Volkswagen is Tesla binnenkort al voorbij. Tenzij je aan het beleggen bent natuurlijk.
David versus Goliath-verhalen zijn altijd interessant. De underdog die de gevestigde orde even aanpakt. In gevallen gaat dat dan om Tesla. Het begon ooit met een omgekatte Lotus Elise en wat leuke tweets van Ome Elon.
Aantallen
Maar het merk heeft zeker sinds de Model 3 zulke enorme stappen gemaakt, dat je niet meer kunt spreken van een kleine speler in de markt. Niet alleen door wat het merk op de beurs doet, maar vooral als je kijkt naar de aantallen. In het segment waar Tesla wil opereren (hogere luxesegment), zijn dat zeer solide cijfers. Alfa Romeo en Jaguar zouden willen dat ze de aantallen van Tesla konden evenaren.
Dat ook Volkswagen een groter merk is dan Tesla, is evident. Maar volgens de Detroit News gaat het volgend jaar echt gebeuren. Dan moet Volkswagen voorbijgaan aan Tesla als het gaat om EV-verkopen. Dat kan nog weleens een heel erg spannende race worden. Voor 2021 is het de bedoeling dat 6-8 procent van alle Volkswagens een EV is. Afgaand op de verkoopcijfers van dit jaar, zou dat betekenen dat Volkswagen volgend jaar zo’n 745.000 EV’s moet gaan verkopen.
Volkswagen Tesla voorbij
Dan kijken we naar Tesla. Daar verwachten ze ook enorme groei. In dit geval zo’n 50 procent. Ze hebben afgelopen jaar net geen half miljoen auto’s verkocht. Met de beoogde groei kom je uit op, jawel, 750.000 exemplaren. Dat zit dus erg dicht bij elkaar.
Als Tesla een kleine vertraging oploopt ergens (niet ondenkbaar) en Volkswagen iets meer succes heeft dan dat ze zelf voorzichtig inschatten, dan is Volkswagen Tesla voorbij. Althans, als het gaat om de titel grootste EV-bouwer.
Volkswagen heeft met de ID.3 en ID.4 twee modellen in een klasse waar aantallen gemaakt kunnen worden. Tesla heeft ook nog een troef achter de hand met de Cybertruck. Die staat gepland voor het einde van dit jaar, alhoewel Elon Musk al aangaf dat de productie pas in 2022 echt van de grond zal komen. In de VS zijn grote pick-ups enorm populair én er zijn enorm veel aanbetalingen gedaan op de elektrische pick-up. Het gaat in elk geval een spannende race worden in 2021.
faithnomore zegt
We zullen zien. Ik vind het alvast droevig dat een bedrijf met de middelen die ze hebben niet beter kan dan vw. Id3 vs model 3. Prijsverschil is veel te klein in verhouding tot verschil in power / range / formaat.
Maar goed, leuk voor milieu als er daardoor meer mensen ev s kopen. Behalve in België, daar zitten we dankzij de Groenen binnenkort met zware toename in uitstoot door stilleggen kerncentrales.
boriske zegt
Dat de elektrische wagens veel te duur zijn is waar, maar die id.4 is toch 100 keer meer auto dan die Tesla? Die Tesla 3 was al ouderwets toen hij uitkwam, niets modern aan die wagen (design).
De grote fabrikanten zijn daar en dat zal Tesla zuur opbreken. Die power/range zijn cijfertjes en dat zal de kopers niet tegenhouden. Mensen willen echte auto’s en dat is iets wat Tesla nog steeds niet onder de knie heeft.
Pascal zegt
@boriske de panels van een VW zullen wat mooier aansluiten, maar ik zie niet hoe het verder ‘meer auto’ is. Aandrijflijn? Nope. Range? Nope. Interieur? Welnee dat is zeer spartaans in de ID’s. Performance? Nope. Supercharger netwerk? Nope. Autopilot? Nope. Software dan? Hell no! Veel plezier met je ID.4, ik rijd nog even met een dikke grijns door in die zogenaamd ouderwetse Model 3 van me.
bmwfe zegt
@Pascal: ik snap niet wat jij mooi vindt aan een model 3. Deze auto is proportioneel een complete misser. Afwerking is echt bagger. Ben blij dat wij er geen gekocht hebben.
Pascal zegt
@bmwfe zie bovenstaande; weinig zin om m’n auto steeds 3 dagen in te leveren voor software updates en elke dag met een trage en slechte user interface te moeten werken bijvoorbeeld. Recht van voren bezien is de Model 3 vanwege de lage neus gewoon niet mooi, maar vanuit elke andere hoek vind ik ‘t in de juiste uitvoering gewoon een knap ding. Kwestie van smaak uiteraard. Ik zal wel ontzettende mazzel hebben, maar de mijne heeft precies 0 issues met de afwerking. Ik heb persoonlijk aanzienlijk slechtere ervaringen gehad met de kwaliteit en service bij Audi… tsja, het kan verkeren.
