Voor nu in ieder geval, al moet Toyota wel erg z’n best gaan doen (en niet te veel met vloermatjes lopen mutsen) om de Duitsers voor het eind van 2009 nog in te halen. Waren er in het eerste kwartaal nog onduidelijkheden over wie er precies aan kop lag, na negen maanden is er geen twijfel meer mogelijk: Volkswagen produceerde in die periode 4,4 miljoen personenauto’s, Toyota 4 miljoen.
Op de derde plaats ligt Ford met 3,7 miljoen geproduceerde voertuigen. GM, dat zo kort geleden nog wereldleider was, is mede dankzij alle probleempjes vooralsnog blijven steken op 3,6 miljoen stuks. Volkswagen had zich oorspronkelijk tot doel gesteld om in 2018 de grootste te zijn, maar dat bleek iets te pessimistisch. Een belangrijke reden blijken de wereldwijd populaire sloopregelingen te zijn; blijkbaar rennen mensen met oude barrels massaal naar de VW-dealers.
Toch is er niet speciaal reden om iedereen bij VW onder te gaan dompelen in champagne, want dankzij die nare crisis liep de winst aardig terug. In het derde kwartaal bleef er onder de streep maar liefst 161 miljoen euro minder over, een totaal van 1,16 miljard. Ook de omzet liep met 10% terug tot 26 miljard euro. (bron: spiegelonline)
Benny zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Wolfsburger zegt
dus toch, lekker bezig vw:)
Mooie foto trouwens
Punk zegt
huh ik dacht BMW ?
SjonnieKroket zegt
toch wel vreemd dat zo’n slecht merk zo goed verkoopt.
Mairsil zegt
Knap gedaan van VW, terwijl Toyota met aan de ene kant de Prius, en aan de andere kant mooi Lexus spul toch ook niet slecht bezig is.
w0o0dy zegt
Toch wel erg raar dat Toyota zoveel meer omzet draait dan VW en dat VW dan groter zou zijn…. Toyota haalde 31,6 miljard euro omzet tegenover de 26 van VW….
Ehm… welke auto’s verkoopt Toyota die zoveel duurder zijn dan de VW’s en Audi’s? Raar verhaal dit.
super zegt
@w0o0dy:
ergens kan ik het me ook niet voorstellen, zo ongeveer half azie rijdt in een toyota. Verder, als je googled zie je dat de toyota motor corp in 2008 bijna 10 miljoen autos op de weg heeft gezet, dus het zal allemaal wel aan de manier van tellen enzo liggen.
W115 zegt
Hebben we het hier over de Volkswagen group?
RoelandB zegt
Ze zijn dan ook lekker bezig. Na een aantal jaar kneitersaaie wagens (periode van de Golf III en IV) is er weer genoeg lekkers te vinden. Zeker icm de uitvinding van DSG ben ik toch weer een beetje fan geworden. Dat Toyota zo hoog staat snap ik weer totaal niet. Zelfs de Koreanen maken leukere wagens en met de betrouwbaarheid gaat het ook alleen maar achteruit bij Toyota…
Tommy2 zegt
“maar dat bleek iets te pessimistisch” Heel bescheiden van ze! Maar serieus goed werk daar in Duitsland, hou toch wel een beetje van ons buurlandje…
Keep up the good work!
SjonnieKroket zegt
-edit: onzin verspreiden doe je maar bij je klasgenootjes-
pizzakoerier zegt
Opvallend…toyota heeft in zowel azie als amerika volgens mij een stuk meer voet aan de grond dan volkswagen…alleen volkswagen heeft afrika met de golf 1 :p
sebastianchubasco zegt
grote aantallen betekent nog geen grote winst… ik hoop dat het met de arbeidsvoorwaarden goed gesteld is bij VAG.
SjonnieKroket zegt
Mooi verhaaltje, maar wel heel vreemd deze informatie, terwijl Volkswagen vorig jaar verkozen is tot het slechtste merk van 2008
Henk zegt
geloof er helemaal niets van..
wacht wel op echte bevesteging.
