Een Volkswagen techneut bekende vandaag schuld in een strafzaak rondom dieselgate. Maar het lijkt slechts de inleiding te zijn van nog meer samenpakkende donkere (roet)wolken boven de Wolfsburgse gigant.
In Amerika staat James Liang momenteel voor een federale rechter om zich te verantwoorden voor zijn rol in het maken van de gewraakte sjoemelsoftware. De 62-jarige Liang werkt al decennia voor Volkswagen, aanvankelijk in Duitsland en sinds 2008 in de Verenigde Staten.
Volgens de Amerikaanse overheid maakt Liang deel uit van een groep samenzweerders die tien jaar lang bezig zijn geweest met hun stinkende diesels zaken. De aanklagers claimen volgens Bloomberg dat Volkswagen praktisch vanaf het begin van hun ‘clean diesel’-programma ervoor gekozen heeft niet te proberen om te voldoen aan de Amerikaanse emissie-normen, maar in plaats daarvan de kluit te bedriegen. Liang heeft al aangegeven dat hij schuld bekent:
“I know VW did not disclose the defeat device to U.S. regulators in order to sell the cars in the United States. That’s what makes me guilty.”
Voor Liang is de zaak een persoonlijk drama. Hij kijkt tegen een maximale boete van 250.000 Dollar aan en een potentiële celstraf van vijf jaar. Maar ook voor de rest van het Volkswagen-concern is het zeer slecht nieuws dat de aanklager het woord samenzwering zo duidelijk in de mond neemt. De mogelijkheid om heel dieselgate af te doen als een actie van een klein groepje werknemers lijkt hierdoor aanzienlijk kleiner te worden. Zeker ook gezien de interessante emails die de aanklager in handen heeft tussen Liang en meerdere andere werknemers. In deze emails beschrijven ze de sjoemelsoftware met termen als ‘cycle beating software’, ‘emissions-tight mode’ of -jawel- ‘acoustic function’.
In een email van september 2013 schrijft een medewerker van Liang hem over de voorbereiding van een emissietest:
“If this goes through without problems, the function is probably truly watertight! ;.)”
Dit schetst toch wel het duidelijkste beeld tot nu toe hoe opzettelijk er naar een weg langs de regels is gezocht. Tevens wordt Volkswagen ook kwalijk genomen dat toen de eerste vragen kwamen over afwijkende waardes, er eerst een poging is gedaan de fraude te verdoezelen.
UPDATE 10-09-16: Zojuist is bekend geworden dat Liang schuld bekend heeft en volledige medewerking aan het onderzoek heeft toegezegd.
UPDATE 25-08-17: Liang is veroordeeld tot 40 maanden cel en een boete van 200.000 Dollar.
keeper1 zegt
Zouden we hier een soap van kunnen maken?
rob636 zegt
@keeper1: geen twijfel over mogelijk. Ja
peug206 zegt
@keeper1: zelfs wel een apart blog.
Dutchdriftking zegt
@keeper1: Er komt vast een film…..
johan_schipper zegt
@keeper1: Is het dat nog niet dan?
martinus zegt
Het is niet alsof VW met de herkenning op basis van versnelling het enige stoute jongentje was in de klas.
VW’s probleem is dat de Juf in Amerika gewoon strenger en slimmer was dan in Europa.
Hier kon VW gewoon lekker ‘de test verslaan’ met een ‘defeat-device’ en wist het dat de overheid liever blind, dan optredend is. Hetzelfde hebben vele andere merken in Europa ook jarenlang probleemloos gedaan. Fiat met een 22 minutentimer in hun software, en Opel met de NOx activatie alleen bij laboratorium temperatuur.
In de VS gaat VW mooi keihard nat, in Europa lijkt er niets aan de hand. Nieuwe software en een placebozeefje en het mag de weg weer op. Alles om de ‘papieren werkelijkheid’ van minder CO2 uitstoot te realiseren.
super zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
syncro51 zegt
Dit is vw niet gegund
mout zegt
@syncro51: Ik gun een bedrijf dat jarenlang beleid maakt van gerichte manipulatie van de regels dat de onderste steen bovenkomt. Dat kan best duur zijn, maar als ze wegkomen met een half-schoon schip zal de cultuur niet veranderen. Tot nu toe zijn er minstens 20 momenten geweest waarop VW een deel bekende, maar zichzelf verder schoon pleitte (‘een handjevol ingenieurs’. ‘Alleen de 2.0TDI’, ‘Alleen in USA’, ‘Alleen die modeljaren’, ‘alleen VW’, ’top wist van niks’, enz….).