Dutchdriftking zegt
@Pascal : Ik vind de Model 3 een lekker kontje hebben, maar verder ben ik er niet kapot van. Maar eerlijk is eerlijk, de ID3 en 4 zijn veel lelijker, hebben ook geen fijn interieur. En ere wie ere toe komt, de aandrijflijnen en netwerken van Tesla zijn ongeëvenaard. Als je een elektrische VW wilt met een knap interieur moet je een tweedehands Golf 7 kopen… Ik ben er niet voor in de markt, maar als ik elektrisch mocht/moest leasen staat de Model 3 boven de VW modellen…..
flutterby zegt
@dutchdriftking: over twee weken staat die Golf hier voor de deur!
barendbotje zegt
Feit dat je altijd je ID3/4 moet verdedigen? Nope, wat bij een Tesla wél het geval is, toevallig een g of h als eerste letter van je kenteken? Dan weet ik voldoende 😉
Dedude zegt
@Boriske ik heb echt. Enorm. Hard. Gelachen.
piebepost zegt
Dit moest ik echt 2x lezen om te geloven of het er echt stond.
knapzuur zegt
Ik vind de ID3 en ID4 maar geknutselde designs, de Model 3 misschien wat klinisch maar een stuk tijdlozer.
kas_par zegt
Smaken verschillen. Ik vind de ID’s er een stuk interessanter uitzien en de Tesla’s nu al ouderwets dus totaal niet tijdloos…
marcelve zegt
Gaap….
Tesla killers, Tesla kwaliteit niet goed, te duur, lelijk en ga zo maar door. Lelijk is een kwestie van smaak. Ik vind VW de uitstraling hebben van een volkswagen maar zogezegd; dat is smaak. Het zal Tesla opbreken horen we nu ook al jaren maar feit is dat Tesla de autoindustrie eigenhandig heeft veranderd. Lees maar een wat de topman van VW vind van Tesla.
Problemen? Die heeft de ID.3 ook meer dan genoeg nog afgezien van de initiele leververtraging van meer dan een half jaar omdat de software niet werkte Kwaliteit interieur van die ID.3 is veel hard plastic. Ga maar eens wat fora over de ID.3 lezen (geschreven door ID.3 eigenaren) over de problemen die men ervaart.
PS: ik ben een Tesla rijder en kon recent ivm wissel werkgever opnieuw kiezen en heb zonder te twijfelen weer een model 3 gekozen.
kas_par zegt
Hier een ID.3 rijder en op wat problemen met de software na dik tevreden. Paar jaar terug was een Tesla rijden echt een droom. Nu heb ik de Tesla geen moment overwogen en hoor eigenlijk bijna iedereen in mijn omgeving hetzelfde zeggen (niet altijd ten gunste van VW overigens hoor). Prijs speelt hier zeker ook een rol. Met de ID.3 heb ik voor minder geld een extreem complete auto, in vergelijk met Tesla waar ik dan het uitgeklede minimale model zou hebben.
En die kritiek over plastic interieur heb ik nooit begrepen. Ja, het is (duurzaam) plastic. Maar het ziet er prachtig uit. Zeker een stuk fraaier dan de slecht afgewerkte Tesla’s die ik tot zover gezien heb. Een houten paneeltje maakt een interieur nog niet mooi…. Het enige punt waar de (duurdere uitvoering van de) Tesla voor mij wint is uiteraard de software. Maar als ik zie hoe snel Volkswagen al zaken verbeterd aan de software heb ik er alle vertrouwen in dat dit het komende jaar ook goed komt.
kas_par zegt
Eens. De Tesla-fans nemen het je niet in dank af… maar de cijfers liegen niet. Als lease rijder begeef ik me in cirkels waar auto talk tamelijk belangrijk is en in mijn directe omgeving (werk en privé) is er eigenlijk niemand die de Tesla zelfs nog maar overweegt! Ikzelf ook niet, geen seconde (terwijl ik enkele jaren terug droomde van ooit een Tesla). Het zijn na een paar jaar al zulke gedateerde wagens en zeer onbetrouwbaar. De ene collega is nog steeds Tesla-fan, maar de ander klaagt steen en been over grote problemen. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in Volkswagen. Ook die reputatie is niet bepaald smetteloos, maar daar zijn na een half jaartje het merendeel van de initiële problemen al verholpen… en de grote software update moet nog komen!
Ik merk in ieder geval dat Tesla diens cult status voorbij is. Waar Tesla eerst interessant was om te rijden is het nu 13 in een dozijn fanboy werk…. Dat zie je hier ook wel waar de Testa fanatiekelingen hun bolides door dik en dun blijven verdedigen… (kom op mensen: het is maar een auto!)
Splash zegt
De anti-tesla mensen zijn alleen net zo fanatiek (om wat voor reden) als de Tesla fanboys….
mout zegt
Komt er ooit een boek met alle onvervulde beloftes door en over elektra VW?
20 jaar oud zijn ze al gauw
Robert zegt
@mout: waar je ‘VW’ zegt, kun je vrijwel elke andere dinosaurus uit de automotive industrie invullen, behalve Toyota misschien.
