We hebben alle foto’s en informatie over de Volkswagen ID4. Inclusief enkele PR-parels.
Het mag geen verrassing meer zijn dat deze auto eraan zat te komen. We hebben het natuurlijk over de Volkswagen ID4. De compacte crossover is nu helemaal officieel. Zoals de Volkswagen Tiguan zich verhoudt tot de Volkswagen Golf, zo verhoudt de Volkswagen ID4 zich tot de ID3.
De Volkswagen ID4 is de tweede Volkswagen die is gebouwd op het Volkswagen Group MEB-platform. Tevens is het de eerste volledig elektrische crossover van Volkswagen. Na het hele dieselgate-schandaal heeft Volkswagen zijn zinnen gezet op elektrische aandrijflijnen. Eerst arriveerde de ID3. Deze staat inmiddels bij de dealers. Met de tweede EV, deze ID4, kan Volkswagen eindelijk goed geld verdienen.
Crossover
De compacte crossover kan namelijk wereldwijd verkocht worden. Ondanks dat de Volkswagen ID4 een crossover is, bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,28. De eerlijk gebiedt wel te zeggen dat je dat cijfer maal het frontale oppervlakte moet vermenigvuldigen en daar gaat het vaak fout.
Afmetingen Volkswagen ID4
De ID4 is 4,58 meter lang, 1,85 meter breed en 1,61 meter hoogte. De wielbasis bedraagt 2,76 meter en de rijhoogte is 21 centimeter. De ID4 kun je vergelijken met de Tesla Model Y. De Model Y is 17 centimeter langer, maar de ID4 is wat ruimer van binnen. De ID4 heeft een bagageruimte van 543 liter.
Prachtige Volkswagen ID4 PR-quotes:
Al met al is het een een fraai apparaat geworden. Volgens Volkswagen komt dat door de elektromotor:
Electrification makes SUV’s more elegant and beautiful.
Woordvoerder Volkswagen
Sowieso was Volkswagen lekker bezig tijdens de presentatie. Ook deze parel werd met ons gedeeld:
Taking the ICE out of the SUV is important for the climate
Zelfde woordvoerder, opmerkelijk genoeg nog steeds voor Volkswagen
Prestaties Volkswagen ID4
De motor van de Volkswagen ID4 bevindt zich direct vóór de achteras. Daarmee is het een auto met middenmotor. Zoals het een echte exoot betaamt, is de ID4 ook voorzien van achterwielaandrijving. De elektromotor is goed voor een maximum vermogen van 204 pk en een maximaal draaimoment van 310 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is 8,5 seconden achter de rug en de topsnelheid is 160 km/u.
Actieradius Volkswagen ID4
Het meest belangrijke van een elektrische auto is echter de accu. Aan de ene kant moet deze niet te zwaar zijn, anderzijds wil je wel een acceptabele range hebben. Het accupakket weegt 493 kilogram en is dus zo’n 440 kilogram zwaarder dan een volle tank benzine of diesel. Maar het accupakket van 77 kWh heeft nog een voordeel: de actieradius. Volgens Volkswagen kun je op een volle accu 520 km halen.
Vertrouwen
Volkswagen heeft sowieso veel vertrouwen in de accu. Je krijgt namelijk 8 jaar en 160.000 km garantie op de batterij. Volgens de Duitsers moet de accu tot die periode (of afstand) nog altijd 70% capaciteit hebben. Snelladen kan tot 125 kWh. Het is mogelijk om in 30 minuten zo’n 325 km aan actieradius erbij te laden.
ID4 1ST en ID4 1ST Max
Er komen twee versies van de ID4: de Volkswagen ID4 1ST en de Volkswagen ID4 1ST Max. De Duitse prijzen zijn 49.950 euro en 59.950 euro. Aangezien er geen BPM-boete op deze auto’s geheven wordt, kun je ervan uitgaan dat er geen grote verschillen zijn qua prijs voor ons Nederlanders. Er komen ook nog uitvoeringen onder deze twee. De vanafprijs voor de ID4 wordt dan zo’n 37.000 euro. Uiteraard komen er ook nog versies met een elektromotor op de vooras en dus vierwielaandrijving.
Levering Volkswagen ID4
De Volkswagen ID4 1ST is voorzien van dual zone climate control, stuurwielverwarming, Discover Pro-navigatie en 20″ velgen in ‘Drammen’-design. Ook lane assist, adaptieve cruise control en dergelijke zijn allemaal standaard. De ID4 1ST Max heeft 21″ velgen, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen en dergelijke daarbovenop. De eerste 27.000 exemplaren zijn deze volgepakte 1ST-modellen. Deze verschijnen nog dit jaar, daarna volgen de reguliere versies.
deVia zegt
Haha nu snap ik wel waarom ze hem eerst hadden verkleed als een Grandland/3008
jensoffbutton zegt
Beetje 3008 allures maar ik vind dit design best goed gelukt. Dit ziet er toch veel beter uit dan Tesla?
