De Volkswagen ID4 Pro Business moet de leaserijder verleiden als een wandelend tattoo-kladblok op Temptation Island.
De verkoopcijfers van afgelopen jaar zijn de hele week als het onderwerp van gesprek. We proberen met man en macht de verkoop van Giulia’s te stimuleren, zodat wij over een paar jaar puike occasions hebben om uit te kiezen. Dat lukt nog niet helemaal, alhoewel de Giulia in vergelijking met andere D-segmenters als de Toyota Camry, Jaguar XE en Mazda 6 helemaal niet zo slecht doet. Een ander ding dat ons opviel, de Skoda Enyaq iV verkoopt (veel) beter dan het VW-equivalent, de Volkswagen ID4.
Van de elektrische Skoda verkocht de importeur 5.467 exemplaren. De Volkswagen was met 2.861 exemplaren beduidend minder populair. Collega’s @wouter en @michaelras waren er als de kippen bij om ons te wijzen op het feit dat Skoda de gewone Enyaq én de ‘coupé’ bij elkaar optelt. Dit terwijl de ‘coupé’-versie van de ID4 de ID5 heet. Maar als je die aantallen erbij optelt (1.372 exemplaren).
Volkswagen ID4 Pro Business einde van alle issues
Volgens kenners is de Skoda populairder omdat je daar wat meer waar voor je geld krijgt. Daar steekt Volkswagen een stokje voor met de Volkswagen ID4 Pro Business. Het is de uitvoering waarvan we eigenlijk aangenomen hadden dat ‘ie al bestond. Het is zon typische uitvoering dat als je toch voor een ID4 gaat, je dit automatisch besteld.
Je krijgt dingetjes als draadloos laden, een groot navigatiescherm, dual-zone climate control, bipsverwarming voor de voorste passagiers, multifunctioneel stuurwiel, parkeerassistentie en een alarm. Nee, dat was niet standaard, maar dus wel aanwezig op de Volkswagen ID4 Pro Business. Je kan aan je collega’s en mede Vinex-wijk bewoners showen dat jij het nieuwe model hebt middels de 19 inch patta’s, het Exterieur Style-pakket en de LED-koplampen.
Prijzen en vergelijking met Enyaq iV
Dan de prijs: de Volkswagen ID4 Pro Business kost 51.990 euro. Dan krijg je een versie met 174 pk sterke elektromotor en een 77 kWh accupakket. Optioneel kun je kiezen voor een 204 pk-motor. De Volkswagen ID5 Pro Business is er vanaf 53.990 euro. Volgens VW een besparing van 2.900 euro voor de ID4 en 2.700 voor de ID4. De korting is handig in verband met de fiscale waarde en dus de bijtelling.
In vergelijking met de Skoda Enyaq heeft VW dan eindelijk het voordeel, want de gelijkwaardig uitgeruste Skoda Enyaq iV Business Edition is er vanaf 52.290 euro met vergelijkbare motor en de ‘coupé’-versie is al 55.290 euro. Nog een verschil: bij Volkswagen heb je de grotere 77 kWh accu, de Skoda de kleinere 58 kWh-batterij.
We zijn benieuwd, welke VAG-SUV-EV gaat er nu aan het langste einde trekken? Wie de juiste auto en aantallen voorspelt, wint een Autoblog-muts en een chatsessie met de kledingadviseur van @wouter.
Johanneke zegt
Nog steeds het vinkje bumpers in carrosseriekleur niet beschikbaar.
basman147 zegt
Misschien dat een bepaalde doelgroep het wel mooi vindt, maar het interieur van de Volkswagen ID’s doet me sterk denken aan de wachtkamer van de tandarts. Dat zou voor mij reden zijn om voor de Skoda te gaan, ook al kost die iets meer.
bischero zegt
Sorry maar ik vond ze beiden graflelijk. Ik deel het embleem in jouw avatar, daarom zal dit nooit op mijn oprit staan. Vergelijk dit interieur eens met een B8 Passat die nog geen 2 jaar geleden 40k€ kostte. Om te janken, en dan heb je de buitenkant nog niet durven aan te kijken. Die Skoda is echt geen har beter.
Kgroot.nl zegt
Het klopt… Niet helemaal. Die 52.290 bij de Enyaq is de kleine accu met 58KW en 180PK. Oftewel een range van 395KM wltp tov 533 km wltp bij de ID.4. De vergelijkbare 204PK 77KW accu bij de enyaq kost vanaf 58190 dus +/- 7000 euro meer voor de Skoda.
antoonniels zegt
Ik weet niet precies wat de doelgroep was die ze tijdens de ID ontwerp sessies hebben benoemd, maar ik vind het echt niet mooi. De Skoda is niet veel beter, maar net genoeg om de meter dan maar die kant op te laten slaan. Mis bij VW trouwens ook de verplichte pakketten voor leaserijders als black line en sportievere looks aan de buitenzijde. Vreemd genoeg is dat dan wel weer beschikbaar bij concerngenoten Skoda en Audi.
ponnie zegt
Laat er alsjeblieft niet nog meer van deze wagens bij komen.
Ik ben naast mijn pensioen bandenmonteur om de tijd een beetje te doden.
Dit bijbaantje is voor 80% verziekt door de ID4 en in iets mindere mate de Enyaq.
rutgerg zegt
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de reden?
ponnie zegt
Het is fysiek niet meer te doen, deze wielen wegen meer dan 30kg.
Kwam het voorheen nog een enkele keer per jaar voor dat je zulke auto’s binnenkreeg, is het nu dagelijks meerdere keren raak.
De lol is er voor mij in elk geval wel vanaf :P.
rutgerg zegt
Haha o zo, ja geloof ik graag. Tegenwoordig hoor je er met 18” wielen al niet meer bij… moet je een goede rug hebben als monteur ja.
mashell zegt
Ziet er gewoon goed uit zo’n ID.4. Qua interieur een tikkie fraaier dan de ID.3. De Enyaq heeft een nog net iets mooier interieur en kan een echt schuifdak hebben.
harrie zegt
Ziet er goed uit?
Ze doen me een beetje denken aan dikkertjes die zich begin januari met hun goede voornemens in een trainingspak hijsen en gaan joggen.
flyerbunch zegt
Mja, raar dat ze daar nu pas mee afkomen.
rutgerg zegt
De first editions zaten wel bomvol… daarna werd het inderdaad een duur grapje als je alle opties wilden..
alfamail2018 zegt
De Skoda is stoerder, mooier, meer off-road etc.
Die Kever blijft gewoon een leijk rond ding…