Je kunt over Tesla veel zeggen of vinden, maar ze hebben dit wereldje wel gigantisch weten op te schudden.
mashell zegt
@mout: zo doen precies hetzelfde als Tesla. De “beloftes” komen ze na maar wel wat later. Overigens vind ik sommige dingen die Tesla doet ook niet netjes. Bijvoorbeeld van alles beloven over Autopilot en dat dan brengen onder de noemer Full Self Driving zodat de klanten nog een keer mogen betalen.
dwfc zegt
Wat vindt u hiervan ???
https://insideevs.com/news/352610/tesla-pickup-truck-price-musk/
mashell zegt
@dwfc: dat vind ik oud nieuws. Trouwens de Model 3 werd ook gehyped voor $35.000. Het duurde nog heel voordat die goedkope versie die je niet wilt hebben er was.
camber24 zegt
@mout: bedoel je niet Tesla? Stikt van de loze beloftes en de vertraging daar.
Pascal zegt
@camber vertraging kennen ze zeker bij Tesla! Maar welke beloftes waren er precies loos?
net10 zegt
Tesla verkoopt in het dure segment opvallend veel auto’s. Er zullen de komende jaren steeds meer fabrikanten grote aantallen elektrische auto’s verkopen.
Ik waag me dus niet aan uitspraken dat VW Tesla dan voorbij is. VW is lekker bezig maar heeft last van veel kinderziektes in zijn erg haastig ontwikkelde nieuwe elektrische modellen.
Er komen ook steeds meer hele goede alternatieven op de markt.
wimof zegt
Made in Europe, al was het maar om onze burgers aan het werk te helpen / houden.
Charles Taycan 4S zegt
De VW- groep gaat helemaal los met EV’s. ID3 , ID4, Skoda, Porsche Taycan, Audi E-Tron… etc. En gewoon op de hoek van de straat te koop, je kunt gewoon je eigen auto inruilen en een goede aftersales en sales service…. Ze staan prima voorgesorteerd bij VW!👍😉
mopar zegt
@Charles Taycan 4S: Mocht ook tijd worden bijna een decennium nadat Tesla de EV markt openbrak…
Voorsprong door techniek was het bij Vag toch? ;)
Charles Taycan 4S zegt
Zeker mocht het tijd worden en dat hebben ze dan ook mooi gedaan met wellicht wel de beste EV irl die er op de markt sinds 2019 te koop is bij een uitstekende dealerorganisatie. Hij staat hierboven als banner afgebeeld en bij mij in de garage!😜👌Topauto!
Jack zegt
Als het de beste is in EV dan heb je helemaal geen dealers meer nodig. Druk op de knop, betaal met Ideal en vervolgens komt je EV autonoom naar je toe.
Charles Taycan 4S zegt
@jack, dat is wellicht de toekomst! Maar dat hoeft van mij persoonlijk niet hoor.😉
mopar zegt
@Charles Taycan 4S: Haha touche maar dat is heel leuk voor je. Dat het de beste EV is…terwijl die qua efficiëntie nog moet onderdoen voor een 1st gen Model S.
https://www.caranddriver.com/news/a30199684/porsche-taycan-ev-range/
Dat is natuurlijk wel een tikkeltje beschamend voor een merk dat er bijna 10 jaar over heeft moeten doen een fatsoenlijke EV te bouwen.
Over de aftersales spreek ik je niet tegen hoor, een Tesla komt er bij mij ook niet snel in. Ik blijf het liever bij m’n Duitse en Amerikaanse V8’en houden. Rijden zolang het nog kan ;)
Charles Taycan 4S zegt
@mopar, geniet er nog van zolang het nog kan , een V8 is en klinkt geweldig! Wbt de efficiëntie vd Taycan, die is in de praktijktesten van journalisten en eigenaren worldwide meestal beter dan men opgeeft zoals eigenlijk altijd bij Porsche het geval is. Ook vermogensopgave van Porsche vallen meestal bij testen hoger uit. Men is altijd voorzichtig bij Porsche met hun opgaven. Kijk ook maar even op Youtube bij Bjorn Nyland naar zijn test filmpjes over de Taycan…. Pas op, wellicht koop je er zelf nog een!👍😉
mopar zegt
@Charles Taycan 4S: Haha was dat maar zo’n feest Charles! Helaas ben ik op het moment nog een nette studieschuld (twv een leuke 992) aan het terugbetalen. Zodra dat klaar is komt er wellicht wat leuks idd. Maar dan zou ik persoonlijk toch wel voor een laatste middelvinger richting de milieulobby gaan ipv een EV 😉
Charles Taycan 4S zegt
@mopar, het zij je gegund!😉👍
Charles Taycan 4S zegt
@mopar, kijk hier maar even naar. Vergelijking ook van efficiëntie tussen Porsche en Tesla…. scheelt nauwelijks.😉👍 https://m.youtube.com/watch?v=VB24iJbusgQ
mopar zegt
@Charles Taycan 4S: Scheelt “nauwelijks”…van de beste EV ter wereld (in jouw woorden) had ik persoonlijk toch wel wat meer verwacht ;)
Trouwens die Björn die je gelinkt hebt heeft net een nieuwe Model S Plaid met 1000pk gekocht (check de recente video van 3 dagen geleden), toch apart als hij zo laaiend over de Taycan was. En ik weet zeker dat het voor hem geen kwestie van centen is 😉
mopar zegt
@mopar: sorry, 1100pk en een 0-100 tijd die een Taycan Turbo S doet verbleken 😝
Charles Taycan 4S zegt
@mopar, goed dat je de video bekeken hebt van Bjorn. Zo heb je zelf kunnen zien dat in de praktijk de Porsche beter presteert en de Tesla meestal minder zodat de verschillen minimaal zijn. Wbt die Plaid, eerst zien dan geloven, voorlopig papieren Tesla schattingen….😜 ps, ga een keer een proefrit maken in een Taycan…. verkocht!😉👍ps, al zou de Tesla 2.000 pk hebben, ik hoef hem niet. Mn vanwege de matige bouwkwaliteit, slechte serviceorganisatie en het design. Maar wens eenieder die er daadwerkelijk eentje koopt en er niet alleen over droomt of praat er veel plezier mee!👍 Voorlopig worden er worldwide veel Tesla’s ingeruild op Taycans…😉
mopar zegt
@Charles Taycan 4S: Ik kijk al jaren zijn video’s! Vanaf dat hij koude testen deed in zijn model X. Daarom weet ik ook dat in dit vergelijk de tesla qua efficiëntie toch echt superieur is 😉 Maar goed, eerst zien dan geloven maar. Dan kom ik er wel op terug nadat hij zijn Plaid binnen heeft. Wordt vervolgd dus!
