De Volkswagen ID6 rondt het gamma naar boven af.
Waar een beetje dieselschandaal wel niet goed voor kan zijn. Jarenlang zag VW niet zoveel in hybrides en alternatieve aandrijflijnen. Logisch als je kijkt naar de extreem lage uitstootwaarden (op papier) van hun auto’s. Het heeft hen uiteindelijk ontiegelijk veel geld gekost, maar het heeft ze ook wat opgeleverd.
Volkswagen is een van weinige merken die zulke sprongen maakt qua elektrische auto’s. Niet een verplichte elektrische Up of Golf, maar een complete modellijn met moderne elektrowaggies die de consument ook wil kopen (of leasen).
Stappen
Maar het is niet alleen in Europa en de VS waar Volkswagen grote elektrische stappen maakt. Want ook in China timmeren de Duitsers lekker aan de weg.
Twee versies
Dit is namelijk de Volkswagen ID6. Collega @machielvdd verklapte er al over toen de ID6 gelekt was op het internet. Nu is de auto officieel. Nou ja, auto: auto’s. Er zijn er namelijk twee: een ID6 X en een ID6 Crozz. De Volkswagen ID6 X wordt in samenwerking gebouwd met FAW, de ID6 Crozz in samenwerking met SAIC. In China kunnen westerse fabrikanten alleen producten bouwen middels joint-ventures. De verschillen tussen de auto’s zijn niet groot. De ID6 X is wat luxer en chiquer, de ID6 Crozz is juist iets stoerder en ruiger. Relatief gezien, althans.
Afmetingen Volkswagen ID6
Beide versies van Volkswagen ID6 staan op het MEB-platform. Speciaal voor de ID6 is het platform verlengd. Want de wielbasis is 2,965 meter. De lengte is 4,876 meter, de breedte 1,848 meter en de hoogte 1,68 meter.
Motoren
Dan de motoren. Het begint met een versie met één motor die 180 pk levert. Deze sprint in 9,3 tellen naar de 100 km/u. Als dat nét te weinig is, kun je ook een ID6 met 204 pk bestellen. Die gaat namelijk in 9,1 seconden naar de 100 km/u. De volgende stap is een flinke: 306 pk. Je krijgt dan ook meteen twee motoren en heeft vierwielaandrijving.
Deze knalt in 6,6 seconden naar de 100 km/u. Dat is niet verkeerd voor een 2.280 kg zware auto. De instapper heeft een 58 kWh-accu, maar een 77 kWh-batterij is ook mogleijk Qua range is het allemaal Chinese NEDC-hosanna: 436 tot 588 klinkt geweldig, maar die ga je nooit halen. Importplannen zijn er nog niet.
Robert zegt
Een NEDC-bereik van 436 tot 588 km, wat zal dat in de praktijk zijn, ca. 60% of zo? 260 tot 350 km dus. Niet bijster indrukwekkend.
Voor een SUV zien ze er overigens niet onaantrekkelijk uit, maar liever zag ik VW eens een EV bouwen die het equivalent van de Passat Variant zou zijn.
por100 zegt
Nou ik weet het niet hoor. Een normale motorkap is natuurlijk in ons geheugen gegrift en vinden we meestal mooier, maar is dat wel nodig bij een EV? Zelfs bij die 3 en 4 cilinders van tegenwoordig vind ik die lange motorkap van bijvoorbeeld een passat al overdreven.
Ik denk dat we wat design betreft nog een beetje in een interbellum zitten, waar we de oude designtaal nog niet omver durven te gooien. Maar volgens mij kan de motorkap een stuk korter. Zal wel wennen worden uiteraard
nijhofp zegt
@por100: wat design betreft heb je gelijk en kan de motorkap deels verdwijnen. Echter dient de motorkap ook als kreukelzone. Als er een langere neus op de auto zit is er meer ruimte om energie op te vangen. Daar moet dus eerst een goede oplossing voor komen.
dutchneon zegt
Fijn dat die chinezen zo hard elektrische auto’s aan het kopen zijn… komt het wellicht toch nog goed met de planeet.
Hier kopen we boeren uit om hun uitstoot zodat we die ‘uitstootcredits’ gebruiken voor nieuwbouw.
De productie van de boeren die weggaan moet in Frankrijk plaats gaan vinden… ik heb niet veel gestudeerd, maar weet zeker dat dit plan veel beter is voor de planeet ;)
ghost zegt
@dutchneon: nu de visserij nog aanpakken. Dat is een – net ietjes – groter probleem..
MrHyde zegt
@dutchneon, je weet wat het verschil is in problematiek tussen de CO2-uitstoot (wereldwijde impact) en de stikstof uitstoot (lokaal van invloed)?
Dan laat ik even fijnstof (dicht bebouwd gebied probleem) en andere uitstoten buiten beschouwing.
dutchneon zegt
@mrhyde ja ik weet het de papieren werkelijkheid regeert… ..
por100 zegt
Natuurlijk zit er een max aan de toelaatbare hoeveelheid stikstof lokaal. En dat betekent ook het terugdringen van onze uitstoot. Ik vind de focus op landbouwareaal wel heel naïef: als wij hier één superefficiente hectare landbouw omzetten in natuur moet er in het buitenland gemiddeld 3 hectare natuur terug worden omgezet naar landbouw om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren (europees gezien). Een frans stuk bos heeft toch ook bestaansrecht
mashell zegt
@dutchneon: geweldig toch? De Nederlandse boeren die voor de Franse markt produceren (Nederland produceert twee keer meer dan het nodig heeft) stoppen er mee en de Fransen gaan het zelf doen. Helemaal precies de bedoeling.
spidermann zegt
Ziet er niet verkeerd uit, maar wat gaat ie kosten en kan de ID6 de caravan trekken?
stanvalkje zegt
@spidermann: hebben ze in china ook caravans?
paulsurfing zegt
@stanvalkje: ja daar zijn ze heel veel
Ot92 zegt
@spidermann De caravan wegdoen, dan is dat probleem opgelost en kan je van dat geld minimaal 10x naar een luxe exotische vakantieresort.