Elk van die halve bekentenissen bewijst dat er nog geen interne motivatie is om echt te veranderen.
En het feit dat er nu na een vol jaar nog steeds verse bekentenissen opduiken leert, dat er nog geen reden is om aan te nemen dat het ooit goed komt.
Ik gun een merk dat oprecht vasthoudt aan pogingen om de boel te flessen wel dat het tegen de muur eindigt.
martinus zegt
@mout: Dat is wel een heel donkere insteek.
Zeker als dat ’tegen de muur staan’ alleen voor VW toewenst.
Al zijn de verhullingsmethoden van andere merken net iets anders geweest, de praktijk uitstoot van vele Europese turbo diesels, is minstens net zo giftig geweest.
Tonnie zegt
@martinus: liegen over het verbruik is één, maar uitstoottests manipuleren met speciale software is toch wel iets heel anders. Ik ben het wel met @mout eens.
goodolddays zegt
Ach EU kan wel gaan zitten zeiken over boetes, zodra het om dreigt te vallen zal Duitsland het redden en kan uiteindelijk de rekening betalen. Wij dus, let maar op.
granlusso zegt
@goodolddays: Ga jij maar weer thuis lekker klagen op verjaardagen over hoe slecht het land en Europa het doet en hoe we allemaal genaaid worden, vervolgens nog anoniem je gal spuwen op Facebook en je weekend is weer gevuld, nietwaar?
goodolddays zegt
@granlusso: natuurlijk, gelukkig ben ik niet zo naïef als jouw. Jij gelooft zeker alles wat uit de EU-pr molen op het nieuws gezegd wordt? Nee er is geen vuiltje aan de lucht in Nederland en Europa, ben blij dat jij fijn slaapt snachts zonder ook maar één vraagteken te zetten bij de huidige geo-politieke situatie. En owee iemand anders kritiek heeft. Dat mag natuurlijk zolang deze mening maar dezelfde is als die van jou, anders kunnen ze een makkelijke en gevatte opmerking van jouw verwachten. Loser
granlusso zegt
@goodolddays: Nee hoor. En iedereen moet vooral een mening hebben, maar deze moet wel fatsoenlijk worden onderbouwd.
En ik ben ook zeker kritisch op bepaalde zaken die in Nederland, Europa en de rest van de wereld plaatsvinden. Geloof me, perfect is de wereld niet. Maar een beetje relativeringsvermogen is wel op z’n plaats
Het probleem zit bij mij in het altijd maar de schuld geven aan de overheid.
Ik vraag me af of jij in die positie niet dezelfde dingen doet. Het is een systeem waar we met z’n allen voor gekozen hebben, en daarin zal niet iedereen tevreden zijn met de beslissingen die binnen dat systeem genomen worden.
Ik wil alleen maar zeggen dat we niet in een totalitaire staat leven, tuurlijk kun je vraagtekens zetten bij bepaalde onderwerpen, maar er wordt zo vaak gezegd dat ‘alles’ corrupt,
slecht en oneerlijk is. Vandaar mijn reactie.
Orichy zegt
@granlusso: Vele regeringen laten zich leiden, door economisch belangen in het des betreffende land. Dat lijkt logisch, als je alleen naar welvaart kijkt. Maar daarmee bestuur je een land, als zijnde, dat het een groot bedrijf is en dat is het niet.
Een land is een gebied, met alles wat daarbij hoort, aller eerst is het natuur, in al haar facetten; mensen, dieren, grond, lucht, bomen, planten, water en alles in dien aard. Maar ook het is het cultureel erfgoed; gebruiken, normen en waardes en bebouwing van het huidige en vanuit het verleden, op weg naar een toekomst. Dan is er nog de kunst, in al haar vormen. Als laatste noem ik, het niet visueel zichtbare economisch- en strategisch plan van aanpak, op allerlei vlakken, om alles in goede banen te leiden, om te kunnen leren en te groeien, met besef van eigenheid, in duidelijkheid en openheid.
