
Wie had dat gedacht?
De 10-traps DSG mag dan afgeschoten zijn, Volkswagen is desalniettemin opnieuw uitgeroepen tot het meest innovatieve volumemerk in de Automotive sector. De titel wordt jaarlijks uitgereikt naar aanleiding van de studie AutomotiveINNOVATIONS door het Center of Automotive Management (CAM) en PricewaterhouseCoopers (PwC). Volkswagen moest 59 andere merken verslaan voor de eer. Vorig jaar wist de Wolfsburgse gigant ook al te winnen. In 2015 ging de titel nog naar Ford.
Volgens de prijsuitreikers heeft Volkswagen afgelopen jaar voor maar liefst zestig nieuwe innovaties gezorgd. Een daarvan is bijvoorbeeld Trailer Assist.
“With 60 separate innovations Volkswagen is by far the most innovative volume brand. Highly rated features include Trailer Assist, which is available for the Golf and Tiguan for the first time, and also a worldwide innovation in the respective segments.”
Ook het feit dat Volkswagen met het nieuwe infotainment-systeem van de Golf voor het eerst Gesture Control biedt in het C-segment spreekt in het voordeel van de Duitsers. Daarnaast is er de Doorbird-app, waarmee je vanuit je Veedub op afstand je (garage)deur open kan maken voor bijvoorbeeld pakketbezorgers.
Kortom, het is stiekem gewoon een regelrechte innovatie-koning, dat Volkswagen.
En toen was het stil….erg stil :))
@tttijn: Gefeliciteerd man! Nu nog even in innovatief zijn met design op ALLE modellen, dan zouden ze het pas écht goed doen.
@viezefreddyw: denk dat ze zelf vinden dat ze het goed doen. Modellen die innovatief zijn qua design verkopen vaak maar even goed..
@tttijn: als ze hun energie nu eens in hun motoren, remmen, versnellingsbakken maar vooral hun particuliere klanten zouden steken, dan komt het misschien nog ooit goed met het VAG concern.
@erik2907: blijkbaar is hun markt niet particuliere klanten.
De volumeknop van de radio gaat tot 11 ..
@lincoln: niet eens tot 88?
@str8six: grappig…
@lincoln:
‘These go to eleven.’
Klassiekertje hoor.
Ze weten het allemaal wel heel saai te verpakken dan.
Maargoed, een groot concern zijn heeft natuurlijk veel voordelen. Elke ontwikkeling in zoveel “verschillende” producten kwijt kunnen is ideaal, en vooral de boekhouders zijn daar blij mee. Maar ’t valt me
toch tegen van Mercedes en BMW, die zouden toch aardig moeten kunnen volgen?
Die trailer assist is serieus een briljante uitvinding, voor die mogen ze zich wel op de borst kloppen.
@noflexzone: O shit ik heb een positieve reactie over VAG geplaatst…
@noflexzone: Haha ze hebben sjoemelsoftware gemist!! Beste innovatie van allemaal!!
@noflexzone: hebben ze wel nodig ook omdat er altijd een aanhanger met reserve onderdelen en olie mee moet :-))
@erik2907: 42 jarige ervaring dwingt me te zeggen dat ik hier helemaal niet mee akkoord mag gaan.
@wimof: u rijdt alleen een rondje om de kerk :-))?
@erik2907: Neen sorry voor jou, mijn gemiddelde is 35.000 jaarlijks.
(maar toegegeven, ik heb al veel meegemaakt, maar niet de dingen waarover jullie altijd berichten)
En ik rijdt ook niet met een kever ven 1960.
@wimof: dan zijn we met ons allen (alles ik voor anderen mag spreken) wel benieuwd welke issue’s bij jou spelen die hier nog niet genoemd zijn.
@erik2907: Ik refereerde naar het steeds weer vernoemen van een paar grote kemels uit hun recente geschiedenis. Toen ik begin jaren 70 begon en later dealer werd van VW en Audi zijn er steeds conceptfouten geweest. Ik merk nu dat er nu meer gebruiksomstandigheden een veel grotere rol spelen. Er wordt relatief met grote onkunde met de techniek omgesprongen. Laat mij het tweemassavliegwiel en egr kleppen aanhalen.