Flamingo zegt
Heel goed! Ben een groot fan van VW dus heel blij mee! Goed spul maken ze daar.
@SjonnieKroket of Sonny Crockett..
Hoe kom je aan die info? linkje..(?)
SjonnieKroket zegt
Mwoa niet zo moeilijk typ maar eens in op google.
of typ in: problemen touran, problemen dsg, problemen volkswagen. vooral de Touran is een erg betrouwbare auto.. :lol:
jan1666 zegt
BAH BAH BAH
dat mensen zoveel VouwWagens kopen..naja..nederland..caravanland..verraad!!
Jo-zef zegt
Zolang ze maar niet het grootste aantal topics op Autoblog krijgen is het goed. Gedverdemme!
ExOitC zegt
Wat haat ik al die mensen die hier alleen maar fucked up praten over VW, bij elke VAG topic zie ik weer eens mensen die alleen maar ‘leuke’ bijdrages leveren.
Als je het niet kan hebben hou het dan voor je zelf!
SjonnieKroket zegt
@ExoitC
Raar is dat mensen toch een VW blijven kopen. Naïef misschien?
Race_Kees zegt
@Ruben B, Heb je de foto bij het topic ook in de originele variant?
Link? Bij voorbaat dank!
mrtn zegt
@ SjonnieKroket
Ga wieberen en blijf dus uit VAG-gerelateerde topics. Irritante kutgetroll.
SjonnieKroket zegt
@Mrtn,
kan je terechte comment op je favo merk niet hebben?:lol:
mrtn zegt
@ SjonnieKroket
Haha, ik rij zelf Hyundai! En mijn mening is dat VAG mooie auto’s maakt ja.
kor zegt
@sjonniekroket
Alsof andere merken geen problemen hebben met hun modellen.
Ik ben zelf automonteur en je kunt gewoon zien dat VW kwaliteit aflevert, in vergelijking met bijvoorbeeld Renault en Nissan.
Je betaald een paar centen maar dan heb je ook wat.
SjonnieKroket zegt
@Mrtn,
ik heb het niet over mooi of lelijk, ik vind de meeste Volkswagens lelijk.. waarom? omdat ze allemaal saai zijn en allemaal op elkaar lijken. De enige die een klein beetje een onderscheidend model heeft, is de Rocco. Deze vind ik mooi.
Ik zou alleen nooit in een VW stappen, de stoelen zijn net kerkbanken, ik ben zelf een diesel man en vind de VAG diesels vreselijk nagelen. Bovendien als je achter een VAG TDI aan rijdt heb je het idee dat sinterklaas weer in het land is, met een stoomboot. De VW’s zie je gewoon te veel en ik ben ook van mening dat de gemiddelde VW rijder een ASO in het verkeer is.
En tja de storingen in zo’n ding, je wordt er simpel van. En de dealer? die vind het ‘normaal’ onderhoud
SjonnieKroket zegt
@ Kor,
Je betaalt een paar centen en je hebt nog niets;-) wat ik zeg, ze hebben best wel goede auto’s maar ze zijn zeker niet zo degelijk en betrouwbaar als ze doen voorkomen.
PS ik heb het niet over andere merken, ik heb het over VW
Mao zegt
4 miljoen is denk ik wel erg weinig
1e kwartaal verkocht toyota 1,76 miljoen auto´s, zie de link
4 – 1,76 = 2.24 2.24/2 = 1,12 per kwartaal
Dan hebben ze wel erg weinig verkocht in het 2e en 3e kwartaal.
Mao zegt
Ik denk dat Toyota een flinke berg auto’s op voorraad had, VW verkocht er 4,8 miljoen en produceerde er 4,4 miljoen.
Dus misschien heeft toyota er toch meer verkocht maar minder geproduceerd.
kattoor zegt
Toyota is niet zo tuk op die eerst plaats dus zij zullen wel content zijn om daar vanaf te zijn.
Waarschijnlijk verkoopt Audi heel goed in de USA en VW in Europa.
Vandaag nog gelezen dat Toyota winst heeft gemaakt in zijn derde kwartaal.