Ieder onderwerp heeft zijn eigen waarde en is evenveel waard, omdat geen enkel onderdeel, uiteindelijk zonder de ander goed kan functioneren, alles is verbonden met elkaar, soms op een manier, die pas in de 2e, of 3e lijn zichtbaar worden, of als de verbanden nadrukkelijk worden gelegd.
Door een onderwerp boven een ander onderwerp te verheffen, ben je bezig scheve verhoudingen te creeëren, die je vroeg, of laat moet repareren, als dat nog mogelijk is. Anders valt het om en kun je uithuilen en opnieuw beginnen.
Maar terug naar de autoindustrie, ieder merk dat heeft gesjoemeld, hoe dan ook, moet evenredig de overtreding gestraft worden en daarin hoort Volkswagen en niet zo zeer VW, een zeer zware straf opgelegd te krijgen, opdat men willens en wetens de mensen en de wereld bedoezeld heeft. Als daar een uiteindelijk faillissement uitkomt, is dat pech. Maar het zij zo. Ook hier geldt, uithuilen en opnieuw beginnen.
En zolang men dingen verzwijgt en men niet wil veranderen in gedrag, blijft de schade toenemen en de strafmaat moet daardoor automatisch verhoogd, of zoals ik het zou noemen, verzwaard worden.
granlusso zegt
@Orichy: Ben ik met je eens. En je kunt een land niet puur op economische belangen besturen, dat is waar. Daarom is het beter om het als bedrijf te leiden. Dat klinkt kapitalistisch, maar het is breder bedoeld. Denk aan een bedrijfscultuur en normen en waarden.
Edge zegt
@orichy: Dat faillissement komt er niet. En als het er wel komt, dan is het een verkapte manier om schuldenvrij een doorstart te maken. Volkswagen heeft alleen in Duitsland al bijna 200.000 werknemers. No way dat de Duitse overheid VW zomaar kapot laat gaan, al is het maar om te voorkomen dat 200.000 mensen ineens werkloos worden.
hplh zegt
@goodolddays: alle politici is de eu luisteren uiteindelijk braaf naar angela.
jack_abarth zegt
@hplh:
Hoho, onze Mark wil af en toe ook nog even op schoot zitten bij ome Obama. Wat dat betreft is het een look-a-like van Balkende maar dan op schoot bij Bush.
goodolddays zegt
@hplh: tjah, EU vraagt om boetes, VW vervolgens om steun, Angela legt de rekening neer bij de EU en dan is het klokje weer rond.
trustmeiamanengineer zegt
Absurd dat je als werknemer persoonlijk aangeklaagd kunt worden. En de CEO is lekker met vervroegd pensioen gegaan…
bierbuik zegt
@trustmeiamanengineer: bizar inderdaad.
Aan de andere kant heeft hij bewust meegeholpen om de boel te belazeren, wat andere automerken heeft benadeeld.
Maar het was waarschijnlijk of dit of geen baan voor meneer, wat het wel een lastige keuze maakt
bofkont zegt
@trustmeiamanengineer: Net als Piech zag die de bui al hangen, verlaat het zinkende schip nu het nog kan, en het liefst met zoveel mogelijk geld, slim gedaan door die 2!!
lincoln zegt
5 jaar !!
Wat een barbaars land is het toch ook ..
Inhumaan ..
Topmannen die de boel willens en wetens belazeren verdienen op zijn minst een gouden handdruk ..
granlusso zegt
@lincoln: Ik vind het vooral bizar dat je voor financiële delicten zo’n zware straffen krijgt. Grote geldboetes oke, maar celstraffen vind ik erg ver gaan.
Vooral omdat het nogal krom is. Als een verkrachtingszaak een beetje slecht wordt uitgewerkt kun je na zes maanden al zomaar weer op vrije voeten staan. Hoorde daar laatst nog een heel relaas over dat in Amerika gaande was.
lincoln zegt
@granlusso:
Ontwrichten van de maatschappij is een soort van landverraad ..
En een Amerikaanse cel is dan ook echt een straf ..
En als jij je druk wil maken over verkrachtingszaken en vormfouten hoef je echt de grens niet over ..
granlusso zegt
@lincoln: Haha dat klopt. Begrijp ook wel dat niet elke rechtszaak aan mekaar gelijk getrokken kan worden, rechters zijn immers geen robots die alles hetzelfde doen.
hplh zegt
@granlusso: valt best mee hoe zwaar die straffen zijn.