En natuurlijk het moet altijd goedkoper.
Ik geef toe dat dit weinig met het topic heeft te maken.
Mijn doelstelling was de klant steeds recht in de ogen kunnen kijken, vandaar dat ik er mee opgehouden ben in 2010.
Men (de invoerder) wilde enkel nog managers, mensen doorgestoten vanuit de werkplaats werd moeilijk.
Puur geldgewin had langs de grote poort zijn intrede gedaan.
@wimof: fijne uitleg en openhartig!
Die ervaring heb ik ook, instromers (managers) zijn tegenwoordig belangrijker voor het grote gewin, maar een vakman vanuit de werkplaats laten doorstromen naar een hoger level, dat kan (haast) niet meer.
@wimof: Ik ken iemand die had ook wel 42 jaar auto ervaring, voornamelijk met andere merken en Franse meuk.
Kocht ie eens een dure VW (zo eentje met 4 ringen erop) voor een fors bedrag, heeft hij nog nooit zo vaak olie bij moeten vullen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn hoor, maar wat heb je dan aan die 40 jaar ervaring?
@noflexzone: ze kennen de klant en zijn of haar kunde dus goed;)
Of was die te makkelijk?
@noflexzone: Ford kent dit al jaren op de Amerikaanse F-150
Zeker innovatief! Ze sjoemelen heel wat af.. en dat hebben ze jaren volgehouden zonder gesnapt te worden
@henkhekje: Elk merk sjoemelt… VW is de eerste die gesnapt is, de rest volgt wel.
@oemplus: we zijn inmiddels ruim 1,5 jaar verder sinds VW op de vingers werd getikt vanwege dieselgate en er is sindsdien nog geen enkele fabrikant “gesnapt” buiten VAG.
Dus je stelling dat “elk merk sjoemelt” lijkt vooralsnog niet te kloppen…
@stefanvts16v: Let op mijn woorden.. Er is al heel veel bekend wat nog niet naar buiten is gebracht. Tuurlijk pakken ze niet alle merken tegelijk, dan dondert de hele autoindustrie in elkaar.. Maar er zullen er na VAG nog velen volgen. Zo doet Renault bij bepaalde modellen/motoren al een ‘software update’ voordat ze de weg op gaan. Bijv bij de readinesstest resulteert dit altijd in een test die niet afgerond word door de auto, omdat er simpelweg iets niet klopt in het motormanagement. Veel monteurs weten dit, de RDW weet dit, maar blijkbaar hebben de mensen op dit moment alleen oog voor VAG.
@stefanvts16v: Ik denk dat het leuke er gewoon af is, ze hebben een (de) hoofdvogel kunnen schieten en voor de rest gaan we (ze) in herhaling vallen.
Denk vooral waarom dit is gebeurd, alsmaar hoger, sneller en heel veel ego.
Wat gebeurd er achter de deuren in Brussel, kunnen andere merken zo een financiële aderlating aan?
Het “onderzoeksbureau” is het Duitse CAM ..
20 aandrijflijn innovaties !!
47 iPad functies ..
WC eend gelul dus wederom ..
Ouwe sjoemelaars ..
@lincoln: en hier staat dan de volledige uitslag, allemaal Duits wat de klok slaat met één Japans merk (Honda), één Koreaans merk (Hyundai) en één Amerikaans merk (Chevrolet).
Het riekt naar hetzelfde verhaal betreffende verkiezingen, uitgevoerd door de ADAC. Dat heeft geleid tot een flinke rel in de BRD destijds (2014)!
http://www.ad.nl/economie/duitse-anwb-knoeide-al-langer-met-verkiezing-auto~a53a8f8b/
@erik2907: oeps link bij eerste alinea vergeten:
http://auto-institut.de/aia2017.htm
@erik2907: en nog een Amerikaans merk (twee), Tesla dus.
@lincoln: En Pricewaterhousecoopers…
Een soort van Volkswagen, maar dan in de accountancybranche.
