Met de Volkswagen ID Life kun je jouw leven combineren met een VW.
De naam Volkswagen impliceert natuurlijk dat de auto enigszins bereikbaar moet zijn voor het volk. Helaas is het modelgamma van de Up ernstig uitgedund. Ook de Polo is niet heel erg goedkoop te noemen. En toen de Volkswagen de opdracht gaf aan de VW-ingenieurs om de Golf goedkoper te maken, hebben ze de bespaard op de bouwkwaliteit in plaats van te werken aan de vraagprijs.
Maar voor nu is er dan een écht Volkswagen, de ID Life! Het is een volgende stap van Volkswagens ‘ACCELERATE’-strategie. Dat Dieselgate-schandaal kwam dus eigenlijk als een zegen, want in plaats van de eerste of tweede elektrische auto vandaag presenteren heeft VW er al enkele in de showrooms staan op dit moment. Dat zijn in dit geval de ID3 en ID4 (met een ID5 op komst)
Compacte crossover
Maar de ID Life is een studiemodel voor een auto in de ‘compacte klasse’, waarmee veelal het B-segment wordt bedoeld. De Volkswagen ID Life wordt specifiek als elektrische stadsauto gepresenteerd. Net als de (grotere) Mégane is het een hatchback met wat crossover-esque kenmerken.
De auto staat op een kleinere variant van het MEB-platform. Voor het eerst heeft de auto geen premium achterwielaandrijving, maar voorwielaandrijving. Uiteraard is de motor geheel elektrisch en in dit geval goed voor 234 pk. Best fors voor een dergelijk kleintje. Het accupakket is 57 kWh groot en moet zorgen voor een bereik van 400 kilometer. Je kunt dermate snel laden dat je in 10 minuutjes tijd weer 163 kilometer aan range hebt gewonnen (mits je bij de juiste laadpaal staat, uiteraard).
Interieur Volkswagen ID Life
De auto is niet alleen vanwege de elektrische aandrijving goed voor het milieu. De lak is gemaakt van houtsnippers en de lakverharder is van biomassa. Het afneembare dak is gemaakt van plastic flessen. Ook in het interieur is het allemaal erg groen geregeld in de Volkswagen ID Life: ArtVelours, hout met FSC-label en nog meer gerecyclede PET-flessen. De banden zijn gemaakt van bio-olie, natuurrubber en, echt waar: rijstschillen!
Het interieur is verder heel erg futusrisch en moet natuurlijk een soort lounge zijn waarin jongeren enorm kunnen chillen. Dat beeld zal wel kloppen in de folder, maar Henk en Ingrid kunnen hier ook even genieten.
De Volkswagen ID-Life is een stap van Volkswagen in de richting voor elektrische mobiliteit (jawel!). De auto moet in 2025 in de showrooms staan. In 2030 moeten 70 procent van alle nieuwe in Europa verkochte VW’s elektrisch zijn. Dat percentage moet minimaal 50% bedragen in Noord-Amerika en China.
Robert zegt
Als jongeren gaan chillen in een auto is dat toch meestal revvend op de parking van de McDrive of ergens achteraf met een flesje lachgas + ballonnetjes.
Dit is trouwens wel een leuk karretje om te zien. Maar ja, nog slechts een concept, hè.
Charles Taycan 4S zegt
Goed bezig daar bij het VW concern, zijn de familie Piëch en Porsche blij mee..!👌
bernoulli zegt
Leuke concept.
kevertje zegt
Ik kan bij dit alles maar één vraag bedenken… waar is de echte VW-identiteit gebleven? Voor wie dat niet duidelijk is wat ik bedoel: er zijn weinig andere merken waar zoveel over geschreven is, je kan er een boekenkast vol mee stouwen: de kern-identiteit van VW, van de Kever, Bulli tot Golf…? VW produceerde in z’n volledige geschiedenis simpele en betaalbare auto’s voor iedereen, zonder franjes of overbodige luxe. Geen technologisch getover of avant-gardistisch gedweep met oplichtende stijl-ornamenten. Het ging een paar jaar geleden al fout met de Phaeton, Touareg of zelfs eigenlijk Passat CC, mooie concepten, maar verdwaalde design-kinderen die niet helemaal onder de sterrenhemel van het ronde logo thuishoorden. De nieuwe ID-Playmobil rage doet sowieso bij veel mensen de maag keren, de 10-15k€ extra t.o.v. klassieke modellen nog meer – het valt nog steeds te betwijfelen of ze de gemiddelde Polo, Golf en Passat-rijder in dit EV-avontuur meekrijgen (ik geloof er nog steeds niets van). Wanneer straks ook zal blijken dat de conversie van ons wagen- en vrachtwagenpark uit de lucht gegrepen is vanwege de onhaalbaarheid op het vlak van elektriciteitsproductie en -verdeling (tenzij we stevig in kerncentrales gaan investeren) zal VW nogmaals in klappen delen want wees eerlijk – de rest van hun gamma is al jaren serieus verwaarloosd en steunt nog net op een paar in verkoop niet kreupele modellen zoals de T-Roc of Tiguan.
