Je kon erop wachten: het florisserende Volkswagen is Ford qua verkoopaantallen voorbijgeschoten in de eerste helft van dit jaar. Ze verkochten 7,2% meer auto’s, een totaal van 3,31 miljoen, terwijl Ford met 3,09 miljoen juist 11% minder afzette. Hiermee is VW de nummer 3 autoproducent van de wereld, na Toyota en GM.
Dit is vooral te wijten aan de markten waarin beide merken opereren. VW is geen grote speler op de Amerikaanse markt. Ford wel, maar laat die markt nu net zijn ingestort. Daarentegen is men in China, de snelst groeiende automarkt ter wereld, een gretig afnemer van Volkswagens, terwijl Ford daar de vreemde eend is.
Het is echter niet allemaal feest en slingers, want over het algemeen zit de autoindustrie in een diep dal dankzij de brandstofprijzen en de zwakke economie. J.D. Power voorspelt dat de maand juli de laagste autoverkopen zal laten zien sinds 1992, en dat die neerwaartse trend de rest van het jaar waarschijnlijk volhoudt.
Ik denk dat het in deze duistere periode de hoogste tijd wordt voor wat merkentrouw. Dus: ben je zelfbenoemd BMW-fanboy maar rij je in een aftandse Astra – weg ermee, lease een nieuwe 116i. Ferrari-freak? Koop een Fiat! En vooral als je Ford of GM een warm hart toedraagt, mag je wel snel in actie komen…
Lenn Mariën zegt
dat lijkt me logisch.
JP zegt
een van de rede dat ik nooit een VW koop gewoon een ordinaire burgerbak. Das mijn mening er over
De Nou zegt
@JP: allez gij dat’t een burgerbak is :p VOLKSwagen :p
Jan Odink zegt
Dit betekent dus dat porsche de op 3 na grootste is….
RUS zegt
Ford Focus erg populair in Rusland. Ook een groeiende markt. Terwijl Volkswagen daar niet erg populair is, behalve de passat.
RX-7/6 Owner zegt
ik heb pas een nieuwe 6 maar die ga ik gelijk weer weg doen want ik ben de nieuwe 6 US spec 3.7 V6 aan het importeren (die is tenslotten 20cm langer en natuurlijk sterker)
marruk zegt
hoezo moet iedereen ineens een nieuwe auto aanschaffen van jou??
Nouja nieuwe Fiesta als nieuwe 2e auto is misschien geen verkeerd idee.
Maar denk toch dat het de nieuwe Polo wordt..
clubbtraxx zegt
Bovendien… De nieuwe Mondeo wordt nu ook in China zelf gebouwd, dus hoezo Ford is een vreemde eend in China?
opa plas piemel zegt
off topic,..is het een keer gezellig in de campingkantine …gaan ze sluiten voor sluitingstijd….ach ja,ook schotse geitewollesokke liggen hun medemens graag dwars.
ontopic,ik heb niks met vw.
Remon zegt
Ach, ikzelf ben niet zo merkentrouw maar wil me toch nog wel een beetje onderscheiden qua auto.
Ik rij zelf een Golf 5 GTI Edition 30 met 3 deuren maar heb ook al een Mondeo ST220 gereden en in het prille begin een Vectra 2000..
Niets exclusiefs doch een beetje onderscheidend.
Dat VW nu wereldwijd een van de grootsten is zegt genoeg over de betrouwbaarheid en degelijkheid van het merk.
Alleen des te groter en populairder het merk VW wordt des te minder zullen ze afstappen van het originele design van de Golf, Passat e.d. om de meerderheid van de kopers tevreden te houden.
M.a.w: ze zullen nooit met een echt gedurft design komen wat ze daadwerkelijk ook in productie gaan nemen.
Wat dat betreft vind ik dat ze met de Passat CC al een gedurfde stap nemen.
Niet omdat ik het design niet mooi vind, maar omdat mensen nu eenmaal van VW verwachten dat ze geen frivoliteiten ontwerpen.
Als ik echt voor het design en exclusiviteit zou gaan dan heb ik in feite maar 1 auto op mijn droomlijstje staan:
de Pagani Zonda F of nog exclusiever: Cinque
Doekje!
Mvg,
Remon
lincoln zegt
goeie zaak .. effe de bezem door de auto-industrie .. dat reguliert wel weer ..
en armoe maakt vindingrijk ..