wimof zegt
Vag is al jaren vervangen door Volkswagen AG en het Audi’s slogan.
mopar zegt
@wimof: En waar denk je dat VAG voor stond?
wimof zegt
Kan zijn en is zelfs zo, maar toch wordt VAG niet meer gebruikt op geen enkel document
superfunky zegt
@mopar: en wat is precies de logica achter deze redenering? In dat decennium heeft Tesla nog nooit $1 operationele winst gemaakt.
Fabrikanten doen geen grote investeringen in nieuwe technieken zonder de business case dat ze er geld aan verdienen. De BC van de Muskias is al jaren het vermarkten van zijn bedrijf en het oppompen van de koers zodat er voldoende kapitaal is om de verliezen op de verkoop te compenseren. Toegegeven, dat doet hij briljant.
Wat doen onze Duitse vrinden (zo ook Merc en BMW)? Die onderzoeken de marktvraag, komen pas als er volume begint te ontstaan en bouwen ondertussen in rustig tempo aan platformen waar je tientallen modellen op kunt zetten met een fatsoenlijke profit.
De prijzen worden pas bij de finish uitgedeeld en niet bij de start.
In 2022 ga je overigens zien dat de markt nog te vroeg is geweest met opschalen, want de verwachting is momenteel dat er een aanzienlijke overcapaciteit gaat zijn tov de vraag naar full-EV. Zo snel kan dat gaan. Ook Tesla gaat meemaken dat de productie niet volledig benut gaat worden en als dat bedrijf ooit winstgevend wil worden (maar ik betwijfel of dat een doelstelling is), dan laten ze die Duitse fabriek beter dicht. Het zal hun duurste productielocatie blijken te zijn die als een molensteen om de nek komt te hangen terwijl de output niet nodig is om aan de vraag te voldoen.
Nu komen de fanboys weer om mij af te fakkelen en ze hebben de ballen niet om toe te geven dat alles wat ik in 2020 hier heb gepost, 100% is uitgekomen, maar dat is prima, ieder zijn ding.
Hoe weet ik dat Tesla overcapaciteit gaat zien? Nou, da’s vrij simpel. Men neme de huidige capaciteit, de geplande capaciteit in Berlijn en Texas, de full-EV verkopen wereldwijd voor de komende 3 jaar en het marktaandeel dat in rap tempo in elkaar jankt en wat zien we dan? Een capaciteit die 3x de vraag kan voldoen. Ik ga niet alles voorkauwen, maar 750k sales in 2021 verondersteld een marktaandeel van 16% (er worden dit jaar 4,7 mio EV’s verkocht, hetgeen al een mega prestatie zou zijn voor de industrie). Die 16% is enorm optimistisch aangezien ze hier maar net boven zaten in 2020 en het Duitse geweld ze vol raakt.
We gaan zien hoe het feest afloopt, maar ik voorzie iets met hardlopers en doodlopers. Maar ze waren wel lekker de eerste en de belastingbetaler heeft miljarden betaald voor die eer. Dat mag dan in een tegeltje op de muur.
mopar zegt
@superfunky: Operationele winst is heel leuk maar de investering die Tesla heeft moeten doen is toch wel even wat groter dan bijvoorbeeld een VW (dat zijn winst/verlies ook kan spreiden over een gigantisch concern dat niet alleen personenwagens bouwt).
Een merk vanuit het niets opbouwen gaat nu eenmaal veel meer geld kosten dan een nieuw model introduceren. Alles van de kantine juffrouw tot fabrieken en de showrooms moeten initieel betaald worden. Dat zijn kosten die de Duitsers niet hebben. Koppel dat met het stigma en de angst die men in het begin van de 2010’s had om elektrisch te gaan rijden en het is niet verassend dat er geen winst gemaakt werd.