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/1025535/2009/11/05/Toyota-verwacht-duidelijk-minder-verlies-in-2009.dhtml
Hoe zit het met VW maken die ook al winst?
De economie keert langzamerhand terug op zijn plooi nadat ook FORD met winst cijfers naar buiten gekomen waren. Honda en Nissan waren ook al terug winstgevend.
Relief zegt
@SjonnieKroket
Jij bent het perfecte voorbeeld van de blinde hater. De beste man is een monteur en toch blijf jij doorgaan met VW is slechte kwaliteit. Doof, stom en blind noem ik dat ;)
Brokkenpiloot zegt
Gaat dit over Volkswagen of over totaal VAG?
markieanta zegt
Het gaat hier over het totale VAG imperium.
SjonnieKroket zegt
@Relief,
dus een monteur weet het per definitie beter dan mij? een consument mag dus geen mening hebben over een bepaald product, ook al heeft de desbetreffende consument slechte ervaringen met een bepaald merk, kan de MONTEUR altijd zeggen: Volkswagen levert kwaliteit!
lincoln zegt
voor de eeuwige bashers .. VAG YOU ..
KaasHaas zegt
@kattoor,
Lees de tekst daar staat in hoeveel winst er is gemaakt ;)
Bouwman zegt
Productie zegt niet zoveel over de verkoop… Toyota had gigantsische voorraden.
de sjonnies zegt
Volgens mij gaat deze topic over wie de meeste auto’s heeft geproduceerd, niet over de kwaliteit of je persoonlijke ervaringen met een merk
gedwongenleaser zegt
@sjonniekroket… “dus een monteur weet het per definitie beter dan mij?”… beter dan ik zul je bedoelen. kom eens met wat fatsoenlijk commentaar.
Wie zijn mening zou ik meer respecteren… die van ‘een monteur’ die al een hele rits auto’s heeft behandeld of die van jou die gebaseerd is op één ervaring? hmm.. lastige keuze.
SjonnieKroket zegt
1 ervaring? weer een vooroordeel. ik heb zeer vervelende ervaringen met de auto’s die bij VAG wegkomen, tevens is de klantvriendelijkheid en de service ook om te huilen. Voor mij nooit zo’n duitse rammelbak weer. Ik rij nu een auto waar ik wel vrolijk van wordt, voor mij nooit een wanproduct weer van de VAG-groep
P.S. niet iedereen kan zo goed typen als jij, ik kan beter auto’s repareren. ;-)
fabber zegt
@SjonnieKroket: man man man jij kan echt lullen jonge.
Weet je eigenlijk wel waar je over bezig bent?
VW heeft alle nieuwste technologiën deze zorgen er zeker voor dat ze hun op het breedste publiek kunnen richten.
DSG, TFSI, FSI, Park Assist, Aardgas,…
En die zetels waar je het over hebt, totale bullshit dat je daar uitkraamt. Mss heb je alleen nog maar in een standaardzeteltje gezeten van je oma haar lupotje. Mss moet je eens een sportzetel van de Golf gti proberen of die van de passat cc.
Vw is 1 van de weinige merken dat niet stil staat met technologie, zij blijven innoveren en investeren om zo steeds de nummer 1 te blijven. Dit kun je dan ook wel zien aan hun verkoopcijfers. En een stoomboot als je achter een VW rijd? hahaha :d zoek maar eens een golf 6 die zwarte smoor uitblaast, onmogelijk vanwege de roetfilter die eronder zit en het gebruik van commonrail diesel motors.
En duitse rammelbak? Weer grappig.. daarom dat ze het meest waard blijven na laten we zeggen tussen de 6 en 10 jaar é :d
Ik vraag me af met wat voor subliem merk meneer dan wel niet rijd, maybach?
johnny m zegt
Als je de Autobild leest weet je dat VW op een zeer bedenkelijk niveau staat . de Adac meldt ook niet veel goeds.
En maar in zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk op de markt brengen . Wij praten toch over ”premium”.
Nou , kijk zelf. Slechter kan niet.