(zelfbenoemd BMWfanboy in astra .. ha ha ha ) ..
patrick zegt
volkswagen zie je veel te veel rijden vooral een Golf.
en ze zijn nog duur ook je koopt een golf hellemaal kaal soms zit er nog geen eens een airco op zelf voor radio voorbereiding moet je zelfs betalen.
nou kun je een golf net onder de €18.000 kopen maar hoe komt dat om dat er over een jaartje of wat de nieuwste golf type 6 komt.
neem nou bijvoorbeeld een pro_ceed dat vindt ik veel moeier dan een golf veel meer vormen, een golf vindt ik meer vierkant achtig er uit zien.
en een golf vindt ik een platte achterkant hebben ( kont )
EN MENSEN ER ZIJN MEER AUTO’S OP AARDE DAN ALLEEN MAAR VOLKSWAGEN!!!!!!!!!!! VERGEET DAT NIET.
groetjes
mrtn zegt
@ Patrick
Nu vergelijk je ook een uitlopend model met een recentelijke auto. Dat gaat natuurlijk niet op. De impressies van de Golf VI uit de AutoBild spreken mij in ieder geval aan, gewoon een verzorgde auto. Mede door de techniek van Volkswagen blijven het goede auto’s alleen een tikkeltje duur. Maar Volkswagen heeft dat natuurlijk opgevangen met de “goedkopere”-merken in aanschaf als Seat en Skoda.
Squadra zegt
Als Polo rijder verbaast het me dat er wordt gesproken over degenlijkheid van VW. Ik heb er reeds 3 via mijn werk gehad en je was verbaasd als er geen waarschuwingslampje brandde, je niks hoorde kraaken ! Bij 1 van de polo’s kon je de contactsleutel geheel rond draaien. Voor mij nooit meer een VW, genoeg ellende ermee gehad ! En over het slaapwekkende design van VW zal ik het maar niet hebben……..
zoepie zegt
Ik rij nu al een 5 tal jaar met verschillende wagens van VW (Bora, Golf, Golf Plus, Jetta, Passat zelfs een polo)
Ik vind het een goed merk, nog weinig problemen mee gehad, wat ik vooral merk is dat mensen beginnen klagen over een merk omdat ze er persoonlijk weinig voor voelen, en dan ga je automatisch meer letten op de gebreken.
Waarom zouden alfa rijders (tegenwoordig is de kwaliteit stukken beter) vroeger dan zo vastgehouden hebben aan hun merk? Als jij passioneel naar je auto verlangt iedere dag dat je op staat neem je de gebreken (hoe groot of klein ze ook mogen zijn) er met veel plezier bij.
corrado vr6 slc zegt
@ Squadra:
Jij zegt dat VW niet degelijk is? Denk je dat die defecten alleen bij VW voorkomen, alle auto-merken hebben wel eens iets, het had net zo goed bij een Ford of zelfs Ferrari kunnen gebeuren.
Als je op de weg kijkt zie je toch veel meer oude auto’s van VW dan elk ander merk. Dagelijk zie ik tientallen Golf 1’tjes oude Polo’tjes en ook heel veel Kevers.
Hoe vaak zie je nou nog de oude Opel Kadet MK1, MK2, of Oude Ford Escortjes enz enz?
Niet vaak dus, want ze zijn allemaal weggerot of motorisch gewoon op.
VW fo life! :)
de sjonnies zegt
De populariteit van VW wordt voor een groot gedeelte door de zakelijke leasemarkt gedicteerd, VW’s hebben altijd een goede restwaarde, het merk heeft gewoon een goede reputatie – of ze werkelijk goed zijn is ter beoordeling van ieder individu-
Een VW kost relatief veel geld, een van de oorzaken daarvan is dat de werknemers in Wolfsburg een 28-urige werkweek hebben !
Persoonlijk vind ik het knap dat VW niet op prijs maar op een imago van betrouwbaarheid en degelijkheid zijn voertuigen aan de man brengt.
En het werkt, anders wordt je niet nummer 3 op de wereldranglijst !
madru zegt
VW profiteert nog steeds van hun naam als betrouwbaar van toen dat echt nog zo was…..Mijn ervaring met VW is dat ze ZEER VER van betrouwbaar zijn.Ik ben trouw aan een een merk en dat is voor mij BMW. Los daarvan ben ik normaal ook nogal trouw aan Europese merken ENKEL omdat ik zo ook onze eigen economie steun!! Maar eerlijk gezegd…Buiten BMW ??? Vrees ik dat je direct naar de Japanse merken mag lopen om tegenwoordig nog iets betrouwbaars te vinden !!
markieanta zegt
@Corrado, toch even beter kijken misschien? Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel oude Fiestaatjes er nog rond crossen op leeftijd.
CRX zegt
Wij hebben 2 Passats gereden, eerst het ’96-model, daarna die uit 2000.
Privé aangeschaft, dus ik weet echt wat het onderhoud heeft gekost, en dat valt alleszins mee. Beide auto’s hebben me nooit laten staan, geen mankementen gehad, niks. VW is misschien niet spannend, maar dat maakt de auto’s nog niet slecht !!
Rijdt nu een Franse auto… Gelukkig een voorloper, die over een paar maanden plaats gaat maken voor iets dat niet iedere mand naar de garage hoeft.
corrado vr6 slc zegt
@ markieanta:
Tja Fiesta’s van rond 1988 maar niet veel ouder.
En dan nog steeds veel minder dan oude VW’s, hoe vaak zie je nou Fordjes uit de jaren 60 en 70.