Jan van vlijmen mbt de vastgoedfraude stond ook met 3 jaar weer buiten.
Als je leest wat die allemaal gerooft hebben dan is het echt een lachertje.
jack_abarth zegt
@granlusso:
Dat heeft te maken met het aantal gedupeerden. Even voorop gesteld, ik bem het met je eens. Alleen bij een verkrachtings- of moordzaak gaat het over “maar” enkele gedupeerden. Bij (serieuze) witteboordencriminaliteit wordt inderdaad een land getroffen en dat weegt zwaarder. Hoe vreemd het ook klinkt.
mopar zegt
@granlusso: Wees maar blij dat je niet in China woont, hier kan je voor bepaalde financiële delicten zelfs de doodstraf krijgen! Wat dat betreft is Nederland behoorlijk soft. De rest van de wereld neemt dit soort criminaliteit een stuk serieuzer.
bofkont zegt
@lincoln: Dat is wel altijd de norm gewees, en geef ze eens ongelijk ;)
bofkont zegt
@bofkont: *geweest
audibentley zegt
Suits goes Volkswagen
GOD zegt
@audibentley:
Weet niet hoe ik ooit bij die serie terecht ben gekomen ik denk per ongeluk of zo.
Maar die serie was verrassend fijn om te kijken. Alle delen gezien. Lekker wijf trouwens ook, misschien dat dat toen de reden was om een poging te wagen.
vondick zegt
Jajaja nou weten we het allemaal wel hoor. Mag t ff klaar zijn met dit gezeik? Dikke vet boete van een paar miljard betalen en zand er over zeg. Dat bedrijd hoeft niet meteen kapot om zoiets onbenulligs. Ze zijn zich de pluris geschrokken, en dat gaat echt niet nog een keer gebeuren. Klaarr
lincoln zegt
@vondick:
Idd .. En daarbij heeft VAG ook een slechte jeugd gehad ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Zo heb ik het nog nooit bekeken…
Nu je het zegt… Volkswagen heeft het als kind niet makkelijk gehad met zo’n rotvader.
En dan ook nog eens de naam Kraft Durch Fraude als naam krijgen, Volkswagen zal vast vaak gepest zijn op het op het schoolplein.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Naamsverandering .. Heette voorheen fahren macht frei ..
Vader werd slachtoffer van een familiedrama .. Werd een adoptiekind van Marshallhulp .. Deed het ogenschijnlijk prima op school .. Wordt betrapt op spieken .. En keert zich uiteindelijk tegen zijn stiefvader ..
Eigenlijk een klassiek verhaal dus ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: geen driewielertje?
wif1 zegt
@vondick: Iets onbenulligs? Wereldwijd de kluit belazeren om er puur en alleen financieel beter van te worden, daarbij schijt hebben aan het milieu, de klanten en eigenlijk innovatie? Dat noem ik niet iets onbenulligs. Fabrikanten die wel willen investeren in lagere uitstoot maar dat door oneerlijke concurrentie niet kunnen volhouden is het gevolg.
granlusso zegt
@wif1: Toch apart dat oliemaatschappijen de dans ontspringen op bepaalde gebieden (*kuch Nigeria).
jack_abarth zegt
@granlusso:
Dat ligt aan het middelste woordje: “Royal Dutch Shell”
sbmmaxx zegt
@jack_abarth: zonder al die misstanden geen geschiedenis! Vond ik zo’n leuk vak altijd. Onze volgende generatie gaat er later over leren 1940-1945 was het begin echter kwamen ze in 2015- ….. weer op de koffie
jack_abarth zegt
@sbmmaxx:
Dat absoluut! Ben zelf nooit zo’n fan geweest van het vak met uitzondering van het romeinse rijk en de 1e / 2e wereld oorlog. Ongekend hoe één persoon zoveel mensen achter zich weet te krijgen.