Doorbird kan ook per telefoon. Gesture control bestond al, ok maar nu dan voor het eerst in een C-segmenter, top! En wat is trailerassist?
@cloverleaf: Soort van navigatiesysteem voor trailer park boys.
@viezefreddyw: oh echt? En ik maar denken dat het een soort van rijhulp is voor clowns die niet met een karretje kunnen rijden. Pijltjes op de weg hoe je een bocht moet nemen ofzo. Flinke tegenvaller weer…
@lekbak: Inderdaad weer een flinke tegenvaller. Maar dat zijn we bij VAG inmiddels wel gewend, toch?
@viezefreddyw: als ik aan volkswagen denk dan denk ik nog steeds aan de golf 4 en Passat b5. Iets in mij wil volkswagen graag respecteren, want dat waren (zijn) serieus goede auto’s. Ze maken het me alleen niet zo makkelijk.
@lekbak: Oh absoluut. De Golf 4 is een ijzersterk design. En daarvan werden ook erg leuke uitvoeringen geproduceerd. De R36 bijvoorbeeld, beest van een hatchback. De Passat B5 vind ik de mooiste VW van de laatste 25 jaar. Sowieso de mooiste Passat ooit. De Passat B6 was al gauw een stuk minder maar de R36 is echt een gaaf ding. Maar ja, voor de rest he… Ik kan er ook niet veel aan doen maar het merk ‘grijpt’ mij niet. Ik zal dan ook vrijwel nooit klant worden van het concern.
@viezefreddyw: R36 hatchback? Die ken ik nog niet ?
@oemplus: Scherp! Ik bedoel natuurlijk R32.
Wij van WC eend….
10 tegen 1 dat ik een aanhanger sneller achteruit parkeer, dan vw’s trailerassist
@monsieurleloure: Produkt is ontwikkeld voor 100% van de bestuurder(s) en niet voor één die het perfect beheersd.
@wimof: die mensen behoren ook niet met een aanhanger te rijden.
@monsieurleloure: Met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik dat U gelijk hebt.
Best eerst de achtergrond van PwC en Center of Automotive Management natrekken alvorens zoveel aandacht te besteden aan deze titel.
En gesture control innovatief? Elke chinese smartphone vanaf 50€ heeft deze “innovatie.
Dit is één grote marketing campagne gesponsord door de winnaars.
Riekt naar het opkrikken van het sjoemel-ego… een merk dat nog moet beginnen aan een volledige elektrische of waterstof auto ….
@caprio: lekker op de hoogte…e-up en e-golf worden al een paar jaar geleverd
En toen wou ik remmen in een nieuwe Golf en bleef mijn voet achter het dashboard onderaan haken…
@Volvo_440_turbo: beste puntschoenen dan
Maar is dit kwantitatief of kwalitatief beoordeeld? Zo kan een automerk heel veel nutteloze of slechtwerkende snufjes bedenken en deze titel meepakken terwijl de ander met nuttigere, maar minder innovaties komt..
mercedes heeft een ruitenwisser met ingebouwde vloeistofsproeier ontwikkeld. Geen strepen of zichtverslechtering. Dat zijn de betere innovaties. Simpel en effectief.
@schuiftrompet: je bedoelt die uitvinding die de Citroën AX,BX en CX al hadden bijna 40 jaar geleden
@henkhekje: Oh, ik wist niet dat het al bestond. Heeft Mercedes toch mooi afgekeken en gepromoot dan, want ik kende het nog niet.
@schuiftrompet: Als ze het ook daadwerkelijk zouden leveren op hun modellen zou ik het kiezen. Hoorde een paar jaar terug hier al over maar heb vergeefs gezocht op de lange optielijst van de nieuwe C.
Enron – het meest innovatieve electrabedrijf.
Lehman brothers – de meest innovatieve hypotheekverstrekker.
Willem Holleeder – de meest creatieve ondernemer.
Wat weet PricewaterhouseCoopers nou van automotive innovaties. Dat is een accountancy firma, veredelde belastinginspecteurs dus (als het niet verplicht om een accountantsverklaring op te stellen voor je jaarrekening zou niemand ze inhuren).