Over onze Duitse vrienden heb je wel gelijk, die hebben mooi de kat uit de boom wezen kijken en spelen er nu handig op in. Maar als je gaat ontkennen dat Tesla EV rijden niet sexy heeft gemaakt dan heb je het toch aardig mis. Want als je kijkt wat er voordien aan EV’s te koop was (1st gen Nissan Leaf en een Elektrische Focus met amper 100km range) zou er nu nooit zo’n ommezwaai geweest zijn.
Over business case gesproken, feit blijft dat als Tesla geflopt was we nu nog lang niet zo ver aan de elektrificatie zouden zijn als dat nu het geval is. Zelfs nu zijn de Duitsers nog bang om helemaal over te stappen.
superfunky zegt
@mopar: allemaal waar, maar ik reageerde op jouw post:
@Charles Taycan 4S: Mocht ook tijd worden bijna een decennium nadat Tesla de EV markt openbrak…
Voorsprong door techniek was het bij Vag toch? ;)
En ik leg je uit waarom VAG niet zo heel veel haast gehad heeft (zoals niemand niet). Het gaat niet om de eerste zijn.
dwfc zegt
Vergeet ook niet dat de EU verplicht om de switch te maken !
Pascal zegt
@superfunky “oppompen van de koers om verliezen op de verkopen compenseren”? Tesla draait geen ‘fatsoenlijke profit”? Een kleine reality check: Tesla verdiende afgelopen jaar gemiddeld $3,029 per auto (PPV); dat is meer dan Audi, waarbij Tesla (o.a. vanwege de software) het potentieel heeft om zelfs richting Apple-esque marges door te groeien. Ze investeren hard ja, getuige het operationeel resultaat, maar dat lijkt me érg vanzelfsprekend bij een nieuwkomer. De rest zal ik maar niet eens op in gaan.
dwfc zegt
Wil je er ook de milieu credits afhouden alvorens de berekening te maken.
Die zullen in 20 dicht de 800 miljoen benaderen !
Heb je het Ebitda resultaat genomen of het resultaat belasting genomen …
flutterby zegt
@superfunky: die vraag is er wel en Tesla is de enige die aan hun EVs genoeg verdient om de prijs te verlagen om meer kopers aan te trekken. Zeker straks met de Europese Y en Cybertruck.
superfunky zegt
@flutterby: damned! da’s een interessant business: “genoeg verdienen om de prijs van je product te kunnen verlagen!”
En waar is de profit dan? De zegen van boven of zoiets?
Geloof je echt nog in sprookjes? Tesla verlaagt prijzen om tegen concurrentie op te boxen en om in bepaalde markten te kwalificeren voor incentives waar kopers anders niet voor in aanmerking komen, ergo, Tesla dan geen auto meer verkoopt in die markt.
Dat is de enige reden voor de verlagingen en geen andere. Maar blijf vooral nog even geloven dat ze verdienen aan de verkoop van hun EV’s, dan spreken wij elkaar in de loop van 2021 weer als de inkomsten uit credits verkopen verleden tijd zijn en ze wederom niet alleen operationeel, maar ook onderaan de streep verliezen rapporteren. Ik pak de popcorn er alvast bij, het wordt een prachtig jaar op AB! ;)
dwfc zegt
Zo is het idd,
Tesla is de pionier, zonder discussie, maar heeft zijn verkoop de laatste 5 jaar zien aanzwengelen door fiscale stimulansen van regeringen en inkomsten kunnen opschalen door de milieu credits.
Beiden zijn een eindigend verhaal …
Tel maar uit hoeveel wagens Tesla nog verkocht heeft in NL in 2020 tov 2019 nu de fiscale stimulans minder is.
dan spreken wij elkaar in de loop van 2021 weer als de inkomsten uit credits verkopen verleden tijd zijn en ze wederom niet alleen operationeel, maar ook onderaan de streep verliezen rapporteren. Ik pak de popcorn er alvast bij, het wordt een prachtig jaar op AB! ;)
Pascal zegt
Een goede aftersales verschillen de meningen over zullen we maar zeggen :) maar verder staan ze inderdaad prima voorgesorteerd. En laten we eerlijk zijn, zo’n prestatie is dat niet wanneer je kijkt hoe groot ze zijn en hoe diepe zakken ze hebben.
monsieurleloure zegt
@charles taycan 4s ,
Die aftersales en service is ook hard nodig als je een EV op de markt slingert die verre van af is.
wimof zegt
Spreek je nu over Tesla?
Charles Taycan 4S zegt
@wimaf, ik denk dat hij het idd over Tesla heeft, spontaan afvallende bumpers, rondvliegende panoramadaken etc etc….
Pascal zegt
@Charles verdiep je voor de grap ook eens in de terugroepacties die VAG al op haar naam heeft. Je zult dan tot de ontdekking komen dat geen enkel automerk vrij is van lullige foutjes.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, i know, heb mijn hele leven in de automotive gewerkt…. Maar je hoeft Tesla voor mij niet te verdedigen hoor. Knap wat de firma Tesla bereikt heeft afgelopen 10 jaar op EV gebied en mn Superchargernetwerk , echter persoonlijk hoef ik er geen met name vanwege de mindere bouwkwaliteit ,het serviceapparaat en het design. Maar ik gun ieder hier er veel plezier mee!😉👍
Pascal zegt
@Charles ik probeer slechts wat nuance aan te brengen in de soms wat eenzijdige en selectieve discussie ;)
mt03 zegt
@Pascal: VW en de zuster en dochtermerken zijn op ev gebied zwaar overgewaardeerd. M’n id3 krijgt een software update, versie 2.0. Ben hem 3 dagen kwijt😂😂. Versie 2.1 komt er ook aan. Ik stelde voor om deze af te wachten en de update in 1x te doen. Kan niet, teveel kansen op nieuw bugs. Ben hem dan weer 3 dagen kwijt???
