
Bij Volkswagen voelen ze niks voor neppe versnellingen op de ID. GTI.
Hoe geef je een elektrische auto beleving mee? Met een gewoon model is dat niet echt een groot vraagstuk. Met de komst van sportievere modellen is dat wel een issue. Je ziet dat autofabrikanten allerlei verschillende dingen proberen om de EV beleving mee te geven. Elk merk geeft daar weer een andere aanvulling aan.
Bij de Abarth 500e heb je allerlei geluidjes aan boord van de auto. Hyundai gooit het weer over een andere boeg en introduceert gesimuleerde versnellingen op de IONIQ 5. Wat is Volkswagen van plan met de ID. GTI? In elk geval niet hetzelfde als wat Hyundai doet.
Daarmee krijgt de Volkswagen ID. GTI (voorgesteld vorige week op de IAA) geen neppe versnellingen, aldus Kai Grunitz tegenover Autocar. In plaats daarvan moet je het doen met autogeluiden in het interieur, die overigens ook weer uit te schakelen zijn mocht je daar geen behoefte aan hebben. Nepgeluiden van een dikke V8 in een elektrische Volkswagen ID. GTI ga je dan weer niet vinden. Want Duitsers maken geen grappen. Het merk zegt de Golf 5 GTI (lekker bezig Loek met je AB garage V GTI) als benchmark te nemen voor de ontwikkeling van deze auto.

Er ligt een enorme uitdaging voor Volkswagen om het leuke van een GTI naar een elektrische auto te brengen. Het begon al met het lauwwarme GTX-label. Wat tot op heden nog niet echt een succes is. De auto’s sturen niet potentieel leuker en nog steeds kan ESP niet uitgeschakeld worden op deze modellen.
Van een GTI mag je verwachten dat dit wel het geval is straks. Maar de tijd zal het leren of dit ook echt het geval is. Kent u de Volkswagen Up! GTI nog? Een guitige hot hatch, maar wel eentje waarbij de nanny’s niet uitgeschakeld konden worden. Dit maakte de snelle A-segmenter in beperkte mate een leuke auto. Maar het kon nog veel leuker zonder ingrijpende toestanden als jij volle pollen de bocht uitkomt.
Kortom, GTI betekent niet automatisch een enorm leuke auto. Het is te hopen dat Volkswagen heeft geleerd van de Up! GTI. En wat betreft het feit dat er geen neppe versnellingen op de ID. GTI komen. Dat zal vooral persoonlijke smaak zijn. Ga jij dit missen? Het belangrijkste is dat VW de berijders straks een keuze geeft met betrekking tot al die frutsels. En wat overblijft is een toffe hot hatch. De Volkswagen ID. GTI staat op de planning voor 2026.
De ID GTI was overigens een van de IAA Favorieten van de redactie.
GTI: het zou mooi zijn als ze hem wat lichter en dus beweeglijker, potentere aandrijving (maar doe normaal), redelijke actieradius en betaalbaar, min of meer, kunnen houden. Qua rijeigenschappen refereren naar de golf 5GTI lijkt me wel ok. MAAR qua idee zouden ze eigenlijk eens moeten kijken naar de originele GTI. Gewoon een fun wagen zonder veel poespas waarmee het leuk is om eens rond te “scheuren” op smalle, bochtige weggetjes. Met deze ingredienten heb je absoluut geen 5000pk nodig zoals ik al meermaals ondervond op de lokale landweggetjes met mijn i20N. Die superdure, veel te veel pk leverende, superzware en vooral te waardevolle M3’s bvb durven je nooit volgen in de korte en smalle bochten ( tenzij er een serieuze chauffeur aan het stuur zit, maar de meesten durven enkel aan het rood licht hun potentie laten zien, of op de snelweg natuurlijk…). Dus Volkswagen, graag gedaan om jullie doelen te omschrijven…
Al je wensen worden best lastig bij een geelektrificeerde auto: zwaar accupakket, veel (verplichte) hulpsystemen en daarnaast de eisen van een bestuurder/koper anno 2023: comfort, gadgets en luxe. GTI wordt nooit meer zoals het was ben ik bang.
In tekst staat dat je geen nepgeluiden vindt omdat Duitsers geen grappen maken.
Bij Porsche Taycan tref je wel nepgeluid aan, toegegeven dat is dan ook om te janken!
Grappig, in zo’n beetje elke Duitse auto zitten nepgeluiden. GTI, R, S, RS, noem het maar op. Allemaal voorzien van soundaktuators.
Was BMW niet één van de eerste om de ///M5 op die manier wat sportiever te laten klinken dan deze eigenlijk is?
Het feit dat Volkswagen een dan 20 jaar oude Golf GTI als benchmark neemt zegt toch genoeg over hoe ver elektrische auto’s qua rijdynamiek achterlopen op hun minder zware evenknie op fossiele brandstoffen.
Het zegt m.i. meer over de latere brandstofmodellen, dat ze die niet als benchmark willen gebruiken omdat de rijeigenschappen niet GTI waardig waren.
@Edge: of het zegt iets over hoe fantastisch geweldig ongelofelijk goed de Golf V GTI wel niet was ;)
Gezien de titel dacht ik even dat de ID GTI echte versnellingen zou krijgen.
Ik hoop, Volkswagen, nadat het de ID. GTI heeft uitgebracht, de ID.R, als superhatch, gebouwd wordt in het episch centrum van Walsch.
Ziet er goed uit! Maar nog 3 jaar wachten…? Zou dit ontwerp dan gedateerd zijn?