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
Gummen zegt
Produktie is nog neit hetzelfde als verkopen. De “grootste” werd gemeten aan de hand van verkochte auto’s, niet aan de hand van geproduceerde aantallen (al zullen die uiteindelijk ook wel eens verkocht moeten worden). met name Toyota en GM hebben de voorraden sterk afgebouwd door veel minder te gaan produceren.
Dus autoblog: lijstje van verkopen graag….
Dennis zegt
4.4 miljoen geproduceerd? Hoeveel verkocht dan?
Veel produceren en de parkeerplaatsen volzetten met nieuwe auto’s is ook een truc.
En ik zat even de topics te lezen.
Ook ik hoef geen VAG product meer. 2 Keer een Audi A6 gehad(nieuw)
En 2 keer alleen maar ellende met die dingen. Dat VAG de beste auto’s produceerd geloof ik niet. Kennis van mij heeft na 20.000km zijn DSG al kapot.
Dus kwaliteit…mwah denk dat het wel meevalt.
Veel te duur zijn ze wel!
Dennis zegt
@ Fabber;
Ik vind dat jij ook een hoop onzin uitkraamt.
Common Rail is ook geen duitse uitvinding.
Ook ik vind de VW zittingen belabberd.
Lees de linkjes maar even van Johhny M om 09:54 uur.
Dus kom maar op met je reactie als je de klaagzang van ADAC over VW hebt gelezen.
En over de waarde van VW? Het is maar net wat de gek ervoor geeft.
SjonnieKroket zegt
@Fabber,
DSG is inderdaad een goede ontwikkeling van VW, maar verder innovatief? TFSI vind ik nou niet direct een innovatieve motor. tis ook gewoon een 1.4’tje met een turbo’tje erop geschroeft, motormanagement aanpassen. leuk zo’n 1.4turbo die bij lange na de fabriekscijfers niet halen qua verbruik. Aardgas? tja zijn meerdere merken die al heel lang op aardgas rijden hoor.
Hogere restwaarde? ja klopt, maar is ook niet vreemd als je zoveel geld voor een Golf neerlapt. VW rijders rekenen zichzelf uiteindelijk heel erg rijk met die Golfjes. En wat heb je aan restwaarde als je voor duizenden euro’s aan rekeningen hebt? koop liever een andere auto die wat minder duur is, die een lagere restwaarde heeft, en niet om de haverklap naar de garage moet.
En de dieseltechniek van VW is ook om te huilen.
Een sportzetel van de GTI is wel goed, maar zit daar niet veelal Recaro in?
SjonnieKroket zegt
@Fabber
Koop je een ‘premium’ Audi A6 2.5 TDI, kom je er na 150dkm vrolijk achter dat je nokkenassen versleten zijn. Wat? Nu al? Maar waar is die duitse degelijkheid gebleven?
Hoflander zegt
Zullen we het VAG GROEP noemen i.p.v. het VW logo en de VW naam eraan te plakken? Iedereen kan allemaal andere merken overnemen en dan de grootste zijn. Ik wil wel eens zien wat het verschil is tussen ALLEEN Toyota en Volkswagen.
@SjonnieKroket
Wat bazel jij een hoop onzin zeg, tjongejongejonge. Ik vind VW ook redelijk saai, maar heb ooit een Golf 5 gehad (van de zaak), een Golf 1 Cabrio, een Golf 4 cabrio (nieuw) aan een vriendin gegeven. Werkelijk NIETS mis mee die auto’s. Je hebt duidelijk persoonlijk een probleem met VW.
JPM zegt
Zit daar toevallig al de omzet van Porsches bij?
johnny m zegt
Dat waren VW”s van lang geleden. Het gaat om de modellen 2007 en jonger.
De restwaarde index van vroemm.nl moet eens bekeken worden. VW scoort daar steeds minder beter .
Simpel ,extra betalen voor een radio is niet bevordelijk voor de restwaarde . Genoemde problemen natuurlijk ook niet.
johnny m zegt
Bevriezende 1.4 motoren ( vanaf -15 graden) , VW weigert te erkennen . Autobild staat er vol van.