By the way. Over the air updates duurt bij vag nog zeker 2 jaar!!!! Uit betrouwbare bron.
Maar als m’n id3 wordt ge-update krijg ik wel vervangend vervoer (geen ev) 😂😂😂
Pascal zegt
Tesla is op EV gebied inderdaad vooralsnog gewoon heer en meester, hoe je het ook wendt of keert. Leuk dat jij ze allebei voor de deur hebt staan, geeft je wel een perfect vergelijk uit de eerste hand.
jeroen90 zegt
Update van de ID.3 naar 2.0 duurt zo’n 8 uur. Vervolgens duurt de update naar 2.1 maar 2 uur en dan is die ID.3 geschikt voor OTA updates. Er zijn al updates aangekondigd door VW waarin ze aankondigen o.a. de laadsnelheid te verbeteren. Dus jouw bewering dat het 2 jaar duurt van jouw “betrouwbare bron” is klinkklare onzin.
mt03 zegt
@jeroen90: oh nou als jij het zegt dan zal het wel zo zijn, denk ik. Waarom moet ik hem dan, oké dan, 2,5 dagen daar laten? Ik ga klagen.
mt03 zegt
@jeroen90: ja en testen en zeker stellen etc etc. Oké Totaal 2,5 dagen. Ik verzin dit niet. Ik zou willen dat je gelijk had
kas_par zegt
Euh? Ik moest zelf vragen om de 2.0 update… Dealer deed deze liever in één keer naar 2.1 straks. Dus dat kan prima in één keer. Ligt dus aan de lokale garage dat het niet zou kunnen, niet aan Volkswagen. En over the air updates pas over twee jaar? Bijzonder, had vorige week nog een over the air update in m’n ID.3. Verliep heel snel en zonder problemen. Dus die betrouwbare bronnen van je zijn niet heel erg betrouwbaar 🤦♂️
monsieurleloure zegt
@wimof
Als je regelmatig Kassa kijkt op tv kom je er vanzelf achter welk merk ik bedoel…
wimof zegt
Je zal me toch moeten helpen, ik woon in België in het franstalig landgedeelte met een Waalse partner en dus kijken we naar de franstalige netten.
monsieurleloure zegt
@wimof
Caissière wordt het voor jou dan.
Charles Taycan 4S zegt
Ik heb al jarenlang uitstekende ervaring na 4 Porsches met hun dealerorganisatie en service. Die is van het hoogste niveau van alle merken die ik gereden heb kan ik uit eigen ervaring zeggen. Heb nu de Taycan 4S en deze is tot nu toe perfect! Rijdt als een straaljager!😜👌
monsieurleloure zegt
@Charles Taycan ,
“Ik heb al jarenlang uitstekende ervaring na 4 Porsches met hun dealerorganisatie en service. Die is van het hoogste niveau van alle merken die ik gereden heb kan ik uit eigen ervaring zeggen. Heb nu de Taycan 4S en deze is tot nu toe perfect! Rijdt als een straaljager”
Je mag eigenlijk niets anders verwachten van een merk waar de winstmarge op een auto zeer hoog is.
Dan lopen ze automatisch wat harder voor je .
Charles Taycan 4S zegt
Mogelijk, in mijn ogen en met mijn automotive ervaring een zeer strakke organisatie is mijn ervaring.
dutchneon zegt
WHahahaha ja je word elke keer tot op je hemd uitgekleed…. financeel althans.
Je snapt ook dat dat voor 99% van de nederlanders niet te betalen is zo’n Porsche ;)
piebepost zegt
Nou hè hè, het heeft even mogen duren maar daar zijn ze dan eindelijk.
superfunky zegt
@Charles Taycan 4S: exactly!
moveyourmind zegt
Wordt een mooie wedstrijd tussen die twee.
De één levert zijn auto’s veel te vroeg met allerlei problemen en de af en de ander veel te laat omdat er allerlei problemen zijn.
Lijkt wel amateurvoetbal, waarbij de één het veld op rent terwijl hij nog maar half aangekleed is, en de ander nog in de kleedkamer zijn sokken aan zit te doen terwijl de wedstrijd al begonnen is.
pindakoning zegt
@moveyourmind: in het land der blinden is één oog koning
moveyourmind zegt
Dat wel.
Maar zoals Johan Cruyff ooit zei:
Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.
lekkerlinksrijden zegt
En dan is daar Hyundai/ Kia, daar verwacht ik komend jaar veel meer van
Rick-dos zegt
Zou zomaar de automotive variant van de Samsung en Apple oorlog kunnen worden.
De één moet het vooral hebben van de hype van blindstarende fanboys en de ander moet het vooral hebben van de gemiddelde normaal denkende consument.