DaveB zegt
@kevertje: sorry. Ik was je kwijt bij “kan”. Kun je het nog een keer herhalen?
wimof zegt
Lees het dan een tweede keer voor je je opmerking maakt.
Ik (een oude zak) heb het alvast goed begrepen.
En daarom snap ik hem misschien al te goed.
jippie zegt
@kevertje: je bent niet de enige die er zo over denkt. De Duitse regering heeft ook alvast concurrent Tesla een duwtje in de rug gegeven.
frank2b zegt
Welkom in 2021.
De eerste koektrommels van VW waren kinderen van de armoede na oorlog.
De huidige Nintendo’s van VW zijn kinderen van de rijkdom na de IT-revolutie.
dree16v zegt
Wat moet dat kosten dan? Betaalbaar…
sportabgasanlage zegt
VW heeft het op zijn eigen website over “vanafprijs ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro”
Overigens wordt door VW nergens het woord “betaalbaar” gebruikt, maar wel “bereikbaar”. @willeme heeft er naar eigen interpretatie “betaalbaar” van gemaakt (wat natuurlijk een subjectieve term is, wat voor mij betaalbaar is, kan voor jou onbetaalbaar zijn of andersom). Bron: https://www.volkswagen.nl/nieuws/id-life-volkswagens-visie-op-de-elektrische-compacte-klasse/
wimof zegt
Ik durfde het al niet te opperen, betaalbaar voor mij is de prijs die van de Up! voorjaar 2020 en niet de gepimpte van zomer 2021.
Jantje_555 zegt
wat is dan betaalbaar volgens VW?
Als ik aan betaalbaar denk of hoor wat mensen betaalbaar vinden dan is dit 15 000 euro.
stekkerkoning zegt
@jantje_555 de uiteindelijke prijs zal ook wel afhangen van de inkoopprijs van de accu’s zo rond het moment dat de auto op de markt komt. Dit ding zal ongetwijfeld duurder worden dan een Dacia Spring en goedkoper de de instapversie van de VW ID.3.
lekkerlinksrijden zegt
@Jantje_555: maal 1.5 a 2
sportabgasanlage zegt
De vanafprijs ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro. Bron: https://www.volkswagen.nl/nieuws/id-life-volkswagens-visie-op-de-elektrische-compacte-klasse/
Svenska II zegt
Dat navigatie scherm is best groot…
stekkerkoning zegt
Dit is gewoon een Honda e die is opgetrokken uit duurzamere materialen en dat ziet er niet direct verkeerd uit. Wonderlijk wel dat de laadaansluiting onder de voorklep zit. En even (een jaar of wat?) wachten op de productieversie, die hopelijk niet uit de markt geprijsd wordt. Tesla komt met een hatchback onder de Model 3 die ongeveer 35d EUR moet gaan kosten, de VW ID.3 is er in de instaptrim vanaf 33d EUR. Om deze ID.Life interessant te maken, moet de vraagprijs duidelijk onder de 30d EUR komen te liggen (exclusief eventuele subsidie).
arne zegt
@stekkerkoning: ik moest ook meteen denken aan de Honda! Beter goed gejat ;)
flyerbunch zegt
Fijn dat ze met de toekomstige EV bij VW toch een beetje anders willen zijn. Er is nog zoveel meer mogelijk qua design..
jarnobakker zegt
Als ik dit zo lees dan zal na een paar jaar alleen de elektromotor en de accu nog overblijven. De rest is dan compost😂
marcomanta zegt
Betaalbaar, tja waar mogen we rekening mee houden. De meeste mensen rijden tegenwoordig in auto’s van 9 jaar en ouder, dus bedragen vanaf 4000 euro, meestel leggen ze na een paar jaar 3000 op tafel voor weer een auto van 9 jaar of ouder. Wat je overdag op de weg ziet, zijn veelal leaserijders. Dus VW, waar is de gouden worst, ik vind het wagentje wel leuk.
HZW zegt
Ik ben blij de motor gewoon voorin te zien, achterin kost gewoon te veel bagage ruimte.
utregcity zegt
Het stuur zit wel erg dicht tegen het linkerportier aan in deze Honda e.
frank2b zegt
In 2030 moet toch 100% van alle nieuw verkochte wagens in Europa elektrisch zijn?
dafmaf zegt
Het begrip ‘stadsauto’ is ontzettend achterhaald. In de stad ben je sneller op je plaats met ov of e-bike.
robertpassat zegt
Kek en leuk autootje. Volkswagen laat maar zo niks meer aan doen
Gert-Wim van der Snel zegt
Flauw van VW om de Honda e zo te kopiëren. Laten ze met een eigen ontwerp komen. Maar de VW Honda e ziet er goed uit.