Vincent zegt
Dat VW de markt praktisch domineert verbaasd me niet. Als je eens naar China gaat dan zit het daar vol met VWs. Alle taxis zijn VWs…
DenE zegt
@SjonnieKroket: De meeste van jouw opmerkingen slaan “als tiet op dirk” Dat het niet je smaak is alez. Maar jij als “Diesel-man” kan dan vast wel uitleggen waarom de TDI’s van VW vrij recent geintroduceert zijn in de nieuwe Mitsubishi’s ? Even voor de duidlijkheid, dan hebben we het ook nog over de ‘oude PD’ TDI’s die zelfs nog ruwer klinken als de huidig CR TDI’s. Waarschijnlijk omdat het HELE slechte motoren zijn zeker ???
Ik wist trouwens niet dat Scooters ook in in Diesel te krijgen waren…
Off Topic: Hulde aan de Admin voor het commentaar in de verwijderde items van deze VAG-hater met zijn kinderachtige geleuter.
SjonnieKroket zegt
@DenE,
Misschien omdat Mitsubishi goedkope rommel zocht? omdat het al niet zo denderend gaat met Mitsubishi? Dus als zij het in hun auto’s lepelen is het een goede motor? natuurlijk ook bullshit. Het is zelfs zo dat niet common-rail diesels niet eens meer verkocht mogen worden…
Freewarefreak zegt
Prachtige discussie. Zal even zeggen hoe slecht ik een VW vind, heb de mijne nieuw gekocht met 0 km op de teller. Een ALH TDI. Is nu 9,5 jaar oud. Heeft nu 170000 gelopen. Naast het reguliere onderhoud (dus gewoon volgens het boekje, longlife auto hoeft dus maar 1x in de 30000 naar binnen) is er aan kapot gegaan een accu (na 9 jaar) een radiateursteuntje (vervangen) en de motorafdekplaat onder de auto hing een keer los (nieuw clipje er in) Da’s alles.
PatrickH zegt
@Freewarefreak:
Idem voor mij.
Mijn Golf IV 96Kw 4 jaar geleden gekocht met 25K op de klok, nu 210. Vorig jaar is de accu naar z’n grootje gegaan, vervangen door een aftermarket, deze is 2 maand terug ook stuk gegaan en weer vervangen door eentje bij de dealer vandaan. 5K km terug zijn de originele remschijven en blokken aan de voorkant vervangen en dat was het op het reguliere onderhoud wel. (net als de jouwe om de 30K). Mijn vorige Golf gekocht met 45K, verkocht met 190K, ook met die naast regulier onderhoud nooit problemen mee gehad.
Dus degene die beweert dat VW slechte auto’s bouwt weet toch echt helaas niet waar ie het over heeft.
SjonnieKroket zegt
@FreewareFreak
@PatrickH
De consumenten tests/autobild wijzen uit dat de auto’s niet zo goed zijn als beweert wordt! En tja, die auto’s van jullie zullen wel uitzonderingen zijn ;-)
Dennis zegt
@ Freewarfreak en PatrickH
Dit geldt niet voor mij. Ik heb veel auto’s gehad en daar zaten 2 hele slechte tussen. En ja. die kwamen van het VAG concern met de 4 nullen in de grill.
bassie zegt
@SjonnieKroket:
Ik ben het helemaal met je eens, ik zou zelf ook nooit zo’n volksbarrel kopen.
Mark zegt
Ik ben het eigenlijk ook wel met SjonnieKroket eens.
Het zijn duur betaalde barrels.
VW rijders denken dat ze een Ferrari onder hun reet hebben.