Pascal zegt
Die hele Apple/Samsung discussie is ook een mooie ja. Wordt toch vooral veroorzaakt doordat iedereen zichzelf als de rationeel denkende ziet (cognitive bias, hebben we allemaal), en vervolgens moet de groep andersdenkenden worden overtuigd van zijn/haar foute keuze. De wereld zou imho een stukje gezelliger zijn als dat laatste niet nodig was, en iedereen gewoon lekker zou kopen wat ie zelf leuk vindt.
pindakoning zegt
@Rick-dos: tenzij ze er een Audi/Porsche logo opplakken.. Apple vd Apple
degrotemuis zegt
@rick-dos Wel benieuwd welke fabrikant dan wat is. Tesla is hype koning zou je zeggen en heeft trouwe fans. Dus Apple. Maar VW dan? VW belooft al jaren een Tesla killer met een VW kwaliteit dashboard en bediening, betere range, praktischer, betere aftersales etc. Ook wel een aardige hype gemaakt. Na de eGolf is de ID serie qua dashboard een flinke stap terug qua kwalteitsuitstraling en user friendliness. Dat doet Ford zelfs beter en die staat toch bekend om de op zich degelijke, maar ook plastic dashboards. De ID.3 werd later en nóg incompleet geleverd. En dat ging verder dan alleen wat missende Features, zoek maar eens op 12v issues bijvoorbeeld. De ID.4 heeft ook een centraal scherm dat regelmatig hangt. Dan nog laadsnelheden en range die tegen vallen in de praktijk en in de ID.3 de blunder dat het een vierzitter wordt met de grootste accu. En aftersales dan? Mensen met issues die horen dat ze eerst meer problemen moeten hebben voor de update geautoriseerd wordt getuigt ook niet bepaald van goede aftersales. Onderdelenvoorziening beter bij VW dan? Nope, het schijnt voor VW nogal onmogelijk te zijn om winterbanden te leveren voor de ID.4 Max. Diverse acessoires zijn ook niet leverbaar. Klinkt als een tweede Apple, of is dit de note 7 fase van VW?
jvthof zegt
Tesla vertraging en VW weer een software probleempje en ze komen beide rond de 650.000 uit… voorspelling
rwdftw zegt
Ze opereren duidelijk in een verschillend segment. Een Tesla begint bij 50K en gaat door tot ver over de 100K. Volkswagen begint onder de 38K. Daar zit wat minder marge op maar het verkoopt wel meer. Volkswagen steekt beter in elkaar (panel gaps iemand?), maar ze hebben de grootste moeite met datgene wat Tesla weer heel goed kan. En dat is de software. Ook zijn ze nog niet zo efficient als een Tesla. Je hebt meer accu nodig voor hetzelfde bereik, plus ze zijn begrensd.
Eind 2019 was de Model 3 ook zo ongeveer de enige EV die je kon krijgen met 4% bijtelling. Als ik nu op autoweek kijk dan zijn er 228 modellen beschikbaar. Dus het is wel logisch dat Tesla enorm gaat inleveren. Ze hebben geen model wat tussen de 35 en 50k opereert.
Pascal zegt
Goede samenvatting denk ik. VAG is zo groot, en heeft van huis uit al zo’n goed netwerk, dat ze het stokje in aantallen nu zeker gaan overnemen van Tesla. Neemt niet weg dat er voor Tesla nog een prachtig mooi stuk van de taart overblijft en dat het voor ons als consument heel gunstig is als er een eigenwijze EV-pionier blijft die toffe innovaties de wereld in blijft schieten, ongehinderd door enige legacy of andere conventies. Ik zie Toyota en de Koreanen ook graag verschijnen, (de Chinezen gun ik het niet zo) zo valt er straks écht veel te kiezen.
dwfc zegt
De Tesla batterij technologie blijft ook niet eeuwig aan de top !
Van innovatie gesproken; laat ons hopen dat onderstaande ons te wachten staat.
Goedkoper,groter bereik, sneller laden !
https://www.installatiejournaal.nl/energie/nieuws/2021/01/nieuwe-autobatterij-laadt-400-km-in-10-minuten-10111859?_ga=2.129324364.1734855980.1612097718-71377673.1612097718
mashell zegt
Qua efficiency van de aandrijflijn (waarom vonden we dat bij brandstof auto’s niet zo belangrijk?) zit er maar weinig verschil tussen tussen de ID.3 en de Model 3.
porker zegt
Totdat de batterij leeg is
dijan zegt
DEnk dat Vag de software wel in de komende maanden zal oplossen. Daarentegen bouwt Tesla zijn autos nog steeds na 8 jaar slecht. Tesla heeft best wel de tijd gehad om dat te verbeteren en nagelaten .