Dutchdriftking zegt
“Taking the ICE out of the SUV is important for the climate” Tja, je kan ook gewoon in een minder idioot hoge auto gaan rijden. Het is maar een idee….
quincy zegt
Of niet sjoemelen…
moveyourmind zegt
Mooie auto geworden. Volkswagen doet het best goed qua design de laatste tijd. Enige model waar ze wat punten hebben laten liggen is de Golf.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: en de T-Roc en de T-cross en de ID3, maar de Polo is best aardig gelukt
vondick zegt
Nou zeg
mashell zegt
Als je dit ziet dan ga je toch meteen naar de… Skoda dealer voor een Enyaq? Zelfde maar dan mooier.
mennok zegt
@mashell: Helemaal mee eens. Ik zie even geen voordelen aan de VW.
meetsysteem zegt
Hier ook. ID4 is me te Kadjarrig ?
koeberg zegt
“Zoals de Volkswagen Tiguan zich verhoudt tot de Volkswagen Golf, zo verhoudt de Volkswagen ID4 zich tot de ID3.”
Die moest ik meerdere keer lezen. Ja, de zin klopt wel, maar makkelijker gezegd wil je dus gewoon zeggen:
Zoals de ID.3 zich verhoudt tot de Golf, zo verhoudt de ID4 zich tot de Tiguan.
mashell zegt
Huh? Je maakt er juist heel wat anders van.
kareljansen zegt
@koeberg: Eh, nee dus..
donaldjgarrison zegt
@koeberg: ?♂️
SvenskaAeroplanAB zegt
Waarom is het verwijderen van de In Car Entertainment boy weer goed voor het milieu???
monsieurleloure zegt
Een lekker nietszeggend modelletje, zal dus weer prima verkopen..
Das Auto.
flutterby zegt
Ziet er prima uit, maar doe mij voor 60k maar een Model Y LR.
Mercbenz zegt
Een boekenkast van de Ikea heeft meer emotie…
meetsysteem zegt
Altijd dat gemauw over emotie. Er staat een auto, jij komt eraan en dan sla je je handen voor je gezicht als Wurst op het songfestival en je schreeuwt van blijdschap terwijl de tranen over je wangen lopen en je de handen ten hemel heft! Niemand weet of het beeld van de voiture dat je netvlies passeert een positieve of negatieve reactie oproept, mooi of lelijk, het maakt niet uit, het is immers EMOTIE!
meetsysteem zegt
p.s. Een boekenkast van IKEA kan best emoties oproepen. Vooral als tie gevuld is met boeken
joostgrn zegt
@meetsysteem: Of tijdens het monteren en er mist een schroefje..
Gulli zegt
of als iemand hem op je teen neerzet
ronaldotour zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rve007 zegt
Tjonge, ze hebben bij VW wel heel goed naar de lijn van de peug 3008 gekeken.
janboel zegt
Ik zie veel Peugeot invloeden. Knap hoe VW, desondanks, een dodelijk saaie auto neer heeft weten te zetten. Dan zit er echt geen greintje levensvreugd in je wanneer je hierin gaat rijden.
autopetje zegt
Dat interieur ??. Hoe krijg je het voor elkaar om año 2020 zo’n saai ouderwets en emotieloos interieur op de markt te brengen. Tesla kan wel saai zijn van binnen maar het straalt toch wel meer futuristisch en modern uit.
donjunior zegt
Een Tesla interieur is letterlijk 1 houten (fineer) plank en een tablet.. ?
Estate_of_mind zegt
Zullen we ophouden met het licht ironische toontje bij elektrische auto’s @autoblog? Het is 2020, dit is de realiteit.
harrie zegt
Wat een blob.
goodvibrations zegt
Dit gaat volkswagen echt wel helpen ?. Positionering is wel net als bij de ID3 wat lager.. Maar ze zijn erg bereikbaar wat sowieso sales op gaat leveren. De Skoda enyaq vind ik net als anderen hierboven noemden beter geslaagd.. Lijkt wel luxer en mooier afgewerkt… Dus ook een succes nr.. Nu maar hopen (voor VW) dat ze Tesla een beetje bij kunnen houden.. Met Sales zie ik dat wel goed komen, maar met techniek… is het echt wel een challenge… Goed voor de consument trouwens… ?
aschja zegt
Ze garanderen 70% van de accu capaciteit na 3 jaar. Dat mag ik fucking hopen ja. Deze ene zin maakt duidelijk dat ik ver weg blijf van VW-groep. Dan maar een tweedehandse Tesla over een paar jaar. Die hebben hun batterij beter onder controle.
Afgezien van bovenstaande. Sinds wanneer staat Skoda boven VW mbt het mooier en luxer zijn? 40K en dan met dit interieur aan komen kakken.
joostgrn zegt
@aschja: Breek me de bek niet open. Rij een T-roc (41k) van de baas en ook dat interieur is echt bedroevend. Het stuurt overigens wel prima.
ronaldotour zegt
@aschja: Volgens mij staat er 8 jaar. 3 jaar zou inderdaad bedroevend zijn
doublechevron65 zegt
Saai, saaier, saaist… Volkswagen!
widodh zegt
Snelladen gaat met 125kW, niet met 125kWh :-) Klein foutje in het artikel
rs62k5 zegt
Ligt het aan mij of ziet de Enyaq er veel premium-er uit?
mashell zegt
@rs62k5: nee, dat ligt aan Skoda. Zij hebben het op de één of andere manier voor elkaar gekregen om hun auto tussen die van VW en Audi te positioneren qua afwerking en uitstraling. Eerst al met de Octavia en nu opnieuw met de Enyaq.
MarcoM zegt
Wat mij verbaasd is dat veel EV’s 204 PK hebben, ik meen mij te herinneren dat de Hyundai Kona EV in 2018 met 204 PK begon, hebben ze spulletjes uit Korea in gebruik?