Ik zit de hele dag op de weg voor m’n werk en tuurlijk zie ik ook weleens andere oudjes maar geloof mij, de meeste oude auto’s op de weg
zijn VW Kevers en Golf MK1’s.
Mijn vorige auto was een 1990 Fiesta XR2I ;) maar over de kwaliteit van dat ding is niet over te spreken zo slecht.
Maar ja het is een feit dat alle oude auto’s kwalitatief niet zo goed zijn als de auto’s van nu, dus ook VW’s.
plof@ zegt
De best verkochte auto ter wereld was recentelijk toch nog een Ford F150..
markieanta zegt
@Corrado, Kevers en Gofjes 1 zie ik hier eignenlijk nooit. Oude Kadettjes en Escortjes daarentegen weer wel, het ligt natuurlijk ook gewoon aan de omgeving blijkbaar.
Majinstar zegt
Ford heeft altijd een mindere aanbod gehad in zijn soort t.o.v. VW. Nu zie je dat Ford met een SUV en Cabrio komt aanzetten. De nieuwe facelifts van de Fiësta en Ka zijn niet echt indrukwekkend genoeg. Dus vele zullen overstappen naar VW.
Logisch dat zij Ford hebben ingehaald.
Scuderia zegt
Ik dacht dat Ford dit jaar net iets meer had verkocht dan Volkswagen? Maar is dus niet zo. Volkswagen is toch ook al 3 jaar best verkochte wagen van Nederland.
VW blijft altijd naar mijn mening veel beter als Toyota qau kwaiteit en prestaties.
markieanta zegt
@scuderia, het betreft hier de hele wereld he. Ford heeft hier in Nederland inderdaad de meest verkochte auto’s op zijn naam staan, maar over de gehele wereld gezien uiteraard niet.
pieter zegt
@plof@
Da’s geen auto, maar een truck, dus dat is een ander lijstje.
TomS zegt
@pieter de f150 heet in Amerika truck maar dat is weer niet te vergelijken met onze benaming voor truck als in vrachtwagen.
Het is dus gewoon een auto zoals iedere pick-up.
Tenzij een pick-up, cabriolet, mpv, suv, station en hatchback geen auto is.
Thelis zegt
Hoe is e.e.a. met elkaar vergeleken?
Is Ford’s PAG Groep in het verleden meegerekend? Dan zijn ze in één keer de al een hoop verkopen kwijt door het verkopen van Aston, Jaguar en Land Rover.
Was dis een beetje te verwachten.
Willem zegt
Lekker! :D
sebastian zegt
@corrado vr6 slc
ik zie veel meer oude alfaatjes rijden dan oude volkswagens. ze mogen misschien in ’s andermans ogen niet zo betrouwbaar zijn maar ze belanden minder snel op de schroothoop…
corrado vr6 slc zegt
@ sebastian:
Really???
JPM zegt
Wel grappig dat Tata Motors in beurswaarde nu al meer waard is dan General Motors. Dan zie je pas hoe serieus je dat Indiase bedrijf moet nemen.
Scuderia zegt
sebastian
Volgens mij woon jij in Italie.
Jarno zegt
Als je het over degelijke auto’s hebt, vooral vanuit het verleden gezien, dan is het wel een Mercedes. Daar struikel je pas over.
Overigens hebben ze daar ook aangegeven dat ze hun kwaliteit weer gaan verbeteren, voor zover dat nog niet gedaan was, dus je hoeft echt niet buiten Europa te winkelen voor kwaliteit.
C30CDIAMG zegt
@ jan odink,
je bedoelt de op 2 na grootste…
sebastian zegt
@scuderia
nou bijna… (zeker wat autovoorkeur in nederland betreft) woon ik in de Venetië van het hoge noorden, Amsterdam :)
Ototaal zegt
Ik weet dat ’t een alliantie is en (nog) geen groep zoals de Porsche-groep, maar de heren van Renault-Nissan zijn aardig op stoom;
Renault 1.325.529
(inclusief merken als Dacia, RSM)
Nissan 1.833.186
(inclusief merken als Infiniti)
Samen dus goed voor 3.158,715 voertuigen in ’t eerste half jaar van 2008. En dan moeten de samenwerkingen met o.a. AvtoVaz (Lada) en Mahindra nog van start gaan.
bron:
http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2008/_STORY/080729-01-e.html
http://www.renault.com/renault_com/en/images/H1%202008%20Earnings%20Report_tcm1120-788012.pdf
9000cse zegt
@ Ruben Baeten
Geen mierenn**kerij. Ik hecht er waarde aan om je goed te kunnen begrijpen. Maar, wat bedoel je met het “florisserende” Volkswagen?
Mijn woordenboeken kennen dit woord niet.
VWLover zegt
Toch fijn om te lezen dat we er allemaal verstand van hebben…. ;-)
Kunnen wij als Autobloggers niet gewoon een Zaken-kabinet vormen en NL uit de stront trekken…?? :-D