Pascal zegt
@dijan men zou zich ook kunnen afvragen waarom een bedrijf met hele diepe zakken wat al 100 jaar meedraait in de automotive een EV lanceert die het softwarematig zo keihard aflegt tegen een Amerikaanse nieuwkomer. Nogal onnodig en een flinke blamage als je het mij vraagt, zeker als je bedenkt dat ze het spelletje al 10+ jaar bij Tesla konden afkijken.
mashell zegt
Het probleem is juist dat ze van Tesla wilden afkijken. Ze hebben heel het infotainment systeem omgebouwd naar meer gecentraliseerde systemen (gelukkig niet helemaal het single point of failure van Tesla) en dat sterk beveiligd. Als ze in de ID3 hetzelfde ECU pakket als in de Golf 8 hadden geplaatst was het veel eerder klaar geweest en had het ook een grotere functieomvang gehad.
baserace zegt
Kan best zijn dat VW Tesla inhaalt maar als ik nu een EV zou kopen zou ik toch echt voor Tesla kiezen… Veel efficiëntere aandrijflijn en een goed supercharger netwerk… niet onbelangrijk als je auto wil gebruiken waar ie voor bedoeld is…
Pascal zegt
Ik kan ‘t je van harte aanraden. Zo’n Model 3 stuurt ook nog eens verrassend leuk, heeft standaard alle luxe aan boord incl. een top-of-the-line geluidsinstallatie en die aandrijflijn is een feest. De software is op een totaal ander niveau dan de ‘collega’ automerken en autopilot is uiterst ontspannen op lange ritten. En dan heb je onderweg nog overal die handige superchargers. Met afstand de leukste auto die ik tot nu toe heb gehad (en ik kom uit een BMW 3-serie).
kas_par zegt
Dan ben je naar mijn ervaring de uitzondering. Ik hoor bijna niemand meer de Tesla überhaupt nog overwegen (behalve de fanboys wanneer ze hun huidige Tesla moeten vervangen). Op dit moment zijn met name de Kona en ID.3 populair. Zeker óók vanwege de prijs. Want voor hetzelfde geld heb je bij Tesla het uitgeklede absoluut minimale model tegenover de meest aangeklede uitgebreide variant bij de collega automerken…. Voor mij was de keuze makkelijk, zeker nu de belasting voordelen niet zo gunstig meer zijn voor de hele dure auto’s. Hier staat nu de ID.3 voor de deur. Dik tevreden mee en heel blij dat geen Tesla is…
lotuselises2 zegt
Ach dat is bij Tesla ook al aan de gang sinds de oprichting
dwfc zegt
Dat Tesla meer wagens zal verkopen is een feit! Ik ben er zelfs zeker van.
Als je weet dat in 2018 een totaal van 70.5 miljoen wagens is geproduceerd ligt er nog een heel aantal voor de boeg. De transitie is nog maar in het prille beginstadium.
Maar de vraag is, zal Tesla zijn marktaandeel kunnen behouden … dan zeg ik nee, Daar ben ik ook zeker van !
In 2019 zijn er wereldwijd 1.26 milj ev wagens verkocht.
Tesla verkocht er 367.000 van of een marktaandeel van afgerond 30 %
https://mijnelektrischeauto.nl/wereldwijd-1-2-miljoen-elektrische-autos/
Charles Taycan 4S zegt
Even een aanvulling ter info over Volkswagen AG:
Porsche Automobil Holding SE, veelal afgekort tot Porsche SE, is een Duitse beursgenoteerde holding, opgericht in 2007. Het is grootaandeelhouder in en heeft voor meer dan 50% zeggenschap over Volkswagen AG, een van ’s werelds grootste autoproducenten.
mashell zegt
Heb je dat van wikipedia? Want door het “VW Gesetz” kan niemand meer dan 20% van de stemrechten uitoefenen. Dus Porsche SE (dat is de familie Porsche) heeft niet echt 50% zeggenschap. De echte baas bij VW is het land Niedersachsen.
Charles Taycan 4S zegt
De Familie Porsche heeft het uiteindelijk voor het zeggen daar….
mashell zegt
Nee, uiteindelijk kan het bundesland Niedersachsen alles tegenhouden. Dat is een speciale constructie vanwege de werkgelegenheid. Volkswagen is de grootste werkgever van Niedersachsen. De familie Porsche zal zich er mee tevreden moeten stellen dat ze het grootste deel van de dividenden krijgen.
flutterby zegt
Tesla heeft capaciteit voor 1 miljoen auto’s en dit jaar komen er nog twee fabrieken bij. Als ze de 1 mil in 2021 niet halen ben ik teleurgesteld. Daarnaast was Musk duidelijk in de kwartaalmeeting en benoemde voor 2021 ruim boven de 50%. Het doel van 50% groei was voor de komende jaren.
dwfc zegt
Wat is dit nu weer ???
https://insideevs.com/news/352610/tesla-pickup-truck-price-musk/
Dutchcarwizard zegt
Goed te horen dat VW weer wat vooruitgang boekt.
frank2b zegt
Volgens mij verkoopt Volkswagen nu al meer EV’s dan Tesla in Europa.
melcon zegt
https://www.groen7.nl/zo-staat-het-ervoor-met-de-verkoopcijfers-van-evs-in-europa/
superfunky zegt
@frank2b: exactly
Curacars.com zegt
Die 750k is express door Tesla laag ingeschat. Waarschijnlijk komen ze boven de 1miljoen uit. En dan is dat nog zonder eventuele productie in Berlijn en Texas. In 2022 zullen die 2 fabrieken ook 300k ieder produceren. Denk dat VW nog genoeg problemen zal hebben om de benodigde batterijen te bemachtigen.