Ik snap sowieso niet wat men leuk vind aan op vakantie gaan met een caravan. Het zal wel aan mij liggen. :)
Richmond zegt
Ik snap het ook niet :)
edward330d zegt
@Ot92: ik snap ook niet dat caravans geen wegenbelasting hoeven te betalen. Die vernielen de weg ook zorgen voor extra uitstoot en veroorzaken in de zomer onnodige files omdat ze een halve kilometer langzamer gaan rijden dan de gemiddelde vrachtwagen.
henrie zegt
@edward330d: Wegenbelasting bestaat al heel lang niet meer. Wat jij bedoelt is de motorrijtuigenbelasting. En aangezien een caravan geen motorrijtuig is, is het volstrekt logisch dat je daarvoor geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen…
edward330d zegt
@henrie: dan zou een caravan met een mover dus een motorrijtuig zijn. Immers de wet zegt alle dat voertuigen die worden voort bewogen door enige vorm van tractie is een motorrijtuig. Met uitzondering van een elektrische fiets.
henrie zegt
@edward330d: Zo’n mover is slechts een hulpmotor zodat je ‘m niet op spierkracht hoeft te verplaatsen op de camping of in de stalling, niet om er mee naar Zuid-Frankrijk te tuffen. Dat weet je zelf ook wel…
edward330d zegt
@henrie: nooit geweten 😉
henkhekje zegt
enige reden waarom wegenbelasting niet meer bestaat is omdat er teveel vragen gesteld werden over waarom de inkomsten van de wegenbelasting maar voor een klein deel besteed werd aan de infrastructuur. Om deze discussie uit de weg te gaan hebben ze de naam veranderd.
paulsurfing zegt
@spidermann: ligt aan het gewicht van de caravan maar reken maar dat stel je voor dat het kan 1500 of 2000 trekken je niet verder komt dan 150 kilometer
lompey zegt
En wederom weer zo’n achterlijk wrapje van a naar d stjjl
Gabriel Lozano-Moran zegt
Is dat een bewuste strategie van de autofabrikanten om EV’s te duur en te lelijk te maken om dan te kunnen klagen bij de overheidsinstanties dat de mensen ze niet willen en dat de benzinemotor nog lang niet mag afgeschreven worden.
Steensma zegt
Toen de elektrische auto begon op te komen had het een duf en saai imago. Toen Tesla met de 22’ inch jetsers de model S introduceerde werd het enigszins duffe imago weggepoetst. Ligt het aan mij of zijn die Duitsers weer de omgekeerde weg aan het bewandelen? De e-tron gt ziet er met kleine velgen gewoon ontzettend saai uit en dit lijkt op een Renault espace met nog minder mannelijkheid
lithiumion zegt
@steensma: dat dacht ik dus ook. Je kijkt er naar, je knippert met je ogen en je bent vergeten waar je naar keek. Zelfs de Prius blijft langer op je netvlies hangen. Maar ere wie ere toekomt; we kijken tegen een 2e Duitse ‘wirtschaftswunder’ aan. Dat kun je ze dan niet ontzeggen
MarcoM zegt
@willeme. Misschien een interessant onderwerp om de 12volt accu eens te belichten. Het blijkt nogal eens dat deze er spontaan mee ophoudt zodat een EV echt dood is. Alleen jumpstarten helpt dan nog. Dit betreft alle EV’s, ook nieuwe.
mashell zegt
@marcomanta: dat geldt natuurlijk voor auto’s met een verbrandingsmotor precies zo. Zie je wel vaker bij een nieuw model auto, nieuwe electronica gaat in bepaalde condities niet “helemaal uit” en trekt dan in een aantal dagen de batterij leeg.
MarcoM zegt
@mashell: de 12volt gaat spontaan onder de 5 volt. Sterker nog, als je een dagje meerdere hele korte ritjes hebt, dan is het ook gauw gedaan met de 12volt, immers, een EV kent geen dynamo, hetgeen een ICE wel heeft, die dan de accu direct weer bij gaat laden. Als je beseft dat na het uitzetten van een EV, een tijdje nadien er diverse componenten stroom uit de 12Volt trekken. De hoofdaccu voorziet niet ieder moment de 12volt weer van stroom namelijk.
jajeroenja zegt
Weinig bereik en natuurlijk ook geen wegenbelasting voor deze 2300kg SUV. We gaan vooruit in de wereld
glenngtr zegt
Kan aan mij liggen maar ik vind die auto’s er nu al gedateerd uitzien. Dit zullen geen klassiekertjes worden. De ID3 vond ik er nog redelijk uitzien, maar alles daarboven… meh….
harrie zegt
Wat een kortpittig kapsel design.
lekkerdwars zegt
Komaan VW doe is wat aan die performance. 299pk zou de instapper moeten zijn. Polestar, Kia en Tesla snappen het gelukkig wel, power maakt elektrisch rijden zoveel lekkerder..
Delorean zegt
De ID6 X wordt in samenwerking gebouwd met SAIC, de ID6 Crozz in samenwerking met FAW (in de tekst van de auteur staat net het omgekeerde)
Shaw zegt
Topsnelheden worden nu maar achterwege gelaten?
9,1 sec. 0-100 ach er valt mee te leven. Maar zoals anderen zeggen, verheffend tenaanzien van de concurrentie is het zeker niet. Persoonlijk vind ik de mate waarin hoger reistempo mogelijk is interessanter.