DenE zegt
@SjonnieKroket: Túúrlijk en bij Mitsubishi’s eigen PSA-magazijn hadden ze die rommel niet, daarom klinkt het allemaal logisch. Feit blijft toch dat Japanners geen goede diesels kunnen maken. Hoe lang is de Toyota Avensis Diesel pas een succes ? Juist….. De direct ingespoten diesels was een vinding van de Italianen en de Duitsers hebben die geperfectioneerd. Vele, vele jaren later komen de Jappen (en anderen) pas met goede diesels of kopen ze bij de Duitsers. Daarom is VW de grootste. Wat te denken van de ‘lange-afstand-ervaring’ die VW opgedaan heeft bij hun zware-wagen-takken M.A.N.& Scania(o.a.vrachtwagens en scheepsmotoren)De gemiddelde truck gaat er pas uit bij 1.000.000 / 1.300.000 Km. Over ervaring met Diesels gesproken…. daar kan de rest van de autowereld een puntje aan zuigen… net als jij.
DenE zegt
En dan nog, je spreekt jezelf enorm tegen. Eerst bazel je over dat VW veel en veel te duur is en als Mitsubishi dan de motoren koopt bij VW is het ineens ‘goedkope rommel’…
Nee, JIJ snapt de wereld écht. Is het nog geen tijd om je huiswerk te maken ? kan je het hele weekend tenminste scooter gaan rijden.
johnny m zegt
klopt , in japan rijdt geen diesel rond en hebben nog een lange weg te gaan.
VW diesel de beste ? In duitsland noemen ze de TDI ”ein rappelkiste” waar de turbo er na 100.000 km geheid uit klapt. Nu hebben ze na 15 jaar ook CM/. Het werd tijd…
Dennis zegt
@ DenE
Alleen PSA is de grootste dieselfabrikant ter wereld.
DenE zegt
Johnny, ik zeg niet dat VW de beste diesels maakt, maar om ze, per definitie, af te doen als slecht vind ik ook ver gaan. Ik denk dat de moderne diesels (net als alle andere motorvarianten) erg te lijden hebben op de hedendaagse emissie eisen, de meeste trammelant word tegenwordig veroorzaakt door één van de sensoortjes die de emissie in de gaten moeten houden. VW heeft wel genoeg ervaring met de diesels. Je moet maar eens terug zoeken hoeveel Golfjes III TDI (de eerste generatie 90Pk TDI-tjes) er verkocht zijn en de gemiddelde kilometerstanden bij verkoop/inruil.
Dat zegt toch wel wat dacht ik… maarja…
DenE zegt
@Dennis… Linkje ?
Volgens mij heb je het dan alleen over personenwagen diesels..of ???
r4s zegt
@SjonnieKroket jij moet autoverkoper worden bij VW, lijkt me kei hard lachen!
Mss gaat zo het verkoopcijfers wel naar beneden en kan jij weer rustig ademen.
SjonnieKroket zegt
uitvinding van de italianen en duitsers? italianen hebben het uitgevonden, zij hebben het idee verkocht aan Bosch, PSA heeft hier zijn slag mee geslagen omdat zij goed samenwerkingsverbanden hebben met Bosch. Wat betreft common rail heeft VAG echt achter gelopen
SjonnieKroket zegt
@r4s
Wil niks meer met Volkswagen te maken hebben.
Markus zegt
Nou nou, slechts 1.160.000.000 euro winst, poeh poeh, gaat slecht hoor met de economie.
Race_Kees zegt
@RUBEN BAETEN;
Heb je de foto bij het topic ook groter? Ik zou hem graag willen. Bij voorbaat dank!
SjonnieKroket zegt
nee heeft ie niet, de computers bij Volkswagen afdeling PR kunnen geen hogere resolutie aan dan 450×237 pixels
RubenBaeten zegt
@Race_Kees: Hier staat ie bij. Niet bijzonder groot, maar daar heb ik ‘m vandaan.
gekke-turbo zegt
Morgen in de krant; “Winterkorn: jullie kunnen eraan zuigen en eraan blijven zuigen!”
121 zegt
iemand zij dat jappen geen diesels kunnen maken wat een bullshit denk dat ze het beter kunnen dan vw ,honda bijvoorbeeld
johnny m zegt
de betrouwbaarheid , dat kan jaren duren eer dat onder controle is. Toyota ? !
johnny m zegt
DenE , kan ver met je mee gaan nu. Diesels zijn uitontwikkeld en in de kern al onbetrouwbaarder als een benzine die simpeler is de kern is.