Hoe ötzie ooit eens is gevonden laat mij eerlijk gezegd nogal koud.
vondick zegt
@wif1: Ging alleen maar om een uitstootwaardetje, is dadelijk toch allemaal verleden tijd als alles elektrisch is. Achterhaald geneuzel.
tragepater zegt
Gewoon opdoeken dat Volkswagen!
matter zegt
Al de grote autoconcerns hebben bloed aan hun handen. Is het niet sjoemelsoftware dan is het wel vastzittende gaspedalen, ontploffende benzinetanks bij een aanrijding, falende auto pilots, niet werkende airbags… Olie op het vuur voor de haters! Kansloos
tragepater zegt
@matter: alles wat je nu opnoemt is niet opzettelijk die sjoemelsoftware overduidelijk wel! Das appels vergelijken met peren
matter zegt
@tragepater: om het vervolgens in de doofpot proberen te stoppen. Jonge, we weten echt de helft niet. Laat VW toekomen wat ze verdienen maar het is nogal naïef om te denken dat ze de enige zijn! Nogmaals, olie op het vuur…
base zegt
En daar gaan we weer.. Pffff..
musclecar zegt
HaHaHa Fantastisch nieuws dit weg met die criminelen van en bij vw. Heerlijk nieuws om het weekend mee te beginnen!! Dit verdient een extra borrel vanavond!!
kraftdurchfraudewagen zegt
Nu nog een politicus vinden die Piech persoonlijk aansprakelijk durft te stellen.
Zal niet snel gebeuren in het door corrupte politici geregeerde Europa.
lincoln zegt
@kraftdurchfraudewagen:
Topmannen van semi-staatsbedrijven lopen hier toch altijd als lachende derde naar buiten ..
de politici in Europa zijn laf/bang/dom en/of chantabel ..
Niemand op de wereld ziet die mensen voor vol aan ..
moveyourmind zegt
@kraftdurchfraudewagen: Mooie nickname…
Had het niet beter kunnen verzinnen ;)
bofkont zegt
VAG/VW bedonderd de kluit, haha net politiek, daar is het dood normaal en hoor je er geen mens over.
sracert zegt
Sluiten die (circus) tent!
derek306 zegt
Wat moet die kerel zeggen?
I did not had sex with that woman.. uuh company!
josvanrey zegt
Wil ik nu net mijn politie blauwe Volkswagen golf TDI gaan inruilen..
alfablog zegt
Pure laster van een individu. De Duitse autoriteiten hebben al direct in het begin van deze door de concurrentie geregisseerde anti-vag-campagne onderzoek gedaan en geconstateerd dat Winterkorn er niets van wist en het om een handvol personen ging die dit op hun gewetwn hebben. Die zijn terstond van het tonel verwijderd zijn. Waarschijnlijk heeft hij geld ontvangen om deze mails te vervalsen.
Dutchdriftking zegt
Tja, ze doen het vooral heel slim door VW (die zijn niet zo populair daar) alle klappen op te laten vangen, en de zuster merken die goed verkopen lekker in de schaduw houden.
Orichy zegt
De hel wordt toch altijd mooier voorgesteld, dan dat het is. Tenminste weet de duivel je verlokken, met veel geld en aan te zetten tot ongekende dingen en zie en het zal geschieden.
Het is niet het water, wat stijgende is, door de opwarming van de aarde, door de sjoemelsoftware van Volkswagen, waar je bang voor moet zijn, daar valt op te anticiperen. Maar het is het vuur, wat ongezien van binnen uit, de boel uitrookt en vernield, want dan komt het stijgende water, van buiten te laat.
Ik zeg voor een leuke en goede toekomst: Disipline, Kameraadschap, Rust, Orde en Netheid in Liefde, met af en toe een feestje ter ontladen en oplading. Maar alles met mate en maten.
Capibaro zegt
De software hielp ook mee om garantieclaims te verminderen. Artikel laat tevens zien waarom VW de software niet altijd liet ‘draaien’ http://jalopnik.com/vw-made-its-defeat-device-more-potent-to-save-on-warran-1786442999
730ld zegt
Waarom lukt het die maffe idiote Amerikanen wel om VW aan te klagen. Wat denken ze wel niet wie ze zijn?! En mijn vriendin met haar Touran 2.0 tdi in de EU krijgt geen compensatie? Niet eens een brief gekregen van VW. Belachelijk ik wil ook compensatie. Van de andere kant is het de overheid zelf schuld met hun belachelijke milieunormen en heeft VW wel genoeg claims.