zijn 23 miljoen exemplaren verkocht. Vind ik toch nog iets indrukwekkender dan de Model S
TheMaster zegt
@mc96: Over 10 jaar zijn er ook 23 miljoen verkocht van de Model Y
HelldogBE zegt
Laat ons hopen van niet. Ze fleuren het straatbeeld niet bepaald op…
autorijdert zegt
Dank je wel voor je mening.
Alleen is het maar een mening…
Notabene terwijl er miljoenen Franse gedrochten ronrijden…
rwdftw zegt
Dat is wel met meer auto’s zo. Bijna iedere fabrikant heeft wel een tenenkrommend model.
Waar Tesla het wint ten opzichte van alle anderen is de integratie van het ecosysteem met superchargers en de efficiëntie. Met een Tesla kom je domweg verder op een kWh dan met bijvoorbeeld een i4. Die laatste monteert ter compensatie weer een grotere accu maar het resultaat daarvan is dat je weer langer moet laden.
invictus66 zegt
Dat denk ik niet. De kever is 65 jaar gemaakt in zo goed als dezelfde vorm. De wereld gaat nu veel sneller, ik zie dat niet opnieuw gebeuren.
pieterb44 zegt
Neen, dat denk ik ook niet. De ontwikkelingen, vooral op EV gebied, gaan enorm snel.
tortuga zegt
@mc96: als de model s of y ook 50jaar lang gebouwd gaat worden kunnen ze dat bij Tesla ook halen.
mc96 zegt
Inderdaad. Maar hoe groot schat je de kans dat dat gaat gebeuren? 😄
flutterby zegt
@tortuga: over 5 jaar zitten ze met de Y op 2-3 miljoen per jaar. Verkopen wordt geen probleem want er zit enorme marge op en kunnen fors zaken in de prijs.
dutchneon zegt
@Rob het is ook heel moeilijk voor VW om de sweet spot te raken betreffende mankementen…. te weinig mankementen en de dealers gaan failliet, te veel en de klanten pikken het niet langer en bestellen een Kia
Pascal zegt
Eerlijk gezegd verbaast me dat ook wel een beetje. Ik ben inmiddels wel benieuwd wanneer Tesla met nieuwe (volume)modellen komt. Toen ik in 2019 de Model 3 uitzocht was er nog niets anders. Ik heb er de grootste lol mee, maar zodra ik over een paar jaar toe ben aan iets anders, dan ga ik toch echt op zoek naar iets mooiers/luxers. Voor de range en het laadnetwerk ben je immers toch al niet meer gebonden aan Tesla en voor alleen de fantastische software doe je het ook niet, dus het aantal Tesla-USP’s daalt hard. In een Volkswagen ID.3 of 4 zal ik me uiteraard nooit vertonen, maar in een BMW i4 of die nieuwe 3-serie EV: écht wel!
autorijdert zegt
Dat is 1 van de manieren waarop jd ermaar kan kijken.
Echter Tesla heeft zich nooit als doel gesteld een soort Mercedes te bouwen.
Tesla richt zich vooral op de productie, en daarom zullen ze iedereen verslaan op prijs.
Jij hebt misschien het geld ervoor maar als Jan met de pet een Tesla ziet voor 30.000 euro en een vergelijkbaar model Volkswagen voor 40.000 euro dan zullen de meeste mensen kiezen voor een Tesla.
En het laadnetwerk blijft altijd een voordeel omdat dat onderdeel uitmaakt van de hele ecosysteem van de auto.
mashell zegt
Alleen die Tesla is geen 30k maar 50k (tendens stijgend). En dat laadnetwerk is niet echt een groot voordeel meer, Tesla heeft standaard plug en charge maar een pasje voor een paal houden is nou ook geen heksenwerk. Wat mij betreft is Tesla voorbij gestreefd door Kia en Hyundai en zijn Tesla wagens alleen nog interessant voor markten waar je afhankelijk bent van het Supercharger netwerk, wat in Nederland en Duitsland niet het geval is.
flutterby zegt
@mashell: met een gezin van 5 en een eGolf snap ik echt de waarde niet van Superchargers.. Wij rijden sporadisch heel Nederland door en de snellader bij McD is duidelijk favoriet.
karhengst zegt
Wat dat betreft gewoon een heel slimme opzet van Tesla. Je ziet dat VW maar ook Mercedes bezig zijn te schrapen wat ze kunnen op het interieur om de marges maar hoog genoeg te houden nu de elektrificatie hen zoveel kost en hun businessmodel in de war schopt.
Het is in deze race to the bottom die VW niet gaat winnen. Niet wanneer Tesla hen met hun back-to-basics design op staat te wachten aan de finishlijn.
VW lijkt echter een beetje z’n eigen grootste vijand te zijn, net als wat Mashell hierboven reeds stelt dendert de Koreaanse machine namelijk ook lekker door en bedienen ze straks met Genesis ook het luxesegment.
advandermeer zegt
Die productiecapaciteit van Tesla wordt voor 100% benut met modellen die uitstekende, industrie leidende marges opleveren. Wellicht als de productie van Berlijn en Austin goed op gang is, is een nieuw model te verwachten.