Alleen , veel verkopen zegt niet veel of iets goed is . De gemiddelde rijder heeft niet veel verstand van autos en denkt reputatie te kopen.
DenE zegt
@121: Hoe lang maakt Honda al diesels voor personenwagens ?
En noem me één succesvolle Honda Personen diesel ?
@SjonnieKroket: Juist…en Bosch is ????…. goed zoooo… Duits… grote jongen!!!
En nu weer zoet gaan scooteren jongen…
w0o0dy zegt
@DenE: succesvolle Honda diesel? Gelijk de eerste die ze voor personenwagens maakten… de 2,2 liter turbo diesel die in de Civic, CRV, FR-V en de Accord ligt… in 2005 winnaar van de Engine of the year award in de klasse 2 liter tot 2,5 liter… voor alle benzine-motoren in die klassen en voor alle diesels….
Wel weten waar je om vraagt… omdat je het soms ook nog krijgt en als je er niet op rekent kun je mooi voor joker staan…..
2005 Winners
Best New Engine: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
Best Performance Engine: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
Sub 1-litre: Honda 1-litre IMA (Insight)
1-litre to 1.4-litre: Fiat-GM 1.3-litre Diesel
1.4-litre to 1.8-litre: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
1.8-litre to 2-litre: Volkswagen 2-litre FSI Turbo (Golf GTi, Audi A3, A4)
2-litre to 2.5-litre: Honda 2.2-litre Diesel (Accord, CR-V, FR-V)
2.5-litre to 3-litre: BMW 3-litre Twin-Turbo Diesel (535d)
3-litre to 4-litre: BMW 3.2-litre (M3)
Above 4-litre: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
International Engine of the Year 2005: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
DenE zegt
Pas nog met een (Engelse) R8 V12 TDI gereden…. dat zegt genoeg. Morgen weer op pad met een maatje met een Touareg V10 TDI weer zo’n machtig machine. Kom maar op met de Japanse of PSA tegenhangers van dit soort geweld. Zelfs in LeMans (op eigen grond) heeft het jaren geduurd voordat Peugeot met hun PSA-Diesels de Audi’s te snel af waren.
I rest my case !
w0o0dy zegt
@DenE: HAHAHA R8 v12 diesel… zozo… met een conceptcar de openbare weg op zeker? Die auto is helemaal niet op de markt gebracht… Minder drinken/roken en meer over auto’s lezen en meer auto’s rijden en vooral minder onzin lullen.
SjonnieKroket zegt
@DenE,
Zoo meneer Einstein, Bosch is duits dus het is automatisch van Volkswagen? Dat Bosch het gekocht heeft zegt niet dat ze het uitgevonden hebben. Even voor de informatie: PSA is de grootste diesel fabrikant ter wereld, bouwt de meeste en de beste diesels. Zelfs de ‘duitse degelijkheid’ wil diesels van PSA en gebruikt ze! Grote jongen! ga jij maar weer lekker scooteren…
SjonnieKroket zegt
Ga jij maar lekker met je PC Hooftstraat trekkertje rond tuffen en iedereen vergassen met die stink v10 diesel. En knulletje: even voor de duidelijkheid. Toen Citroën al diesels had die +200 liepen, gingen de audi’s nog maar 160. Citroen heeft namelijk jaren lang de snelste diesel ter wereld gehad. Namelijk de 2.5 Turbo D12. Later is deze ook nog in de XM geleverd. alleen dan met intercooler. Dat is een diesel waar vele auto’s nog steeds niet aan kunnen tippen!
P.S. Jochie, moet je nog niet met je schaalmodelletje Touraeg in bed liggen?