Er gaan geruchten dat er een tweede fabriek in Shanghai komt. Wellicht dat daar een kleiner model gebouwd gaat worden.
dutchneon zegt
@Pascal niet helemaal eens, de software van Tesla zit vrij goed in elkaar.. zo goed dat elke andere auto waar ik in stap een vrij grote teleurstelling is. Het begint al bij de reactietijd van de schermen van volkswagen en bmw. allemaal veel te traag, zeker als je gaat swipen op een kaart.
Pascal zegt
Ik schreef “voor alleen de fantastische software doe je het ook niet”, waarmee ik bedoel dat de software van Tesla fantastisch is, maar dat dit (voor veel mensen) niet een reden op zich zal zijn om voor een auto te kiezen.
potver7 zegt
Ik snap die verbazing niet zo. Ik ben zeker geen Tesla-fanboi (in tegendeel zou ik willen zeggen), maar Tesla loopt op een heleboel terreinen flink voor op de concurrentie, en het bedrijf is op een heleboel markten inmiddels een vaste waarde.
Maar goed, ik krijg meer het idee dat de opmerking bedoeld is om zich in te dekken tegen kritiek op tegenvallende omzetcijfers, dan dat Dies écht verbaasd is. Hij heeft namelijk al een paar jaar min of meer dezelfde boodschap.
flutterby zegt
@potver7: Dies en Musk zijn vriendjes. Over 10 jaar werkt Dies waarschijnlijk voor Tesla als COO of CEO.
Redrum zegt
Inderdaad, old auto heeft uiteraard zijn verdiensten en zal die in de toekomst nog wel hebben enkel is het nu wel duidelijk wat een prestatie Musk heeft neergezet. Dat moet je hem gewoon geven en de grootste kracht is het niveau van razendsnelle innovatie en dan bedoel ik niet het model uitzicht maar alles wat er rond zit.
W115 zegt
Met bouwkwaliteit Haag vw het verschil kunnen maken. Als de golf 8 een stap achteruit is dan vrees ik voor de ID reeks.
banderas zegt
@w115: Zelfs Audi maakt geen verschil meer met kwaliteitsgevoel. Q4 is ook 1 en al hard plastic.
pomoek zegt
Tja. Dan moet je het anders gaan aanpakken VW. Terug naar de wortels. Veel voor weinig geld in plaats van andersom.
degrotemuis zegt
Als bankstrateeg vind ik de keuzes van VW ook bijzonder. Je bent een gevestigd bedrijf met genoeg fans van je traditionele producten zoals ze zijn. Er ligt een hele markt voor je die de komende jaren gegarandeerd fors groeit, in ieder geval in Europa. En wat doe je? Je besluit zoveel mogelijk een slechte kopie te maken van de marktleider in plaats van je eigen pad te volgen. In een markt die nog groeit en genoeg ruimte biedt klinkt dat als de lastigste manier om marktaandeel te winnen. Natuurlijk wil je als merk ook niet voor de tweede keer afstevenen op een faillissement omdat je te lang modellen op dezelfde verouderde basis verkoopt, maar ik denk dat VW er niet meer was geweest als ze destijds in plaats van de Passat I en Golf I een kopie van de marktleider hadden uitgebracht.
mashell zegt
Hoezo kopie marktleider? De Model 3 is een D segment sedan, de ID.3 is C segment een Golf Sportvan maar dan elektrisch. Ik ben er wel van overtuigd dat VW bij de ontwikkeling teveel naar Tesla gekeken, ze doen ook Agile en dus krijgen ze ook Tesla kwaliteit en vertragingen.
BMWbankier zegt
Laat VW eerst maar eens de kwaliteit weer op orde krijgen. Die loopt momenteel ook achter op Tesla. Golf 8, ID3 etc. zijn zo slecht in vergelijking met Golf 7. Kwaliteit en een goede prijs en de verkopen komen vanzelf.
karhengst zegt
Nadat ze zelfs met het DSG-debakel, dieselgate en hun TSI-problemen nog altijd aan de top van de verkooplijstjes konden staan, denk ik dat ze dit wel een gecalculeerde keuze is geweest.
Wat ik me afvraag is waarom VW nog altijd geen elektrische station uit heeft gebracht. Als ze ergens het onderscheid mee kunnen maken op de Europese markt is het wel met een praktische familiebak in het Golf of Passat segment.
banderas zegt
“Wacht maar tot de grote merken EV’s gaan bouwen”, aldus reaguurders toen de Model S populair werd. En het was maar een hype. Al moet ik wel zeggen dat ik benieuwd ben hoe ze verder gaan qua modellen. Want men heeft nu steeds meer keuze uit goede EV’s voor de helft van de prijs.
audirs3 zegt
Ze lopen technologisch gewoon achter. Zelfs Hyundai/Kia hebben hun zaakjes beter op elkaar dan VAG
simon83 zegt
Ik denk dat Tesla al wel zijn koppositie kwijt is in het hoogste segment Ev’s. De Taycans, E-trons, en EQ doen het vooral in NL een stuk beter.
CYBRTRK zegt
Dat komt omdat de facelift model S en X nog niet leverbaar zijn in Nederland, in de USA (waar ze wel leverbaar zijn) doen de model S en X het nog steeds beter dan de Taycans, E-trons en EQ (op het gebied van verkopen en techniek)