DenE zegt
@W0o0dy: Lees de bercihten nog maar eens goed na. De V12 TDI is wel degelijk op de markt. Engelse leverancier van mij heeft hem al en daar heb ik hem vorige week gereden. Maakt niet uit hoor, jij weet het allemaal. Ik vroeg om een SUCCESVOLLE Diesel van Honda… die staat er nog niet tussen in dat rijtje. Ik vind een film die een oscar wint ook niet, per definitie goed… Een award zegt dus niet altijd alles. Hoeveel van de auto’s met de door jou genoemde diesel zijn er verkocht ? Japanners kunnen geen diesel maken omdat hun de ervaring mist. Japanners focussen eerst op de eigen markt (Zie Skyline R34) Daarna op de Amerikaanse markt(zie Pruis I & II), en dan pas op de Europese markt. En op de eerste twee van die markten is de diesel niet geliefd. Dus ontwikkelen ze deze pas sinds kort (gezien al meer als één eeuw autohistorie)
@SjonnieKroket: Wie heeft gezegd dat Bosch van VW is ? Ik niet! Maar Mercedes reed al, probleemloos, 2-3 ton met diesel wagens (incl. Bosch spullen) in de jaren zeventig en tachtig. De gemiddelde Fransoos hield de carroserie niet eens 2 ton bij elkaar. daar hoever terug wil je gaan ? In januari j.l. met een Benz (taxi-uiteraard) in Berlijn meegereden die 780.000 Km op de teller had staan.
Hoe lang bleven die Citroëns van jouw heel ? Ow, ja natuurlijk dat doet er nu even niet toe….. zeker…
Ennuh. Just for the record, IK heb geen PC-Hoofd Tractor.
Ik heb geen loonwerk bedrijf en heb dus geen 4×4 nodig, die maat van mij wel.
w0o0dy zegt
@DenE: tuurlijk jongen. Als een merk alle motoren verslaat in die verkiezing met de eerste diesel die ze ook daadwerkelijk op de markt brengen dan is dat merk dus uitstekend in staat om een diesel te maken. Dat die motor niet meer verkocht wordt zegt NIETS over de kwaliteit van de motor maar wel iets over de verkoop aantallen van Honda. Ach waarom neem ik de moeite, jij bent zo ver heen dat er toch geen redden aan is. Truste slaap lekker verder.
DenE zegt
Sinds 2005 hoeveel meer ‘awards’ heeft deze motor gewonnen? Omdat jij dit zooo belangrijk schijnt te vinden ?
Maakt niet uit hoor, maar waarom zien we hier in Europa dan niet meer Japanse Vrachtwagen op de markt? Omdat onze Japanse vrienden zo goed zijn in Lang-lopende en goed presterende diesels ? En waarom koopt Mitsubishi dan VAG diesels ? Ach… je kijkt maar even, je mag gelijk hebben hoor…. Ik blijf bij een Europeaan, daarom kan ik nog meer waardering voor SjonnieKroket opbrengen als voor jou.
w0o0dy zegt
@DenE: Jij kwam met de opmerking dat de japanners te weinig ervaring hadden om een goede diesel te maken en ik sla je met het feit om de oren dat zowel Honda als Subaru gelijk met hun eerste diesel voor personenwagens een prijs kregen voor best engine. Langlopende diesel? Dude de lijst is te lang om aan te beginnen maar wat te denken van de landcruisers, de Patrol en ga nog maar even door… Wat zouden de vrachtwagens in Azië eigenlijk gebruiken als brandstof? En de schepen? Je onzinnige opmerkingen laten vooral zien dat Je een grote mond hebt terwijl je kennis zo goed als nihil is.
w0o0dy zegt
“DenE: Pas nog met een (Engelse) R8 V12 TDI gereden…. dat zegt genoeg.”
IDD dat zegt eigenlijk alles…. case closed.
SjonnieKroket zegt
@ DenE, die Citroën diesels gaan heel lang mee, zijn niet voor niets één van de beste diesel fabrikanten ;-)
En voor je gaat schreeuwen, japanners weten heel veel van motoren, kunnen ze iets niet? dan leren ze het wel! en snel. japanners hebben altijd monster moteren gebouwd. Denk aan de 2JZ motoren van Toyota. deze kunnen opgepompt worden tot 1200-1300 pk. Als je een Golf 120-130 geeft roken ze al alsof ze het einde van de dag niet meer halen.